Gå til innhold

Mat til 70-åringer?


Gjest appalusa

Anbefalte innlegg

Husker far sprang rundt hjemme med TV-antenna og vi fulgte spent med på TV`n og ropte STOPP når vi endelig så noe i all "snøen" på TV. Og da var det Nrk 1 det var snakk om. Dette er vel 30 år siden da, ting forandrer seg ja :-)

Det er bare et par år siden jeg bodde på hybel på vestlandet og stadig måtte flytte på bordantennen for få inn grumsete kanaler. Riktignok hele 4 kanaler hvis været var bra, dog ikke samtidig. TV-Norge i vinduet, de andre kanalene på fjernsynsapparatet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    23

  • mariaflyfly

    9

  • Sofline

    7

  • pekkaline

    6

Mest aktive i denne tråden

I 1997 hadde vi da mail?! Jeg mailet med min søster da hun var i Wales høsten 1995. Husker riktignok ikke om det gikk an å maile bilder da...

Mail, ja. Men neppe digitalt kamera og USB-inngang. :-)

De mest fancy fotografene hadde kanskje en scanner, men de måtte fortsatt fremkalle bildene først. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje skjære av skorpene da, slik at de blir lettere å tygge? :-). De kan jo "dyppe" brødet i kaffen også, som endel eldre gjør)). (Fleiper nå da ))

Og så må du huske plasttrekk på stolene. De er antakelig inkontinente. Men vasking trenger du ikke å stresse med. De er sikkert så demente at de ikke enser noenting. Husk også å brøle høyt så de kan høre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appalusa

Og så må du huske plasttrekk på stolene. De er antakelig inkontinente. Men vasking trenger du ikke å stresse med. De er sikkert så demente at de ikke enser noenting. Husk også å brøle høyt så de kan høre deg.

Ha, ha, kan liksom se dette for meg ja :-). De som kommer er ganske så ungdommelige av seg, så de hadde vel blitt som et spørsmålstegn da ja ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appalusa

Det er bare et par år siden jeg bodde på hybel på vestlandet og stadig måtte flytte på bordantennen for få inn grumsete kanaler. Riktignok hele 4 kanaler hvis været var bra, dog ikke samtidig. TV-Norge i vinduet, de andre kanalene på fjernsynsapparatet. :-)

Ja, det er vel slik noen steder nå også i Norge med trange, dype daler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må du huske plasttrekk på stolene. De er antakelig inkontinente. Men vasking trenger du ikke å stresse med. De er sikkert så demente at de ikke enser noenting. Husk også å brøle høyt så de kan høre deg.

*latter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 1997 hadde vi da mail?! Jeg mailet med min søster da hun var i Wales høsten 1995. Husker riktignok ikke om det gikk an å maile bilder da...

Jeg var på nett i '97 ihvertfall, da kjøpte jeg min egen første pc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appalusa

Jeg var på nett i '97 ihvertfall, da kjøpte jeg min egen første pc. :)

Tror det var det samme her, kjøpte også PC i ca -97 ja. Men stort sett barna som brukte den i begynnelsen. Husker vi hadde lange diskusjoner om det var lurt å skaffe en, hadde hørt om mange farer. Det beste argumentet ble at barna kom til å trenge den når de kom lengre opp i skoleklassene.

Dette var en stor, klumpete PC da, ikke en slik flat, snerten en som jeg har nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Min erfaring er at gamle mennesker liker tradisjonell mat.

Men det aller viktigste er at maten du serverer er myk å tygge på!!

Det er flere som har gebiss i den alderen og da er hardt og seigt kjøtt, harde skorper osv. det verste du kan gi til dem.

''Min erfaring er at gamle mennesker liker tradisjonell mat.''

Mulig mora mi på 78 år er utradisjonell, men ho elsker kebab, vårruller, taco og pizza. Er ho i byen går ho gjerne på Burger King og kjøper en hamburger, for "det er jo så godt av og til".

Svigermor elsker også å få være med når vi lager utradisjonell mat selv om ho sjelden liker å lage slikt selv. Ho er 69 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er god på elgkjøttkaker og stuet tyttebær )) og taco. Er jeg i det rette kokehjørnet kan jeg eksperimentere med noe kinesisk mat :-)

Jeg fikk lyst på elgkjøttkaker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Nei, har jeg sagt det?

Selv om det sikkert forekommer 70-åringer som liker grøt og/eller har gebiss, tror ikke jeg det er veldig vanlig.

Gebiss er da ikke noen grunn til ikke å spise nymotens mat, ærlig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Bare vent, snart kommer det nok noen som foreslår en meny basert på kjøttkaker og stua tyttebær. ;)

Tillaga i foodprofessor (som Gjartrud sa...),selvsagt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk bare inntrykk av at du sidestilte gebiss med grøt, ikke noe å ta på vei for vel.

Trodde det var du som tok på vei :)

Vi fleipet jo bare litt om gebiss og grøt, men i mitt forrige innlegg sa jeg jo gebiss og/eller grøt, ergo ingen likhetstegn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1189084631' post='3669446]

Mine og sambo sine besteforeldre er veldig glad i å få servert pizza. De lager det sjelden selv, men synes det er godt. Så jeg lager ofte litt forskjellige pizzaèr.

Du kan servere hva du vil, etter min mening. Bestefar på godt over 70 synes det er godt og komme hit og få taco :o)

Det liker besteforeldrene mine også, men de lager det aldri selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har familie i 80-årene og de er da i besittelse av både tenner, appetitt og vanlig høflighet. De spiser slett ikke bare sausemat, men også pizza, tacos osv. En 70-åring er født i 1937, ikke i middelalderen.

Det eneste jeg synes du skal være litt forsiktig med, er ren "fingermat" - legg på kniv og gaffel selv om du kanskje ikke har tenkt å bruke dem selv (hvis du serverer f.eks. reker).

Dessuten kan du la være med å lage en mystisk "vri" på helt tradisjonell mat, f.eks. fårikål med brød i stedet for poteter hvis du forstår hva jeg mener.

Besteforeldrene mine på over 70 trenger absolutt ikke kniv og gaffel når de skal pille reker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...