Gå til innhold

Har noe ved psykiatriforum forandret seg?


Gjest "Se meg frøken..."

Anbefalte innlegg

Gjest "Se meg frøken..."

Innleggene og spørsmålene til nhd er mangfoldige, noen utpreget faglige, andre av mer personlig karakter. Det er det rom for der takhøyden skal være stor.

Jeg har ofte spekulert på om innlegg på psykiatriforum for mange også er en bønn og en appell til nhd om oppmerksomhet og omsorg. Dette i tillegg til ønsker om fagsvar.

Behovet nettopp for oppmerksomhet og omsorg er sannsynligvis stort hos mange av oss som sliter med psykiske vansker. Det er ikke noe galt i det.

Det har flere ganger slått meg at psykiatriforum tidvis fremstår som et klasseværelse der mange roper ”Frøken, frøken” i munnen på hverandre. Noen synes dyktigere enn andre i å formulere sine behov, andre har lavere stemmer og rekker ikke hånden høyt nok i været.

Der frøkens respons er av faglig karakter, vil mange kunne ha nytte av svarene uavhengig av hvorvidt det er Per eller Pål som har formulert spørsmålet. Hvis oppmerksomheten fra frøken derimot spesielt rettes mot én i klasserommet, og dennes situasjon, vil oppmerksomheten raskt kunne forveksles med noe i retning av ”personlig omsorg”. Den omsorgen som mange, mange ønsker og venter på. Det som i utgangspunktet antagelig er tenkt som et fagsvar kan bli lest av omgivelsene som et spesielt fokus og en ”omsorg” rettet mot en enkeltperson i fellesskapet.

Jeg synes noe slikt er i ferd med å prege psykiatriforumet på dol.

Jeg er ikke ute på å nedvurdere enkeltpersoners rett til å rekke hånden i været, men jeg ønsker å problematisere det med at oppmerksomheten kan fremstå ”personlig omsorg”.

Når nhd velger å svare én person, jeg tenker her spesielt på jente 31, så gjennomgående som jeg har sett i løpet av det siste året, kan det gi et inntrykk av at det ligger en personrettet omsorg bak svarene, en slags spesialbehandling, ja – som om én av elevene i klassen blir fulgt spesielt godt opp.

Jeg har ikke noe imot at personer som trenger det får hjelp, oppmerksomhet og støtte. Men på et forum som i utgangspunktet er en arena for fagsvar, kan et slikt fokus på én person lett oppfattes i retning av spesiell omsorg for den ene ”heldige utvalgte”.

At en bruker appellerer så sterkt til nhd gjennom etter mitt skjønn svært personlig stil, står den enkelte fritt. Det gjør selvsagt også nhds valg av hvem han ønsker å fokusere på i utvalget av spørsmål og henvendelser.

Men jeg synes det etter hvert har blitt ”systematisk”, og jeg føler behov for å uttrykke dette.

Mitt innlegg er ikke ment som noe annet enn en refleksjon over en tendens som jeg synes er i ferd med å prege forumet for psykiatri.

Jeg velger i denne å ikke bruke mitt faste nick, da jeg er litt usikker på hvor høyt under taket det reelt sett er her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    26

  • Orio

    19

  • cathlin

    13

  • Motiva

    1

Mest aktive i denne tråden

Gjest bugs bunny

Jeg syns det er ok at du tar det opp. Sånn jeg leser det er det ikke kritikk rettet mot Jente31, men en undring over hvorfor det har blitt som det har blitt her på psykiatriforumet. Og jeg syns din sammenligning med elever/lærer er en god sammenligning.

Det hadde vært morsomt å se hva som hadde skjedd om Jente31 ikke fikk svar en stund. Tror dere hun kanskje innser at hun klarer seg fint selv? (Dette er godt ment!) Jeg tror Jente31 gjør det hun altid har gjort, nemlig "pleaser" for å få bekreftelse. "Er jeg flink nå?" "Liker du om jeg gjør sånn" osv. Og de fleste vil føle seg til nytte når de er med å bekrefter at "jada, du er kjempeflink!" Men når de andre elevene oppdager at læreren også bekrefter at hun er flink, da blir det bråk og misunnelse.

Jeg er litt enig med deg i at det blir litt merkelig når en person får "fagsvar" på "er det fremdeles håp for meg?" når andre ikke får svar på problemer som er mer konkrete og tøffe(re) for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du kraftig undervurderer NHD`s evne til selv å være istand til hva han vil svare på.

