Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Nå er vi tilbake fra svigermor besøk igjen. Jeg klarer bare ikke å trives der. Føler jeg blir sur og mutt. Prøver å ikke vise det da!!! Mannen min er yngst av 6 søsken – og selv om han er over 40 år så behandler de oss som små barn. Siden jeg kom inn i familien så har de måttet slutte å røyke inne pga at jeg er allergisk og våre 2 barn har astma. Under tidligere besøk så har jeg nesten snudd i døra pga at de har røykt inne rett før vi kom. (og mens vi er der – med vindu på gløtt). Jeg blir tett i bihulene med en gang og har flere ganger fått bihulebetennelse når vi kom hjem. Det er spesielt ei søster som er veldig sær – de har ikke egne barn. Nå har denne søsteren anskaffet seg hund – til stor glede for barna våre men ikke for meg siden jeg er allergisk. Nå har de sluttet (?) med røykinga inne men hunden er med på besøk til svigermor. Jeg blir utrolig tett i bihulene og har lyst til å slutte å reise inn når søsteren er der med hunden…. Har inntrykk av at de mener at det er jeg som er for sær og sart – akkurat som om det bare er noe jeg sier at jeg ikke tåler røyk og hund. (Er også allergisk mot flere andre ting). Nei – det er godt å komme hjem igjen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Burlefot Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hva med å prøve å forebygge ved å ta allergitabletter i forkant av besøk hos svigerforeldrene? Mange jeg kjenner har god effekt av å gjøre det før de besøker folk som har katt/hund, ofte går det veldig bra nettopp fordi man ikke har dyret innpå seg over en lengre periode, men gjerne kun noen timer eller dager. Det er tross alt ikke bare-bare å skulle oppdra voksne mennesker til å endre vanene de har i sine egne hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lissi1365380351 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Synes du høres ganske så spesiell ut ja,DU kan jo ikke bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem(hele vedreden bryr seg ikke det døyt omdeg vettu),hjemme hos folk må de jo nesten få gjøre hva de selv vil,være besøk av hunder,dyr,andre ting du er allergisk mot etc. Du må jo ikke dra dit da,om det er for ille,synes iallefall folk må få gjøre som de vil,det gjør iallefall jeg,så om noen ikke liker pusen og marsvinene mine får de rett og slett la være å komme. Hørt på makan,jeg er sjokka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Folk må få lov til å gjøre hva de vil, og ha besøkt av hvem (og hva) de vil i sitt eget hjem. Snakk med mannen din (eller direkte med svigerforeldrene) og forklar dem situasjonen. At du ikke kan være med på grunn av røyk og hunden, og hvis de unngår dette, så blir du med, ellers må du holde deg unna. Da kan de velge selv hva de ønsker, men du må respektere deres ønske om å kunne gjøre som de vil i sitt eget hjem, dessverre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Når det gjelder dyr i huset, kan du selvfølgelig ikke kreve at de ikke skal ha besøk av datra med bikkja. Samtidig mener jeg de bør være oppegående nok til å støvsuge godt før du kommer, samt sørge for at bikkja ikke akkurat ligger oppi sofaen der du sitter. Forebygg med allergitabletter to-tre dager før du skal dit på besøk, og ta allerginesespray og -øyedråper også forebyggende samme dagen. Dette funker ihvertfall for meg når jeg er på besøk hod folk som har hund eller katt. Også sørger jeg selvfølgelig for å holde meg unna dyret sjøl, og vaske henda hver gang jeg har vært i nærheten av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg synes svigerfamilien din er noen riktig snåle dyr, jeg da, om de vet om problematikken med astma på ungene og allergi hos deg. Hvis du ikke kan forebygge med allergimedisiner, så får du bare si som sant er, at du blir syk av å reise dit - og det er jo ikke noe greit for deg. Så får din mann pleie sine med besøk, og de får heller komme til deg. Folk må få gjøre hva de vil i sin egen heim, men personlig synes det er ekstremt slemt