Gå til innhold

Har noe ved psykiatriforum forandret seg?


Gjest "Se meg frøken..."

Anbefalte innlegg

''Jeg syns "ikke" det skal være lov å spørre om det samme flere ganger''Mener du det? Eller har det sneket seg inn en "ikke" som egentlig ikke skulle vært der?

Selvfølgelig må det være lov å spørre flere ganger om akkurat det samme, også hvis man ikke klarer å nyttiggjøre seg svarene. Det er vel ganske vanlig? Men sett fra NHDs side er det vel også naturlig å ville svare en han vet kommer til å ha stor nytte av svarene?

Det kom et ikke for mye. Jeg mente at det skal være lov.

Men nhd eller noen andre kan ikke vite sikkert om man vil nyttegjøre seg av svarene eller ikke. Jeg syns ikke det skulle være et krav - at de som later til å nyttiggjøre seg best skal få svar. Det er noe veldig strengt og prestasjonspreget over det jeg ikke liker. Litt "militærleir".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    26

  • Orio

    19

  • cathlin

    13

  • Motiva

    1

Mest aktive i denne tråden

Det "hissige" svaret ditt kommer ikke akkurat som en bombe :)

Usaklig sier du, men det er mitt inntrykk og min mening etter å ha fulgt dette forummet i ny og ne i en del år.

Og folk har forskjellige meninger, sånn er det bare. Og som skrevet, jeg er da virkelig klar over at de fleste her på psykiatri IKKE er enige med meg :)

Jeg har ikke følt meg oversett eller klapset på lanken av NHD, jeg trenger ikke hans hjelp. Trenger jeg hjelp til noe så satser jeg på at DOLfolket kan hjelpe meg :)

Og det at han skifter til nhd forandrer ikke min mening om emnet. Jeg er klar over at det heter seg at da er han privat. Og det som jeg føler er hoderystende er at en psykolog kan få seg til å ture rundt på samme forum han "jobber" på og sier sine private meninger som noen ganger kan gi en stakker bakoversveis.

(jeg har som sakt vært her noen år)

Hehe, hørtes jeg så hissig ut? :-)

"Og det som jeg føler er hoderystende er at en psykolog kan få seg til å ture rundt på samme forum han "jobber" på og sier sine private meninger som noen ganger kan gi en stakker bakoversveis. " -Slikt synes jeg er rart at det ikke er rom for, rart og synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han kommer med svært så bastante svar er nok fordi han er en av de få som velger å kalle en spade for en spade.Noen trenger å få et spark bak, det trenger vi alle iblant. Det er lite lulling her inne, og det tror jeg vi faktisk kan takke nhd for :-)

Der er jeg helt enig med deg, det er lite "stakkars deg", både fra NHD og fra andre brukere, men velrettede spark. Og en spade er og blir en spade, uansett hva man kaller den. Heldigvis har jeg også opplevd å få støtte og omsorg når ting har vært veldig ille (både fra NHD og andre), det har gjort det lettere å godta sparkene som både velmente og berettigede. Det er også derfor jeg har blitt værende på forumet så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med frosken. Uansett hva vi skriver nå, om vi bruker nicket eller ikke, vet alle hvem det er snakk om. Jeg forstår da ikke hensikten med å late som noe annet. Hadde forhistorien vært en annen, uten stadig kritikk av Jente31, hennes person og hennes måte å oppføre seg i forum, ville situasjonen være en helt annen.

Jeg hører hva dere sier, og jeg gjentar at jeg opplever diskusjonen som nyttig. Jeg synes likevel dette er uhøflig og slemt når man kjenner hennes bakgrunn og vet at akkurat dette er noe hun sliter med, det blir sårere på en måte om du skjønner. Jeg fullstendig motsander av å skyve ubehageligheter under teppet og jeg liker at tanker luftes, men jeg synes rett og slett det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært her inne mye selv, men har lest en del her.

Min oppfatning er at du har ganske så rett.

Det er litt slik føler jeg at syting blir ikke bare oversett men "sett ned på" av NHD. Og når jeg skriver syting så har jeg forstått at det ordet strekker seg lang her inne. Folk "syter" liksom ofte her inne.

Jeg har sett konkrete spørsmål bli besvart av NHD hvor han spør om mer informasjon og når det blir besvart så svarer ikke NHD. Jeg sitter igjen med en følelse av at NHD for det første ikke har så altfor mye til overs for jenter med overgrepsbakgrunn. At disse ikke blir tatt på alvor på samme måte som andre med andre problemstillinger. Kanskje fordi de er mange og sytete?

