Gå til innhold

Mye gjester i julen?


Gjest efoll

Anbefalte innlegg

Hei! Vi er ikke så inviterende av oss, både pga økonomi, tidspress + at vi ikke er store kokker og gode verter.....men vi blir jo invitert bort (kjempekoselig det) i julen (av familien, stort sett). I fjor hadde vi et vennepar på besøk på nyttarsaften, og det var koselig. Ellers har vi i grunn nesten aldri gjester......Synes hverdagen er så hektisk og det er deilig å slappe av når vi har fri. Ungene går også på fritidsaktiviteter som har ting som foregår i helgene....

Men nå sitter jeg her med litt dårlig samvittighet. Vi skal ikke ha gjester i julen, vi. Men er som sagt bedt bort. Er redd for hva folk tenker om oss, som aldri inviterer.....

Vi har heller ikke så god plass, men kanskje vi burde.....men nå er vel alle planer for julen lagt allerede, litt seint å komme med invitasjoner nå. Men muligens et nyttårsforsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi liker veldig godt å invitere gjester og setter pris på å bli invitert tilbake. Har et veldig godt vennepar som vi mister mer og mer kontakt med pga at de _aldri_ inviterer tilbake. De er her hos oss kanskje 5-6 ganger før vi inviteres til de 1 gang. Litt kjedelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker veldig godt å invitere gjester og setter pris på å bli invitert tilbake. Har et veldig godt vennepar som vi mister mer og mer kontakt med pga at de _aldri_ inviterer tilbake. De er her hos oss kanskje 5-6 ganger før vi inviteres til de 1 gang. Litt kjedelig synes jeg.

Det skjønner jeg godt!

Dessverre er jeg litt redd for å invitere, både fordi de andre har bedre plass og alt er finere andre steder ...og fordi jeg ikke er noen god kokk......dårlig selvtillitt også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt!

Dessverre er jeg litt redd for å invitere, både fordi de andre har bedre plass og alt er finere andre steder ...og fordi jeg ikke er noen god kokk......dårlig selvtillitt også......

Oj, jeg ser nå at jeg hørtes litt vel bajas ut. Jeg mente ikke å være kjepphøy. Skjønner godt at du ikke har overskudd til dette og at du gjør det du føler er riktigst for dere!

Jeg har for øvrig en kjempegod venninne som absolutt _ikke_ kan lage mat! Hun serverer en merkelig sammensatt spaghettigryte hver gang vi skal dit, men det bryr jeg meg ingenting om!! Vi har det superhyggelig hos de og koser oss alltid der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt!

Dessverre er jeg litt redd for å invitere, både fordi de andre har bedre plass og alt er finere andre steder ...og fordi jeg ikke er noen god kokk......dårlig selvtillitt også......

''Dessverre er jeg litt redd for å invitere, både fordi de andre har bedre plass og alt er finere andre steder ...''

Jeg vet om ei som sa det rett ut at liten bolig var grunnen til at hun aldri bad tilbake på venninnetreff. Hun er singel og har en liten leilighet, mens alle vi andre har partner og barn og dermed naturlig nok større boliger.

Jeg skjønner jo at hun (og du) tenker slik, for føler man seg underlegen er ikke det særlig stas.

Men jeg kan med hpnden på hjertet si at jeg ikke bryr meg om folk har mye mindre bolig enn meg. Der det er hjerterom, er det husrom, og det viktigste er tross alt å treffes!

Nevnte venninne sa rett ut hvor landet lå, men oftest vet vi ikke årsaken, Da kan vi forledes til å tro at de ikke er så interessert i oss.

''og fordi jeg ikke er noen god kokk......''

Her er det lov å jukse litt! :-) Enten kan dere bestillecatering, eller kjøpe veldig mye ferdig. F eks så får man kjøpt ferdigpakker med gratinerte poteter, suppler med en ferdigstekt oksestek som varmes opp og grønnsaker og posesaus så har du da et flott måltid som ikke er vanskelig i det hele tatt! :-)

''dårlig selvtillitt også......''

Kanskje får du bedre selvtillitt og glede ved å bare hive deg ut i det og så oppdage at det faktisk går helt bra? :-) At gjestene storkoser seg og synes det er et hyggelig selskap, og at de slettes ikke sitter og fyller ut en imaginær karakterbok over maten og boligen?

:

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Kremt* Altså: Sånne som bare kommer og aldri inviterer tilbake blir man lei av etterhvert.... Så sant det ikke er en veldig god grunn bak selvsagt..

