Gå til innhold

Hvordan unngå å bli sur på svigerbesøk

Gjest eller har jeg grunn til det?

Anbefalte innlegg

Selsagt skal man ta hensyn så langt det er mulig! Og enkle tiltak som å fjerne evt alelrgifremkallende planter, eller la hunden/katten være på egne rom noen timer under besøket etc. synes jeg det er en selvfølge at man gjør!

Men hovedpoenget mitt er at allergikeren ikke automatisk bør forvente at omstendighete rundt dem skal belastes med, kanskje til dels store, ulemper for å ta hensyn til deres allergi!

Men hvor grensen går for hva som er "store ulemper" vil man sikkert kunne diskutere i det vide og det brede uten å bli enige.

I tilfellet her leser jeg det som at trådstarters svigerinne nylig har skaffet seg en hund, kanskje en valp, og hun blir som vanlig invitert på julebesøk til sine egne foreldre. Hunden er også velkommen. Og hun vil ta den med for å vise den frem til familien, noe som også vil være til glede for øvrige familiemedlemmer.

Hun vil selvsagt gjerne på julebesøk til sine foreldre, slik hun antagelig har gjort i årevis, lenge før trådstarter kom inn i bildet, og iår blir det også ekstra stas å vise frem hunden!

Men nei da! Her kommer den allergiske svigerinnen og ødelegger all moroa! Hun forlanger å bli tatt hensyn til! Og siden hun ikke gidder å ta medisiner, (de har jo litt bivirkninger!!) og det ikke er hennes skyld at hun er allergisk, så er hun i sin fulle rett! For denne søsteren har jo selv skyld i at hun har skaffet seg hund!

Dermed bør hun, av hensyn til allergikeren, enten avstå fra julebesøket hos sine egne foreldre, eller betale dyre dommer for å plassere hunden på kennel? Resten av familien får også pent klare seg uten gleden ved besøk av hunden ( og kanskje eieren)

For meg, er det faktisk ikke så innlysende at det er allergikerens behov som skal komme i første rekke her.

Å vise hensyn, kan også være å informere om at hunden vil være tilstede under dette besøket, - noe jeg selvsagt synes de skulle ha gjort! Da hadde trådstarter kunnet ta sine forhåndsregler ved å ta medisiner, eller unngått å bli med akkurat denne gangen.

Hensynet må gå begge veier!

Og det er tross alt den allergiske som har en "sykdom" og må innrette livet sitt deretter.De kan ikke forvente at omgivelsene alltid ønsker å innrette seg etter dem. Og det synes jeg faktisk de bør respektere!

''Hunden er også velkommen. Og hun vil ta den med for å vise den frem til familien, noe som også vil være til glede for øvrige familiemedlemmer. Hun vil selvsagt gjerne på julebesøk til sine foreldre, slik hun antagelig har gjort i årevis, lenge før trådstarter kom inn i bildet, og iår blir det også ekstra stas å vise frem hunden!

Men nei da! Her kommer den allergiske svigerinnen og ødelegger all moroa! Hun forlanger å bli tatt hensyn til! Og siden hun ikke gidder å ta medisiner, (de har jo litt bivirkninger!!) og det ikke er hennes skyld at hun er allergisk, så er hun i sin fulle rett! ''

LOL!!! Dette tok kaka!! *tørker lattertårer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

55

• løvinne71

21

• tzatziki1365380058

18

• Chezka

7

''Hunden er også velkommen. Og hun vil ta den med for å vise den frem til familien, noe som også vil være til glede for øvrige familiemedlemmer. Hun vil selvsagt gjerne på julebesøk til sine foreldre, slik hun antagelig har gjort i årevis, lenge før trådstarter kom inn i bildet, og iår blir det også ekstra stas å vise frem hunden!

Men nei da! Her kommer den allergiske svigerinnen og ødelegger all moroa! Hun forlanger å bli tatt hensyn til! Og siden hun ikke gidder å ta medisiner, (de har jo litt bivirkninger!!) og det ikke er hennes skyld at hun er allergisk, så er hun i sin fulle rett! ''

LOL!!! Dette tok kaka!! *tørker lattertårer*

Mennesker som har andre ønsker og behov enn meg er no' herk!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som har andre ønsker og behov enn meg er no' herk!

mvh

Ja fysjom!

