Gå til innhold

Spedbarn - sovner de i egen seng av seg selv?

Gjest førstegangsmammaen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest solstice

Unger er så forskjellige. Jeg avslutter kvelden med en pupp i mørkt rom. Da roer hun seg fint, og når hun er helt rolig kan jeg legge henne våken i sengen. Der ligger hun gjerne og grynter for seg selv et minutt eller to, før hun sovner. Om hun skriker og det varer lenger enn et halvt minutts tid, tar jeg henne opp igjen, men det er sjelden.

Da hun var så liten som din hendte det at hun trengte en hånd nedi sengen i noen minutter etter hun var lagt ned, for å finne roen.

Men som sagt, unger er så forskjellige. Du må nesten bare prøve deg fram og se hva som funker for deg og din unge. Og husk at de forandrer seg så fort i denne alderen, så det som ikke fungerte for en uke siden kan plutselig begynne å fungere neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig sovnet ingen av mine i sin egen seng. Vi lot dem være sammen med oss på stua, sovne i fanget og evt bli lagt over i vognbagen eller i senga når de sov dypt.

Det jeg gjorde på soverommet, og som funket fint for oss, var å sette sprinkelsenga helt inntil min seg. Jeg skrudde av den landsiden som vendte mot min seng, og justerte sengebunnen slik at høyden stemte. Da kunne babyen sove sammen med meg, men likevel i egen seng. Når jeg da skulle amme om natten var det bare å dra dem inntil meg på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei seng blir veldig stor for disse bitte små.

Kanskje det går bedre om hun får sove i en ullpose oppi senga, eller kanskje i vognbagen?

Det er greit for ettertiden å venne barna til ikke å måtte sovne inntil kroppen. Det er for så vidt koselig, men blir upraktisk når man må gjøre det hver eneste kveld.

Prøv å gjøre senge så lun og "liten" som mulig slik at barnet ikke har så mye plass.

Sitt gjerne ved siden av senga og syng rolig - eller kanskje les litt høyt. Da hører hun at du er der.

Så lenge hun er så liten kan du også gjerne ha en hånd på henne slik at hun kjenner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av mine sov i sengen hos meg og var umulige å roe i egen seng. Andre av dem var helt motsatte.

Gjør det du kjenner er mest riktig for deg og barnet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig sovnet ingen av mine i sin egen seng. Vi lot dem være sammen med oss på stua, sovne i fanget og evt bli lagt over i vognbagen eller i senga når de sov dypt.

Det jeg gjorde på soverommet, og som funket fint for oss, var å sette sprinkelsenga helt inntil min seg. Jeg skrudde av den landsiden som vendte mot min seng, og justerte sengebunnen slik at høyden stemte. Da kunne babyen sove sammen med meg, men likevel i egen seng. Når jeg da skulle amme om natten var det bare å dra dem inntil meg på en måte.

Supersmart og praktisk løsning.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge mine har blitt lagt og sovnet av seg sjøl nesten helt fra begynnelsen.

Ikke la henne ligge og skrike, det er din svigermor som er gått ut på dato når det kommer til småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke latt henne ligge for lenge å gråte,men heller ikke løpt inn ved første klynk..

Kom inn i faste rutiner,så skjønner snuppa at det er legge tid.

Jeg tror både du og mannen,og ikke minst jentungen vil ha det best om hun lærer å sove i egen seng.

Og ja,det vil nok komme litt tårer..

Hvordan vet du at et hvilket som helst barn vil ha det best i egen seng?

Min erfaring er at dette er høyst individuelt.

De fleste fedre ser derimot ut til å ha det bedre med barnet på annet rom....

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juleklem

Jeg hadde det samme problemet m min datter. Jeg begynte å legge genseren min i senga hennes. Da kjente ho lukta av meg, og ho sov søtt :-)

Ikke sikkert det virker på alle, men verdt å prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mine sovnet i fanget til de var bortimot 10 mnd gamle de. "

Det hadde jeg aldri orket...

Da får de heller gråte litt...

For noen er det bare kos med et barn som sovner på fanget, men et mareritt å høre på skriking.

Dessuten er unger svært forskjellige.

Mitt motto har alltid vært å pøse på med så mye fysisk nærhet som barnet vil ha. Den tid kommer tidsnok når de distanserer seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også at unngåelse av skrikemetode kan være en investering i fremtiden!

Enig.

Skrikemetoden kan ha litt mer for seg med en trassen treåring, synes jeg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at et hvilket som helst barn vil ha det best i egen seng?

Min erfaring er at dette er høyst individuelt.

De fleste fedre ser derimot ut til å ha det bedre med barnet på annet rom....

;-)

mvh

''De fleste fedre ser derimot ut til å ha det bedre med barnet på annet rom....

;-)''

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av mine sov i sengen hos meg og var umulige å roe i egen seng. Andre av dem var helt motsatte.

Gjør det du kjenner er mest riktig for deg og barnet.

mvh

Høres ut som du har mange barn, kan jeg spørre om antall? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...