Sofline Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 ''H*n kan vente til julaften, hvis h*n ikke syns kalenderen er bra nok. Enig?'' Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Men for ungene så ER det jo slik at det er gaver som er gøy. Og det er selvsagt gøyest å få selv. Sånn var vi vel alle som barn, det er helt naturlig. Barn er egosentriske. Altså ikke egoistiske, men har seg selv som sentrum i sin tilværelse, og empati er heller ikke alltid utviklet i 7-års alderen. Ta det helt med ro i forhold til den biten. Men jeg er enig med deg i at dersom det klages på gavene, så er det slutt på kalender. ''Men for ungene så ER det jo slik at det er gaver som er gøy. Og det er selvsagt gøyest å få selv. Sånn var vi vel alle som barn, det er helt naturlig.'' Jeg var lei av gavemas allerede som liten. Ikke at jeg ikke gledet meg til å få gaver, men jeg irriterte meg over broren min som ikke kunne se at det var andre ting med jula enn gaver, og ennå mer over de voksne som syntes så synd på ham på julaften fordi han siklet sånn over gavene at han fikk lov til å åpne gaver før julemiddagen. Forøvrig enig i det du skriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Ungene i dag er så bortskjemt - mine egne inkludert selvfølgelig - ingenting gleder dem lenger. Problemet er ikke å finne penger til å kjøpe julegave de ønsker seg, problemet er å finne noe de ikke har fra før og som kan glede dem. Jeg har avskaffet gavekalenderen her i huset fordi jeg ikke har noen interesse av å fylle huset med mer søppel enn det som bringes inn ukentlig sammen med f.eks. blader de kjøper seg, for ikke å snakke om gaver fra fjern og nær i jule og når det er bursdag. Jeg synes det er trist. Mine har kalender som støtter en god sak (Jezz). Så vinner de minimun 25 kroner hver. Det synes de er spennende. Jeg forsøkte et år med pakkekalender med bl.a. refleks, viskelær, blyanter, sokker, longs osv. .. men det var så og si bare misfornøyde barn her da. Forventningene var skyhøye og skuffelsen desto større når de så at det ble som jeg sa, bare en liten ting hver dag. Sukk, vi var 6 søsken som delte en kalender med små plastdingser inni, og vi var fornøyd med det...... Jøss. Mine er 7 og 9 år og får nettopp viskelær, blyanter og slike småting i kalenderen. 1. desember fikk de hvert sitt refleksbånd, sånt som du klasker mot armen og så tvinner det seg rundt - kjempepopulært! 7-åringen proklamerte at hun leeeenge har ønsket seg sånn. ) Hun har da også prøvd iherdig å stikke av med mine så det stemmer nok. *Hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Mine unger er slett ingen gullunger alltid de heller, men når det gjelder gaver o.l. så er jeg virkelig stolt av dem! De er 3, 7 og 10 år gamle og kjempeglade hver morgen når de åpner gavekalenderne sine. De får alt fra en såpefigur til sokker. Jeg har nok bevisst skrudd forventningene deres litt ned og på forhånd sagt at det slett ikke er slik at det er store og spennende gaver i kalenderen, men at det er spennende å åpne allikevel. Mulig det hjelper litt å dempe forventningene slik? Jeg har også unger som elsker å gi gaver. Tiåringen sa her en dag at det aller beste med forberedelsene til jul er å lage/kjøpe gaver hun skal gi bort. Mye morsommere å gi gaver enn å få dem:) Vi har endel fokus her hjemme på urettferdighet i verden. Ungene vil f.eks. gjerne gi penger i bøssa til Frelsesarmeen når de møter på dem. Vi prater om hvor heldige vi er som bor her i Norge og at vi lever i luksus i forhold til store deler av verdens befolkning. Jeg tror unger har godt av å få lære om slike ting i små doser. Det får dem til å tenke og filosofere - og på sikt vil det kanskje gjøre dem til bedre mennesker? Syvåringer er forøvrig ikke alltid like enkle å ha med å gjøre. De kan være standhaftige og humørsyke, så du får håpe dette er en fase ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Ungene i dag er så bortskjemt - mine egne inkludert selvfølgelig - ingenting gleder dem lenger. Problemet er ikke å finne penger til å kjøpe julegave de ønsker seg, problemet er å finne noe de ikke har fra før og som kan glede dem. Jeg har avskaffet gavekalenderen her i huset fordi jeg ikke har noen interesse av å fylle huset med mer søppel enn det som bringes inn ukentlig sammen med f.eks. blader de kjøper seg, for ikke å snakke om gaver fra fjern og nær i jule og når det er bursdag. Jeg synes det er trist. Mine har kalender som støtter en god sak (Jezz). Så vinner de minimun 25 kroner hver. Det synes de er spennende. Jeg forsøkte et år med pakkekalender med bl.a. refleks, viskelær, blyanter, sokker, longs