Jeg kunne ha forstått tankegangen om at man tar altfor mye hensyn til allergikere dersom det f eks ble forbudt å selge julestjerner i Norge fordi allergikere plages når de er innom blomsterbutikken, men det er ganske utrolig at man tar mer hensyn til dyregjester enn menneskegjester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske absur, ja.

Vi blir for øvrig ikke hørt på motsatt måte i vår familie. Når vi sier at akkurat den mattypen er ikke så veldig farlig og det går fint an å plukke ut bitene, bryr de seg ikke om det vi sier.

Ingen skal da behøve å sitte å plukke ut biter av maten!

;-)

mvh

He-he, bedre slik, ja!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du kan jo ikke nekte dem å samle familien, og heller ikke forvente at de forstår problemene dine så langt at de tar tilstrekkelige hensyn til deg. De syns sikkert selv at de tar overmåte hensyn som ikke røyker inne når du er der og skjønner ikke at du ligger syk i lange tider likevel. (Har hatt samme problemet som deg med allergi selv).

Det du gjør: Du reiser dit minst mulig, og inviterer dem heller hjem til deg. Si det som det er: Du sliter så veldig med allergien, så det får ikke blitt annerledes, men at du gjerne vil treffe dem, så om de kan være så snille å komme. Må du på liv og død dit så tar du tilstrekkelig med medisiner til at det bærer det verste og prøver å legge disse besøkene mest mulig til sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en annen mulighet. Kanskje sært, men en mulig utvei. Du (og din mann) kan snakke med hundeeieren og tilby dere å betale kennelopphold for hunden. Da vil dere signalisere at dere fortsatt ønsker å fortsette juletradisjonen slik den er, og du unngår at hundeallergien blir oppfattet som en unnskyldning for at du heller ønsker å feire julen på annen måte.

Mest sannsynlig vil et slikt tilbud hjelpe til å få dem til å forstå at allergien din er seriøs, og mest sannsynlig vil tilbudet bli takket nei til (men hva vet vel jeg?) og hunden i stedet plassert hos en nabo eller lignende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske absur, ja.

Vi blir for øvrig ikke hørt på motsatt måte i vår familie. Når vi sier at akkurat den mattypen er ikke så veldig farlig og det går fint an å plukke ut bitene, bryr de seg ikke om det vi sier.

Ingen skal da behøve å sitte å plukke ut biter av maten!

;-)

mvh

Men "holder" det å bare pirke ut biter fra maten hvis man er allergisk, da? Mine kunnskaper om matallergi er som en sveitserost - fullt av hull - men jeg skulle tro at bitene man er allergisk mot kan "smitteover" til maten forøvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?? Nå tuller du håper jeg!! Du kan bare ikke mene at det var hensynsløst at hun skaffet seg hund fordi DU er allergisk?? Hvor ego går det an å bli? Jeg er et hundemenneske, og skulle jeg da ikke kunne skaffe meg hund fordi at min svigerinne evt var allergisk? Jeg er SJOKKERT! Det sier vel det meste om allergikerne

Nettopp!! Akkurat hva jeg prøver å få frem!

Irriterer meg at allergikere forventer at omgivelsene skal hive seg rundt og tilpasse seg dem i det øyeblikket de kommer i nærheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

I innleggene her høres du ut som en sutrende klagende allergiperson som blåser opp allergien din. Du krever at alle skal ta hensyn til deg, som om verden kun dreier seg om deg. Kanskje svigerfamilien din glemmer allergien din? Jeg husker ikke på alle plagene til mine svigersøsken f.eks. Hvor mye skal svigerfamilien din egentlig måtte anstrenge seg for å blidgjøre deg for at du ikke skal bli sur?