Det du skriver om frøken og elever passer bra, her inne ser jeg for meg svært mange mennesker som bedende skriver ned noen ord i håp om at idolet NHD skal gidde å svare akkurat dem.

Jeg synes det er kvalmt og jeg skulle virkelig ønsker disse menneskene kunne satt sin lit til andre rundt dem som kunne være der for dem slik at håpet til NHD forsvant.

Jeg synes NHD kan svare godt og greit på enkelte spørsmål. Men jeg synes også å se mange spydige eller useriøse svar, som jeg vil kalle det. Jeg synes i det store og hele ikke at NHD fremstår særlig prosfesjonell.

Og det aller mest spesielle her på forummet som nesten bekrefter det du skriver er at det ikke går ann å skrive noe kokret negativt om NHD uten at "tusenvis" skriker ut i protest. (bare vent å se hvilken reaksjon mitt inlegg får :)

Hver gang noen sier noe negativt så blir det et veldig leven og da kan jeg godt se for meg et klasserom med mange hengivne elever som forguder frøkena si.

Selvom de fleste brukerne her ser ut til å være i denne klassen og derfor synes ting er greit som de er så ville jeg ønsker (for de andre brukerne som ikke har kommet til idolstadiet ennå) at de hadde en mer profesjonell person som tok hånd om forummet.

Folk fortjener svar selv om de ikke er en yndlingselev. Mange av spørsmålene som blir stilt her kan være aktuelle for svært mange flere. Og i et forum som omhandler psykiatri med alt det det innebærer så synes jeg det hviler et svært stort krav til oppførsel fra den som besvarer sprørsmålene, i dette tilfellet NHD.

Det har hendt jeg har ment han har gått over streken i noen av sine svar. Men jeg vil ikke si at han oppfører seg uprofft. Hva skulle vært annerledes for at du skulle mene han oppfører seg profesjonelt?

Når han spør etter flere opplysninger bør han svare når han har fått dem, det er klart. Det kan være mange grunner til at det ikke skjer. Kanskje det rett og slett "forsvinner i mengden"? (Noen hevder at også leger og psykiatere er mennesker. ;-))

Du nevner særlig jenter med overgrepsbakgrunn, at han behandler dem dårlig. Hva burde han gjort annerledes? Så vidt jeg har oppfattet har han ikke så stor tro på å fordype seg for mye i det som har skjedd, men heller se fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva dere sier, og jeg gjentar at jeg opplever diskusjonen som nyttig. Jeg synes likevel dette er uhøflig og slemt når man kjenner hennes bakgrunn og vet at akkurat dette er noe hun sliter med, det blir sårere på en måte om du skjønner. Jeg fullstendig motsander av å skyve ubehageligheter under teppet og jeg liker at tanker luftes, men jeg synes rett og slett det er nok.

Men, altså, denne diskusjonen handler jo ikke mest om en bruker. Syns oppmerksomheten blir tatt bort fra hva som var refleksjonen i hovedinnlegget.

Jeg skjønner at flere føler behov for å beskytte, men trenger man egentlig å gjøre det? Jeg lurer på om det gjør denne diskusjonen "farligere" en den er. Hvis du skjønner hva jeg mener *finner ikke de rette ordene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg har ikke oversikt over alle innlegg Jente31 har skrevet, eller hvor ofte/i hvilke situasjoner hun har fått svar fra NHD. Det er nok flere grunner til at hun er blitt "favorisert", for det første har hun vært i en veldig vanskelig situasjon, og virkelig hatt behov for den hjelpen hun har fått her, i motsetning til mange av oss andre har hun først i det siste fått hjelp utenfra. Hun har også nyttiggjort seg de svarene hun har fått, og kommet videre til nye spørsmål, det er klart at det gjør det mer fristende og inspirerende å svare henne enn andre som kanskje spør om det samme på nytt og på nytt, uten at det ser ut til at de får noen hjelp av svarene. "

Dette provoserte meg kraftig.

Det å antyde at en enkelt bruker trenger mer hjelp, fordi vedkommende har det så vanskelig, ikke får hjelp som vi andre gjør.

Hvem andre??? Hvem får hjelp, og hvem får det ikke?

Vet du det? vet du hvem som sliter mest?

Og så kan hun nyttigjøre seg svarene bedre sier du.

Jaså, kan hun det. Rart med det, for her inne kjenner vi jo alle hverandre og vet hvem som trenger og fortjener hva.Og hvem som kan nyttigjøre svarene best.

