Gjest Wita Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Jeg leste et innlegg på psykiatri nå nettopp om en utbrendt jente på videregående. Det var som å lese om jenta mi, bare at hun går i 1.gym. Husker dere at alle sa til meg at det bare var positivt å ha en jobb ved siden av videregående? Nhd mener at det ikke er det og jeg begynner å tro han har rett i det. Det jeg merker med jenta mi nå, som også spiller piano og som tar på seg mer jobb enn det som hun i utgangspunktet skulle, begynner å bli svært stressa og frustrert og tåler ikke at vi snakker til henne innimellom. Har ikke tid. Hun setter beinharde krav til seg selv. Kravene er selvpåført og med det så mener jeg at hun er misfornøyd med 5-ere, skal ha 6-ere i alt. Jeg har sagt til henne nå at hun bare må gi seg med jobben, men det vil hun ikke nå. I går satt hun å fortalte meg hvordan hun har planlagt dagene sine fremover, og det kan ta pusten fra en stakkar. Jeg angrer jeg på at jeg nærmest tvang henne til å ta en jobb, for nå vil hun ikke slutte heller. 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Herregud, husker ikke folk her hvordan videregående var siden du sa at mange foreslo det var en god ide? Jeg bodde alene på hybel (det er jo "stress" nok i seg selv, man får jo ikke mat og klesvask og lignende gjort for seg), klarte meg akkurat på bortebostipend (fikk fullt grunnstipend også, husker ikke hvor mye men da betalte jeg jo leie og alt selv) og hadde ikke alltid nok penger til f eks lørdagsgodteri og lignende. Kun det nødvendigste i mat. Litt kjedelig i lengden å aldri føle at man kan unne seg noe ekstra. Fordi noe annet dukket opp den måneden som måtte betales. Jeg kunne jo så klart fått meg jobb, men jeg fant ut at jeg klarer meg jo. Og jeg vil fokusere på mitt siste år på skolen heller, og få bra karakterer, uten å slite meg ut. Jeg endte opp med en del fravær etterhvert pga skolen slet meg ut, gikk i en håpløs klasse, sleit med mye mareritt og mye migrene pga det var mye inni meg som trengte å komme ut.. Så jeg hadde jo "ekstra baggasje", vet ikke om dattera di har dårlige opplevelser fra livet som kan komme fram nå? Jeg begynte på siste året et halvt år etter foreldrene mine flytta fra hverandre. En jobb ville bare ført til at jeg hadde dumpet helt fra skolen. Noe jeg ikke ser vitsen i å gjøre, da det tross alt er utdannelsen som hjelper meg videre til en "ordentlig" jobb, og ikke en ekstrajobb utenom skolen. Jeg gikk da servitør, og vil tro en arbeidsgiver heller vil se at jeg har fullført året enn et halvferdig år + ekstrajobb på en cd-butikk eller lignende. Jeg ville spurt dattera di hva hun prioriterer. Har den jobben hun har noe med yrket hun vil bli å gjøre? For da kan det være nyttig erfaring. Men er det skolen som er viktigst (At hun går allmennfag og må være ferdig før hun kan ta videre utdannelse til noe hun gjerne vil bli) så trenger hun ikke den småjobben. Ikke når hun bor hjemme. 0 Siter
laban Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Jeg kan være enig med NHD i at det ikke bør være sånn at alle på vgs SKAL ha en jobb ved siden av. (Nå klarte ikke jeg å finne noe om jobb i innlegget på Psykiatri, jeg trodde hun mente at hun jobbet med skolearbeidet, men det er en annen sak.) Men jeg fastholder at de som ønsker seg et høyt forbruk, selv skal være med på å finansiere det. Ikke fullfinansiere det ved å jobbe mye, men med en jobb f.eks. en ettermiddag i uka. Det har min egen datter, og det er selvfølgelig dumt når hun må jobbe kvelden før en prøve, men sånn er faktisk livet. Dessuten fastholder jeg at det er sunt med et liv ved siden av skolen. Datteren din må antakelig før eller senere innse at hun ikke kan få 6 i alt uansett, det er en prosess de fleste som har vært vant til å være skoleflinke, må gjennom. Jeg synes ikke dere trenger å legge alt til rette for å forsinke den prosessen mest mulig. Når det er sagt, er det naturlig at man må tenke gjennom hva man vil fortsette med og hva man vil trappe ned på, når man går fra ungdomsskolen til vgs. Skolen tar mer tid, hvis hun da vil fortsette med alle fritidsaktiviteter, får hun mindre tid til f.eks. å jobbe i tillegg. Uten inntekt må man tenke mer på hva man bruker penger på. Man må prioritere, det er en del av det å bli voksen. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Herregud, husker ikke folk her hvordan videregående var siden du sa at mange foreslo det var en god ide? Jeg bodde alene på hybel (det er jo "stress" nok i seg selv, man får jo ikke mat og klesvask og lignende gjort for seg), klarte meg akkurat på bortebostipend (fikk fullt grunnstipend også, husker ikke hvor mye men da betalte jeg jo leie og alt selv) og hadde ikke alltid nok penger til f eks lørdagsgodteri og lignende. Kun det nødvendigste i mat. Litt kjedelig i lengden å aldri føle at man kan unne seg noe ekstra. Fordi noe annet dukket opp den måneden som måtte betales. Jeg kunne jo så klart fått meg jobb, men jeg fant ut at jeg klarer meg jo. Og jeg vil fokusere på mitt siste år på skolen heller, og få bra karakterer, uten å slite meg ut. Jeg endte opp med en del fravær etterhvert pga skolen slet meg ut, gikk i en håpløs klasse, sleit med mye mareritt og mye migrene pga det var mye inni meg som trengte å komme ut.. Så jeg hadde jo "ekstra baggasje", vet ikke om dattera di har dårlige opplevelser fra livet som kan komme fram nå? Jeg begynte på siste året et halvt år etter foreldrene mine flytta fra hverandre. En jobb ville bare ført til at jeg hadde dumpet helt fra skolen. Noe jeg ikke ser vitsen i å gjøre, da det tross alt er utdannelsen som hjelper meg videre til en "ordentlig" jobb, og ikke en ekstrajobb utenom skolen. Jeg gikk da servitør, og vil tro en arbeidsgiver heller vil se at jeg har fullført året enn et halvferdig år + ekstrajobb på en cd-butikk eller lignende. Jeg ville spurt dattera di hva hun prioriterer. Har den jobben hun har noe med yrket hun vil bli å gjøre? For da kan det være nyttig erfaring. Men er det skolen som er viktigst (At hun går allmennfag og må være ferdig før hun kan ta videre utdannelse til noe hun gjerne vil bli) så trenger hun ikke den småjobben. Ikke når hun bor hjemme. Foreløpig har hun fortsatt på samme viset som på ungdomskolen med gode resultater. Ble bare så skremt da leste om denne jenta på psykiatri, fordi jeg merker at jenta mi også er stresset og det er jo ingen mening i at hun skal ende på samme måte. 0 Siter
pampen Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Jobben til en elev er å gå på skolen, og dette holder i massevis. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Jeg kan være enig med NHD i at det ikke bør være sånn at alle på vgs SKAL ha en jobb ved siden av. (Nå klarte ikke jeg å finne noe om jobb i innlegget på Psykiatri, jeg trodde hun mente at hun jobbet med skolearbeidet, men det er en annen sak.) Men jeg fastholder at de som ønsker seg et høyt forbruk, selv skal være med på å finansiere det. Ikke fullfinansiere det ved å jobbe mye, men med en jobb f.eks. en ettermiddag i uka. Det har min egen datter, og det er selvfølgelig dumt når hun må jobbe kvelden før en prøve, men sånn er faktisk livet. Dessuten fastholder jeg at det er sunt med et liv ved siden av skolen. Datteren din må antakelig før eller senere innse at hun ikke kan få 6 i alt uansett, det er en prosess de fleste som har vært vant til å være skoleflinke, må gjennom. Jeg synes ikke dere trenger å legge alt til rette for å forsinke den prosessen mest mulig. Når det er sagt, er det naturlig at man må tenke gjennom hva man vil fortsette med og hva man vil trappe ned på, når man går fra ungdomsskolen til vgs. Skolen tar mer tid, hvis hun da vil fortsette med alle fritidsaktiviteter, får hun mindre tid til f.eks. å jobbe i tillegg. Uten inntekt må man tenke mer på hva man bruker penger på. Man må