Sorry hvis jeg høres irritert ut, men det er så ufattelig mange personer som okker og maser om allergier mot alt mulig, den ene verre enn den andre, tåler jo ingenting. Er så innmari lei av all allergipraten rundt om, tror de fleste overdriver svært bare for å få oppmerksomhet. Kanskje du også?

For et aldeles idiotisk innlegg!!!

Du begriper tydeligvis ikke hva allergi er!

Vi har ingen allergier som må tas hensyn til fra andre, men det ene barnet vårt har pollenallergi. Hvis du hadde sett henne de verste bjørke-pollendagene, så tror jeg du hadde skjønt at allergi ikke er noe folk verken ønsker seg eller skryter av, gitt.

Hva synes du om gjengrodde øyne kombinert med at det hvite i øyet nesten er flytende fordi hun reagerer sånn? Eller at hun har problemer med å puste fordi hun er så tett i nesen?

Hun er 8 år gammel - tror du hun plutselig begynte å "fake" allergi fordi det var så rasende festlig? Hvor gøy tror du det er for et barn å måtte holde seg inne hele våren?

Og dette er MED full medisinering!

Fy flate!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nettopp!! Akkurat hva jeg prøver å få frem!

Irriterer meg at allergikere forventer at omgivelsene skal hive seg rundt og tilpasse seg dem i det øyeblikket de kommer i nærheten!

Datteren min, 8 år gammel, har pollenallergi. Foreløpig får hun ikke utslag mot inne-blomster, så dette er ikke noe vi trenger at andre rundt oss tar hensyn til.

Hun er fullt medisinert hele våren, med medisin rekvirert fra en som skal være landets beste leger på allergi.

Likevel kan hun knapt bevege seg utendørs om våren. Hun er tett i nesen hele tiden, og på de verste dagene hovner øynene sånn opp at hun nesten ikke ser noe, hun nyser hele tiden, blir veldig sliten, og får dårlig allmenntilstand.

Som sagt - dette er MED fullt medisin-regime.

Dersom hun hadde reagert på samme måte mot hund - synes du da vi hadde vært kravstore, altså, dersom vi mente at vi kunne forvente at folk ikke tok med seg hunden sin til steder vi også var invitert, evt. at hunden måtte holdes ute eller i bilen mens vi var der?

Og mener du at det at hun er allergisk skulle føre til at vi for eksempel ikke skulle kunne reise i konfirmasjoner eller juleselskap fordi noen andre skulle ha med hunden sin? Så VI måtte i så fall holde oss unna familieselskap, fordi hunden og dens eier, som har valgt det helt frivillig, skulle prioriteres?

Mener du virkelig at det at noen har hund ikke medfører ansvar for å beskytte de som ikke tåler hunder, og at hensynet til hunden - og eieren - skal gå foran hensyn til folk som blir så syke, MED medisiner???

Hvis du virkelig mener det, da er du så hensynsløs og egoistisk at det knapt finnes ord!

Det å prioritere hunder og andre dyr før menneskers velvære.... Hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret her ligger opp i dagen: du reiser ikke på besøk til dem som har hund du ikke tåler, eller til dem som røyker inne! Vi har noen i nærmeste slekt som har skaffet seg hund, jeg er allergisk og barna mine liker ikke hunder, det sier seg da selv at vi må treffes på andre arenaer! Og hvis de velger hunden fremdfor oss, er det deres valg!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller har jeg grunn til det?

Jeg kom på en annen mulighet. Kanskje sært, men en mulig utvei. Du (og din mann) kan snakke med hundeeieren og tilby dere å betale kennelopphold for hunden. Da vil dere signalisere at dere fortsatt ønsker å fortsette juletradisjonen slik den er, og du unngår at hundeallergien blir oppfattet som en unnskyldning for at du heller ønsker å feire julen på annen måte.

Mest sannsynlig vil et slikt tilbud hjelpe til å få dem til å forstå at allergien din er seriøs, og mest sannsynlig vil tilbudet bli takket nei til (men hva vet vel jeg?) og hunden i stedet plassert hos en nabo eller lignende....