Ingen forventer verken at du inviterer 30 gjester av gangen, eller at det serveres 5 retters perfekt middag. Kan jeg aldri tenke meg iallefall.

;-)

Vi er invitert ut julaften, førstedag skal vi være hos oss...og vi blir mange..... snaue 30 personer....Heldigvis koldtbord der alle tar med litt hver. Det er familietradisjon, kaotisk, men veldig hyggelig. Resten av julen tar vi på talentet, det blir nok både til at vi blir invitert ut og at vi har gjester.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha besøk på julaften, jeg vil at ungene skal legge seg der vi feirer på julaften og slippe å kjøre rundt hit og dit og pakke inn og ut av bilen.

Første juledag skal vi ha julefrokost for svigerfamilien.

Tidligere om årene har vi vært budne på middag til svigers en dag i romjula.

Min far har også snakket om å ha familiemiddag en dag.

Vi skal muligens over fjorden på besøk til noen i min familie en dag.

På nyttårsaften skal vi være sammen med svigerfamilien på deres "landsted".

Og en dag skal jeg jobbe.

Hm. Det blir visst ikke så mye bare-oss-to-kjæreste-tid alikevel... ;o)

Ellers sier jeg som de andre - ingen forventer 5-retters gourmetmiddag til 30 personer! En gryterett holder lenge og du invitere noen få i slengen vet du. Alltid hyggelig å bli bedt bort synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har venner i alle inntekts- og matlagingstalentklasser, og det er helt greit! Det er like koselig å bli bedt på te i ikke-matchende kopper i en liten leilighet som på middag og vin i en stor leilighet, det viktigste er å komme sammen og ha det hyggelig. Prøv å svelge den dårlige selvtilliten og ambisjonsnivået og hopp i det, så merker du fort at folk ikke tar det så tungt om du må hente inn kontorstolen til stua eller om maten ikke ser ut som den i matspaltene i avisa. Det eneste som betyr noe er å føle seg velkommen.

Heldigvis har vi en vennegjeng som ikke lar seg sjenere av at inntektsnivået er forskjellig, så det er ingen som blir forlegen av at vi møtes hos oss til treretters og vin en gang, og en tekopp og en sjokoladebit hos noen andre en annen gang. Jeg føler meg mye mer komfortabel selv med å invitere, når jeg vet at gjestene ikke vil føle at de blir "satt i gjeld". Så ha det i bakhodet, at det ikke er noen konkurranse om å ha det størst og best og flottest, det handler bare om å møtes og ha det hyggelig sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har venner i alle inntekts- og matlagingstalentklasser, og det er helt greit! Det er like koselig å bli bedt på te i ikke-matchende kopper i en liten leilighet som på middag og vin i en stor leilighet, det viktigste er å komme sammen og ha det hyggelig. Prøv å svelge den dårlige selvtilliten og ambisjonsnivået og hopp i det, så merker du fort at folk ikke tar det så tungt om du må hente inn kontorstolen til stua eller om maten ikke ser ut som den i matspaltene i avisa. Det eneste som betyr noe er å føle seg velkommen.

Heldigvis har vi en vennegjeng som ikke lar seg sjenere av at inntektsnivået er forskjellig, så det er ingen som blir forlegen av at vi møtes hos oss til treretters og vin en gang, og en tekopp og en sjokoladebit hos noen andre en annen gang. Jeg føler meg mye mer komfortabel selv med å invitere, når jeg vet at gjestene ikke vil føle at de blir "satt i gjeld". Så ha det i bakhodet, at det ikke er noen konkurranse om å ha det størst og best og flottest, det handler bare om å møtes og ha det hyggelig sammen :)

Ja, og - nå i julen skjer det så mye uansett, inviter heller på en kopp te og en kakemiks-kake en kald og våt tirsdag i februar :) Det trenger ikke vare lenger enn to timer eller så, det har man alltids tid til en gang iblant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser hva du skriver om at dere ikke er godt vertskap eller gode kokker og at det er så lite hos dere, så tenker jeg først og fremst at dere sannsynligvis er altfor strenge med dere selv og stiller for høye krav til hva dere skal prestere. Kan det stemme litt, tro?