og ugjestmildt å terrorisere besøk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Synes du høres ganske så spesiell ut ja,DU kan jo ikke bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem(hele vedreden bryr seg ikke det døyt omdeg vettu),hjemme hos folk må de jo nesten få gjøre hva de selv vil,være besøk av hunder,dyr,andre ting du er allergisk mot etc. Du må jo ikke dra dit da,om det er for ille,synes iallefall folk må få gjøre som de vil,det gjør iallefall jeg,så om noen ikke liker pusen og marsvinene mine får de rett og slett la være å komme. Hørt på makan,jeg er sjokka. Er sjokka av deg jeg - syns du det er greit å røyke inne når man får besøk av barn med astma? Jeg visste forresten ikke hvem som kom og at du hadde hunden INNE hele tiden. Da skulle jeg selvsagt hatt med meg allergitabletter. Ellers bruker jeg bare allergitabletter i pollensesongen. Ja - jeg skulle med glede latt være å komme - har det travelt nok i hverdagen og fram mot jul om jeg ikke skal pådra meg bihulebetennelser og bli syk i tillegg!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg synes svigerfamilien din er noen riktig snåle dyr, jeg da, om de vet om problematikken med astma på ungene og allergi hos deg. Hvis du ikke kan forebygge med allergimedisiner, så får du bare si som sant er, at du blir syk av å reise dit - og det er jo ikke noe greit for deg. Så får din mann pleie sine med besøk, og de får heller komme til deg. Folk må få gjøre hva de vil i sin egen heim, men personlig synes det er ekstremt slemt og ugjestmildt å terrorisere besøk. Takk for støtte! Jeg kan jo forebygge med allergimedisiner - men jeg får alltid bivirkninger av dem de første dagene så det er heller ikke så kjekt. Denne gang var jeg heller ikke klar over hvem som kom og at de skulle ha hunden INNE. Den for rundt løs i hele huset. Egentlig er jeg veldig glad i dyr, jeg bare tåler dem ikke. Ungene syntes som sagt det var storveies. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Synes du høres ganske så spesiell ut ja,DU kan jo ikke bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem(hele vedreden bryr seg ikke det døyt omdeg vettu),hjemme hos folk må de jo nesten få gjøre hva de selv vil,være besøk av hunder,dyr,andre ting du er allergisk mot etc. Du må jo ikke dra dit da,om det er for ille,synes iallefall folk må få gjøre som de vil,det gjør iallefall jeg,så om noen ikke liker pusen og marsvinene mine får de rett og slett la være å komme. Hørt på makan,jeg er sjokka. Det skulle selvfølgelig stå de – og ikke du… Forresten så gikk spørsmålet mitt litt på dette med å bli sur. Jeg prøvde som sagt å ikke vise det og å være blid og hyggelig hele tiden. Men kjente at det ble vanskeligere og vanskeligere etter hvert som bihulene ble tettere og verken kom. Så mulig at noen merket at jeg ble litt kortere i svarene etter hvert (må jo også si nei takk 1000 ganger der inne for de har så utrolig mye mat….og man skal liksom smake på alt noe min mage ikke rommer). Mener du at vi med allergi skal gjøre alt for å utslette oss selv i slike situasjoner eller ta forhåndsregler og si at vi ikke kan komme heller? For min del gjør det lite å ikke å komme – men ungene hadde nok blitt skuffet om vi ikke skulle reise til bestemor på besøk. Det er såpass langt at vi må overnatte. Samtidig så er rutinene på besøk ”satt” for mange år siden og lenge før jeg kom inn i bildet på hvem og når man skal komme på besøk. Vi skal liksom feire jul med det barnløse paret med røyk og hund 2 hvert år. (Ikke i år – derfor var vi inne denne helga). Så det er jo å snu opp ned på alle tradisjoner hvis vi skal si at vi ikke vil feire jul med dem). Jeg har en ansvarsfull jobb som er ekstra travel rundt årsslutt - og det er jo utrolig travelt på hjemmebane også nå før jul, skal ha barneselskap + div besøk. Så det er ikke så kjekt å sitte her med en bihulebetennelse som lett kunne ha vært unngått!