Gå til innhold

Har noe ved psykiatriforum forandret seg?


Gjest "Se meg frøken..."

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSukk

Vil bare si at jeg oppfatter innlegget ditt som nyttig, og at jeg støtter deg i dine iaktagelser.Jeg har av og til lekt med tanken på at dette er så utpreget at det ikke kan være reelt.

Kanskje er dette satt i gang av forumet for å skape litt liv og røre her.

Selvfølgelig er det ikke slik, men det er merkelig hvordan dette påvirker manger her inne, og setter følelsene i kok.

Jeg har aldri vært den som aktivt har rukket opp hånden i klasserommet. Egentlig gjemmer meg bort slik at ikke frøken skal se meg

Mens jeg observerer kampen om frøkens gunst.

Har alltid slitt med å forholde meg til de som roper høyest, men har temmelig sterke forsvarsinnstinkter for de jeg ser trenger mye, men som stillesittende trekker seg tilbake og lar andre skrike høyere.

Dette er ikke elvenes ansvar i det hele tatt.....

Fordeling av omsorg og oppmerksomhet, hviler helt og holdent på frøken.

Og det er det som forundrer meg mest her inne for tiden.

Hvorfor denne tydelige favoriseringen?

Hvem er dette egentlig gunstig for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    26

  • Orio

    19

  • cathlin

    13

  • Motiva

    1

Mest aktive i denne tråden

Kanskje undervurderer du begge parter en anelse. Dette blir i mine øyne uansett veldig smålig, veldig sjalusipreget. Jeg er ikke helt begeistret for dette med å ukritisk adoptere tanker fra en fagperson, verken på nett eller i real life, Men å kritisere(for det er det det blir ut av en slik tråd desverre) en bruker fordi hun strever og faller, tar til seg det en fagperson sier, skriver innlegg og håper på svar, reiser seg og kjemper videre. Nja, jeg synes ikke det er helt fair.

Jeg synes ikke du legger merke til nyansene i det jeg prøver å si. Jeg kommenterer på hvordan noe _tilsynelatende_ ser ut - og det er noe annet enn hvordan ting nødvendigvis er.

Jeg har gang på gang sagt at jeg mener hver enkelt må kunne bruke forumet slik de finner mulig og nyttig for seg selv, og at det er som på andre arenaer i livet; initiativ fører ofte til bedre resultater enn passivitet.

Allikevel mener jeg at diskusjoner som denne også er legitime; ulike brukere opplever forumet ulikt, og det bør både være rom for at man lufter tanker og følelser som ikke så ofte står på dagsordenen. Det må være greit å forsøke å fokusere på andre brukeres opplevelser og ivareta dem - like mye som vi forsøker dette i mindre komplekse saker enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enig med deg

Jeg er ikke enig i din generelle kritikk av nhd, og jeg deler heller ikke din oppfatning av at han ikke skulle være opptatt av mennesker som har vært utsatt for overgrep (tvert i mot har han skrevet at han i en periode jobbet mye med overgrepsutsatte, hvis jeg ikke husker feil).

Jeg synes dette forumet totalt sett er et spennende og levende forum, hvor nhds bidrag er vesentlig. Mener slike debatter som denne er meningsfylte fordi det illustrerer at forumet på mange måter er et lite levende samfunn. Av og til kan noen av oss ha lyst til å sette fokus på ulike typer fenomener, inkl. mer og mindre direkte kritikk også av sider ved nhds virksomhet, men en så bastant kritkk som du kommer med, finner jeg lite dekkende.

At han har jobbet med overgrepsoffer i lange tider forteller like gjerne at han er "dritt lei dem" som at han har "sansen" for dem.

Jeg har veldig interesse for psykiatri og har litt utdannelse, derfor har jeg hatt et øye til dette forummet selv om jeg selv ikke er altfor delaktig i diskusjonene. Jeg har vært på DOL i mange år.

Det jeg sier er min mening tatt ut fra hvordan slike personer/spørsmål har blitt mottatt av NHD.

Min mening er også at det går ann å kalle en spade for en spade uten å virke spydig eller nedlatende. Det er i såfall ikke å kalle en spade for en spade men å "tråkke på" i mine øyne.

