Gå til innhold

Liten Hodeomkrets

Gjest Bekymret mamma, krs

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mamma, krs

Hei. Jeg var på Helsestasjonen i dag. Da fikk jeg beskjed om at sønnen min har liten hodeomkrets og at vi måtte få en spesialist til å se på ham. Han er nå 13 uker og har en omkrets på 39,5 cm. Han er 62 cm lang og veier 4900. Han hadde en hodeomkrets på 36cm da han ble født. Han veide 3940 da han ble født så har lagt lite på seg. Har fått tillegg siden han var ca.1 mnd. Helsesøster sa det ikke nødvendigvis trengte å være en hjerneskade.Vi ble bekymret for at det kunne v ære noe galt da vi fikk denne beskjeden. Har vi noen grunn til å bekymre oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292961-liten-hodeomkrets/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Av tallene du angir ser jeg at barnet ditt hadde normal vekt ved fødsel (50 procentil), og hodeomkretsen lå innefor det normale (50-75procentil.) Jeg er enig med helsestasjon i at økningen i hodeomkretsen etter fødsel ikke har vært tilfresstillende, fra 36 til 39.5 cm.Vektøkningen er også lav fra 3490 g ved fødsel til 4900 g nå. Jeg synes barnet ditt bør undersøkes ved nærmeste barneavdeling for finne forklaringen på den lave økning i vekt og hodeomkrets. Be legen på helestasjonen eller fastlegen din om å ringe barneavdelingen og fortelle om problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292961-liten-hodeomkrets/#findComment-2356675
Del på andre sider

AneM1365380603

Nå har du fått svar fra legen her, men jeg vil likevel dele mine erfaringer med deg. Jeg har 4 barn, og 2 av dem har blitt fulgt opp litt ekstra pga hodet. Sønnen min sitt hode vokste veldig seint til å begynne med, men det ble kjapt normalisert. Den ene datteren min hadde "for stort" hode, men det er også innenfor normalen nå. Etter de var året gamle snakket de ikke om størrelsen på hodet lenger. Barnelegen var egentlig ikke så bekymret. Han sa at dette med hodet ser han så ofte, men det går seg til.

Den ene datteren min hadde hodeomkrets på 39,5 cm da hun var 3 mnd. Hun veide faktisk mindre enn barnet ditt. Hun var mest opptatt av å sove, derfor la hun så lite på seg. Hun tok kjapt igjen det tapte da hun våknet litt mer. Hun sov så mye til å begynne med at vi anket litt på det, men i dag er hun er kjempeflott 2-åring som utvikler seg normalt.

Det er bra du følger med, men mest sannsynlig vil både hodeomkrets og vekt normalisere seg etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292961-liten-hodeomkrets/#findComment-2356699
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...