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Synes du høres ganske så spesiell ut ja,DU kan jo ikke bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem(hele vedreden bryr seg ikke det døyt omdeg vettu),hjemme hos folk må de jo nesten få gjøre hva de selv vil,være besøk av hunder,dyr,andre ting du er allergisk mot etc. Du må jo ikke dra dit da,om det er for ille,synes iallefall folk må få gjøre som de vil,det gjør iallefall jeg,så om noen ikke liker pusen og marsvinene mine får de rett og slett la være å komme. Hørt på makan,jeg er sjokka. Klart folk kan gjøre som de vil hjemme hos seg selv, men det er jo vanlig høflighet å ta litt hensyn til gjester, da. Mannen min er allergisk mot dyr, men ikke veldig sterkt. Alle våre venner som har dyr tar hensyn til dette og lar dyrene være ute eller på et begrenset område inn når vi kommer på besøk, og dette helt uten at vi har bedt om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Klart folk kan gjøre som de vil hjemme hos seg selv, men det er jo vanlig høflighet å ta litt hensyn til gjester, da. Mannen min er allergisk mot dyr, men ikke veldig sterkt. Alle våre venner som har dyr tar hensyn til dette og lar dyrene være ute eller på et begrenset område inn når vi kommer på besøk, og dette helt uten at vi har bedt om det. Jeg mener også at det helt klart er noe man bare gjør når man har dyr. Men man kan selvfølgelig ikke kreve det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Er sjokka av deg jeg - syns du det er greit å røyke inne når man får besøk av barn med astma? Jeg visste forresten ikke hvem som kom og at du hadde hunden INNE hele tiden. Da skulle jeg selvsagt hatt med meg allergitabletter. Ellers bruker jeg bare allergitabletter i pollensesongen. Ja - jeg skulle med glede latt være å komme - har det travelt nok i hverdagen og fram mot jul om jeg ikke skal pådra meg bihulebetennelser og bli syk i tillegg!! I utgangspunktet synes jeg folk kan gjøre hva de vil i eget hjem, men selvfølgelig skal man ta hensyn! Med tanke på røyking og barn med astma, så synes jeg det er rimelig å forvente at de tar hensyn - noe de også har gjort! Men når det gjelder hunden, så er det jo du, som allergikeren, som har et problem! Og jeg synes derfor at du må prøve å tilpasse deg omstendighetene - og ikke omvendt! Hvis hunden er til glede for 9 av 10 personer, og til plage for 1, så synes jeg det blir for drøyt å kalle det sært at de ikke tar hensyn til deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 I utgangspunktet synes jeg folk kan gjøre hva de vil i eget hjem, men selvfølgelig skal man ta hensyn! Med tanke på røyking og barn med astma, så synes jeg det er rimelig å forvente at de tar hensyn - noe de også har gjort! Men når det gjelder hunden, så er det jo du, som allergikeren, som har et problem! Og jeg synes derfor at du må prøve å tilpasse deg omstendighetene - og ikke omvendt! Hvis hunden er til glede for 9 av 10 personer, og til plage for 1, så synes jeg det blir for drøyt å kalle det sært at de ikke tar hensyn til deg. Vi har en allergiker i vår familie, og det er en selvfølge at hunden ikke får være med inn til alle oss andre når allergikeren er på besøk. Det skulle bare mangle!!! Selb om vi er 15 som tåler det og en som ikke gjør det. Det er atskillig mindre offer for oss andre å avstå fra hunden enn det er for allergikeren å være til stede når hunden er der! Mennesker er tross alt viktigere enn dyr, og vil vi ha besøk av allergikeren, så må faktisk hunden sitte i bilen, i garasjen, eller være hjemme. Vår allergiker blir bedre av allergimedisin, men ikke symptomfri - på langt nær. Jeg er mildt sagt kjempesjokkert over at man ikke tar hensyn til allergikere og holder dyr (og røyk) unna når de kommer! Og sørger for å støvsuge kjempegodt på forhånd hvis det har vært noen hund der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mors2 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 La være å gå da,send mannen og ungene avsted! Tenk å ha så god unnskyldning å slippe å besøke svigers!! ;0) Vi har en nevø som er allergisk mot hund,han får