Vel, jeg føler trang til å blåse enda hardere her.... Men har vel fått fram poenget mitt.

Eller?

Du har fått frem poenget ditt, klart og tydelig. :- ) Så tydelig at jeg er usikker på om jeg fikk frem mitt poeng.

Jeg mener ikke å vite noe om hvem som har det verst, hvem som får hjelp utenfra, hvem som ikke gjør det, hvem som har mest nytte av hjelpen eller fortjener den best. Det eneste jeg vet er det som blir skrevet her, og jeg velger å stole på at det er sant.

Jeg har "fulgt" Jente31 helt fra hun var innom her første gang (første innlegg), og vet at hun var i en ganske fortvilet situasjon, uten noen å henvende seg til. (Det samme gjelder selvfølgelig mange andre her, og jeg håper de også blir tatt godt vare på.) Hun fikk da svar fra NHD, med råd om hva hun kunne gjøre. Hun fulgte opp rådene, det dukket opp nye problemer og hun kom med nye spørsmål. På den måten viser hun at hun tar til seg rådene, og har nytte av dem. Det er klart det føles godt å komme med råd som blir fulgt og faktisk hjelper, og det gir nok lyst til å svare på flere spørsmål fra samme person. Jeg mener IKKE at det nødvendigvis er riktig å "favorisere" en person på den måten, eller å overse andre som ikke er like flinke til å uttrykke seg/gi tilbakemelding om at tidligere råd har hjulpet. Men det er menneskelig og forståelig å sette litt innsats der du ser resultatene tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest støttemedlem mental helse

Du har sannsynligvis rett:-)

Dersom man har en oppfatning av at noen har blitt "angrepet" uberettighet, vil mange av oss føle en oppfordring til å beskytte vedkommende.

Jeg føler at enkelte ganger at svarene som blir gitt til enkelte, er litt, ja hvordan skal jeg si det? Kort og litt "skjerp deg" (godt ment).¨Jeg har nok også vært en slik person for min pårørende, men heldigvis hadde jeg en mor som forklarte meg, at slik var det og slik hadde det vært, før vedkommende ble syk. Det gav meg innsikt i hvordan ting har vært og kan bli. Jeg har ikke en psykisk sykdom, men har all forståelse for at livet kan være hardt og ikke så godt. Slik det er for mange. Vi har alle våre opp og nedturer. Slik er livet (dessverre?). Det å bli hørt er ett stort +++. Ikke alle kan prate/formidle hvordan vi har det. Det kan være stolthet eller at vi rett og slett ikke klarer å formidle det. Derfor er dette forumet, viktig for mange. Derfor er det viktig at svar til den enkelte blir gitt på en slik måte at det ikke legger til "byrder", eller skaper enda mer kaos i den enkeltes hverdag. Jeg tror at psykiateren prøver så godt han kan, men han lærer sikkert av dette han også. Ingen, blir for gammel til å lære. Det å stille krav til den enkelte er uansett sunt, syk eller ikke. Vi lære av akkurat det! Ha en fortsatt fin høst. Høsten har mange nyanser. Finn noe positivt hver dag, da blir livet letter å leve (mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva dere sier, og jeg gjentar at jeg opplever diskusjonen som nyttig. Jeg synes likevel dette er uhøflig og slemt når man kjenner hennes bakgrunn og vet at akkurat dette er noe hun sliter med, det blir sårere på en måte om du skjønner. Jeg fullstendig motsander av å skyve ubehageligheter under teppet og jeg liker at tanker luftes, men jeg synes rett og slett det er nok.

Jeg skjønner godt hva du mener, men hvis jeg var i hennes situasjon tror jeg jeg ville ha opplevd vanskeligere om jeg skulle vært "anonym" når alle allikevel vet hvem det er snakk om.

Jeg tror vi har forstått hverandre, uten å være enige. Og uten å ha greid å overbevise hverandre. Tror nok jeg skal klare å leve med det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener, men hvis jeg var i hennes situasjon tror jeg jeg ville ha opplevd vanskeligere om jeg skulle vært "anonym" når alle allikevel vet hvem det er snakk om.

Jeg tror vi har forstått hverandre, uten å være enige. Og uten å ha greid å overbevise hverandre. Tror nok jeg skal klare å leve med det. ;-)

hehe jeg håper da det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom et ikke for mye. Jeg mente at det skal være lov.

Men nhd eller noen andre kan ikke vite sikkert om man vil nyttegjøre seg av svarene eller ikke. Jeg syns ikke det skulle være et krav - at de som later til å nyttiggjøre seg best skal få svar. Det er noe veldig strengt og prestasjonspreget over det jeg ikke liker. Litt "militærleir".