Den tid jeg har "kjent" NHD synes jeg at jeg har sett for mye uprofesjonellt. Han hopper inn i tråder i andre forum, han lar sine personlige meninger komme godt frem (enkelte ganger), greit å ha meninger men her på DOL skal han fremstå som en profesjonell og "egne meninger" har således ikke så mye å gjøre her da, og han kan, som jeg mener, klare å få svar til å virke nedlatende eller småspydige.

Jeg er ikke ute etter å sverte noen, men dette er rene meninger jeg har etter å ha vært på dette forummet i vel ni år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du legger merke til nyansene i det jeg prøver å si. Jeg kommenterer på hvordan noe _tilsynelatende_ ser ut - og det er noe annet enn hvordan ting nødvendigvis er.

Jeg har gang på gang sagt at jeg mener hver enkelt må kunne bruke forumet slik de finner mulig og nyttig for seg selv, og at det er som på andre arenaer i livet; initiativ fører ofte til bedre resultater enn passivitet.

Allikevel mener jeg at diskusjoner som denne også er legitime; ulike brukere opplever forumet ulikt, og det bør både være rom for at man lufter tanker og følelser som ikke så ofte står på dagsordenen. Det må være greit å forsøke å fokusere på andre brukeres opplevelser og ivareta dem - like mye som vi forsøker dette i mindre komplekse saker enn denne.

Det er ikke det at det ikke er rom, frosken. Det handler om at dette tilstadighet er et tema, og hvorfor går man da ikke til hovedpersonen som er nhd, og legger dette frem for ham. Dette har faktisk intet med Jente31 å gjøre, hun skriver innlegg og håper på svar, -det har å gjøre med hvem han velger svare. Opplever man dette som så grådig urettferdig så er vel det mest reale å gå til den det gjelder, istede for gang på gang å komme med stikkende kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSukk

"Jeg har ofte spekulert på om innlegg på psykiatriforum for mange også er en bønn og en appell til nhd om oppmerksomhet og omsorg. Dette i tillegg til ønsker om fagsvar. Behovet nettopp for oppmerksomhet og omsorg er sannsynligvis stort hos mange av oss som sliter med psykiske vansker. Det er ikke noe galt i det"

Mitt inntrykk er at han hopper over barnslige syteinnlegg og konsenterer seg om konkrete spørsmål.

"Mitt inntrykk er at han hopper over barnslige syteinnlegg og konsenterer seg om konkrete spørsmål."

Nå synes jeg du sparker ben under de som ikke har så lett for å utrykke seg.

Når man er psyk, trenger mye og vondt for å be om noe. Blir ofte ordene formulert slik at de kan oppfattes som barnslige og sytete.

Men ser man litt bak disse stottrende ordene, finnes det levende mennesker med store problemer.

Er det ikke plass til alle her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han har jobbet med overgrepsoffer i lange tider forteller like gjerne at han er "dritt lei dem" som at han har "sansen" for dem.

Jeg har veldig interesse for psykiatri og har litt utdannelse, derfor har jeg hatt et øye til dette forummet selv om jeg selv ikke er altfor delaktig i diskusjonene. Jeg har vært på DOL i mange år.

Det jeg sier er min mening tatt ut fra hvordan slike personer/spørsmål har blitt mottatt av NHD.

Min mening er også at det går ann å kalle en spade for en spade uten å virke spydig eller nedlatende. Det er i såfall ikke å kalle en spade for en spade men å "tråkke på" i mine øyne.

Den tid jeg har "kjent" NHD synes jeg at jeg har sett for mye uprofesjonellt. Han hopper inn i tråder i andre forum, han lar sine personlige meninger komme godt frem (enkelte ganger), greit å ha meninger men her på DOL skal han fremstå som en profesjonell og "egne meninger" har således ikke så mye å gjøre her da, og han kan, som jeg mener, klare å få svar til å virke nedlatende eller småspydige.

Jeg er ikke ute etter å sverte noen, men dette er rene meninger jeg har etter å ha vært på dette forummet i vel ni år.

Nå synes jeg du er fullstendig usakelig.