Vi går alle gjennom faser her i livet hvor det å snakke med mennesker i real life virker helt umulig, derfor er det flott at et slikt forum som dette finnes. Mennesker kan skrive ned sin smerte, tørke tårene, og vende tilbake til "virkeligheten" ..forhåpentligvis litt mer "fattet" enn tidligere og føle seg ..hva skal jeg si.. "sett av noen" .

Noen skriver mye, noen skriver lite -og fagpersonen velger hva han vil bruke tid på. Det er plass til alle her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du kraftig undervurderer NHD`s evne til selv å være istand til hva han vil svare på.

Vi går alle gjennom faser her i livet hvor det å snakke med mennesker i real life virker helt umulig, derfor er det flott at et slikt forum som dette finnes. Mennesker kan skrive ned sin smerte, tørke tårene, og vende tilbake til "virkeligheten" ..forhåpentligvis litt mer "fattet" enn tidligere og føle seg ..hva skal jeg si.. "sett av noen" .

Noen skriver mye, noen skriver lite -og fagpersonen velger hva han vil bruke tid på. Det er plass til alle her inne.

Jeg tolker innlegget ikke som en undervurdering av nhd men derimot som en kritikk/refleksjon over hans atferd/valg i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker innlegget ikke som en undervurdering av nhd men derimot som en kritikk/refleksjon over hans atferd/valg i forumet.

Og jeg liker ikke at en person tilstadighet blir dratt frem i diverse innlegg.

Refleksjoner er bra, det er nyttig, og ønskes velkommen. Men kanskje det er en idè å utelate nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg liker ikke at en person tilstadighet blir dratt frem i diverse innlegg.

Refleksjoner er bra, det er nyttig, og ønskes velkommen. Men kanskje det er en idè å utelate nick.

Siden jeg er en av forkjemperne for at det skal være høy takhøyde her inne, så synes jeg også temaet som her tas opp er ok.

Forrige gangen elementer ved dette temaet var på banen, så kommenterte jeg generelt og sa noe om reaksjoner som følge av at enkelte brukere hadde fått mer oppmerksomhet enn andre (husker ikke akkurat hva jeg skrev). Da kom jente31 straks på banen og sa at hun antok at det var henne jeg tenkte på.

Jeg synes fortsatt at trådstarter primært kommenterer på nhds atferd/valg, og hvilken virkning hun opplever den kan ha på andre brukere. Hvorfor er ikke dette følelser det også skal kunne være lov å skrive om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg er en av forkjemperne for at det skal være høy takhøyde her inne, så synes jeg også temaet som her tas opp er ok.

Forrige gangen elementer ved dette temaet var på banen, så kommenterte jeg generelt og sa noe om reaksjoner som følge av at enkelte brukere hadde fått mer oppmerksomhet enn andre (husker ikke akkurat hva jeg skrev). Da kom jente31 straks på banen og sa at hun antok at det var henne jeg tenkte på.

Jeg synes fortsatt at trådstarter primært kommenterer på nhds atferd/valg, og hvilken virkning hun opplever den kan ha på andre brukere. Hvorfor er ikke dette følelser det også skal kunne være lov å skrive om?

Jeg følger deg på alt du skriver og takhøyde er jo det vi "gamle travere" her inne ønsker og jobber for. MEN, det er fullt mulig å ha en konstruktiv dialog/refleksjoner/diskusjoner uten å nevne nick. Denne gangen ble a bit too much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger deg på alt du skriver og takhøyde er jo det vi "gamle travere" her inne ønsker og jobber for. MEN, det er fullt mulig å ha en konstruktiv dialog/refleksjoner/diskusjoner uten å nevne nick. Denne gangen ble a bit too much.

Dette kan det selvfølgelig være ulike oppfatninger om, men noen ganger kan det bli mere "styr" ut av å skulle unngå å si noe som alle vet at man tenker på, enn bare å si det. Tror jeg i denne konkrete situasjonen synes det var mer redelig av vedkommende å være direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grensetilfelle

Jeg syns det er ok at du tar det opp. Sånn jeg leser det er det ikke kritikk rettet mot Jente31, men en undring over hvorfor det har blitt som det har blitt her på psykiatriforumet. Og jeg syns din sammenligning med elever/lærer er en god sammenligning.

