Gjest førstegangsmammaen Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Er det vanlig eller uvanlig at et spedbarn finner roen i egen seng og sovner i egen seng av seg selv? Har ei tulle på 4 uker og hun er vanskelig å legge i egen seng. Med mindre hun sover dypt når hun blir lagt i senga så blir det skriking og hun roer seg ikke der. Hun vil helst ligge på armen eller inntil noen hele tida, virker det som. Svigermor mener at vi skal legge henne i senga og ikke ta henne opp om hun skriker og bare gi henne smokken og så gå ut av rommet. Jeg orker ikke høre på at hun skriker og har nok en lav terskel for å ta henne opp... Noen råd eller tanker..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg liker ikke skrikemetoden på så små barn. Babyen har behov for nærhet - ikke bare mat og bleier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Et barn på 4 uker trenger masse nærhet og kos, gå i alle fall ikke fra henne når hun ligger og gråter! Ikke hvis det er helt tydelig at hun ønsker kontakt, kun hvis det bare er småsutring som en del barn gjør før de sovner. Mine sovnet i fanget til de var bortimot 10 mnd gamle de. Da ble de lagt i våken tilstand i sengen, tok ikke lang tid før de skjønte poenget og vi har _aldri_ hatt leggeproblemer, bortsett fra en og annen kvelden da de har vært urolige av en eller annen grunn da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Et barn på 4 uker trenger masse nærhet og kos, gå i alle fall ikke fra henne når hun ligger og gråter! Ikke hvis det er helt tydelig at hun ønsker kontakt, kun hvis det bare er småsutring som en del barn gjør før de sovner. Mine sovnet i fanget til de var bortimot 10 mnd gamle de. Da ble de lagt i våken tilstand i sengen, tok ikke lang tid før de skjønte poenget og vi har _aldri_ hatt leggeproblemer, bortsett fra en og annen kvelden da de har vært urolige av en eller annen grunn da. Ja, jeg tror også at unngåelse av skrikemetode kan være en investering i fremtiden! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mors2 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Et barn på 4 uker trenger masse nærhet og kos, gå i alle fall ikke fra henne når hun ligger og gråter! Ikke hvis det er helt tydelig at hun ønsker kontakt, kun hvis det bare er småsutring som en del barn gjør før de sovner. Mine sovnet i fanget til de var bortimot 10 mnd gamle de. Da ble de lagt i våken tilstand i sengen, tok ikke lang tid før de skjønte poenget og vi har _aldri_ hatt leggeproblemer, bortsett fra en og annen kvelden da de har vært urolige av en eller annen grunn da. "Mine sovnet i fanget til de var bortimot 10 mnd gamle de. " Det hadde jeg aldri orket... Da får de heller gråte litt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstegangsmammaen Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Et barn på 4 uker trenger masse nærhet og kos, gå i alle fall ikke fra henne når hun ligger og gråter! Ikke hvis det er helt tydelig at hun ønsker kontakt, kun hvis det bare er småsutring som en del barn gjør før de sovner. Mine sovnet i fanget til de var bortimot 10 mnd gamle de. Da ble de lagt i våken tilstand i sengen, tok ikke lang tid før de skjønte poenget og vi har _aldri_ hatt leggeproblemer, bortsett fra en og annen kvelden da de har vært urolige av en eller annen grunn da. Jeg er enig med deg og morsan.. Når det føles feil så er det ofte det. Har bare prøvd den smokke/skrike-metoden en kveld for samboeren hadde fått tipset av sin mor, men jeg orket ikke la ungen sovne av utmattelse etter gråting så jeg tror neppe det er en metode som vi fortsetter med. Samtidig som en skal gi ungen nærhet så skal ungen læres til å bli selvstendig, men alt til sin tid.. Kan øve mer på å ligge for seg selv på dagtid på babygymmen for eksempel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Herregud, nei, ikke la henne gråte alene! Ikke noe mer enn bare et halvt minutts trøtt-gråt iallfall. Vi har vært veldig heldige, og babyen vår sovner greit alene, de gangene vi legger henne til riktig tidspunkt. Vi skifter bleie, tar på pysj, så sitter hun på fanget vårt i stua. Der sitter hun og lager litt lyder og bevegelser, og når hun blir helt rolig og tom i blikket kan vi legge henne i senga. Da ligger hun der alene, helt rolig, til hun sovner. Noen ganger funker ikke det, så noen ganger sitter hun på fanget helt til hun er i dyp søvn, andre ganger sovner hun i min seng med puppen i munn og jeg lirker meg ut i stua igjen, andre ganger må hun bysses i søvn. Eller det skjer lite nå for tida da... (Hun har blitt 4 mnd) Da hun var så lita som babyen din begynte ikke natta hennes før omtrent 22-23 på kvelden. Så har det blitt tidligere og tidligere, og nå legges hun på natta mellom 18 og 20, ettersom hvor lenge det er siden siste lur osv. Hun er stort sett ikke våken mer enn 1,5-2 timer av gangen. Av og til 2,5 time på kvelden hvis hun har sovet en lang lur tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest førstegangsmammaen Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Ja, jeg tror også at unngåelse av skrikemetode kan være en investering i fremtiden! Hvordan lærte du dine barn å sove i egen seng og sovne av seg selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mors2 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Hadde ikke latt henne ligge for lenge å gråte,men heller ikke løpt inn ved første klynk.. Kom inn i faste rutiner,så skjønner snuppa at det er legge tid. Jeg tror både du og mannen,og ikke minst jentungen vil ha det best om hun lærer å sove i egen seng. Og ja,det vil nok komme litt tårer.