De meningene og tankene han har lagt frem om overgrepsutsatte vitner om en person som bryr seg og faktisk "forstår" hva det innebærer å oppleve et overgrep, ikke det motsatte. Ofte er det slik at det man ikke liker å høre er noe man så til de grader trenger å høre -kanskje det er slik for deg og.

Nhd er fagperson på psykiatri, ikke på andre forum, han bytter dessuten til "nhd" istede for "psykiater nhd" når han er på andre forum og svarer som privat person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSukk

Jeg har ikke tenkt over at det skulle være noen kode for å bli godtatt her.

Jeg forstår ikke denne sjalusigreia. Jeg forstår ihvertfall ikke at det er mulig å være sjalu på noen som har slitt i mange år og som nå er i ferd med å hjelpe seg selv ut av det.

Dessuten tror jeg det må være vanskelig å svare på gjentatte syteinnlegg som ikke har noe annet formål enn å syte og få trøst. Hva skal man svare da? - Stakkars deg!, liksom.

Det kan vel heller andre enn nhd svare på, som bare skal svare på et visst antall spørsmål. Blir meningsløst å bruke tiden på slikt.

Tror ikke det handler om sjalusi, men noe som griper mye dypere.

Uansett hva slags følelse som blir fremkalt, er den reel og viktig for den som har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at det ikke er rom, frosken. Det handler om at dette tilstadighet er et tema, og hvorfor går man da ikke til hovedpersonen som er nhd, og legger dette frem for ham. Dette har faktisk intet med Jente31 å gjøre, hun skriver innlegg og håper på svar, -det har å gjøre med hvem han velger svare. Opplever man dette som så grådig urettferdig så er vel det mest reale å gå til den det gjelder, istede for gang på gang å komme med stikkende kommentarer.

Jeg opplever ikke at hverken frosken eller hovedinnleggsskriver "stikker" noen bruker, at det ikke er hensikten med disse innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han har jobbet med overgrepsoffer i lange tider forteller like gjerne at han er "dritt lei dem" som at han har "sansen" for dem.

Jeg har veldig interesse for psykiatri og har litt utdannelse, derfor har jeg hatt et øye til dette forummet selv om jeg selv ikke er altfor delaktig i diskusjonene. Jeg har vært på DOL i mange år.

Det jeg sier er min mening tatt ut fra hvordan slike personer/spørsmål har blitt mottatt av NHD.

Min mening er også at det går ann å kalle en spade for en spade uten å virke spydig eller nedlatende. Det er i såfall ikke å kalle en spade for en spade men å "tråkke på" i mine øyne.

Den tid jeg har "kjent" NHD synes jeg at jeg har sett for mye uprofesjonellt. Han hopper inn i tråder i andre forum, han lar sine personlige meninger komme godt frem (enkelte ganger), greit å ha meninger men her på DOL skal han fremstå som en profesjonell og "egne meninger" har således ikke så mye å gjøre her da, og han kan, som jeg mener, klare å få svar til å virke nedlatende eller småspydige.

Jeg er ikke ute etter å sverte noen, men dette er rene meninger jeg har etter å ha vært på dette forummet i vel ni år.

Har ingen problemer med at vi ikke vurderer dette likt.

Grunnen til at jeg sa så tydelig hvordan jeg oppfatter hva nhd har sagt i forhold til overgrepsutsatte, er at siden jeg oppfatter dette helt annerledes enn deg, så ville jeg ikke at de dette evt. gjelder skulle få inntrykk av at dette var noe nhd hadde uttrykt direkte. At vi tolker hans holdninger på dette området forskjellig, synes jeg derimot er greit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSukk

For min del kunne du godt brukt fast nick, det er en helt legitim problemstilling du tar opp. Og du retter ikke noen kritikk mot Jente31, tvert i mot anerkjenner du hennes rett til å rekke opp hånden og rope "se meg". Det kan være lett å få inntrykk av at NHD favoriserer henne, men som du sier, han velger fritt hvilke innlegg han vil svare på.

