løvinne71 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ta medisiner sier du! Allergi mot div dyr og slikt kan man ta medisiner mot. Forsåvidt greit det. Jeg har en sønn som her hyperallergisk mot peanøtter. Jeg forventer faktisk at de vi besøker tar hensyn til det når vi kommer på besøk. Han kan faktisk dø om han får i seg peanøtter - men det gjør kanskje ikke noe? Bare de andre kan kose seg med nøtter? For vår familie og våre venner er det heldigvis ikke noe problem å ta hensyn til gutten vår. De passer på at det ikke er noe slikt fremme, og om de har spist nøtter i det siste så støvsuger de før vi kommer. I tillegg har han fått melkeallergi - fått diagnotisert det for kort tid siden. Våre venner og familie vet om dette, og har kommet med spørsmål om hva de kan servere han, som er sikkert for han. De vil veldig gjerne ha noe som han også kan kose seg med når han kommer. Heldigvis at vi har slike venner og familie. Vår gutt har også astma og noen allergier mot div dyr. Men ikke så kraftige at han ikke kan være i rom hvor det har vært/er dyr. Han må passe på å vaske hender om han klapper dyrene. Må av og til ta litt medisin mot hund når vi er hos en venninne, selv om hunden er på et annet rom. Når det gjelder den episoden du skrev om som gjaldt kanefart og hest. Det er stor forskjell på hvor allergiske man er da. Jeg har en venn som så vidt reddet livet etter at han var i kontakt med hest. I hui og hast inn på sykehuset, og det var så vidt de klarte å redde han. Så det spørs veldig hvor kraftig allergien er. Jeg må si at jeg skiller litt mellom mat allergi og ting som "ligger i lufta" Jeg vet godt hvor alvorlig mat allergi er. Og at det ikke er noe å spøke med. Til gjengjeld er dette en allergi det (burde) være svært enkelt for andre å ta hensyn til, uten at det krever særlig mye. (Med mindre den er så omfattende at den krever en helt egen diett) Ellers er det jo ingen som plages av at din sønn ikke tåler peanøtter, eller at tante Olga må unngå skalldyr. Nettopp fordi det finnes så mange jevngode alternativer! Når det gjelder kanefart eksempelet, så er allergien hans så alvorlig at han ikke kan være med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Forresten, for å gjøre det litt mer komplisert. Har man kryssallergier vil det kunne variere hvor godt man tåler en og samme ting. Noen reagerer f.eks. mer på jordbær i pollensessongen. Har man en svært kraftig allergi reagerer man nok uansett tid, sted og øvrig eksponeringer. mvh OK. En dame jeg kjenner har masse matallergier, men jeg vet at det ikke er likt for alle typer hun er allergisk mot. F eks fisk og skalldyr: Superallergisk og kan absolutt ikke få i seg noe som har vært i kontakt med dette. Husker hun fortalte at hun en gang hadde handlet gjort ærend for en eldre slektning og hadde tatt opp en pakke frossenfisk fra frysedisken opp i handlekurven. Så glemte hun seg og klødde seg under øyet med samme hånda, og fikk utslett og opphovning og tårene rant. Men dersom hun by accident får i seg noe som inneholder _litt_ egg, får hun bare litt 'ubehag', så her er det ihvertfall ikke farlig å få i seg litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 "Så hva skal allergikere gjøre, da, når ikke-allergikere blir "lei av å ta hensyn"? Bli syke/dø? Bare sånn at ikke-allergikere skal få slippe å ta hensyn?" Selvsagt ikke! Men hva med å prøve og innrette dere litt selv? F.eks. Ta medisiner - til tross for at de har litt bivirkninger! (Jeg kjenner folk som konsekvent ikke gidder bruke medisin!) Eller innse at allergien faktisk gir dere visse begrensninger. Og at det derfor finnes tilfeller hvor deres behov kanskje må vike