Jeg har venner som er mestere til å kokkelere og dekke de lekreste, store bord, og venner som bor i bittesmå leiligheter og serverer ost og kjeks som den største kokkeprestasjonen. Og jeg koser meg overhodet ikke mer hos sistnevnte gruppe enn hos førstnevnte - hovedsaken er jo at vi er sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg liker veldig godt å bli invitert på "brundj" eller kveldsmat, jeg. Du trenger ikke være superkokk for å invitere på fredagskveldsmat eller søndagsbrunsj på nyåret. Hatting håndverkere, godt pålegg, kanskje eggerøre og laks eller spekemat, en salat, og kanskje en kake eller kringle til "dessert" er supert. Til kvelds kan du også lage en pai, det burde være overkommelig for en ikke så veldig flink kokk, også :)

Hvis du inviterer til kvelds, kan du kombinere med spill-kveld hvis dere liker sånt, og inviterer du til lunsj, kan dere kombinere med en tur ut før eller etter.

Jeg bryr meg ikke om at maten er "fin" når jeg kommer på besøk, ikke om plassen er liten, heller. Og jeg synes også at det er litt kjedelig med folk som aldri inviterer tilbake - føler jo ikke at de har så lyst til å være sammen med oss, akkurat. Trenger ikke invitere like mange ganger, men av og til i alle fall.

I julen skal vi ha besøk av mine foreldre hele julehelgen, ha besøk av deler av svigerfamilie 1. juledag, juleselskap med min familie 3. juledag, ha middagsbesøk av litt av svigerfamilien 4. juledag, også er vi invitert til venner 5.og 6. dag, pluss nyttårsaften. Jeg tror ærlig talt at vi sier nei til å reise bort 5. dag - har lyst til å ha EN dag for oss selv. Kan absolutt bli for mye, også... Vanligvis pleier vi å ha fellesmiddag med svigerfamilien, men pga jobb og sånt, er ikke det mulig i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg liker veldig godt å bli invitert på "brundj" eller kveldsmat, jeg. Du trenger ikke være superkokk for å invitere på fredagskveldsmat eller søndagsbrunsj på nyåret. Hatting håndverkere, godt pålegg, kanskje eggerøre og laks eller spekemat, en salat, og kanskje en kake eller kringle til "dessert" er supert. Til kvelds kan du også lage en pai, det burde være overkommelig for en ikke så veldig flink kokk, også :)

Hvis du inviterer til kvelds, kan du kombinere med spill-kveld hvis dere liker sånt, og inviterer du til lunsj, kan dere kombinere med en tur ut før eller etter.

Jeg bryr meg ikke om at maten er "fin" når jeg kommer på besøk, ikke om plassen er liten, heller. Og jeg synes også at det er litt kjedelig med folk som aldri inviterer tilbake - føler jo ikke at de har så lyst til å være sammen med oss, akkurat. Trenger ikke invitere like mange ganger, men av og til i alle fall.

I julen skal vi ha besøk av mine foreldre hele julehelgen, ha besøk av deler av svigerfamilie 1. juledag, juleselskap med min familie 3. juledag, ha middagsbesøk av litt av svigerfamilien 4. juledag, også er vi invitert til venner 5.og 6. dag, pluss nyttårsaften. Jeg tror ærlig talt at vi sier nei til å reise bort 5. dag - har lyst til å ha EN dag for oss selv. Kan absolutt bli for mye, også... Vanligvis pleier vi å ha fellesmiddag med svigerfamilien, men pga jobb og sånt, er ikke det mulig i år.

brundj er en ny, ukjent rett.... eller måltid... Hehe,nei da - jeg skrev først lunsj, men egentlig er det brunsj jeg mener - sånn i 12 - tiden på formiddagen. Så derfor.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker veldig godt å bli invitert på "brundj" eller kveldsmat, jeg. Du trenger ikke være superkokk for å invitere på fredagskveldsmat eller søndagsbrunsj på nyåret. Hatting håndverkere, godt pålegg, kanskje eggerøre og laks eller spekemat, en salat, og kanskje en kake eller kringle til "dessert" er supert. Til kvelds kan du også lage en pai, det burde være overkommelig for en ikke så veldig flink kokk, også :)

Hvis du inviterer til kvelds, kan du kombinere med spill-kveld hvis dere liker sånt, og inviterer du til lunsj, kan dere kombinere med en tur ut før eller etter.

Jeg bryr meg ikke om at maten er "fin" når jeg kommer på besøk, ikke om plassen er liten, heller. Og jeg synes også at det er litt kjedelig med folk som aldri inviterer tilbake - føler jo ikke at de har så lyst til å være sammen med oss, akkurat. Trenger ikke invitere like mange ganger, men av og til i alle fall.

