Gå til innhold

Løperkne


drizzle

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med løperkne?

Jeg tror jeg har pådratt meg dette, finner ikke andre diagnoser som stemmer med symptomene.

Det er vondt på utsiden av kneet når jeg har løpt en viss tid, og det lindres med en gang jeg slår over til gange, i allefall på flatt underlag. Kan slite litt både oppover og nedover trapper/bakker, helst nedover, etter at smertene først er framprovosert. Har som regel ikke vondt i standfasen når kneet belastes, men når vekten legges over på det andre beinet, og det vonde kneet skal begynne på svingfasen fram til neste steg. En stikkende smerte, som av og til brer seg til knehasen også.

Noen som har egne erfaringer å dele? Hjelper det med behandling hos fysioterapeut/manuellterapeut eller kan man gjøre jobben selv ift å bli kvitt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Slike smerter i senefestene på nedsiden og på yttersiden av kneet kommer gjerne når det blir for mye og ensidig løpetrening- Man forebygger det best ved å variere kondisjonstreningen med sykkel og ski osv. En disponerende faktor kan være ubalanse i styrken i lårmuskulaturen, spesielt på fremsiden (quadriceps). Samtidig som du prøver å variere treningen, trene alterantivt, er det en god ide å få hjelp av fysioterapeut. Dette gjelder både akuttbehandlingen men også råd for å styrke løpemuskulaturen din- Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...