for "flertallet" og dere ikke passer inn! UTEN å bli fornærmet og beskylde folk for å være egoistiske og hensynsløse! Allergikere har ofte en tendens til å forvente at alle skal vike for deres behov. Men i noen tilfeller er det kanskje urimelig å kreve det? La meg ta et eksempel: Noen vennerpar med barn har lyst til å finne på noe hyggelig til Jul. Jeg kan tilby dem å kjøre kanefart med hest og vogn, noe alle synes høres morsomt og spennede ut. MEN, det viser seg at den ene voksne er hyper allergisk mot hest. Han kan altså ikke være med på kanefart kjøring, og hvis han kunne velge, ville han selvsagt ha foretrukket at alle dro i akebakken istedet. Men alle de andre vil helst kjøre kanefart, siden dette er nytt og spennende. Så hva er riktig å gjøre? Skal 9 av 10 innrette seg etter den ene og dra i akebakken? Eller skal den ene innrette seg etter de andre 9, og godta at han ikke kan være med denne gangen? Har han evt rett til å bli sur og fornærmet fordi han utelukkes?, Er det hensynsløst og egoistisk av de andre å velge kanefart, som de har mest lyst til, fremfor å ta hensyn til allergikeren?? For det første: Jeg er ikke allergiker selv, jeg har to barn som har noen allergier. For det andre: Medisinering er vel og bra, men: de må man gjerne ta noen dager før, og i trådstarters hovedinnlegg fortalte hun at det ikke var mulig - fordi hun ikke visste at det var hund tilstede. For det andre: bivirkningene varierer fra medisin til medisin, fra person til person. I pollensesongen medisinerer vi jenta vår så mye vi bare kan, med det resultat at hun blir kjempetrøtt og uvel i kroppen. Og det er en mild bivirkning. For det tredje: Eksempelet ditt med kanefart var veldig beskrivende. Hvis jeg hadde vært 1 av de 9 som fikk vite om hyperallergien mot hest hos den 10., så ville jeg avblåst hesteturen umiddelbart. Når målet var å gjøre noe sammen, så ville jeg gjort noe sammen - i en aktivitet alle kunne delta i. Så hadde vi tatt kanefart en annen gang når den allergiske hadde andre planer. Fordi: En som er så allergisk mot hest, ville også fått problemer når turen var over, med hestehår og slikt på deltakernes klær. Den ene jenta vår er allergisk mot juletrær, svibler og julestjerner. Dette er vanlige ingredienser i norske hus og hytter i juletiden. Når hun blir eksponert for noe av dette, får hun oppblomstring av astma, som - uten umiddelbar steinhard medisinering - går over til lungebetennelse med påfølgende sykehusinnleggelse. Når vi blir invitert til noen, sier fra kun ja dersom disse tingene ikke er i rom vi skal oppholde oss i. Vi sier som det er, at besøk er vanskelig fordi jenta blir syk av osv. Når vertsskapet da sier at "det skal vi ordne, ingen fare" - men ikke gjør det - hva synes du vi skal gjøre da? La henne bli syk? Eller skal vi spørre om å bli tatt hensyn til? Selvfølgelig er det leit at den flotte julegruppa ikke kan stå framme, men...? Allergikere tar hensyn i øst og vest, og de må avstå fra å delta i ulike aktiviteter fra barnsben av. Det er de inneforstått med, og og det er helt rimelig. MEN - når omverdenen utfører handlinger som den allergiske ikke kan verne seg mot, med unnskyldningen at "dere må også ofre noe!", så er det det samme som å ekskludere vedkommende. Det er rett og slett slemt gjort. Jeg håper ikke du eller noen i din familie/vennekrets får allergi av det alvorlige slaget noen gang, for det vil sannsynligvis få katastrofale følger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 NEI Det mener jeg IKKE!!!! Har allerede skrevet i flere av innleggene mine, at jeg synes allergikere skal tas hensyn til så langt det er mulig! Og sålenge det er enkle tiltak