Gå til innhold

Har noe ved psykiatriforum forandret seg?


Gjest "Se meg frøken..."

Anbefalte innlegg

I alle sosiale sammenhenger foreligger det en form for sosial kode; visse typer handlinger og utsagn anses for å være mer akseptert enn andre.

Denne diskusjonen handler om mer enn banal "sjalusi", og det er ingen grunn til å hevde at brukere som har fått færre svar enn de har ønsket, har fått det fordi alle deres innlegg skulle være preget av syting eller andre negative faktorer.

Bl.annet innlegget over her, kaller jeg syting. Temaet har blitt tatt opp før og det finnes ingen grunn til å ta det opp enda en gang.

Innlegget levner liten tvil om hvem det handler om. Det er lite modent og ta for seg samme person gang etter gang.

Selvfølgelig skal det være lov til å klage her, men om man gjentar tar seg selv uten å ha gjort noe med rådene man får, kaller jeg det også syting. Det fører ingensteds hen.

Vedkommende dette innlegget handler om har nyttiggjort seg rådene og ikke alt hun har skrevet har blitt besvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    26

  • Orio

    19

  • cathlin

    13

  • Motiva

    1

Mest aktive i denne tråden

I denne sammenhengen synes jeg det er vel så interessant hvordan brukerne av forumet opplever situasjonen, noe det neppe er sammenfallende oppfatninger om.

Temaet har heller ikke vært oppe så mange ganger som du vil ha det til :-)

Det ville ikke vært et godt og givende forum om alle var enige.

Og temaet har vært oppe, ikke i lange tråder men i små kommentarer. Jeg har ikke noe i mot denne diskusjonen, jeg har noe i mot at man bruker det samme nicket som eksempel gang på gang, - DET er _ikke_ ok.

Nå er jeg lei av deg padda... så nå går jeg ut og spiser eplekake ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.annet innlegget over her, kaller jeg syting. Temaet har blitt tatt opp før og det finnes ingen grunn til å ta det opp enda en gang.

Innlegget levner liten tvil om hvem det handler om. Det er lite modent og ta for seg samme person gang etter gang.

Selvfølgelig skal det være lov til å klage her, men om man gjentar tar seg selv uten å ha gjort noe med rådene man får, kaller jeg det også syting. Det fører ingensteds hen.

Vedkommende dette innlegget handler om har nyttiggjort seg rådene og ikke alt hun har skrevet har blitt besvart.

Jeg er både helt uenig med deg i at hovedinnlegget i denne tråden kan betegnes som "syting", og mener i tillegg at du misforstår hva som er hovedtemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det handler om sjalusi, men noe som griper mye dypere.

Uansett hva slags følelse som blir fremkalt, er den reel og viktig for den som har den.

Ok, men jeg synes at dette minner om sjalusi på barneskolenivå og jeg synes det er direkte slemt.

Det er vel greit at den følelsen også kommer frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det tror jeg man tåler når man skjønner at det ikke nødvendigvis har noe med en selv å gjøre.

Nå skjønte jeg ikke hva du sa. Det er jo DET som er problemet. Diskusjonen er BRA, den er nyttig, men hvorfor i all verden har man et behov for å bruke dette mennesket som eksempel hele tiden? Hvor er det konstruktive i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke vært et godt og givende forum om alle var enige.

Og temaet har vært oppe, ikke i lange tråder men i små kommentarer. Jeg har ikke noe i mot denne diskusjonen, jeg har noe i mot at man bruker det samme nicket som eksempel gang på gang, - DET er _ikke_ ok.

Nå er jeg lei av deg padda... så nå går jeg ut og spiser eplekake ;-)

Sørg for å få deg en latte også, da blir du så grei å ha med å gjøre i etterkant ..*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skjønte jeg ikke hva du sa. Det er jo DET som er problemet. Diskusjonen er BRA, den er nyttig, men hvorfor i all verden har man et behov for å bruke dette mennesket som eksempel hele tiden? Hvor er det konstruktive i det?