Det hadde vært morsomt å se hva som hadde skjedd om Jente31 ikke fikk svar en stund. Tror dere hun kanskje innser at hun klarer seg fint selv? (Dette er godt ment!) Jeg tror Jente31 gjør det hun altid har gjort, nemlig "pleaser" for å få bekreftelse. "Er jeg flink nå?" "Liker du om jeg gjør sånn" osv. Og de fleste vil føle seg til nytte når de er med å bekrefter at "jada, du er kjempeflink!" Men når de andre elevene oppdager at læreren også bekrefter at hun er flink, da blir det bråk og misunnelse.

Jeg er litt enig med deg i at det blir litt merkelig når en person får "fagsvar" på "er det fremdeles håp for meg?" når andre ikke får svar på problemer som er mer konkrete og tøffe(re) for dem.

Har det noen gang slått dere at NHD svarer jente31 nå enda mer enn før pga han er irritert og forundret over den sjalusien som enkelte bruker føler i forhold til henne? Enkelte blir trigget av sånt.

Jeg er i den situasjonen at jeg ofte får svar fra NHD enda jeg ikke har bedt om eller forventet NHD-svar. Kanskje jeg burde skrevet at det ikke var nødvendig med fagsvar heller, hvis det er sånn at noen andre heller ønsker å få svar fra han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kunne du godt brukt fast nick, det er en helt legitim problemstilling du tar opp. Og du retter ikke noen kritikk mot Jente31, tvert i mot anerkjenner du hennes rett til å rekke opp hånden og rope "se meg". Det kan være lett å få inntrykk av at NHD favoriserer henne, men som du sier, han velger fritt hvilke innlegg han vil svare på.

Jeg har ikke oversikt over alle innlegg Jente31 har skrevet, eller hvor ofte/i hvilke situasjoner hun har fått svar fra NHD. Det er nok flere grunner til at hun er blitt "favorisert", for det første har hun vært i en veldig vanskelig situasjon, og virkelig hatt behov for den hjelpen hun har fått her, i motsetning til mange av oss andre har hun først i det siste fått hjelp utenfra. Hun har også nyttiggjort seg de svarene hun har fått, og kommet videre til nye spørsmål, det er klart at det gjør det mer fristende og inspirerende å svare henne enn andre som kanskje spør om det samme på nytt og på nytt, uten at det ser ut til at de får noen hjelp av svarene.

Når det gjelder det siste innlegget, og svaret hun fikk fra NHD, er det fra min side "helt greit". (Vet ikke hvordan jeg skal uttrykke det, men håper du forstår hva jeg mener.) Antagelig var det et spørsmål NHD lett kunne svare på. Det var også et faglig spørsmål, som det nok var viktig å få svar på. Det er ikke alltid lett å forstå forskjellen på å disossiere og å ha flere personligheter, som det sto om i den artikkelen hun henviste til. Det var egentlig ikke noen bekreftelse av henne heller, men en forsikring om at hun fortsatt hadde gode muligheter til å bli bedre.

Hva som ville skjedd om hun i større grad ble nødt til å stole på seg selv er ikke godt å si, og er heller ikke tema her.

Vi andre som bruker forumet kan jo også spørre oss selv hvorfor vi blir så opprørt over at hun tar så stor "plass". Kanskje det også kan ha noe med oss selv å gjøre? Mange bruker jo forumet til å avreagere og komme med små og store hjertesukk. Er det faglige svar vi er ute etter? Eller er det en bekreftelse fra NHD, i kraft av "hovedpersonen" her på forumet? En bekreftelse på at vi har det forferdelig (som vi alle synes fra tid til annen), at vi har lov til å føle som vi gjør? Skal jeg være ærlig er det ofte bare en eller annen form for bekreftelse jeg er ute etter, enten fra NHD eller andre. Selvfølgelig har jeg også mer konkrete, faglige spørsmål, men det er ikke like ofte.

En annen tendens jeg har merket meg er at det er lettere å få svar fra andre som bruker forumet på innlegg av typen "orker ikke mer" enn hvis du prøver å være mer konstruktiv når du skriver. Det kan også være en farlig tendens, skal du få støtte og bekreftelse må du gjøre deg mer stakkarslig enn du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan det selvfølgelig være ulike oppfatninger om, men noen ganger kan det bli mere "styr" ut av å skulle unngå å si noe som alle vet at man tenker på, enn bare å si det. Tror jeg i denne konkrete situasjonen synes det var mer redelig av vedkommende å være direkte.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger deg på alt du skriver og takhøyde er jo det vi "gamle travere" her inne ønsker og jobber for. MEN, det er fullt mulig å ha en konstruktiv dialog/refleksjoner/diskusjoner uten å nevne nick. Denne gangen ble a bit too much.