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 I den alderen sovnet hun bare på fanget/brystet eller inntil meg i dobbeltsenga. Hun begynte å kunne legges våken i senga da hun begynte å ta smokken. Da var hun ca 3 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 "Mine sovnet i fanget til de var bortimot 10 mnd gamle de. " Det hadde jeg aldri orket... Da får de heller gråte litt... De ble lagt i egen seng når de hadde sovnet skikkelig på fanget da. ) Snuppa hadde nok blitt tilvent å sovne i egen seng tidliere hadde det ikke vært for at visste at poden skulle inn til operasjon da hun var rundt 9 mnd gammel og da hadde søvnrutinene blitt bare kaos alikevel, så vi drøyde til etter det. Vi bodde jo da på sykehuset alle fire en stund, men heldigvis myyye kortere tid enn fryktet på forhånd.. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Hvordan lærte du dine barn å sove i egen seng og sovne av seg selv? Oi, det er nesten så jeg ikke husker helt! ;-) Men det ble mye til at vi la han sovende i starten - typisk at han sovnet ved puppen og så la jeg han etterpå. Men da han var noen mnd gammel (kanskje ca 6-7) begynte vi oftere og oftere å lege han mens han var våken og heller komme tilbake for en liten 'natta' og forsikring om at vi var her, men ikke ta han opp igjen. Vi valgte også ut et bestemt kosedyr som lå i senga og ventet på han og liksom "ropte" på han og bad han om å komme. Etter en stund ble han veldig opptatt av det å komme seg opp i senga til bamsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mors2 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 De ble lagt i egen seng når de hadde sovnet skikkelig på fanget da. ) Snuppa hadde nok blitt tilvent å sovne i egen seng tidliere hadde det ikke vært for at visste at poden skulle inn til operasjon da hun var rundt 9 mnd gammel og da hadde søvnrutinene blitt bare kaos alikevel, så vi drøyde til etter det. Vi bodde jo da på sykehuset alle fire en stund, men heldigvis myyye kortere tid enn fryktet på forhånd.. ) Da stiller det seg litt annderledes! Ikke lett å få til fine rutiner på et sykehus.. Også blir man jo med et litt mykere når barnet er sykt! :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Da stiller det seg litt annderledes! Ikke lett å få til fine rutiner på et sykehus.. Også blir man jo med et litt mykere når barnet er sykt! :0) Nå var det ikke Snuppa som var syk da, men storebroren. ) alikevel - liten vits å stå hardt på for å innføre rutiner for en baby på 8-9 mnd for så å kjøre dem i grøfta iløpet av en uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg er enig med deg og morsan.. Når det føles feil så er det ofte det. Har bare prøvd den smokke/skrike-metoden en kveld for samboeren hadde fått tipset av sin mor, men jeg orket ikke la ungen sovne av utmattelse etter gråting så jeg tror neppe det er en metode som vi fortsetter med. Samtidig som en skal gi ungen nærhet så skal ungen læres til å bli selvstendig, men alt til sin tid.. Kan øve mer på å ligge for seg selv på dagtid på babygymmen for eksempel? Du trenger ikke tenke på å selvstendiggjøre babyen på lenge ennå, det hun har bruk for i tillegg til mat, varme og rene bleier og masse, masse kontakt med mamma og pappa. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg lot ikke mine bebiser gråte alene før jeg kjente dem så godt at jeg kunne skille mellom gråtelydene. Om det var sult, et ønske om trøst eller nærhet, om de var overtrøtte, eller annet. Når de var overtrøtte kunne jeg la de ligge litt å klage, men jeg var regelmessig inne for å vise at mamma fredeles er her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mors2 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Nå var det ikke Snuppa som var syk da, men storebroren. ) alikevel - liten vits å stå hardt på for å innføre rutiner for en baby på 8-9 mnd for så å kjøre dem i grøfta iløpet av en uke. Leste visst fort da..hehe.. Men forstår deg likevel! :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Så små babyer skal ikke ligge og skrike alene. Leggerutiner osv. er ikke nødvendig før om noen måneder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mista nikket Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Kan hende at senga føles for stor for barnet. Legg noen tepper rundt henne så hun føler at noe er nært kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Svigermor er utdatert.... Ikke la henne skrike, er du snill... Minsten min har vært enkel når det gjelder soving hele veien. Da hun var fire uker sovnet hun gjerne ved puppen, og så la vi henne i bærebagen etterpå. Den sto på stua til vi gikk og la oss, flyttet vi den inn på soverommet våknet hun gjerne. Det var tydeligvis noe trygt med alle lydene rundt seg, selv om hun sov. Da hun ble rundt tre mnd kunne vi legge henne våken i bagen, fremdeles på stua. Fra seks-sju-åtte mnd har vi lagt henne våken i egen seng, og hun finner vanligvis roen selv. Storesøster var en helt annen historie. Hun er 11 år og kommer fremdeles inn til oss om natta innimellom, trenger tydeligvis tryggheten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.