som skal til for å unngå at allergikeren blir utsatt for det de reagerer på, så skal man selvsagt gjøre det!! Jeg synes IKKE man skal ta med hunden inn hvis man like gjerne kan la den være ute eller i bilen! Jeg synes IKKE man skal ha på seg stall klærne når man besøker folk som ikke tåler hest! Jeg synes IKKE man skal røyke inne hvis det er en enkel sak å gå ut (personlig er jeg imot røyking inne uansett allergi eller ikke) Og man serverer selvsagt ikke skalldyrsalat til en person som kan dø av å lukte på en reke! Men poenget mitt er, at det i enkelte tilfeller kanskje er allergikeren som bør vike! La oss det f.eks var datteren til kennel-eieren som skulle konfirmeres. Og flere av de inviterte var hunde-entusiaster som pleide å ta med sine egne hunder når de møttes, fordi hundene var en stor del av deres fellesskap og intreresse. Og det ville skuffet mange hvis de ikke fikk ta med seg hunden sin. Bør alle hunde-entusiastene allikevel innrette seg? Eller bør allergikeren "skygge banen" og la hunde-elskerne gjennomføre slik de helst vil? Og hvis du inviteres på fest med 15 storrøykere, så er det kanskje bedre å holde seg hjemme enn å forvente at alle skal ta hensyn til deg... Hvis 10 av dine venner vil bli med på Kanefart med hest og vogn, og du er allergisk mot hest, så må man kanskje godta at dette kan du ikke være med på, fremfor å bli sur fordi ikke alle finner på noe annet av hensyn til deg. ''La oss det f.eks var datteren til kennel-eieren som skulle konfirmeres. Og flere av de inviterte var hunde-entusiaster som pleide å ta med sine egne hunder når de møttes, fordi hundene var en stor del av deres fellesskap og intreresse. Og det ville skuffet mange hvis de ikke fikk ta med seg hunden sin. Bør alle hunde-entusiastene allikevel innrette seg? Eller bør allergikeren "skygge banen" og la hunde-elskerne gjennomføre slik de helst vil? '' Det mener jeg KUN kommer an på konfirmanten og hennes foreldre, siden det er deres fest. Det kommer ikke an på hundeeierne, og det kommer ikke an på allergikeren. Dessuten så kommer det an på relasjonen. Dersom det var min niese som var kennel-datter og skulle konfirmeres, så ville søsteren min garantert blitt sur dersom vi ikke kom. Og da måtte hun faktisk akseptere at hundene måtte utebli, ellers kunne vi ikke kommet. Jeg ville nok blitt sur dersom det ikke ville blitt tatt hensyn til oss av så nær familie også, jeg synes familie er viktigere enn kennel-venner, men aksepterer at andre ville tenke annerledes. ''Og hvis du inviteres på fest med 15 storrøykere, så er det kanskje bedre å holde seg hjemme enn å forvente at alle skal ta hensyn til deg... '' Det kommer igjen an på den som har festen. Men synes du - dersom det var 1 storrøyker, som var på fest hos noen som ikke røkte, men som ikke hadde noe mot det. at storrøykeren bør få lov til å røyke inne selv om allergikeren ble plaget? Det er analogien i hude-eksemplet som startet debatten. ''Hvis 10 av dine venner vil bli med på Kanefart med hest og vogn, og du er allergisk mot hest, så må man kanskje godta at dette kan du ikke være med på, fremfor å bli sur fordi ikke alle finner på noe annet av hensyn til deg.'' Det kommer an på settingen. Dersom det er en gjeng som pleier å gjøre noe sammen før jul, feks, så synes jeg det er en forutsetning at man finner på noe alle kan bli med på. Hvis man er sammen på en hyttetur og de andre har lyst til å reise på kanefart, en time eller en halv dag av hele turen, så må allergikeren naturligvis innrette seg, og jeg kjenner ingen allergikere som ikke ville gjort det uten å mukke. Men du vrir på hele greia. Debatten er jo om allergikeren eller hunden skal vike