Vet du hva - det var en veldig god ide! Noe å tenke på til neste jul. Men ellers kommer vi til å unngå å reise inn når de er der med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "holder" det å bare pirke ut biter fra maten hvis man er allergisk, da? Mine kunnskaper om matallergi er som en sveitserost - fullt av hull - men jeg skulle tro at bitene man er allergisk mot kan "smitteover" til maten forøvrig?

Det kommer an på hvor allergisk man er.

Er man veldig allergisk mot noe, går det selvsagt ikke. Er man bare litt allergisk, tåler man små mengder og "smitten" gjør ikke noe.

Man kan være dødelig allergisk mot en ting og bare litt allergisk mot andre ting.

Et allergisjokk vil kunne forsterke andre allergier også. Så da kan det bli mer og passe seg mer for.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hva skal allergikere gjøre, da, når ikke-allergikere blir "lei av å ta hensyn"? Bli syke/dø? Bare sånn at ikke-allergikere skal få slippe å ta hensyn?

"Så hva skal allergikere gjøre, da, når ikke-allergikere blir "lei av å ta hensyn"? Bli syke/dø? Bare sånn at ikke-allergikere skal få slippe å ta hensyn?"

Selvsagt ikke!

Men hva med å prøve og innrette dere litt selv?

F.eks. Ta medisiner - til tross for at de har litt bivirkninger!

(Jeg kjenner folk som konsekvent ikke gidder bruke medisin!)

Eller innse at allergien faktisk gir dere visse begrensninger. Og at det derfor finnes tilfeller hvor deres behov kanskje må vike for "flertallet" og dere ikke passer inn!

UTEN å bli fornærmet og beskylde folk for å være egoistiske og hensynsløse!

Allergikere har ofte en tendens til å forvente at alle skal vike for deres behov. Men i noen tilfeller er det kanskje urimelig å kreve det?

La meg ta et eksempel:

Noen vennerpar med barn har lyst til å finne på noe hyggelig til Jul. Jeg kan tilby dem å kjøre kanefart med hest og vogn, noe alle synes høres morsomt og spennede ut.

MEN, det viser seg at den ene voksne er hyper allergisk mot hest. Han kan altså ikke være med på kanefart kjøring, og hvis han kunne velge, ville han selvsagt ha foretrukket at alle dro i akebakken istedet.

Men alle de andre vil helst kjøre kanefart, siden dette er nytt og spennende.

Så hva er riktig å gjøre?

Skal 9 av 10 innrette seg etter den ene og dra i akebakken?

Eller skal den ene innrette seg etter de andre 9, og godta at han ikke kan være med denne gangen?

Har han evt rett til å bli sur og fornærmet fordi han utelukkes?,

Er det hensynsløst og egoistisk av de andre å velge kanefart, som de har mest lyst til, fremfor å ta hensyn til allergikeren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor allergisk man er.

Er man veldig allergisk mot noe, går det selvsagt ikke. Er man bare litt allergisk, tåler man små mengder og "smitten" gjør ikke noe.

Man kan være dødelig allergisk mot en ting og bare litt allergisk mot andre ting.

Et allergisjokk vil kunne forsterke andre allergier også. Så da kan det bli mer og passe seg mer for.

mvh

OK, takk for info. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke nekte dem å samle familien, og heller ikke forvente at de forstår problemene dine så langt at de tar tilstrekkelige hensyn til deg. De syns sikkert selv at de tar overmåte hensyn som ikke røyker inne når du er der og skjønner ikke at du ligger syk i lange tider likevel. (Har hatt samme problemet som deg med allergi selv).

Det du gjør: Du reiser dit minst mulig, og inviterer dem heller hjem til deg. Si det som det er: Du sliter så veldig med allergien, så det får ikke blitt annerledes, men at du gjerne vil treffe dem, så om de kan være så snille å komme. Må du på liv og død dit så tar du tilstrekkelig med medisiner til at det bærer det verste og prøver å legge disse besøkene mest mulig til sommerstid.

Hvis man skal samle familien så innebærer vel det også familiens eventuelle allergikere. Ønsker de å samle _hele_ familien samtidig, må de legge til rette for at alle kan være der uten å bli syke.