Problemet Bella, er at selv om noen av oss forsøker å si "enkeltstående bruker(e)" og tilsvarende, så er det akkurat nå slik her på dette forumet at de som er opptatt av dette temaet forbinder det med hvordan nhd forholder seg til en bestemt bruker og omvendt. Vi kan late som det ikke er er konkrete personer vi snakker om , men det blir fortsatt å late som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både helt uenig med deg i at hovedinnlegget i denne tråden kan betegnes som "syting", og mener i tillegg at du misforstår hva som er hovedtemaet.

Jeg forstår hva temaet handler om. Det er bare å bla seg bakover å ta en titt på de røde prikkene, så ser man hvor feil dette blir.

Jeg synes du har vært veldig flink til å hjelpe nhd med å komme med kloke svar, men jeg blir litt overrasket over at du synes det er ok. å ta for seg en person slik. Spesielt når du kjenner bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som leser

Jeg vil tro at det er mye lettere å skrive noe til en person som har fortalt mye og detaljert om hvilke problemer man sliter med, enn til en person som bare skriver noen linjer om hvordan man generelt sliter med livet, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg syns dette forumet burde være en plass fullstendig uten innslag av Janteloven.

Alle står da fritt til å rekke opp hånda og rope så høyt de bare vil.

Når en enkelt bruker klart og tydelig sier at hun er meget tilbakeholden med å rope høyt i RL, men uttrykker stor takknemlighet for muligheten til å bruke dette forumet, bør da dette respekteres, eller?

Jeg syns det ville vært meget trist hvis noen skulle skremmes bort herfra av denne tråden!

Legg også merke til at et par stykker som henvender seg mye til NHD her inne, også legger mye i å svare andre, altså ønsker "å gi noe tilbake" til dette nettsamfunnet.

Vi er mange som får mye ut av at noen få viser oss så mye av livet sitt, og starter tråder som det kan være noe å lære av, også for en som ikke sliter med akkurat samme problemstillinger.

De som vil at psykiatriforum skal være annerledes enn det er, har da all mulighet til å skrive innlegg som går i den retningen de ønsker. Hvis det er mange nok som ønsker det skal gå i en bestemt retning, vil dette gå av seg selv, eller?

Forøvrig syns jeg ikke NHD tar opp særlig stor plass her, uten at jeg dermed sier noe om det er bra eller dårlig.

De som "roper høyt" og får masse konstruktive svar fra andre brukere, har da ingen grunn til å slutte å synes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mitt inntrykk er at han hopper over barnslige syteinnlegg og konsenterer seg om konkrete spørsmål."

Nå synes jeg du sparker ben under de som ikke har så lett for å utrykke seg.

Når man er psyk, trenger mye og vondt for å be om noe. Blir ofte ordene formulert slik at de kan oppfattes som barnslige og sytete.

Men ser man litt bak disse stottrende ordene, finnes det levende mennesker med store problemer.

Er det ikke plass til alle her da?

Jeg mener det er plass til alle her.

Men jeg mener at andre like godt som nhd, kan svare på innlegg hvor vedkommende mer er ute etter trøst enn faglige svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som leser

Jeg mener det er plass til alle her.

Men jeg mener at andre like godt som nhd, kan svare på innlegg hvor vedkommende mer er ute etter trøst enn faglige svar.

Jeg tror ofte at man ser ut som man fisker trøst, mens man bare er ute etter en "reality check". Sltså; vil finne ut om man er helt på jordet med hvordan man tenker, eller om det er normalt å føle slik eller sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil også ha svar

Jeg har tenkt deg samme som deg, tenkt at "åå jeg skulle gjerne også fått så mange svar som henne" osv! Men må se langt etter det..Er nok litt misunellig ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSukk

Jeg vil tro at det er mye lettere å skrive noe til en person som har fortalt mye og detaljert om hvilke problemer man sliter med, enn til en person som bare skriver noen linjer om hvordan man generelt sliter med livet, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg syns dette forumet burde være en plass fullstendig uten innslag av Janteloven.