osv. .. men det var så og si bare misfornøyde barn her da. Forventningene var skyhøye og skuffelsen desto større når de så at det ble som jeg sa, bare en liten ting hver dag. Sukk, vi var 6 søsken som delte en kalender med små plastdingser inni, og vi var fornøyd med det...... Her får barna,(den eldste er 11 år) reflekser, viskelær, undertøy og ny tannkost i kalenderen. De synes det er spennende og gleder seg til hver dag. Julaften har heller ikke vært noe problem, selv om de nok får flere gaver enn de fleste ( stor gaveglad familie), de gleder seg over alt, enten det nå er ullundertøy eller lego. Vi må enten ha vert veldig flinke med ungene, eller så har vi vert utrolig heldige... Tror ikke så mange ville ha kalt de brotskjemte, og når jeg tenker over det. Det er få av vennene deres jeg vil kalle det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avskaffer jula hvis ingen bedring Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jøss. Mine er 7 og 9 år og får nettopp viskelær, blyanter og slike småting i kalenderen. 1. desember fikk de hvert sitt refleksbånd, sånt som du klasker mot armen og så tvinner det seg rundt - kjempepopulært! 7-åringen proklamerte at hun leeeenge har ønsket seg sånn. ) Hun har da også prøvd iherdig å stikke av med mine så det stemmer nok. *Hehe* Problemet er kanskje at her i huset har vi minst ti sånne reflekser og andre reflekser (reklame via jobben), viskelær nok fra før til et par tre år på skolen, penner og blyanter og fargeblyanter i fleng (massevis fra da jeg gikk på skolen selv, pluss bursdaggave fra i fjor), osv osv. så det som ligger i kalenderen er litt godteri, en og annen refleks og klistremerker, et par solbriller fra bensinstasjonen til samlingen hans (! Billige da, men skikkelig kule, de likte han forresten), og så kommer det mer spennende saker (barnas supershow samlecd delt i tre feks) på søndager og julaften, men det vet han jo ikke ennå. han kan godt være fornøyd der og da mens han gumler på den lille sjokoladebiten eller beundrer refleksen, men så kommer det etterpå at han "håper det blir noe mer spennende i morgen" for alt det som er der er bare kjedelige ting. Og da lurer jeg på hvahan forventer seg. Det har ikke vært skrudd opp noen forventninger herfra i hvertfall, vi har hele tiden sagt mange ganger at det er _småting_ i kalenderen, og at vi venter på julaften for større presanger. Neida han er så søt egentlig... Og han er egentlig ganske empatisk av seg faktisk. Og bløthjerta pappan hadde snakket litt alvorlig med ham på sengekanten i kveld om fjernadopsjon, at noen barn ikke har det så godt og enkelt som oss, og at man må prøve å sette pris på de små gleder og bla bla bla, så han mener vi skal prøve i morgen og gi ham en sjans nå som han har fått en liten prken. Gjør vel det da... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Fjernadposjon høres ut som en bra ide;) Hva hvis julekalenderen neste år er å GI noe til dette barnet? Han kan få en liten sum i lukene hver dag i desember som er til dette barnet? (det går vel som regel direkte til organisasjonen, men likevel..) Og på slutten kan dere skrive brev \ tegne og sende til barnet? Husker det var veldig stas med det da jeg selv var yngre:) ''...det går vel som regel direkte til organisasjonen, men likevel..'' Det kommer an på hvilken organisasjon dere velger. Redd Barna driver f.eks. ikke med fjernadopsjon av enkeltbarn. Men i f.eks. SOS barnebyer kan man velge å støtte organisasjonen generelt, en bestemt landsby eller et bestemt barn (som vil ha flere faddere enn bare dere). Med et SOS-barn går pengene til akkurat det barnet. Sender dere penger til jul, blir de enten brukt på noe som barnet har bruk for, eller satt inn på barnets egen sparekonto. Jeg har både Redd Barna- og SOS-fadderskap, så jeg har erfaring med forskjellene. Dessuten støtter jeg vanskeligstilte barn i Russland gjennom Røde Kors. Som fast giver der kan man velge mellom prosjekter i Norge, Russland og fjernere land. De store organisasjonene har selvfølgelig en viss administrasjon, men de har også et effektivt apparat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Her får barna,(den eldste er 11 år) reflekser, viskelær, undertøy og ny tannkost i kalenderen. De synes det er spennende og gleder seg til hver dag. Julaften har heller ikke vært noe problem, selv om de nok får flere gaver enn de fleste ( stor gaveglad familie), de gleder seg over alt, enten det nå er ullundertøy eller lego. Vi må enten ha vert veldig flinke med ungene, eller så har vi vert utrolig heldige... Tror ikke så mange ville ha kalt de