Det har vært mye fokus på at Jente31 har tatt mye "plass" her. Uansett hva som ble skrevet, om nicket ble nevnt eller ikke, ville alle her inne forstått hvem det ble siktet til. Jente31 kunne ikke i noe tilfelle vært "anonym", og da synes jeg det er mer redelig overfor alle parter, særlig overfor henne, å si rett ut hvem det ble siktet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har ofte spekulert på om innlegg på psykiatriforum for mange også er en bønn og en appell til nhd om oppmerksomhet og omsorg. Dette i tillegg til ønsker om fagsvar. Behovet nettopp for oppmerksomhet og omsorg er sannsynligvis stort hos mange av oss som sliter med psykiske vansker. Det er ikke noe galt i det"

Mitt inntrykk er at han hopper over barnslige syteinnlegg og konsenterer seg om konkrete spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan det selvfølgelig være ulike oppfatninger om, men noen ganger kan det bli mere "styr" ut av å skulle unngå å si noe som alle vet at man tenker på, enn bare å si det. Tror jeg i denne konkrete situasjonen synes det var mer redelig av vedkommende å være direkte.

Jeg bare tenker at det er mulig å diskutere noe åpent og konstruktivt uten å blande inn det samme nicket hver gang. Hovedinnlegget her er velskrevet og fornuftig, jeg rettet meg hovedsakelig til "bugs bunny" nicket. Slike tråder som dette er nyttige, det gjør at forumet hever seg og det krever at brukerne går i seg selv -mao. positivt. Men å gjenta det samme nicket, gang på gang på gang, nei beklager, jeg ser ikke på hvilken måte det er konstruktivt. Dette har intet med Jente31 å gjøre, dette har med NHD og hvordan han velger å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kunne du godt brukt fast nick, det er en helt legitim problemstilling du tar opp. Og du retter ikke noen kritikk mot Jente31, tvert i mot anerkjenner du hennes rett til å rekke opp hånden og rope "se meg". Det kan være lett å få inntrykk av at NHD favoriserer henne, men som du sier, han velger fritt hvilke innlegg han vil svare på.

Jeg har ikke oversikt over alle innlegg Jente31 har skrevet, eller hvor ofte/i hvilke situasjoner hun har fått svar fra NHD. Det er nok flere grunner til at hun er blitt "favorisert", for det første har hun vært i en veldig vanskelig situasjon, og virkelig hatt behov for den hjelpen hun har fått her, i motsetning til mange av oss andre har hun først i det siste fått hjelp utenfra. Hun har også nyttiggjort seg de svarene hun har fått, og kommet videre til nye spørsmål, det er klart at det gjør det mer fristende og inspirerende å svare henne enn andre som kanskje spør om det samme på nytt og på nytt, uten at det ser ut til at de får noen hjelp av svarene.

Når det gjelder det siste innlegget, og svaret hun fikk fra NHD, er det fra min side "helt greit". (Vet ikke hvordan jeg skal uttrykke det, men håper du forstår hva jeg mener.) Antagelig var det et spørsmål NHD lett kunne svare på. Det var også et faglig spørsmål, som det nok var viktig å få svar på. Det er ikke alltid lett å forstå forskjellen på å disossiere og å ha flere personligheter, som det sto om i den artikkelen hun henviste til. Det var egentlig ikke noen bekreftelse av henne heller, men en forsikring om at hun fortsatt hadde gode muligheter til å bli bedre.

Hva som ville skjedd om hun i større grad ble nødt til å stole på seg selv er ikke godt å si, og er heller ikke tema her.

Vi andre som bruker forumet kan jo også spørre oss selv hvorfor vi blir så opprørt over at hun tar så stor "plass". Kanskje det også kan ha noe med oss selv å gjøre? Mange bruker jo forumet til å avreagere og komme med små og store hjertesukk. Er det faglige svar vi er ute etter? Eller er det en bekreftelse fra NHD, i kraft av "hovedpersonen" her på forumet? En bekreftelse på at vi har det forferdelig (som vi alle synes fra tid til annen), at vi har lov til å føle som vi gjør? Skal jeg være ærlig er det ofte bare en eller annen form for bekreftelse jeg er ute etter, enten fra NHD eller andre. Selvfølgelig har jeg også mer konkrete, faglige spørsmål, men det er ikke like ofte.