Alle står da fritt til å rekke opp hånda og rope så høyt de bare vil.

Når en enkelt bruker klart og tydelig sier at hun er meget tilbakeholden med å rope høyt i RL, men uttrykker stor takknemlighet for muligheten til å bruke dette forumet, bør da dette respekteres, eller?

Jeg syns det ville vært meget trist hvis noen skulle skremmes bort herfra av denne tråden!

Legg også merke til at et par stykker som henvender seg mye til NHD her inne, også legger mye i å svare andre, altså ønsker "å gi noe tilbake" til dette nettsamfunnet.

Vi er mange som får mye ut av at noen få viser oss så mye av livet sitt, og starter tråder som det kan være noe å lære av, også for en som ikke sliter med akkurat samme problemstillinger.

De som vil at psykiatriforum skal være annerledes enn det er, har da all mulighet til å skrive innlegg som går i den retningen de ønsker. Hvis det er mange nok som ønsker det skal gå i en bestemt retning, vil dette gå av seg selv, eller?

Forøvrig syns jeg ikke NHD tar opp særlig stor plass her, uten at jeg dermed sier noe om det er bra eller dårlig.

De som "roper høyt" og får masse konstruktive svar fra andre brukere, har da ingen grunn til å slutte å synes??

"Alle står da fritt til å rekke opp hånda og rope så høyt de bare vil."

Dette forutsetter at alle har en like sterk stemme, og at armene er like lange.

Poenget her er at styrken i ropet ikke er noe barrometer for hvor mye hjelp man trenger.

Jeg bli litt satt ut av slike utsagn som de du kommer med.

Hvis du satt der med en liten stump til arm og skulle hevde deg, ville du snart oppdage at du havnet sist i køen hele tiden.

Prøv å overdøv en som skriker med å hviske.

Det handler om personligheter, styrke, svakheter.

Men det handler sjelden om mengden av smerte, eller behovet for hjelp.

Men en ting er jeg klar på i min mening.

Ansvaret ligger hos den som ser armene og skal velge i koret av ropende.

Hvorfor må det alltid væer slik, at den som roper høyest blir hørt?

Jeg skulle ønske at psykiatrien spesielt ville bøye sine hoder og se disse i sterkere grad.

Jeg skulle ønske jeg kunne finne og se fler enn jeg gjør, så jeg kunne ha lånt noen min del av stemmebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva temaet handler om. Det er bare å bla seg bakover å ta en titt på de røde prikkene, så ser man hvor feil dette blir.

Jeg synes du har vært veldig flink til å hjelpe nhd med å komme med kloke svar, men jeg blir litt overrasket over at du synes det er ok. å ta for seg en person slik. Spesielt når du kjenner bakgrunnen.

Denne tråden har utviklet seg på en tankevekkende måte. Jeg synes egentlig hovedinnlegger forsøker å formidle en kritikk til nhd vedr hans måte å ivareta hele forumet på. Fordi innlegget er konkret, og sier at det er nhds måte å forholde seg til en enkelt bruker på som er bakgrunnen for innlegget, så oppfatter en del det som primært kritikk av en enkelt bruker.

Jeg håper og tror at jente 31 vil klare å se nyansene her - og i tillegg er vi mange som gjerne vil støtte henne i å bruke forumet videre. Jeg håper denne tråden kan bidra til innsikt både i forumets dynamikk og kanskje også hos enkelte omtalte aktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enig med deg

Nå synes jeg du er fullstendig usakelig.

De meningene og tankene han har lagt frem om overgrepsutsatte vitner om en person som bryr seg og faktisk "forstår" hva det innebærer å oppleve et overgrep, ikke det motsatte. Ofte er det slik at det man ikke liker å høre er noe man så til de grader trenger å høre -kanskje det er slik for deg og.

Nhd er fagperson på psykiatri, ikke på andre forum, han bytter dessuten til "nhd" istede for "psykiater nhd" når han er på andre forum og svarer som privat person.