I julen skal vi ha besøk av mine foreldre hele julehelgen, ha besøk av deler av svigerfamilie 1. juledag, juleselskap med min familie 3. juledag, ha middagsbesøk av litt av svigerfamilien 4. juledag, også er vi invitert til venner 5.og 6. dag, pluss nyttårsaften. Jeg tror ærlig talt at vi sier nei til å reise bort 5. dag - har lyst til å ha EN dag for oss selv. Kan absolutt bli for mye, også... Vanligvis pleier vi å ha fellesmiddag med svigerfamilien, men pga jobb og sånt, er ikke det mulig i år.

Jeg ville også synes det er hyggelig å bli invitert til brunjs eller kvelds, eller kaffe og vafler for den saks skyld. Trenger ikke slå på stortromma hver gang man inviterer noen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingemanns kjære

Som de andre sier, ikke la plass eller ferdighetene på kjøkkenet være grunnen til at dere ikke inviterer.

Siden dere allerde blir invitert til andre, betyr det at dette er mennesker som setter pris på dere som dem dere er.

Ha det i bakhodet når dere inviterer tilbake. Det er dere de kommer for å besøke, ikke se hvordan dere har det eller det de får servert.

Om jeg spiser grandiosa eller får en fem retters middag, er det samværet med vennene som gjør kvelden hyggelig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er absolutte ikke drevne på kjøkkenet i det hele tatt - men synes det er koselig å invitere venner av og til. Et par ganger i året samler vi flere vennepar til fest - denne helga var det smalahove (veldig enkelt å lage, men lang koketid) og i sommer var det tapas (det hadde vi aldri prøvd oss på før, men det var suksess). Forrige helg hadde vi besøk av en vennefamilie som ikke hadde vært hos oss på flere år, da laget vi pizzaboller og hadde is til dessert.

Mange av venninnene mine er superkokker, og de har det veldig stilig interiørmessig. Vi har det helt greit, men er ikke så opptatt av interiør. Vi har heller ikke plass til å ha flere familier på besøk på en gang, men én familie med 2-5 barn går jo greit.

Det er sjelden vi inviterer slekt på middag eller lørdagskveld - kanskje bare en gang i året - men vi har alltid bursdagsselskaper for barn og voksne i fmailien med kake og kaffe.

Synes dere skal senke skuldrene og senke kravene, og invitere noen venner på noe helt enkelt - f.eks. pizza eller lasagne en kveld :-)

Vi var forresten hos venner i dag og spiste risgrøt. Veldig enkelt, og veldig koselig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er absolutte ikke drevne på kjøkkenet i det hele tatt - men synes det er koselig å invitere venner av og til. Et par ganger i året samler vi flere vennepar til fest - denne helga var det smalahove (veldig enkelt å lage, men lang koketid) og i sommer var det tapas (det hadde vi aldri prøvd oss på før, men det var suksess). Forrige helg hadde vi besøk av en vennefamilie som ikke hadde vært hos oss på flere år, da laget vi pizzaboller og hadde is til dessert.

Mange av venninnene mine er superkokker, og de har det veldig stilig interiørmessig. Vi har det helt greit, men er ikke så opptatt av interiør. Vi har heller ikke plass til å ha flere familier på besøk på en gang, men én familie med 2-5 barn går jo greit.

Det er sjelden vi inviterer slekt på middag eller lørdagskveld - kanskje bare en gang i året - men vi har alltid bursdagsselskaper for barn og voksne i fmailien med kake og kaffe.

Synes dere skal senke skuldrene og senke kravene, og invitere noen venner på noe helt enkelt - f.eks. pizza eller lasagne en kveld :-)

Vi var forresten hos venner i dag og spiste risgrøt. Veldig enkelt, og veldig koselig :-)

''men én familie med 2-5 barn går jo greit.''

Nesten glad vi ikke er omgangsvenner med dere, da! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men én familie med 2-5 barn går jo greit.''

Nesten glad vi ikke er omgangsvenner med dere, da! ;-)

Unnskyld, morsan! Mente ikke det sånn!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he* Jeg skjønte jo det, da, men kunne bare ikke dy meg;-)

Da jeg skrev det, tenkte jeg gjennom de familiene vi pleier å ha besøk av, eller være på besøk hos - og de har altså fra 2 til 5 barn. Det var absolutt ikke meningen å ekskludere de med ett barn!

Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...