En annen tendens jeg har merket meg er at det er lettere å få svar fra andre som bruker forumet på innlegg av typen "orker ikke mer" enn hvis du prøver å være mer konstruktiv når du skriver. Det kan også være en farlig tendens, skal du få støtte og bekreftelse må du gjøre deg mer stakkarslig enn du er.

"Hun har også nyttiggjort seg de svarene hun har fått, og kommet videre til nye spørsmål, det er klart at det gjør det mer fristende og inspirerende å svare henne enn andre som kanskje spør om det samme på nytt og på nytt, uten at det ser ut til at de får noen hjelp av svarene"

Det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mye fokus på at Jente31 har tatt mye "plass" her. Uansett hva som ble skrevet, om nicket ble nevnt eller ikke, ville alle her inne forstått hvem det ble siktet til. Jente31 kunne ikke i noe tilfelle vært "anonym", og da synes jeg det er mer redelig overfor alle parter, særlig overfor henne, å si rett ut hvem det ble siktet til.

Men poenget mitt her er at dette har faktisk ikke noe med Jente31 å gjøre, dette har med NHD og hans valg av besvaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ok at du tar det opp. Sånn jeg leser det er det ikke kritikk rettet mot Jente31, men en undring over hvorfor det har blitt som det har blitt her på psykiatriforumet. Og jeg syns din sammenligning med elever/lærer er en god sammenligning.

Det hadde vært morsomt å se hva som hadde skjedd om Jente31 ikke fikk svar en stund. Tror dere hun kanskje innser at hun klarer seg fint selv? (Dette er godt ment!) Jeg tror Jente31 gjør det hun altid har gjort, nemlig "pleaser" for å få bekreftelse. "Er jeg flink nå?" "Liker du om jeg gjør sånn" osv. Og de fleste vil føle seg til nytte når de er med å bekrefter at "jada, du er kjempeflink!" Men når de andre elevene oppdager at læreren også bekrefter at hun er flink, da blir det bråk og misunnelse.

Jeg er litt enig med deg i at det blir litt merkelig når en person får "fagsvar" på "er det fremdeles håp for meg?" når andre ikke får svar på problemer som er mer konkrete og tøffe(re) for dem.

Å spekulere i hva som ville skjedd om Jente31 ikke fikk svar på en stund ligger langt utenfor temaet, og fører debatten inn på en enkeltperson som (foreløpig) ikke deltar.

"Er det fortsatt håp for meg" kan absolutt være et spørsmål som trenger et fagsvar, og ikke "fagsvar" i gåseøyne. Det er et spørsmål om prognose, om videre innsats har noen hensikt, eller om det er bedre å bruke kreftene på forsone seg med og takle livet sånn som det er nå. Det er en helt naturlig ting å lure på, kan jeg bli bedre? De som kan svare er fagfolkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget mitt her er at dette har faktisk ikke noe med Jente31 å gjøre, dette har med NHD og hans valg av besvaring.

Tror du ikke det du skriver der også er en overforenkling? En del provoseres vel også av at noen tillater seg i større grad enn andre å be om mye oppmerksomhet? Jeg synes "bugs bunny" påpeker noe vesentlig ved dynamikken rundt dette i sitt innlegg. Kombinasjonen av at noen tillater seg å be om oppmerksomhet i større grad enn andre og det at det gis mer respons fra nhd enn hva som har vært vanlig, tror jeg kan sette i gang mye følelser hos en del andre brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget mitt her er at dette har faktisk ikke noe med Jente31 å gjøre, dette har med NHD og hans valg av besvaring.

Jeg ser poenget ditt, og er enig. Temaet er NHD og hans valg av hvilke spørsmål han besvarer. Utgangspunktet for debatten er at en person har fått mange svar fra NHD, og alle vet hvem det er snakk om, er det like greit og mest redelig å si rett ut hvem det gjelder. I motsatt fall kan Jente31 lett oppfatte det som et skjult angrep på henne, noe det har vært nok av i det siste.

Faren er jo at hele debatten sporer av, og bare dreier seg om henne som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har ofte spekulert på om innlegg på psykiatriforum for mange også er en bønn og en appell til nhd om oppmerksomhet og omsorg. Dette i tillegg til ønsker om fagsvar. Behovet nettopp for oppmerksomhet og omsorg er sannsynligvis stort hos mange av oss som sliter med psykiske vansker. Det er ikke noe galt i det"

Mitt inntrykk er at han hopper over barnslige syteinnlegg og konsenterer seg om konkrete spørsmål.

Hovedmotivasjonen for å skrive et innlegg kan være den samme, enten man har tilegnet seg forumets "godtatte kode" eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...