Gå til innhold

Mye gjester i julen?


Gjest efoll

Anbefalte innlegg

Da jeg skrev det, tenkte jeg gjennom de familiene vi pleier å ha besøk av, eller være på besøk hos - og de har altså fra 2 til 5 barn. Det var absolutt ikke meningen å ekskludere de med ett barn!

Uff.

Nå får jeg litt dårlig samvititghet for spøken min, for jeg skjønte jo at du mente hvor mange du hadde plass til, og ikke en kommentar om hva som ville vært minstekravet til antall gjester! ;-)

Jeg tok med en smiley allerede i første innlegg altså...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå får jeg litt dårlig samvititghet for spøken min, for jeg skjønte jo at du mente hvor mange du hadde plass til, og ikke en kommentar om hva som ville vært minstekravet til antall gjester! ;-)

Jeg tok med en smiley allerede i første innlegg altså...:-)

Jada, jeg så det, så jeg vet at du ikke er fornærmet på meg "på ordentlig" - men jeg synes selv at det var skrevet dumt - når jeg leser det nå.....

Bestekompisen til gutten min er enebarn, og her en dag spurte seksåringen vår ham: "Du - hvorfor er dere bare ett barn i deres familie?" Han svarte da: " Det må du ikke spørre MEG om!!!"

*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg så det, så jeg vet at du ikke er fornærmet på meg "på ordentlig" - men jeg synes selv at det var skrevet dumt - når jeg leser det nå.....

Bestekompisen til gutten min er enebarn, og her en dag spurte seksåringen vår ham: "Du - hvorfor er dere bare ett barn i deres familie?" Han svarte da: " Det må du ikke spørre MEG om!!!"

*s*

Godt svart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk kravene til deg sjøl! Jeg er veldig glad i at venner/familie/naboer stikker innom både invitert og uinvitert. Serverer det jeg har liggende dersom jeg får uventa gjester, det trenger ikke være fancy. Dessuten veit de jeg kjenner at huset mitt aldri er superryddig og reint. :)

Og i jula er det koselig å bli invitert på brunch - det er jo superenkelt! Til en middag trengs det heller ikke mer enn f.eks hjemmelaga pizza eller pasta og kanskje en salat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Jeg tror dette har mer med din selvtillitt enn hva som er sant her. Det at dere blir bedt bort tyder paa at dere blir sett paa som gode venner av dem det gjelder, og de koser seg i deres selskap:-)

Og tror du virkelig at de bryr seg om hvilken mat de blir servert, og hvor stor plass dere har? Det viktigste for dem er aa vaere sammen med dere, fordi det er trivelig:-)

Til mat kan du lage noe kjempeenkelt som ikke koster flesk og som er lett aa lage. Inviter noen over nyttaar, jeg er sikker paa at de ville satt stor pris paa det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

Vi skal heller ikke så mye i jula. Skal bort på julaften og invitere svigers til middag en dag. Men ellers så vil vi prioritere å ha mye tid i sammen og bare slappe av og ikke ha noen programmer hele tiden. Ungene elsker å være hjemme og kose seg også.

Vi pleier å invitere venner før jul eller på nyåret. Det er like koselig som at man må være sammen i juleuka. Den kan være slitsom nok for mange som har obligatoriske middager med nærmeste familie.

Ja, nå skal det sies at vi ikke er så veldig sosiale av oss. Vi har jobber som omfatter mye mennesker hele tiden, derfor setter vi ekstra pris på å ha litt stillhet og ro i fritiden. Det er også godt å være mye ute i friluft og ha aktiviteter istedenfor å bruke en hel ettermiddag inne til middag og kaffe.

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Enhver bør finne sin egen balansegang og roe seg ned på sin måte. Men prøv i resten av året å invitere deres nærmeste en kveld eller ettermiddag for kaffe og kaker. Det holder i massevis. Fordel besøkene utover hele året slik at det ikke blir for mye i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser hva du skriver om at dere ikke er godt vertskap eller gode kokker og at det er så lite hos dere, så tenker jeg først og fremst at dere sannsynligvis er altfor strenge med dere selv og stiller for høye krav til hva dere skal prestere. Kan det stemme litt, tro?

Jeg har venner som er mestere til å kokkelere og dekke de lekreste, store bord, og venner som bor i bittesmå leiligheter og serverer ost og kjeks som den største kokkeprestasjonen. Og jeg koser meg overhodet ikke mer hos sistnevnte gruppe enn hos førstnevnte - hovedsaken er jo at vi er sammen!

''Jeg har venner som er mestere til å kokkelere og dekke de lekreste, store bord, og venner som bor i bittesmå leiligheter og serverer ost og kjeks som den største kokkeprestasjonen. Og jeg koser meg overhodet ikke mer hos sistnevnte gruppe enn hos førstnevnte''

Skjønner du koser deg mer med de lekreste bord og deiligste retter, ja ;P

Hehe, neida, point taken... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å invitere til mat og invitere til mat er to forskjellige ting! :-)

Inviterer man noen til seg nyttårsaften, f.eks., så ligger lista litt høyere enn ellers hva mat angår - å servere Gradiosa den kvelden blir litt skivebom. Men ellers i julen er det ingenting i veien for å invitere på brunsj eller kveldsmat, der man serverer brødmat med litt ekstra pålegg.