Jeg har ikke oversikt over alle innlegg Jente31 har skrevet, eller hvor ofte/i hvilke situasjoner hun har fått svar fra NHD. Det er nok flere grunner til at hun er blitt "favorisert", for det første har hun vært i en veldig vanskelig situasjon, og virkelig hatt behov for den hjelpen hun har fått her, i motsetning til mange av oss andre har hun først i det siste fått hjelp utenfra. Hun har også nyttiggjort seg de svarene hun har fått, og kommet videre til nye spørsmål, det er klart at det gjør det mer fristende og inspirerende å svare henne enn andre som kanskje spør om det samme på nytt og på nytt, uten at det ser ut til at de får noen hjelp av svarene.

Når det gjelder det siste innlegget, og svaret hun fikk fra NHD, er det fra min side "helt greit". (Vet ikke hvordan jeg skal uttrykke det, men håper du forstår hva jeg mener.) Antagelig var det et spørsmål NHD lett kunne svare på. Det var også et faglig spørsmål, som det nok var viktig å få svar på. Det er ikke alltid lett å forstå forskjellen på å disossiere og å ha flere personligheter, som det sto om i den artikkelen hun henviste til. Det var egentlig ikke noen bekreftelse av henne heller, men en forsikring om at hun fortsatt hadde gode muligheter til å bli bedre.

Hva som ville skjedd om hun i større grad ble nødt til å stole på seg selv er ikke godt å si, og er heller ikke tema her.

Vi andre som bruker forumet kan jo også spørre oss selv hvorfor vi blir så opprørt over at hun tar så stor "plass". Kanskje det også kan ha noe med oss selv å gjøre? Mange bruker jo forumet til å avreagere og komme med små og store hjertesukk. Er det faglige svar vi er ute etter? Eller er det en bekreftelse fra NHD, i kraft av "hovedpersonen" her på forumet? En bekreftelse på at vi har det forferdelig (som vi alle synes fra tid til annen), at vi har lov til å føle som vi gjør? Skal jeg være ærlig er det ofte bare en eller annen form for bekreftelse jeg er ute etter, enten fra NHD eller andre. Selvfølgelig har jeg også mer konkrete, faglige spørsmål, men det er ikke like ofte.

En annen tendens jeg har merket meg er at det er lettere å få svar fra andre som bruker forumet på innlegg av typen "orker ikke mer" enn hvis du prøver å være mer konstruktiv når du skriver. Det kan også være en farlig tendens, skal du få støtte og bekreftelse må du gjøre deg mer stakkarslig enn du er.

"Jeg har ikke oversikt over alle innlegg Jente31 har skrevet, eller hvor ofte/i hvilke situasjoner hun har fått svar fra NHD. Det er nok flere grunner til at hun er blitt "favorisert", for det første har hun vært i en veldig vanskelig situasjon, og virkelig hatt behov for den hjelpen hun har fått her, i motsetning til mange av oss andre har hun først i det siste fått hjelp utenfra. Hun har også nyttiggjort seg de svarene hun har fått, og kommet videre til nye spørsmål, det er klart at det gjør det mer fristende og inspirerende å svare henne enn andre som kanskje spør om det samme på nytt og på nytt, uten at det ser ut til at de får noen hjelp av svarene. "

Dette provoserte meg kraftig.

Det å antyde at en enkelt bruker trenger mer hjelp, fordi vedkommende har det så vanskelig, ikke får hjelp som vi andre gjør.

Hvem andre??? Hvem får hjelp, og hvem får det ikke?

Vet du det? vet du hvem som sliter mest?

Og så kan hun nyttigjøre seg svarene bedre sier du.

Jaså, kan hun det. Rart med det, for her inne kjenner vi jo alle hverandre og vet hvem som trenger og fortjener hva.Og hvem som kan nyttigjøre svarene best.

Vel, jeg føler trang til å blåse enda hardere her.... Men har vel fått fram poenget mitt.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at hverken frosken eller hovedinnleggsskriver "stikker" noen bruker, at det ikke er hensikten med disse innleggene.

Nei jeg snakker ikke om frosken :-) Jeg snakker om de mange kommentarene J31 tidligere har fått på denne siden. Det er Nhd det gjelder, og han det bør rettes mot, ikke en person som bruker forumet aktivt på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at det ikke er rom, frosken. Det handler om at dette tilstadighet er et tema, og hvorfor går man da ikke til hovedpersonen som er nhd, og legger dette frem for ham. Dette har faktisk intet med Jente31 å gjøre, hun skriver innlegg og håper på svar, -det har å gjøre med hvem han velger svare. Opplever man dette som så grådig urettferdig så er vel det mest reale å gå til den det gjelder, istede for gang på gang å komme med stikkende kommentarer.

