Gå til innhold

Mat til 70-åringer?


Gjest appalusa

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at gamle mennesker liker tradisjonell mat.

Men det aller viktigste er at maten du serverer er myk å tygge på!!

Det er flere som har gebiss i den alderen og da er hardt og seigt kjøtt, harde skorper osv. det verste du kan gi til dem.

Seriøst? De færreste 70-åringer har gebiss i dag. Jeg ser for meg at jeg skjærer av skorpene på brødet når besteforeldrene mine kommer på besøk. *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    23

  • mariaflyfly

    9

  • Sofline

    7

  • pekkaline

    6

Mest aktive i denne tråden

Ja, det er vel slik noen steder nå også i Norge med trange, dype daler.

Hvis man bor i en leilighet som har vært bofelleskap i over 20 år er det sjelden at huseier har tatt seg bryet med å legge inn vegg-uttak for TV. Finnes mange sånne leiligheter i de store byene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får de i seg mere mat da? Og hvorfor skulle det evt. være et poeng at de skulle få i seg mere mat?

*undrer*

hehe, de spiser og fordøyer bedre brødmat enn varm mat har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje skjære av skorpene da, slik at de blir lettere å tygge? :-). De kan jo "dyppe" brødet i kaffen også, som endel eldre gjør)). (Fleiper nå da ))

Spiralloffen er ganske ok haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje skjære av skorpene da, slik at de blir lettere å tygge? :-). De kan jo "dyppe" brødet i kaffen også, som endel eldre gjør)). (Fleiper nå da ))

Mange velger vel å legge gebisset til side innimellom, så sørg for å ha flotte stoff servietter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Besteforeldrene mine på over 70 trenger absolutt ikke kniv og gaffel når de skal pille reker.

Jeg skulle GJERNE sett noen pille reker med kniv og gaffel..... !!!

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det liker besteforeldrene mine også, men de lager det aldri selv.

Det er sågøy og kunne gi dem noe de virkelig liker, og ikke spiser så ofte :o)

Og jeg synes det er stas og få skikkelig god søndagsmiddag hos dem, som jeg ikke lager så ofte ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine på over 70 trenger absolutt ikke kniv og gaffel når de skal pille reker.

Neida, det er helt sikkert individuelt det også.

Men akkurat det å spise bare med fingrene, er det ikke alle eldre som er helt komfortable med, selv om de liker maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, de spiser og fordøyer bedre brødmat enn varm mat har jeg inntrykk av.

Har sjelden sett så mange merkelige forestillinger om 70 åringer som i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Har sjelden sett så mange merkelige forestillinger om 70 åringer som i denne tråden.

Hehe, enig...Nesten så jeg tror at folk tuller, her...

Men for så vidt en fornøyelig tråd, da.

Mine foreldre nærmer seg 80, og spiser hva som helst. Pappas favoritt er peking-and. Mamma har faktisk gebiss, men klarer da å spise alt mulig for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, enig...Nesten så jeg tror at folk tuller, her...

Men for så vidt en fornøyelig tråd, da.

Mine foreldre nærmer seg 80, og spiser hva som helst. Pappas favoritt er peking-and. Mamma har faktisk gebiss, men klarer da å spise alt mulig for det :)

Ja, de aller fleste tuller! :-) Men det var en eller to som hadde seriøse kommentarer om dårlige tenner/gebiss, noe som jo har medført all denne tøysinga;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjelden sett så mange merkelige forestillinger om 70 åringer som i denne tråden.

sant det, men man blir lett revet med når vi først er på det humøret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et like dustete spørsmål som å spørre "hva skal jeg servere som mat til 30-åringer".

Individer har vel ulik smak, uavhengig av alder! Og de fleste voksne mennesker spiser det de får servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? De færreste 70-åringer har gebiss i dag. Jeg ser for meg at jeg skjærer av skorpene på brødet når besteforeldrene mine kommer på besøk. *lol*

Jeg tviler på at du jobber med gamle mennesker. Det virker som du tror at det ikke finnes folk i 70 årene som har gebiss. Tror du hadde blitt overasket hvis du visste hvor mange som egentlig hadde hvis det hadde vært noen undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi deg da, det er snakk om 70-åringer, ikke 90-åringer!

Dagens 70-åringer har egne tenner, reiser på langweekender til Barcelona og rundreise i Kina. De sitter ikke hjemme og spiser grøt og ser TV og venter på å få plass på pleiehjem.

Hvor har du dette fra? Det finnes mange mennesker i den alderen som er alvorlig syke og trenger pleie og har kjøpte tenner!

At man helst vil tro noe annet er greit nok. Men ikke realiteten for mange eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1189144059' post='3669854]

Det er sågøy og kunne gi dem noe de virkelig liker, og ikke spiser så ofte :o)

Og jeg synes det er stas og få skikkelig god søndagsmiddag hos dem, som jeg ikke lager så ofte ;o)

''Det er sågøy og kunne gi dem noe de virkelig liker, og ikke spiser så ofte :o)

Og jeg synes det er stas og få skikkelig god søndagsmiddag hos dem, som jeg ikke lager så ofte ;o)''

Helt enig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at du jobber med gamle mennesker. Det virker som du tror at det ikke finnes folk i 70 årene som har gebiss. Tror du hadde blitt overasket hvis du visste hvor mange som egentlig hadde hvis det hadde vært noen undersøkelser.

Vel, hvis du jobber på aldershjem, er det neppe et representativt utvalg du jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...