ta medisin før han kommer til oss.Klart jeg tar ut hundene,og støvsuger,men det ligger i lufta.. En meget allergisk tante holder ut hos oss i 15min..Så hun lar heller være å komme. så treffes vi mer sommers tid,da vi kan sitte ute heller. Man bør ikke røyke når det er barn med astma der,men det er deres hjem..Men visst ungene blir dårlige,hadde jeg bare droppet å gå..Og heller innvitert dem hjem til deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Det skulle selvfølgelig stå de – og ikke du… Forresten så gikk spørsmålet mitt litt på dette med å bli sur. Jeg prøvde som sagt å ikke vise det og å være blid og hyggelig hele tiden. Men kjente at det ble vanskeligere og vanskeligere etter hvert som bihulene ble tettere og verken kom. Så mulig at noen merket at jeg ble litt kortere i svarene etter hvert (må jo også si nei takk 1000 ganger der inne for de har så utrolig mye mat….og man skal liksom smake på alt noe min mage ikke rommer). Mener du at vi med allergi skal gjøre alt for å utslette oss selv i slike situasjoner eller ta forhåndsregler og si at vi ikke kan komme heller? For min del gjør det lite å ikke å komme – men ungene hadde nok blitt skuffet om vi ikke skulle reise til bestemor på besøk. Det er såpass langt at vi må overnatte. Samtidig så er rutinene på besøk ”satt” for mange år siden og lenge før jeg kom inn i bildet på hvem og når man skal komme på besøk. Vi skal liksom feire jul med det barnløse paret med røyk og hund 2 hvert år. (Ikke i år – derfor var vi inne denne helga). Så det er jo å snu opp ned på alle tradisjoner hvis vi skal si at vi ikke vil feire jul med dem). Jeg har en ansvarsfull jobb som er ekstra travel rundt årsslutt - og det er jo utrolig travelt på hjemmebane også nå før jul, skal ha barneselskap + div besøk. Så det er ikke så kjekt å sitte her med en bihulebetennelse som lett kunne ha vært unngått!! Hvis de ikke tar hensyn til at du blir syk av å være der, så må du nesten la være å komme. Hva med å la mann og barn reise til besteforeldrene alene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Takk for støtte! Jeg kan jo forebygge med allergimedisiner - men jeg får alltid bivirkninger av dem de første dagene så det er heller ikke så kjekt. Denne gang var jeg heller ikke klar over hvem som kom og at de skulle ha hunden INNE. Den for rundt løs i hele huset. Egentlig er jeg veldig glad i dyr, jeg bare tåler dem ikke. Ungene syntes som sagt det var storveies. ''Denne gang var jeg heller ikke klar over hvem som kom og at de skulle ha hunden INNE. Den for rundt løs i hele huset.'' Det er veldig vanlig å ha hunder inne i huset... Vet de at du er allergisk? Dette virker som en helt klassisk familiekonflikt, der begge parter kunne gi litt, og ikke minst kommunisere litt bedre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lissi1365380351 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Det skulle selvfølgelig stå de – og ikke du… Forresten så gikk spørsmålet mitt litt på dette med å bli sur. Jeg prøvde som sagt å ikke vise det og å være blid og hyggelig hele tiden. Men kjente at det ble vanskeligere og vanskeligere etter hvert som bihulene ble tettere og verken kom. Så mulig at noen merket at jeg ble litt kortere i svarene etter hvert (må jo også si nei takk 1000 ganger der inne for de har så utrolig mye mat….og man skal liksom smake på alt noe min mage ikke rommer). Mener du at vi med allergi skal gjøre alt for å utslette oss selv i slike situasjoner eller ta forhåndsregler og si at vi ikke kan komme heller? For min del gjør det lite å ikke å komme – men ungene hadde nok blitt skuffet om vi ikke skulle reise til bestemor på besøk. Det er såpass langt at vi må overnatte. Samtidig så er rutinene på besøk ”satt” for mange år siden og lenge før jeg kom inn i bildet på hvem og når man skal komme på besøk. Vi skal liksom feire jul med det barnløse paret med røyk og hund 2 hvert år. (Ikke i år – derfor var vi inne denne helga). Så det er jo å snu opp ned på alle tradisjoner hvis vi