brotskjemte, og når jeg tenker over det. Det er få av vennene deres jeg vil kalle det også. Min eldste er 17, han får boxere, hårsjampo, sjokolade og flax-lodd og er glad og fornøyd med kalenderen! :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Problemet er kanskje at her i huset har vi minst ti sånne reflekser og andre reflekser (reklame via jobben), viskelær nok fra før til et par tre år på skolen, penner og blyanter og fargeblyanter i fleng (massevis fra da jeg gikk på skolen selv, pluss bursdaggave fra i fjor), osv osv. så det som ligger i kalenderen er litt godteri, en og annen refleks og klistremerker, et par solbriller fra bensinstasjonen til samlingen hans (! Billige da, men skikkelig kule, de likte han forresten), og så kommer det mer spennende saker (barnas supershow samlecd delt i tre feks) på søndager og julaften, men det vet han jo ikke ennå. han kan godt være fornøyd der og da mens han gumler på den lille sjokoladebiten eller beundrer refleksen, men så kommer det etterpå at han "håper det blir noe mer spennende i morgen" for alt det som er der er bare kjedelige ting. Og da lurer jeg på hvahan forventer seg. Det har ikke vært skrudd opp noen forventninger herfra i hvertfall, vi har hele tiden sagt mange ganger at det er _småting_ i kalenderen, og at vi venter på julaften for større presanger. Neida han er så søt egentlig... Og han er egentlig ganske empatisk av seg faktisk. Og bløthjerta pappan hadde snakket litt alvorlig med ham på sengekanten i kveld om fjernadopsjon, at noen barn ikke har det så godt og enkelt som oss, og at man må prøve å sette pris på de små gleder og bla bla bla, så han mener vi skal prøve i morgen og gi ham en sjans nå som han har fått en liten prken. Gjør vel det da... ;-) Han høres vel egentlig ut som en normal 7-åring synes jeg. I alle fall når du sier han er empatisk og snill egentlig. Kanskje er det noen kompiser som får større ting i sin kalender eller noe sånt kanskje? Fortsett slik dere gjør og gi ham fin lærsom om t det er mange som ikke har det så godt som oss og at vi skal dele med dem også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heffalump Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Her i huset får ungene hver sin sjokoladekalender til 5 kr - og de er strålende fornøyd faktisk. Tror ikke ungene mine er mindre bortskjemte enn andre unger av den grunn, men jeg er ihvertfall glad for at de ikke klager..... Vi hadde hjemmelaget kalender ett år, men jeg merket at det ble for mye (de har jo pakke-kalender i bhg også), så jeg bestemte meg for å droppe pakkehysteriet i adventen og satse på enkel sjokolade-kalender. Det blir pakker nok på julaften!! Og når jeg så på TV her om dagen at vi bruker 13.4 MILLIARDER på julehandelen, så er det i grunnen litt kvalmt.... det er 58 ganger mer enn vi ga til TV-aksjonen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Noe å tenke på..... Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Her i huset får ungene hver sin sjokoladekalender til 5 kr - og de er strålende fornøyd faktisk. Tror ikke ungene mine er mindre bortskjemte enn andre unger av den grunn, men jeg er ihvertfall glad for at de ikke klager..... Vi hadde hjemmelaget kalender ett år, men jeg merket at det ble for mye (de har jo pakke-kalender i bhg også), så jeg bestemte meg for å droppe pakkehysteriet i adventen og satse på enkel sjokolade-kalender. Det blir pakker nok på julaften!! Og når jeg så på TV her om dagen at vi bruker 13.4 MILLIARDER på julehandelen, så er det i grunnen litt kvalmt.... det er 58 ganger mer enn vi ga til TV-aksjonen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Noe å tenke på..... Hilsen Finnes det virkelig sjokoladekalendre til bare 5 kr? Jeg er bare nysgjerrig, altså. Hvor mye sjokolade er det i den, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Mine unger er slett ingen gullunger alltid de heller, men når det gjelder gaver o.l. så er jeg virkelig stolt av dem! De er 3, 7 og 10 år gamle og kjempeglade hver morgen når de åpner gavekalenderne sine. De får alt fra en såpefigur til sokker. Jeg har nok bevisst skrudd forventningene deres litt ned og på forhånd sagt at det slett ikke er slik at det er store og spennende gaver i kalenderen, men at det er spennende å åpne allikevel. Mulig det hjelper litt å dempe forventningene slik? Jeg har også unger som elsker å gi gaver. Tiåringen sa her en dag at det aller beste med forberedelsene til jul er å lage/kjøpe gaver hun skal gi bort. Mye morsommere å gi gaver enn å få dem:) Vi har endel fokus her hjemme på urettferdighet i verden. Ungene vil f.eks. gjerne