Det "hissige" svaret ditt kommer ikke akkurat som en bombe :)

Usaklig sier du, men det er mitt inntrykk og min mening etter å ha fulgt dette forummet i ny og ne i en del år.

Og folk har forskjellige meninger, sånn er det bare. Og som skrevet, jeg er da virkelig klar over at de fleste her på psykiatri IKKE er enige med meg :)

Jeg har ikke følt meg oversett eller klapset på lanken av NHD, jeg trenger ikke hans hjelp. Trenger jeg hjelp til noe så satser jeg på at DOLfolket kan hjelpe meg :)

Og det at han skifter til nhd forandrer ikke min mening om emnet. Jeg er klar over at det heter seg at da er han privat. Og det som jeg føler er hoderystende er at en psykolog kan få seg til å ture rundt på samme forum han "jobber" på og sier sine private meninger som noen ganger kan gi en stakker bakoversveis.

(jeg har som sakt vært her noen år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at det har vært endel slike "analyser" av akkurat dette temaet. Problemet er at hvorfor retter man seg ikke til Nhd i overskriften og stiler dette til ham, -istedet kommer flere anonyme nick og føler behovet for å gulpe opp usakeligheter om et konkret nick.

Tråden er bra den, jeg har bare endel imot at det samme nicket henges frem gang på gang -når vedkommende faktisk ikke har gjort noe feil. Da tenker jeg at det mest reale er å gå til den det gjelder, som er nhd, og _spørre_ om en begrunnelse og hvordan han opplever situasjonen.

Det har vært skrevet mye om dette, særlig som kritikk av Jente31, tildels bemerkninger og små stikk som må ha vært ganske sårende.

Jeg opplever hovedinnlegget som et forsøk på å heve debatten til det nivået der den faktisk hører hjemme: Hvorfor svarer NHD på de innleggene han svarer på. Og hvorfor reagerer vi andre som vi jgør når vi ikke får svar selv om vi gjerne vil, eller synes at en "utvalgt" for for mange svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønte jeg ikke hva du sa. Det er jo DET som er problemet. Diskusjonen er BRA, den er nyttig, men hvorfor i all verden har man et behov for å bruke dette mennesket som eksempel hele tiden? Hvor er det konstruktive i det?

Enig med frosken. Uansett hva vi skriver nå, om vi bruker nicket eller ikke, vet alle hvem det er snakk om. Jeg forstår da ikke hensikten med å late som noe annet. Hadde forhistorien vært en annen, uten stadig kritikk av Jente31, hennes person og hennes måte å oppføre seg i forum, ville situasjonen være en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det skal være lov å spørre om det samme flere ganger, og få svar selv om man ikke alltid klarer å nyttiggjøre seg av dem. Ellers kan det lett bli veldig prestasjonspreget.

''Jeg syns "ikke" det skal være lov å spørre om det samme flere ganger''Mener du det? Eller har det sneket seg inn en "ikke" som egentlig ikke skulle vært der?

Selvfølgelig må det være lov å spørre flere ganger om akkurat det samme, også hvis man ikke klarer å nyttiggjøre seg svarene. Det er vel ganske vanlig? Men sett fra NHDs side er det vel også naturlig å ville svare en han vet kommer til å ha stor nytte av svarene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns "ikke" det skal være lov å spørre om det samme flere ganger''Mener du det? Eller har det sneket seg inn en "ikke" som egentlig ikke skulle vært der?

Selvfølgelig må det være lov å spørre flere ganger om akkurat det samme, også hvis man ikke klarer å nyttiggjøre seg svarene. Det er vel ganske vanlig? Men sett fra NHDs side er det vel også naturlig å ville svare en han vet kommer til å ha stor nytte av svarene?

Enig med deg i utgangspunktet, men som andre har påpekt i denne tråden så er det ikke alltid gitt hvem som verken har størst behov eller vil nyttiggjøre seg et svar mest. Tror det blir feil dersom man tolker nhds prioriteringer som at han alltid har innsikt i hvem som trenger hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...