Gå til innhold

spørsmål ang. nattestilling og sykepenger

Anbefalte innlegg

Gjest bjørnhild

Jeg jobber som sykepleier i en 60% nattstilling. Jeg jobber tre og fire netter annenhver gang, og har fri en uke. Nå er jeg sykemeldt p.g.a. kvalme i forbindelse med svangerskap. Legen min sykemelder meg bare for de dagene(nettene) jeg skulle ha jobbet og ikke de dagene jeg har friuke. Vil dette gi noe utslag i forhold til sykepenger? Eller vil jeg få det samme som når jeg jobbet??

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Legen din skal sykmelde deg sammenhengende dersom du er sammenhengende syk, ellers får du for lite sykepenger.

Sykepengegrunnlaget beregnes som et gjennomsnitt av lønn i både friperioder og jobb-perioder. Du (eller arbeidsgiver hvis han forskutterer sykepengene) får altså mindre sykepenger enn du har rett på når legen sykmelder slik, og dessuten får arbeidsgiver en lengre arbeidsgiverperiode enn 16 kalenderdager når legen sykmelder på denne måten.

Korrekt fremgangsmåte vil være at legen gir deg hel sykmelding fra første fraværsdag (natt), og deretter fortløpende frem til du er frisk igjen.

Blir du i mellomtiden delvis sykmeldt skal han gradere i forhold til faktisk reduksjon i arbeidstid (som et gjennomsnitt over total turnus).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...