skal si at vi ikke vil feire jul med dem). Jeg har en ansvarsfull jobb som er ekstra travel rundt årsslutt - og det er jo utrolig travelt på hjemmebane også nå før jul, skal ha barneselskap + div besøk. Så det er ikke så kjekt å sitte her med en bihulebetennelse som lett kunne ha vært unngått!! Tror egentlig problemet ditt ligger noe dypere,leser mellom linjene at du ikke synes det er veldig kjekt å dra dit på besøk,nå er det jo ikke bare hund,røyk men også maten de serverer som er ett problem,da kan det ikke være greit. Vet du hva,jeg foreslår at du bare holder deg hjemme,det må jo være veldig slitsomt for deg med alle de plagene under etthvert besøk,jeg ville ikke hatt deg som gjest iallefall,la heller mann og barn dra alene,mye mye mer koselig for de også,enn å deg sytende etterpå.huff og huff,triste ting,eller de kan komme på besøk til deg(hvis de vil da). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 I forhold til adferd er kanskje det beste å prøve og finne fram litt god humor og ironi og smile for seg selv. I forhold til allergi må jeg innrømme jeg blir både målløs og rådløs. Det er fortsatt enkelte som bare ikke vil forstå at de gjør andre syke. En god venninne har en samboer med en matallergi som på noen punkter er livstruende. Hun fortalte at hun en gang fikk høre at hun bare burde lure tingene inn i maten, så merket han ikke noe. Enten må din bedre halvdel ta affære og få slutt på galskapen. Lykkes ikke det, får du jo vurdere hvor syk du orker å bli. Fra mitt ståsted er det helt legitimt om du eller dere alle drar hjem om de er så uttrolig hensynsløse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Vi har en allergiker i vår familie, og det er en selvfølge at hunden ikke får være med inn til alle oss andre når allergikeren er på besøk. Det skulle bare mangle!!! Selb om vi er 15 som tåler det og en som ikke gjør det. Det er atskillig mindre offer for oss andre å avstå fra hunden enn det er for allergikeren å være til stede når hunden er der! Mennesker er tross alt viktigere enn dyr, og vil vi ha besøk av allergikeren, så må faktisk hunden sitte i bilen, i garasjen, eller være hjemme. Vår allergiker blir bedre av allergimedisin, men ikke symptomfri - på langt nær. Jeg er mildt sagt kjempesjokkert over at man ikke tar hensyn til allergikere og holder dyr (og røyk) unna når de kommer! Og sørger for å støvsuge kjempegodt på forhånd hvis det har vært noen hund der. Allergikere har faktisk mulighet til å gjøre noe selv også, ved å ta medisiner! Det er også forskjell på å ha besøk noen timer, og holde sin egen hund unna, en at andre gjester som også er bedt på overnattingsbesøk, kanskje må la være å komme av hensyn til alergikeren, fordi de ikke kan ta med hunden sin. og ikke kan la den være alene hjemme. Vi har også venner som er allergiske. Og selvsagt prøver vi sålangt det er mulig, å ta hensyn ved å flytte bur-dyr inn på egne rom. Men vi har også stall-klær, og klær som har vært i kontakt med hester i huset. Og det er nærmest umulig å gjøre vårt hus fritt for allergifremkallende partikler. En med kraftig allergi mot hest og pelsdyr, vil derfor oppleve vårt hus som en "pestbule" uansett.... Så jeg synes den allergiske vennen vår får innfinne seg med at slik er det hos oss. Og hvis han ønsker å besøke oss, uten å bli syk - så får han ta medisiner! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 ''Denne gang var jeg heller ikke klar over hvem som kom og at de skulle ha hunden INNE. Den for rundt løs i hele huset.'' Det er veldig vanlig å ha hunder inne i huset... Vet de at du er allergisk? Dette virker som en helt klassisk familiekonflikt, der begge parter kunne gi litt, og ikke minst kommunisere litt bedre... De jeg kjenner som har hund har den på vaskerommet el. når den ikke kan være ute i bur. Ja - de vet at jeg er allergisk - men jeg mistenker dem for å ikke tro på det, ikke bry seg, gjøre det på trass el. Vet ikke hva jeg skal tro ellers? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.