Jeg står fortsatt for at dette ikke er en kritikk av en enkelt bruker, men et forsøk på å anlysere en situasjon som har oppstått på forumet. Jeg oppfatter også hovedinnlegget helt klart som en form for kritikk rettet mot nhd.

Måten man evt. retter kritikk til nhd her på dol, er jo nettopp ved å ta det opp i dette forumet. Hvordan skulle det ellers gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg snakker ikke om frosken :-) Jeg snakker om de mange kommentarene J31 tidligere har fått på denne siden. Det er Nhd det gjelder, og han det bør rettes mot, ikke en person som bruker forumet aktivt på en god måte.

Det virker på meg som du rettet det mot dem som ville diskutere på mer generelt grunnlag.

NHD er jo her og leser på forumet, så det er klart det er rettet mot han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg står fortsatt for at dette ikke er en kritikk av en enkelt bruker, men et forsøk på å anlysere en situasjon som har oppstått på forumet. Jeg oppfatter også hovedinnlegget helt klart som en form for kritikk rettet mot nhd.

Måten man evt. retter kritikk til nhd her på dol, er jo nettopp ved å ta det opp i dette forumet. Hvordan skulle det ellers gjøres?

Problemet er vel at det har vært endel slike "analyser" av akkurat dette temaet. Problemet er at hvorfor retter man seg ikke til Nhd i overskriften og stiler dette til ham, -istedet kommer flere anonyme nick og føler behovet for å gulpe opp usakeligheter om et konkret nick.

Tråden er bra den, jeg har bare endel imot at det samme nicket henges frem gang på gang -når vedkommende faktisk ikke har gjort noe feil. Da tenker jeg at det mest reale er å gå til den det gjelder, som er nhd, og _spørre_ om en begrunnelse og hvordan han opplever situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som du rettet det mot dem som ville diskutere på mer generelt grunnlag.

NHD er jo her og leser på forumet, så det er klart det er rettet mot han.

Det er da ikke en selvfølge det når det dukker opp x-antall ukjente nick som føler behovet for å '"analysere" J31 og hennes konkrete innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke en selvfølge det når det dukker opp x-antall ukjente nick som føler behovet for å '"analysere" J31 og hennes konkrete innlegg.

Vel, jeg tror på at hvis man kan skape en forståelse omkring hvorfor slike "behov" oppstår, så er det lettere å skille mellom hva som er "sitt" og hva som er "andres".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det har vært endel slike "analyser" av akkurat dette temaet. Problemet er at hvorfor retter man seg ikke til Nhd i overskriften og stiler dette til ham, -istedet kommer flere anonyme nick og føler behovet for å gulpe opp usakeligheter om et konkret nick.

Tråden er bra den, jeg har bare endel imot at det samme nicket henges frem gang på gang -når vedkommende faktisk ikke har gjort noe feil. Da tenker jeg at det mest reale er å gå til den det gjelder, som er nhd, og _spørre_ om en begrunnelse og hvordan han opplever situasjonen.

I denne sammenhengen synes jeg det er vel så interessant hvordan brukerne av forumet opplever situasjonen, noe det neppe er sammenfallende oppfatninger om.

Temaet har heller ikke vært oppe så mange ganger som du vil ha det til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror på at hvis man kan skape en forståelse omkring hvorfor slike "behov" oppstår, så er det lettere å skille mellom hva som er "sitt" og hva som er "andres".

Ikke misforstå, diskusjonen opplever jeg som nyttig. Problemet blir når det samme nicket dras frem _hele_ tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror på at hvis man kan skape en forståelse omkring hvorfor slike "behov" oppstår, så er det lettere å skille mellom hva som er "sitt" og hva som er "andres".

Enig med deg, cath:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, diskusjonen opplever jeg som nyttig. Problemet blir når det samme nicket dras frem _hele_ tiden.

Joda, men det tror jeg man tåler når man skjønner at det ikke nødvendigvis har noe med en selv å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...