Jeg er helt enig, det er ikke bare de "flinke" som skal få svar. Men det er jo klart det er lett å svare når man får så klar tilbakemelding på at det hjelper. Det er forståelig og menneskelig å like å se resultater av innsatsen. ;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i utgangspunktet, men som andre har påpekt i denne tråden så er det ikke alltid gitt hvem som verken har størst behov eller vil nyttiggjøre seg et svar mest. Tror det blir feil dersom man tolker nhds prioriteringer som at han alltid har innsikt i hvem som trenger hva.

Jeg har tydeligvis uttrykt meg veldig uklart, det er mange som har kommet med denne innvendingen. Og når det jeg skrev ble oppfattet som at hvem som får svar/ikke får svar sier noe om hvem som har størst behov/best evne til å nyttiggjøre seg svaren forstår jeg godt hvorfor så mange reagerer. Det var slett ikke det jeg mente. Men Jente31 har tidligere vist at hun har hatt god nytte av de svarene hun har fått, og hun har kommet langt. Som alle oss andre liker sikkert NHD at den innsatsen han gjør gir resultater, og det gir større lyst til å følge opp videre. Utelukker heller ikke teorien om at han rett og slett fortsetter å "favorisere" nettopp fordi så mange blir provosert. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, det er ikke bare de "flinke" som skal få svar. Men det er jo klart det er lett å svare når man får så klar tilbakemelding på at det hjelper. Det er forståelig og menneskelig å like å se resultater av innsatsen. ;- )

Joda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bl.annet innlegget over her, kaller jeg syting. Temaet har blitt tatt opp før og det finnes ingen grunn til å ta det opp enda en gang.

Innlegget levner liten tvil om hvem det handler om. Det er lite modent og ta for seg samme person gang etter gang.

Selvfølgelig skal det være lov til å klage her, men om man gjentar tar seg selv uten å ha gjort noe med rådene man får, kaller jeg det også syting. Det fører ingensteds hen.

Vedkommende dette innlegget handler om har nyttiggjort seg rådene og ikke alt hun har skrevet har blitt besvart.

Innlegget handler ikke om et bestemt nick, det handler om NHD og måten han velger ut hva han skal svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget handler ikke om et bestemt nick, det handler om NHD og måten han velger ut hva han skal svare på.

- også handler det om hvordan hans valg gjør noe med en del andre brukere emosjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget handler ikke om et bestemt nick, det handler om NHD og måten han velger ut hva han skal svare på.

Hun tar for seg begge og signerer med "se meg frøken"

Jeg er ikke dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis uttrykt meg veldig uklart, det er mange som har kommet med denne innvendingen. Og når det jeg skrev ble oppfattet som at hvem som får svar/ikke får svar sier noe om hvem som har størst behov/best evne til å nyttiggjøre seg svaren forstår jeg godt hvorfor så mange reagerer. Det var slett ikke det jeg mente. Men Jente31 har tidligere vist at hun har hatt god nytte av de svarene hun har fått, og hun har kommet langt. Som alle oss andre liker sikkert NHD at den innsatsen han gjør gir resultater, og det gir større lyst til å følge opp videre. Utelukker heller ikke teorien om at han rett og slett fortsetter å "favorisere" nettopp fordi så mange blir provosert. :-)

Synes du har tydeliggjort ditt standpunkt svært godt etterhvert :-)

Det var kanskje ikke bare din mulige tvetydighet som forårsaket alle innvendningene, men like mye at du såvidt berørte noe som også er et sentralt tema i denne diskusjonen.

Synes forøvrig at du har skrevet mange gode kommentarer:-)

Det hadde vært interessant om flere ville si eksplisitt hvordan de påvirkes av det som hovedinnlegger trekker frem i sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- også handler det om hvordan hans valg gjør noe med en del andre brukere emosjonelt.

Ja. Der kom ordene jeg savnet, dimensjonen jeg ikke har klart å sette ord på. Det er også en viktig del av debatten, som egentlig er blitt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- også handler det om hvordan hans valg gjør noe med en del andre brukere emosjonelt.

"også handler det om hvordan hans valg gjør noe med en del andre brukere emosjonelt"

Så fordi disse brukerene reagerer emosjonelt, skal jente31 presses til å produsere færre spørsmål og nhd presses til å slutte svare?

Kan det ikke være like greit å si: -Bli voksen! , produserer flere spørsmål selv, eller tenkt over hvordan spørsmålene stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...