Vi har mye gjester, noen inviterte og noen uinviterte. Det er sjelden, sånn til vanlig i løpet av et år, at vi har noen inviterte bare til middag, stort sett har vi folk på besøk ei hel helg. Og da må de liksom fores litt. ;-) Det jeg registrerer at det blir stadig mer av, er kveldsmatslag midt i uka. Når ungene har med seg venner hjem fra barnehage/skole, så hentes disse etter barne-tv. Og da inviteres gjerne foreldrene på kveldsmat før de reiser hjem (avtales altså på forhånd). Så slipper man å styre med det når man kommer hjem, ungene er klare for senga. Veldig kjekt.

Jeg er ingen superkokk, økonomien er heller ikke utsvevende, men å ha noen på besøk innimellom klarer vi uansett. Det handler om å legge lista riktig. Jeg tror det er viktig for både oss og ungene, man bygger sterke relasjoner gjennom sosialt samvær, og det synes jeg er viktig. Selv vokste jeg opp i et hjem med svært lav takhøyde og trange dører, så kanskje derfor har jeg vært bevisst på å ha det romslig hjemme selv.

I julen skal vi i hovedsak bort fra 2. dag, men det blir vel en kveld hjemme med besøk (har besøk fra lille juleaften til og med første juledag). Det gleder vi oss til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med det mange her sier: ikke ha så høye krav til deg selv.

Vi inviterer ofte venner på middag fordi mannen min er glad i å lage mat, og liker å prøve ut nye retter. Vi har flere venner som ikke inviterer folk så ofte fordi "det er så mye styr", og de "kan ikke lage mat". Jeg har sagt til dem at vi gjerne kommer på besøk og får noe helt enkelt. Inviter gjerne på hjemmelaget pizza, eller en kveld med boller og kakao. Det er ikke hva som serveres som er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har venner som er mestere til å kokkelere og dekke de lekreste, store bord, og venner som bor i bittesmå leiligheter og serverer ost og kjeks som den største kokkeprestasjonen. Og jeg koser meg overhodet ikke mer hos sistnevnte gruppe enn hos førstnevnte''

Skjønner du koser deg mer med de lekreste bord og deiligste retter, ja ;P

Hehe, neida, point taken... :D

Hahaha! Pokker, det var da en uheldig ombytting. *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har venner som er mestere til å kokkelere og dekke de lekreste, store bord, og venner som bor i bittesmå leiligheter og serverer ost og kjeks som den største kokkeprestasjonen. Og jeg koser meg overhodet ikke mer hos sistnevnte gruppe enn hos førstnevnte''

Skjønner du koser deg mer med de lekreste bord og deiligste retter, ja ;P

Hehe, neida, point taken... :D

*fniser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal heller ikke så mye i jula. Skal bort på julaften og invitere svigers til middag en dag. Men ellers så vil vi prioritere å ha mye tid i sammen og bare slappe av og ikke ha noen programmer hele tiden. Ungene elsker å være hjemme og kose seg også.

Vi pleier å invitere venner før jul eller på nyåret. Det er like koselig som at man må være sammen i juleuka. Den kan være slitsom nok for mange som har obligatoriske middager med nærmeste familie.

Ja, nå skal det sies at vi ikke er så veldig sosiale av oss. Vi har jobber som omfatter mye mennesker hele tiden, derfor setter vi ekstra pris på å ha litt stillhet og ro i fritiden. Det er også godt å være mye ute i friluft og ha aktiviteter istedenfor å bruke en hel ettermiddag inne til middag og kaffe.

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Enhver bør finne sin egen balansegang og roe seg ned på sin måte. Men prøv i resten av året å invitere deres nærmeste en kveld eller ettermiddag for kaffe og kaker. Det holder i massevis. Fordel besøkene utover hele året slik at det ikke blir for mye i en periode.

Takk for støtten ;) Endelig en som svarer sånn som jeg vil :-P

Nei, da. Jeg vil virkelig bli "bedre" på dette med å invitere folk hit. Hører om de som har gjester "hele tiden" og lainer opp med den ene lekkerbisken etter den andre, og med "riktig" vin til....

Vi er heller ikke særlig sosiale, selv om vi er glad i mange mennesker. Jobber med folk hele tiden, og har veldig mye å gjøre med barna.

Men da har jeg i hvert fall nyttårsforsettet klart; litt flere gjester! Får begynne med noen jeg er skikkelig trygg på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med det mange her sier: ikke ha så høye krav til deg selv.

Vi inviterer ofte venner på middag fordi mannen min er glad i å lage mat, og liker å prøve ut nye retter. Vi har flere venner som ikke inviterer folk så ofte fordi "det er så mye styr", og de "kan ikke lage mat". Jeg har sagt til dem at vi gjerne kommer på besøk og får noe helt enkelt. Inviter gjerne på hjemmelaget pizza, eller en kveld med boller og kakao. Det er ikke hva som serveres som er viktig!

Tenker aketur først, og så boller og varm sjokolade etterpå. Det må vel være bra?! *Venter på snø*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må du ikke har dårlig samvittighet for. Vi inviterer noen venner i jula, rett og slett fordi vi synes det er hyggelig. Vi forventer ikke å bli invitert tilbake, men synes det er flott at noen vil komme på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så heldig å ha snø i julen kan du jo invitere til akedag/skidag og servere grøt og litt varmt i koppen etterpå? Koselig, synes jeg! :)

God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...