gi penger i bøssa til Frelsesarmeen når de møter på dem. Vi prater om hvor heldige vi er som bor her i Norge og at vi lever i luksus i forhold til store deler av verdens befolkning. Jeg tror unger har godt av å få lære om slike ting i små doser. Det får dem til å tenke og filosofere - og på sikt vil det kanskje gjøre dem til bedre mennesker? Syvåringer er forøvrig ikke alltid like enkle å ha med å gjøre. De kan være standhaftige og humørsyke, så du får håpe dette er en fase ;-) Kan det hende de er så glade i å gi bort gaver fordi de har opplevd at voksne setter stor pris på gavene, og gir tydelig uttrykk for det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Finnes det virkelig sjokoladekalendre til bare 5 kr? Jeg er bare nysgjerrig, altså. Hvor mye sjokolade er det i den, da? Det finnes ihvertfall til 6,90! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Det finnes ihvertfall til 6,90! Duverden, dekker det virkelig produksjonskostnadene? Ikke at jeg er noen bedriftsøkonom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Men er dette et 'bevis' på slik han er - generelt sett - eller var det en engangsopplevelse på linje med hun i ostereklamen som skal flytte hjemmefra og smeller igjen døra etter å ha kalt faren sin for 'surpomp'? Det er jo ikke et helt ukjent fenomen at også små barn kan ha dårlige dager og si ting de ikke mener. Forørvig må jeg som mor til enebarn ile til å si at det er ingen større grunn til at enebarn skal bli mer 'bortskjemte' i betydningen 'utakknemlige og kravstore' enn dem som har søsken! ;-) Som eksempel kan jeg vente en gutt jeg kjenner som er yngst av 4, og som glatt ville fått betegnelsen "typisk enebarn" dersom han da ikke hadde søsken, nettopp fordi han hyler og bråker seg til fordeler, og skriker opp om at ting er 'urettferdig' hver gang et søsken får noe osv. Min sønn (jevnaldrende med han andre), vet derimot godt at han får det han trenger uten å lage baluba. Og han godtar også at han ikke kan få alt, han takker pent og er stort sett veldig glad for det han får. Surmulig og hyling i forbindelse med gaver har vi aldri opplevd. Han behøver ikke å se på mors & fars tilgodeseelse av et søsken som et tegn på at han er mindre elsket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Duverden, dekker det virkelig produksjonskostnadene? Ikke at jeg er noen bedriftsøkonom... Du sier noe.... Men dette har vært på Europris, ikke dagligvaren, så kanskje de bruker det som lokkevare for å få folk til butikken? Dessuten er det ganske dårlig/"utspedd" sjokolade, da, ikke akkurat Freia melkesjokolade man får;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Du sier noe.... Men dette har vært på Europris, ikke dagligvaren, så kanskje de bruker det som lokkevare for å få folk til butikken? Dessuten er det ganske dårlig/"utspedd" sjokolade, da, ikke akkurat Freia melkesjokolade man får;-) Nei, det siste kan jeg forestille meg. Det er nok en del lokkevarer på Europris. Noen av dem ser omtrent like billige ut som de er, også. Tidligere jobbet jeg i nærheten av en, så jeg var innom relativt ofte for å skaffe f.eks. kjeks til felleskaffe. Jeg synes nille, Europris og liknende - eh - konsepter, har en del merkelige innslag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Nei, det siste kan jeg forestille meg. Det er nok en del lokkevarer på Europris. Noen av dem ser omtrent like billige ut som de er, også. Tidligere jobbet jeg i nærheten av en, så jeg var innom relativt ofte for å skaffe f.eks. kjeks til felleskaffe. Jeg synes nille, Europris og liknende - eh - konsepter, har en del merkelige innslag. Ja, absolutt, men så har de en del helt OK ting også. Nille er ihvertfall blitt ganske så flinke på lys&servietter &slikt;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Ja, absolutt, men så har de en del helt OK ting også. Nille er ihvertfall blitt ganske så flinke på lys&servietter &slikt;-) Ja, det er nettopp blandingen av helt normale varer og heslige ting man ikke ville eid for noen pris, som er så merkelig. Men nå har vi kanskje herpet denne tråden lenge nok... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Ja, absolutt, men så har de en del helt OK ting også. Nille er ihvertfall blitt ganske så flinke på lys&servietter &slikt;-) Vår lokale Nille overrasker meg faktisk. Jeg så det ikke akkurat som noen berikelse da jeg fikk høre at de skulle komme, men til Nille å være er de ikke så verst. Jeg kjøpte forresten sjokoladekalendre for 10 kroner stykket der, og de er helt fine. Mye bedre enn jeg hadde regnet med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.