dersom ikke begge kan være på samme sted, og det IKKE foregår hjemme hos hundeeieren. Og da mener jeg at hunden må vike. Hvis ikke hundeeieren kommer med et godt alternativ, så må eieren også holde seg hjemme. Det er ingen menenskerett å få lov til å ha med hunden overalt. Det er en menenskerett å få lov til å ferdes overalt selv om man er allergisk. Det er derfor det finnes anti-diskrimingeringslover og lover mot dyr på busser osv. Og ja - jeg er helt enig i at det er de som skal ha besøk som avgjør. De har full bestemmels over det som skjer i sitt hjem, naturligvis. Men i det øyeblikk noen prioriterer en hund over meg, da er jeg borte fra den vennekretsen for godt. Og problemet til hun som skrev innlegget, er ikke at hun har så forbanna lyst til å reise til svigers, men at det sannsynligvis blir baluba hvis de lar være. OG - dersom svigers i dette tilfellet vil ha dem der i jula, så MÅ de sørge for at det går an å være der - med allergi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Datteren min, 8 år gammel, har pollenallergi. Foreløpig får hun ikke utslag mot inne-blomster, så dette er ikke noe vi trenger at andre rundt oss tar hensyn til. Hun er fullt medisinert hele våren, med medisin rekvirert fra en som skal være landets beste leger på allergi. Likevel kan hun knapt bevege seg utendørs om våren. Hun er tett i nesen hele tiden, og på de verste dagene hovner øynene sånn opp at hun nesten ikke ser noe, hun nyser hele tiden, blir veldig sliten, og får dårlig allmenntilstand. Som sagt - dette er MED fullt medisin-regime. Dersom hun hadde reagert på samme måte mot hund - synes du da vi hadde vært kravstore, altså, dersom vi mente at vi kunne forvente at folk ikke tok med seg hunden sin til steder vi også var invitert, evt. at hunden måtte holdes ute eller i bilen mens vi var der? Og mener du at det at hun er allergisk skulle føre til at vi for eksempel ikke skulle kunne reise i konfirmasjoner eller juleselskap fordi noen andre skulle ha med hunden sin? Så VI måtte i så fall holde oss unna familieselskap, fordi hunden og dens eier, som har valgt det helt frivillig, skulle prioriteres? Mener du virkelig at det at noen har hund ikke medfører ansvar for å beskytte de som ikke tåler hunder, og at hensynet til hunden - og eieren - skal gå foran hensyn til folk som blir så syke, MED medisiner??? Hvis du virkelig mener det, da er du så hensynsløs og egoistisk at det knapt finnes ord! Det å prioritere hunder og andre dyr før menneskers velvære.... Hjelpe meg! Ref:"Mener du virkelig at det at noen har hund ikke medfører ansvar for å beskytte de som ikke tåler hunder" Vet du, dette er det vanskelig å svare på! For det finnes tydeligvis temmelig forskjellige tolkninger for hvor langt man vil strekke hunde eierens "ansvar for å beskytte" allergikere. De fleste vil nok være enige om at det er uansvarlig å bevisst ta med seg hunden på besøk til en allergiker, men noen går så langt som til å hevde at det er uansvarlig å i det hele tatt skaffe seg hund, hvis man har allergikere blant venner eller familie. Ref: "og at hensynet til hunden - og eieren - skal gå foran hensyn til folk som blir så syke, MED medisiner???" Jeg unner ingen å bli syke! Men poenget mitt er at allergikere kanskje forventer litt vel mye hensyn og tilpasninger fra omgivelsene av og til? De må kanskje tåle at folk tar noen ganger gjør valg som ikke kommer i deres favør, uten å bli sure og fornærmet fordi dette dermed ekskluderer dem. Av og til må "flertallet råde." Og da må allergikeren selv ta konsekvensene av sin "sykdom" og godta at de ikke passer inn i enhver setting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 