prioritere, det er en del av det å bli voksen. "Skolen tar mer tid, hvis hun da vil fortsette med alle fritidsaktiviteter, får hun mindre tid til f.eks. å jobbe i tillegg" Men hun kuttet ut dansen da hun begynte på videregående fordi hun regnet med at skolen ville ta mer tid. Så var det vi som forlangte at hun skulle ta en jobb ved siden av og dermed fikk hun ikke bedre tid allikvel. Nå har hun bare pianospillingen (noe hun liker)igjen og synes du der er riktig at en 16-åring skal slutte med pianonen også, fordi det er viktigere å jobbe? Hun sier allerede nå at hun skal bli lege. Hun er ung og kan ombestemme seg mange ganger, men når hun er så ambisiøs, er det vel mest fornuftig å kutte ut jobben. Å jobbe skal hun jo gjøre mange år etter avsluttede studier. 0 Siter
laban Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 "Skolen tar mer tid, hvis hun da vil fortsette med alle fritidsaktiviteter, får hun mindre tid til f.eks. å jobbe i tillegg" Men hun kuttet ut dansen da hun begynte på videregående fordi hun regnet med at skolen ville ta mer tid. Så var det vi som forlangte at hun skulle ta en jobb ved siden av og dermed fikk hun ikke bedre tid allikvel. Nå har hun bare pianospillingen (noe hun liker)igjen og synes du der er riktig at en 16-åring skal slutte med pianonen også, fordi det er viktigere å jobbe? Hun sier allerede nå at hun skal bli lege. Hun er ung og kan ombestemme seg mange ganger, men når hun er så ambisiøs, er det vel mest fornuftig å kutte ut jobben. Å jobbe skal hun jo gjøre mange år etter avsluttede studier. Det er absolutt ikke viktig å jobbe. Bare hvis man ikke ønsker å gi slipp på inntekten. 0 Siter
Gregga Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Jeg må bare svare, selv om jeg ikke har lest del 1.. Dattern vår går siste året på vgs nå. Hun er en fornuftig oppgående jente, uten de helt store "shoppegenene", så pengeforbruket er ikke all verden. Likevel syntes vi, som foreldre, at det å ha en jobb ved siden av skolen, det var jo lurt! Tiden er snart inne for å ta lappen, russetid osv osv. Hun er også av den typen som ønsker seg gode karakterer, og jobber med å få det, og får det.. Hun fikk seg jobb, det gikk i 1 1/2 mnd, så sa det pang... Psykisk knekk så til de grader. Hun taklet rett og slett ikke enda mer krav om å prestere. Hun har aldri vært annet enn det vi, og alle andre har sett på som en klok, fornuftig og oppegående jente, og er jo selvsagt det ennå da, ikke misforstå meg, men ingen, ikke hun selv en gang, tok noen signaler om at noe var i gjærde. Nå er hun godt i gang med psykologbehandling og ser framover. Jobben ble sagt opp, så får det komme når hun er klar. Vi som foreldre sitter her med verdens svarteste samvittighet fordi vi pushet på for at hun skulle jobbe. Vi ser jo i ettertid at hun faktisk allerede var i full jobb og vel så det. 0 Siter
zellica Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Foreløpig har hun fortsatt på samme viset som på ungdomskolen med gode resultater. Ble bare så skremt da leste om denne jenta på psykiatri, fordi jeg merker at jenta mi også er stresset og det er jo ingen mening i at hun skal ende på samme måte. Jeg har en jente på 18 år som også går allmennfag. Hun begynte å jobbe sist sommer, og jobber annen hver helg. I sommer jobbet hun mye. Det var lite folk tilgjengelig til jobbing, og da tok hun ansvar og tok ekstravakter. Resultatet ble at da skolen startet var hun totalt utslitt. Blek som et papir og helt motløs. Fikk henne med meg til legen, og der ble hun sykemeldt med streng beskjed om å ta en runde på hva som er viktigst prioritering av skole og jobb. Som legen sa er vdg en heldagsjobb i seg selv. Så jeg ville ha tatt en prat med henne om problemet og dine bekymringer. Fortelle henne at hun selvfølgelig kan jobbe litt, men at det da skal være så lite at det ikke går ut over helsen og skolegangen hennes. I verste fall går hun på en smell som min datter gjorde, og det er ikke en ok oplevelse. Siden hun kun er 16 har dere også litt mere "makt" enn jeg har med min 18 åring. Bruk den. Det er ikke alright å se på at barna våre sliter seg ut uten å kunne gjøre noe. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Jeg har igrunnen bestemt meg for å ikke mase på ungene om å få seg jobb ved siden av studier når den tid kommer. I ungdomstida skjer det mye med kroppen. Man vokser og forandrer seg, både fysisk og psykisk. Det er viktig å få pusterom og bare være "seg selv" på godt og vondt... Klart det er positivt å jobbe, men det bør ikke gå på bekostning av skolegang og trivsel ellers! 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Jeg synes også det er stort press på skolen! Sønnen min er av samme type som datteren din, og han hadde slitt seg ut hvis han skulle jobbet ved siden av skolen! Eller: han måtte kutte ut alt sosialt samvær... Jeg tenker 1: skole, 2: venner, kjæreste, hobbier, fritid og dersom det FREMDELES er overskudd og tid: 3: jobb Håper det ordner seg for jenten din! mvh 0 Siter
laban Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Det har kommet en kommentar fra en lærer i Psykiatri-tråden, har du lest det? http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3748367 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Jeg synes også det er stort press på skolen! Sønnen min er av samme type som datteren din, og han hadde slitt seg ut hvis han skulle jobbet ved siden av skolen! Eller: han måtte kutte ut alt sosialt samvær... Jeg tenker 1: skole, 2: venner, kjæreste, hobbier, fritid og dersom det FREMDELES er overskudd og tid: 3: jobb Håper det ordner seg for jenten din! mvh "Håper det ordner seg for jenten din!" Tror ikke det er noen fare på ferde enda, men jeg er redd for hvordan det skal ende hvis det fortsetter sånn. Jeg tror nok også at det at hun har en tendens til å ta på seg ansvar og at en klassetur hun tok på seg ansvar for, som endte med en del problemer i ettertid også kan ha virket inn. Hun skulle egentlig ikke jobbe så mye som det hun har gjort, men etter at hun oppdaget at hun får søndagstilliegg, har hun blitt ekstra ivrig. Hun skal ha en stor halvårsprøve i matte på mandag og skal jobbe både lørdag og søndag og da vet jeg at hun kommer til å sitte utover natta akkurat som hun jenta på psykiatri. 0 Siter
Gjest Wita Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Det har kommet en kommentar fra en lærer i Psykiatri-tråden, har du lest det? http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3748367 Jo, men jeg ser at denne læreren snakker om fritidsaktiviteter og venner og der er jeg helt enig. Man skal ha tid til å være ungdom. Hun har mange venner og veldig sosialt anlagt, så hun rekker over mye, men jeg tenker at på et eller annet tidspunkt må det bli nok også for henne. Og jeg synes ikke det er noe galt i å være ambisiøs, men man må ta vare på seg selv og ikke slite seg ut. Men det er vanskelig å få en 16-åring til å skjønne at dyre moteklær og den slags er mindre viktig. 0 Siter
Gjest sliten 3klassing Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Det der var som å lese om meg. Jeg går siste året på vgs, jobber veldig hardt og har kun 5 og 6. (Og det er ikke enkelt, det er myyye lesing det siste året). I tillegg til dette har jo to jobber, så utenom skolen jobber jeg ca 20-25 timer i uka, og må ofte bruke nettene til å lese. Dette har jeg gjort siden jeg begynte på videregående. Jeg er helt utslitt og har jo aldri tid til å bruke noe særlig penger uansett, men foreldrene mine pusher meg til å jobbe. Jeg tror kanskje de tror at det er lett for meg å alltid få 5 og 6 på skolen. Jeg vil anbefale deg å enten få henne til å slutte i jobben og kanskje gi henne litt mer lommepenger, eller snakke med henne om at det er ikke viktig å få 6 i alle fag. (Men skjønner henne godt da, for jeg er jo sånn selv, selv om jeg egentlig skjønner at det noen ganger er greit å ikke få toppkarakter). Vgs er en fulltidsjobb med mye lesing etter skoledagen, og venner og hobbyer er viktigere enn masse jobb! Jeg skal selv slutte i den ene jobben min nå snart, og det tror jeg blir helt herlig! 