Av tråstarter har jeg mer inntrykk av at det er de som på død og liv vil ha besøk enn at det er tråstarter som på død og liv vil dit.

Om jeg blir invitert et sted eller inviterer noen til meg, synes jeg det er en selvfølge at man tar nødvendige hensyn for å ikke gjøre gjesten syk. Synes ikke du?

Gidder man ikke det kan man la være å invitere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for info. :-)

Forresten, for å gjøre det litt mer komplisert.

Har man kryssallergier vil det kunne variere hvor godt man tåler en og samme ting. Noen reagerer f.eks. mer på jordbær i pollensessongen.

Har man en svært kraftig allergi reagerer man nok uansett tid, sted og øvrig eksponeringer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

"Så hva skal allergikere gjøre, da, når ikke-allergikere blir "lei av å ta hensyn"? Bli syke/dø? Bare sånn at ikke-allergikere skal få slippe å ta hensyn?"

Selvsagt ikke!

Men hva med å prøve og innrette dere litt selv?

F.eks. Ta medisiner - til tross for at de har litt bivirkninger!

(Jeg kjenner folk som konsekvent ikke gidder bruke medisin!)

Eller innse at allergien faktisk gir dere visse begrensninger. Og at det derfor finnes tilfeller hvor deres behov kanskje må vike for "flertallet" og dere ikke passer inn!

UTEN å bli fornærmet og beskylde folk for å være egoistiske og hensynsløse!

Allergikere har ofte en tendens til å forvente at alle skal vike for deres behov. Men i noen tilfeller er det kanskje urimelig å kreve det?

La meg ta et eksempel:

Noen vennerpar med barn har lyst til å finne på noe hyggelig til Jul. Jeg kan tilby dem å kjøre kanefart med hest og vogn, noe alle synes høres morsomt og spennede ut.

MEN, det viser seg at den ene voksne er hyper allergisk mot hest. Han kan altså ikke være med på kanefart kjøring, og hvis han kunne velge, ville han selvsagt ha foretrukket at alle dro i akebakken istedet.

Men alle de andre vil helst kjøre kanefart, siden dette er nytt og spennende.

Så hva er riktig å gjøre?

Skal 9 av 10 innrette seg etter den ene og dra i akebakken?

Eller skal den ene innrette seg etter de andre 9, og godta at han ikke kan være med denne gangen?

Har han evt rett til å bli sur og fornærmet fordi han utelukkes?,

Er det hensynsløst og egoistisk av de andre å velge kanefart, som de har mest lyst til, fremfor å ta hensyn til allergikeren??

Ta medisiner sier du! Allergi mot div dyr og slikt kan man ta medisiner mot. Forsåvidt greit det.

Jeg har en sønn som her hyperallergisk mot peanøtter. Jeg forventer faktisk at de vi besøker tar hensyn til det når vi kommer på besøk. Han kan faktisk dø om han får i seg peanøtter - men det gjør kanskje ikke noe? Bare de andre kan kose seg med nøtter?

For vår familie og våre venner er det heldigvis ikke noe problem å ta hensyn til gutten vår. De passer på at det ikke er noe slikt fremme, og om de har spist nøtter i det siste så støvsuger de før vi kommer.

I tillegg har han fått melkeallergi - fått diagnotisert det for kort tid siden. Våre venner og familie vet om dette, og har kommet med spørsmål om hva de kan servere han, som er sikkert for han. De vil veldig gjerne ha noe som han også kan kose seg med når han kommer. Heldigvis at vi har slike venner og familie.

Vår gutt har også astma og noen allergier mot div dyr. Men ikke så kraftige at han ikke kan være i rom hvor det har vært/er dyr. Han må passe på å vaske hender om han klapper dyrene. Må av og til ta litt medisin mot hund når vi er hos en venninne, selv om hunden er på et annet rom.