For det første: Jeg er ikke allergiker selv, jeg har to barn som har noen allergier. For det andre: Medisinering er vel og bra, men: de må man gjerne ta noen dager før, og i trådstarters hovedinnlegg fortalte hun at det ikke var mulig - fordi hun ikke visste at det var hund tilstede. For det andre: bivirkningene varierer fra medisin til medisin, fra person til person. I pollensesongen medisinerer vi jenta vår så mye vi bare kan, med det resultat at hun blir kjempetrøtt og uvel i kroppen. Og det er en mild bivirkning. For det tredje: Eksempelet ditt med kanefart var veldig beskrivende. Hvis jeg hadde vært 1 av de 9 som fikk vite om hyperallergien mot hest hos den 10., så ville jeg avblåst hesteturen umiddelbart. Når målet var å gjøre noe sammen, så ville jeg gjort noe sammen - i en aktivitet alle kunne delta i. Så hadde vi tatt kanefart en annen gang når den allergiske hadde andre planer. Fordi: En som er så allergisk mot hest, ville også fått problemer når turen var over, med hestehår og slikt på deltakernes klær. Den ene jenta vår er allergisk mot juletrær, svibler og julestjerner. Dette er vanlige ingredienser i norske hus og hytter i juletiden. Når hun blir eksponert for noe av dette, får hun oppblomstring av astma, som - uten umiddelbar steinhard medisinering - går over til lungebetennelse med påfølgende sykehusinnleggelse. Når vi blir invitert til noen, sier fra kun ja dersom disse tingene ikke er i rom vi skal oppholde oss i. Vi sier som det er, at besøk er vanskelig fordi jenta blir syk av osv. Når vertsskapet da sier at "det skal vi ordne, ingen fare" - men ikke gjør det - hva synes du vi skal gjøre da? La henne bli syk? Eller skal vi spørre om å bli tatt hensyn til? Selvfølgelig er det leit at den flotte julegruppa ikke kan stå framme, men...? Allergikere tar hensyn i øst og vest, og de må avstå fra å delta i ulike aktiviteter fra barnsben av. Det er de inneforstått med, og og det er helt rimelig. MEN - når omverdenen utfører handlinger som den allergiske ikke kan verne seg mot, med unnskyldningen at "dere må også ofre noe!", så er det det samme som å ekskludere vedkommende. Det er rett og slett slemt gjort. Jeg håper ikke du eller noen i din familie/vennekrets får allergi av det alvorlige slaget noen gang, for det vil sannsynligvis få katastrofale følger. "Jeg håper ikke du eller noen i din familie/vennekrets får allergi av det alvorlige slaget noen gang, for det vil sannsynligvis få katastrofale følger." Hva i all verden mener du med dette? Har jeg på noen måte gitt inntrykk av at jeg bevisst vil forgifte noen ved å utsette dem for ting de ikke tåler? Det høres da jaggu ut til at du har verre personer enn meg i din omgangskrets, som lover å ta hensyn, men ikke gjør det allikevel, slik at din datter blir syk når dere kommer i god tro!. Da er det adskillig mere redelig å gjøre det jeg forsvarer, nemlig retten til å si ifra at hensyn ikke blir tatt, slik at allergikeren er advart på forhånd og kan velge å utebli. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ref:"Mener du virkelig at det at noen har hund ikke medfører ansvar for å beskytte de som ikke tåler hunder" Vet du, dette er det vanskelig å svare på! For det finnes tydeligvis temmelig forskjellige tolkninger for hvor langt man vil strekke hunde eierens "ansvar for å beskytte" allergikere. De fleste vil nok være enige om at det er uansvarlig å bevisst ta med seg hunden på besøk til en allergiker, men noen går så langt som til å hevde at det er uansvarlig å i det hele tatt skaffe seg hund, hvis man har allergikere blant venner eller familie. Ref: "og at hensynet til hunden - og eieren - skal gå foran hensyn