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Det der var som å lese om meg. Jeg går siste året på vgs, jobber veldig hardt og har kun 5 og 6. (Og det er ikke enkelt, det er myyye lesing det siste året). I tillegg til dette har jo to jobber, så utenom skolen jobber jeg ca 20-25 timer i uka, og må ofte bruke nettene til å lese. Dette har jeg gjort siden jeg begynte på videregående. Jeg er helt utslitt og har jo aldri tid til å bruke noe særlig penger uansett, men foreldrene mine pusher meg til å jobbe. Jeg tror kanskje de tror at det er lett for meg å alltid få 5 og 6 på skolen. Jeg vil anbefale deg å enten få henne til å slutte i jobben og kanskje gi henne litt mer lommepenger, eller snakke med henne om at det er ikke viktig å få 6 i alle fag. (Men skjønner henne godt da, for jeg er jo sånn selv, selv om jeg egentlig skjønner at det noen ganger er greit å ikke få toppkarakter). Vgs er en fulltidsjobb med mye lesing etter skoledagen, og venner og hobbyer er viktigere enn masse jobb! Jeg skal selv slutte i den ene jobben min nå snart, og det tror jeg blir helt herlig! Jeg synes det er imponerende med dine karakterer, da du jobber saapass mye! Jeg gikk allmennfag paabygging, og hadde et barn. Jeg synes 3 aaret var kjempetoft, mye lekser og prover. For ikke aa snakke om norsken! Hadde aldri hatt energi til en jobb ved siden av, om jeg saa var uten barn. Men godt at du trapper ned jobbingen naa, for det kan neppe vaere bra for helsa aa kombinere alt dette... 0 Siter
Gjest sliten 3klassing Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Jeg synes det er imponerende med dine karakterer, da du jobber saapass mye! Jeg gikk allmennfag paabygging, og hadde et barn. Jeg synes 3 aaret var kjempetoft, mye lekser og prover. For ikke aa snakke om norsken! Hadde aldri hatt energi til en jobb ved siden av, om jeg saa var uten barn. Men godt at du trapper ned jobbingen naa, for det kan neppe vaere bra for helsa aa kombinere alt dette... Ja, du hadde vel ti timer norsk i uka? Det har jeg også, og det blir ganske mye, men norsk er i hvert fall et av de fagene jeg liker godt, og med en super lærer går det greit:) Det hørtes veldig tøft ut å ha barn når man går siste året på vgs? Bodde du hjemme, eller alene/med kjæreste? Ja, det blir veldig godt med litt mindre jobbing! Spesielt nå som siste halvåret begynner etter jul, da vil jeg gjøre det bra og fortsatt ha litt tid til venner og kjæresten:) 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Ja, du hadde vel ti timer norsk i uka? Det har jeg også, og det blir ganske mye, men norsk er i hvert fall et av de fagene jeg liker godt, og med en super lærer går det greit:) Det hørtes veldig tøft ut å ha barn når man går siste året på vgs? Bodde du hjemme, eller alene/med kjæreste? Ja, det blir veldig godt med litt mindre jobbing! Spesielt nå som siste halvåret begynner etter jul, da vil jeg gjøre det bra og fortsatt ha litt tid til venner og kjæresten:) Vi hadde 8 timer norsk, og 2 timer til selvstudium. Jeg bodde sammen med èn ja, selv om det egentlig var som aa vaere alene. Han var ikke akkurat behjelpelig med ting, men men:-) Jeg synes det gikk greit, selv om det var mye jobbing.Men husker dager hvor jeg var helt utmattet, vonde skuldre og nakke, tung i hodet...Det var toft innimellom. jeg leste og pugget etter jenta`s leggetid. Men jeg var fornoyd med 4-ere jeg da, noe mer var nesten umulig for meg- da har jeg maattet sitte oppe hele natten! Strok i matte gjorde jeg da, saa den eksamen maa jeg ta paa nytt igjen,hehe:-) Du faar kose deg masse i jula da, slappe av og nyte litt fritid!:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.