Når det gjelder den episoden du skrev om som gjaldt kanefart og hest. Det er stor forskjell på hvor allergiske man er da. Jeg har en venn som så vidt reddet livet etter at han var i kontakt med hest. I hui og hast inn på sykehuset, og det var så vidt de klarte å redde han. Så det spørs veldig hvor kraftig allergien er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min, 8 år gammel, har pollenallergi. Foreløpig får hun ikke utslag mot inne-blomster, så dette er ikke noe vi trenger at andre rundt oss tar hensyn til.

Hun er fullt medisinert hele våren, med medisin rekvirert fra en som skal være landets beste leger på allergi.

Likevel kan hun knapt bevege seg utendørs om våren. Hun er tett i nesen hele tiden, og på de verste dagene hovner øynene sånn opp at hun nesten ikke ser noe, hun nyser hele tiden, blir veldig sliten, og får dårlig allmenntilstand.

Som sagt - dette er MED fullt medisin-regime.

Dersom hun hadde reagert på samme måte mot hund - synes du da vi hadde vært kravstore, altså, dersom vi mente at vi kunne forvente at folk ikke tok med seg hunden sin til steder vi også var invitert, evt. at hunden måtte holdes ute eller i bilen mens vi var der?

Og mener du at det at hun er allergisk skulle føre til at vi for eksempel ikke skulle kunne reise i konfirmasjoner eller juleselskap fordi noen andre skulle ha med hunden sin? Så VI måtte i så fall holde oss unna familieselskap, fordi hunden og dens eier, som har valgt det helt frivillig, skulle prioriteres?

Mener du virkelig at det at noen har hund ikke medfører ansvar for å beskytte de som ikke tåler hunder, og at hensynet til hunden - og eieren - skal gå foran hensyn til folk som blir så syke, MED medisiner???

Hvis du virkelig mener det, da er du så hensynsløs og egoistisk at det knapt finnes ord!

Det å prioritere hunder og andre dyr før menneskers velvære.... Hjelpe meg!

NEI Det mener jeg IKKE!!!!

Har allerede skrevet i flere av innleggene mine, at jeg synes allergikere skal tas hensyn til så langt det er mulig!

Og sålenge det er enkle tiltak som skal til for å unngå at allergikeren blir utsatt for det de reagerer på, så skal man selvsagt gjøre det!!

Jeg synes IKKE man skal ta med hunden inn hvis man like gjerne kan la den være ute eller i bilen!

Jeg synes IKKE man skal ha på seg stall klærne når man besøker folk som ikke tåler hest!

Jeg synes IKKE man skal røyke inne hvis det er en enkel sak å gå ut (personlig er jeg imot røyking inne uansett allergi eller ikke)

Og man serverer selvsagt ikke skalldyrsalat til en person som kan dø av å lukte på en reke!

Men poenget mitt er, at det i enkelte tilfeller kanskje er allergikeren som bør vike!

La oss det f.eks var datteren til kennel-eieren som skulle konfirmeres. Og flere av de inviterte var hunde-entusiaster som pleide å ta med sine egne hunder når de møttes, fordi hundene var en stor del av deres fellesskap og intreresse. Og det ville skuffet mange hvis de ikke fikk ta med seg hunden sin.

Bør alle hunde-entusiastene allikevel innrette seg?

Eller bør allergikeren "skygge banen" og la hunde-elskerne gjennomføre slik de helst vil?

Og hvis du inviteres på fest med 15 storrøykere, så er det kanskje bedre å holde seg hjemme enn å forvente at alle skal ta hensyn til deg...

Hvis 10 av dine venner vil bli med på Kanefart med hest og vogn, og du er allergisk mot hest, så må man kanskje godta at dette kan du ikke være med på, fremfor å bli sur fordi ikke alle finner på noe annet av hensyn til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hellangåssen jenta mi, her var det mye å ta av.

Jeg har sjøl samme problemet når det kommer framande til oss.

Jeg er jo godt vant med å stappe og patte på pepan i tide og utide, men det jeg gjør når det kommer følk som itte tåler tobbak er at jeg røyker ut av glaset. Det går så bra så.

Når det gjelder kjæledegger er det værre, vi har ei deilig litta blandingstispe vi elsker, så ho får gå fritt.

God jul og ei deilig klem til deg fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...