Gjest spisogværglad Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Datteren min på 3 år er født med spiseproblemer, og legene har enda ikke klart å finne ut hva som feiler henne.Er derfor svært interessert i å komme i kontakt med andre foreldre som har barn med lignende problemer, for å kanskje finne ut hva som er galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292834-andre-med-spiseproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommy3 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg har en sønn på 14 1/2 år som har hatt spiseproblemer helt siden han var ny født - det begynte at han ikke ville amme. Legene har aldri gidd meg noen forklaring - men jeg var innom en ergoterapeut som forklarte at han hadde ekstra sterke sanser (smak, lukt, berøring og hørsel) Han har det enda den dagen i dag. Siden han er så stor kan jeg spør han om det - han forklarer at mat lukter - noe bra og noe dårligt - og at han kan smake det minste forskjell i smak av ting og kan smake klumper, løk, osv. som om det er STORE biter. Det jeg har gjort oppover er å prøve å ikke presse han og lage mye styr rundt maten og jeg har prøvd å begrense inntak av søtsaker og fett mat, investerte i fysisk fostring ting som sykler, rollerblades, trampoline for å holde han aktiv(gi appetit og holder ned vekten) Han har levd på sunt brød, ost, hjemmelagd pizza med bare ost, frukt, yoghurt, spaghetti/ris (uten noe på). Hos oss var ketchup redningen (han tok mye ketchup på (som er ikke så sunt - men det hjalp få ned de andre ting). Jeg jobbet også når han blei eldre med å snakke og vise han om hvorfor kroppen trengte mat og at det trengte sunt mat for å kunne forsette å holde på med hans favorite aktiviteter som håndball, ski, osv. Denne sommeren begynte han plutselig å spise et mer variert kost. Men i mellomtiden har han nesten aldri vært syk, han har topp karaktere på ugdomsskolen og er en kjempe god håndball spillere. Jeg ville bare fortelle min erfaring med spiseproblemene (vegringen) til min sønn også kalles selektiv spising- jeg vet ikke om det hjelper deg - men jeg forstår din frustrasjon av å ikke få hjelp fra legene - men hvis du ikke blir tatt på alvor så kan du prøve å jobbe litt med det selv. Noen ganger retter det også på seg mye tidligere enn min sønn - mange små gå gjennom en periode der de bruker mat for å "kontrollere" foreldrene! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292834-andre-med-spiseproblemer/#findComment-2355529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spisogværglad Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Jeg har en sønn på 14 1/2 år som har hatt spiseproblemer helt siden han var ny født - det begynte at han ikke ville amme. Legene har aldri gidd meg noen forklaring - men jeg var innom en ergoterapeut som forklarte at han hadde ekstra sterke sanser (smak, lukt, berøring og hørsel) Han har det enda den dagen i dag. Siden han er så stor kan jeg spør han om det - han forklarer at mat lukter - noe bra og noe dårligt - og at han kan smake det minste forskjell i smak av ting og kan smake klumper, løk, osv. som om det er STORE biter. Det jeg har gjort oppover er å prøve å ikke presse han og lage mye styr rundt maten og jeg har prøvd å begrense inntak av søtsaker og fett mat, investerte i fysisk fostring ting som sykler, rollerblades, trampoline for å holde han aktiv(gi appetit og holder ned vekten) Han har levd på sunt brød, ost, hjemmelagd pizza med bare ost, frukt, yoghurt, spaghetti/ris (uten noe på). Hos oss var ketchup redningen (han tok mye ketchup på (som er ikke så sunt - men det hjalp få ned de andre ting). Jeg jobbet også når han blei eldre med å snakke og vise han om hvorfor kroppen trengte mat og at det trengte sunt mat for å kunne forsette å holde på med hans favorite aktiviteter som håndball, ski, osv. Denne sommeren begynte han plutselig å spise et mer variert kost. Men i mellomtiden har han nesten aldri vært syk, han har topp karaktere på ugdomsskolen og er en kjempe god håndball spillere. Jeg ville bare fortelle min erfaring med spiseproblemene (vegringen) til min sønn også kalles selektiv spising- jeg vet ikke om det hjelper deg - men jeg forstår din frustrasjon av å ikke få hjelp fra legene - men hvis du ikke blir tatt på alvor så kan du prøve å jobbe litt med det selv. Noen ganger retter det også på seg mye tidligere enn min sønn - mange små gå gjennom en periode der de bruker mat for å "kontrollere" foreldrene! Lykke til! Hei, og takk for svar. Datteren min er egentlig ikke kresen, forutenom at hun ikke er vant til søtt osv. Hun vil spise og ber om met, men klarer av en eller annen grunn ikke. Hun begynte å vegre seg mot mat da hun var 5 uker, og hadde tydelig ubehag og i perioder sprutbrekninger. Første gang hun sluttet helt å spise var hun 3 mnd, og det var heller ikke mulig å sonde henne på sykehuset- hun brakk seg av få ml. Hun lever nå hovedsaklig på elemental næring, pulver og vann, som hun drikker av tåteflaske. Legene har tatt masse blodprøver, hun har stått på refluxmedisiner, de har tatt gastroskopi, kontrastrøntgen og allergiutredning på Voksentoppen, men finner ingenting. Hun har mye vondt i magen og sier i perioder ofte at hun må kaste opp.Dette svinger veldig, noen ganger spiser hun en del vanlig mat en periode, men ellers stort sett bare flasken. Hun har også hatt flere lange perioder hvor vi nesten ikke har fått i henne noe næring. Jeg vil ikke at hun skal måtte leve på flaske lenger, nå som hun er så stor, så jeg tar imot alle tips. Neste uke skal hun legges inn på Berg Gård, og vi har vært hos flere spiseteam. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292834-andre-med-spiseproblemer/#findComment-2356084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.