Gå til innhold

Bivirkninger av lykkepiller?


Persille1365381127

Anbefalte innlegg

''Du får ikke noe som helst kick, men hvis du har det vanskelig over en lang periode uten å komme videre, kan det hjelpe deg til å jobbe med saken.''

Det er egentlig tankemønstrene jeg må jobbe med, fordi de skaper "bivirkninger" for andre ting - og jeg ser ikke helt at piller skal hjelpe for det på en måte. Jeg trenger en slags forklaring på hvordan jeg skal jobbe for å ikke tenke som jeg gjør - og tror vel kanskje at kognitiv terapi kan være mer effektivt da?

Sånn rent teoretisk i hvertfall...

Ja, da høres det ut som om du kunne hatt noe igjen for kognitiv terapi. Jeg ville ikke godtatt å bare få medisiner uten noe form for oppfølging iallefall. Selv har jeg god erfaring med kombinasjon av kognitiv terapi og AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er flere grupper:

SSRI: Cipralex, Cipramil, Seroxat, Zoloft, Fontex, Fevarin

SNRI: Efexor depot og Cymbalta. SSRI og SNRI har stort sett like bivirkninger.

Gruppen med Remeron og Tolvon har vektøkning som et problem hos en del pasienter. Noen blir (for) trøtte, men ikke mange. Ikke seksuelle bivirkninger.

Andre AD er Wellbutrin, Aurorix, Edronax og gruppen med gamle AD (TCA).

Du finner mye om hvert enkelt på www.felleskatalogen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er flere grupper:

SSRI: Cipralex, Cipramil, Seroxat, Zoloft, Fontex, Fevarin

SNRI: Efexor depot og Cymbalta. SSRI og SNRI har stort sett like bivirkninger.

Gruppen med Remeron og Tolvon har vektøkning som et problem hos en del pasienter. Noen blir (for) trøtte, men ikke mange. Ikke seksuelle bivirkninger.

Andre AD er Wellbutrin, Aurorix, Edronax og gruppen med gamle AD (TCA).

Du finner mye om hvert enkelt på www.felleskatalogen.no

Supert, takk for svar :)

Jeg er (heldigvis kanskje?) fullstendig grønnskolling på området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, da høres det ut som om du kunne hatt noe igjen for kognitiv terapi. Jeg ville ikke godtatt å bare få medisiner uten noe form for oppfølging iallefall. Selv har jeg god erfaring med kombinasjon av kognitiv terapi og AD.

Det var kombinasjonen terapauten mente var det rette. Noe konkret å jobbe med, samtidig som hverdagen kanskje ikke ble fullt så tung. Men jeg vil forsøke terapi før piller tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ok. Husk at på alle legemidler finnes en hel haug bivirkninger, bare en liten del av dem er vanlige.

Jepp :)

Jeg kan ingenting om dette, jeg bare mener å huske at jeg har lest at det er så mange som er negative til såkalte lykkepiller. Og det var derfor jeg spurte. Det var som sagt ikke tid til å snakke mer om det i dag - ellers hadde jeg spurt mer inngående.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp :)

Jeg kan ingenting om dette, jeg bare mener å huske at jeg har lest at det er så mange som er negative til såkalte lykkepiller. Og det var derfor jeg spurte. Det var som sagt ikke tid til å snakke mer om det i dag - ellers hadde jeg spurt mer inngående.

Takk for svar :)

lykkepiller høres ut som Ectasy eller noe sånt. Det gir iallefall meg helt andre assosiasjoner enn den virkningen AD gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men følte du at det ble bedre da? At ting ble enklere? Eller hadde det ikke spilt noen rolle om du ikke hadde gjort det?

Jo, det hadde virkning. Men vi er forskjellige. Den største belastningen jeg syns det er å bruke slike piller er engstelsen for bivirkninger, lese om de verste brukererfaringene, og å forholde seg motstridende meninger om bruken fra ulike fagpersoner. Til syvende å sist er det noe man selv avveie av fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til med valget.-ikke farlige piller

En i familien bruker det mot pga. depresiv væremåte. Og det er veldig bra virkning. Personen er mye lettere til sinns og ikke minst så er det et løft for oss pårørende! Det er utrolig tungt for oss å være vitne til mange tunge tanker og ikke klare å hjelpe med å få disse mer vekk.

Bivirkningene som oppsto var svimmelhet og kvalme, men gav seg fort etter noen uker.

Og jeg kan forsvare ordet lykkepiller. Jeg vil definere det som en lykke for omgivelsene! at et menneske kan bli bedre i psyken sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Ser du har faatt mange svar allerede, men jeg svarer likevel jeg:-)

Jeg var ogsaa svaert skeptisk til antidepressiva, men da jeg moette veggen, var det liksom den eneste utveien til aa prove aa faa meg opp og ut av depresjon og angst...

Jeg begynte med Efexor depot 150 mg. Bivirkningene var ille, rett og slett. Jeg fikk muskel sammentrekninger, folte meg veldig forvirret, toerr munn, nedsatt seksuell lyst, var forferdelig troett....

Men det gode var at disse bivirkningene forsvant i lopet av faa uker, samtidig som at jeg begynte aa faa det _mye_ bedre psykisk:-) For meg var denne opplevelsen forste mote med virkeligheten, det aa tenke og ha det som et "normalt" menneske, uten depressive tanker.

Samtidig forsvant angsten, og det var en enorm befrielse!

Men, folelses livet ble ogsaa veldig flata ut da, klarte ikke aa bli sint, eller aa grine/bli rort av programmer paa tv lengre...Dette varte ogsaa bare de forste mnd...

Tenkte bare jeg ville dele mine erfaringer med deg! Og lykke til videre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kombinasjonen terapauten mente var det rette. Noe konkret å jobbe med, samtidig som hverdagen kanskje ikke ble fullt så tung. Men jeg vil forsøke terapi før piller tror jeg...

jeg synes godt at du kan gå til kognitiv terapi og vente med pillene. fordelen med å ikke gå på pillene mens du går i terapi er at de rå følelsene, de du trenger å behandle, er der. de er ikke på noen måte "skjult" av medisinen. jeg gikk i terapi uten medisin og hadde veldig fint utbytte av det. anså meg selv ferdig med terapi, iallefall inntill videre, fpå denne i fjor. eneste grunnen til at jeg går på medisin nå er fordi det i april skjedde en hel del ting som gjorde at jeg brøt sammen og mistet all energi fullstendig. pillene mine hjelper meg å klare å gjøre det jeg lærte i terapien. therapy first. håper du finner en superdyktig behandler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...