til folk som blir så syke, MED medisiner???" Jeg unner ingen å bli syke! Men poenget mitt er at allergikere kanskje forventer litt vel mye hensyn og tilpasninger fra omgivelsene av og til? De må kanskje tåle at folk tar noen ganger gjør valg som ikke kommer i deres favør, uten å bli sure og fornærmet fordi dette dermed ekskluderer dem. Av og til må "flertallet råde." Og da må allergikeren selv ta konsekvensene av sin "sykdom" og godta at de ikke passer inn i enhver setting. Ville du brukt samme argumentasjon hvis det gjaldt annen sykdom eller handicap? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Eh - ble litt skrivefeil her og der... Og jeg NEVNTE jo at jeg var allergisk - hvis hunden ville "hilse" på meg så måtte jeg jo si at jeg ikke kunne pga allergien. Så det er ikke slik at de kan ha glemt det på noe vis... Da er det jo ganske innlysende at de ikke har forstått alvoret i din allergi! Hvis du ikke blir akutt syk, og ellers prøver å gjøre gode miner, så er det selvsagt ikke lett for andre og forstå at du blir så syk! "Hint" hjelper ikke alltid. Og det er vanskelig for ikke- allergiske å forstå alvoret i hvordan du opplever det, ihvertfall når de ikke ser det selv! Det finnes jo mange grader av allergi, og hvis dine plager ikke er værre enn at du faktisk kan oppholde deg i samme rom som hunden over lengre tid, så tar de kanskje ikke allergien din alvorlig nok. Så jeg tror nok heller at det er uvitenhet, enn hensynsløshet som gjorde at de tok med hunden, uten å gi beskjed. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ville du brukt samme argumentasjon hvis det gjaldt annen sykdom eller handicap? Ja selvfølgelig ville jeg det! Det sier seg selv at man må gjøre visse tilpasninger hvis man har en sykdom eller funksjonshemming av noe slag. En svaksynt vil kanskje ikke ha glede av å bli med vennene på kino. Og en med skadet hørsel kan kanskje ikke bli med på rocke-konsert. Sitter man i rullestol blir man kanskje ekskludert fra å være med vennegjengen på fotturen i fjellet, eller festen hos henne som bor i 5 etasje uten heis. Dette er naturlige konsekvenser av handikappet man har! På lik linje med at en allergisk person ikke kan bli med på f.eks. et besøk i dyrehagen. Men skal det forventes at alle andre skal la være å gjøre ting, bare fordi DU ikke kan?? De synes jeg er urimelig å forlange. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Hvordan mener du man skal innrette seg? Er du så innesnødd at du tror allergi bare er en lett irritasjon i nese og øyne? Tror du virkelig at alle blir friske av medisiner? Å "innrette" seg innebærer å finne seg i å bli syk, evt. dødssyk, eller holde seg unna. Jeg håper at du ikke blir møtt med den samme arroganse og uforstand som du nå legger for dagen om du skulle bli syk en gang. mvh Ja, "å innrette seg" innebærer selvsagt å holde seg unna hvis medisin ikke er til hjelp! Men hva er så galt med det, egentlig? Er det liksom en selvfølge at omgivelsene skal innrette seg etter deg og din allergi? Er du så "innesnødd" at du tror din tilstedeværelse er så mye verdt for alle og enhver, at de ofrer sine planer og vaner bare pga deg? For de som gjør det: Vær TAKKNEMMELIG!! For de som IKKE gjør det: GODTA det! Uten å bli sur og furten! Planeten kretser faktisk ikke rundt deg og dine behov! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 OK. En dame jeg kjenner har masse matallergier, men jeg vet at det ikke er likt for alle typer hun er allergisk mot. F eks fisk og skalldyr: Superallergisk og kan absolutt ikke få i seg noe som har vært i kontakt med dette. Husker hun fortalte at hun en gang hadde handlet gjort ærend for en eldre slektning og hadde tatt opp en pakke frossenfisk fra frysedisken opp i handlekurven. Så glemte hun seg og klødde seg under øyet med samme hånda, og fikk utslett og opphovning og tårene rant. Men dersom hun by accident får i seg noe som inneholder _litt_ egg, får hun bare litt 'ubehag', så her er det ihvertfall ikke farlig å få i seg litt. Det vanligste er nok at man reagerer ulikt på ulike ting. Men slikt kan jo få hensynsallergikerne til å gå helt av hengslene. Tenke å tåle noe den ene dagen og ikke den andre!!!! ): Og tenk å være så forbasket nøye med noe og nesten drite i andre ting. For alle er jo like plaget av gikt og migrene fra dag til dag... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ja, "å innrette seg" innebærer selvsagt å holde seg unna hvis medisin ikke er til hjelp! Men hva er så galt med det, egentlig? Er det liksom en selvfølge at omgivelsene skal innrette seg etter deg og din allergi? Er du så "innesnødd" at du tror din tilstedeværelse er så mye verdt for alle og enhver, at de ofrer sine planer og vaner bare pga deg? For de som gjør det: Vær TAKKNEMMELIG!! For de som IKKE gjør det: GODTA det! Uten å bli sur og furten! Planeten kretser faktisk ikke rundt deg og dine behov! Ja, jeg er så innesnødd at jeg ville be noen om å holde hunden sin unna om noen ble syke av den. Selv har jeg ikke allergi som noen kan gjøre noe fra eller til med. Jeg er så innesnødd at jeg synes det er på tryne å skulle "samle" familien og så legge opp til at en ikke kan komme fordi en eller annen på død og liv måtte drasse med en hund eller katt. Men jeg tror ikke du kommer til å skjønne noe av dette uten at du får føle på kroppen hva den hensynsløsheten du er slikt tilhenger av innebærer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 For det første: Jeg er ikke allergiker selv, jeg har to barn som har noen allergier. For det andre: Medisinering er vel og bra, men: de må man gjerne ta noen dager før, og i trådstarters hovedinnlegg fortalte hun at det ikke var mulig - fordi hun ikke visste at det var hund tilstede. For det andre: bivirkningene varierer fra medisin til medisin, fra person til person. I pollensesongen medisinerer vi jenta vår så mye vi bare kan, med det resultat at hun blir kjempetrøtt og uvel i kroppen. Og det er en mild bivirkning. For det tredje: Eksempelet ditt med kanefart var veldig beskrivende. Hvis jeg hadde vært 1 av de 9 som fikk vite om hyperallergien mot hest hos den 10., så ville jeg avblåst hesteturen umiddelbart. Når målet var å gjøre noe sammen, så ville jeg gjort noe sammen - i en aktivitet alle kunne delta i. Så hadde vi tatt kanefart en annen gang når den allergiske hadde andre planer. Fordi: En som er så allergisk mot hest, ville også fått problemer når turen var over, med hestehår og slikt på deltakernes klær. Den ene jenta vår er allergisk mot juletrær, svibler og julestjerner. Dette er vanlige ingredienser i norske hus og hytter i juletiden. Når hun blir eksponert for noe av dette, får hun oppblomstring av astma, som - uten umiddelbar steinhard medisinering - går over til lungebetennelse med påfølgende sykehusinnleggelse. Når vi blir invitert til noen, sier fra kun ja dersom disse tingene ikke er i rom vi skal oppholde oss i. Vi sier som det er, at besøk er vanskelig fordi jenta blir syk av osv. Når vertsskapet da sier at "det skal vi ordne, ingen fare" - men ikke gjør det - hva synes du vi skal gjøre da? La henne bli syk? Eller skal vi spørre om å bli tatt hensyn til? Selvfølgelig er det leit at den flotte julegruppa ikke kan stå framme, men...? Allergikere tar hensyn i øst og vest, og de må avstå fra å delta i ulike aktiviteter fra barnsben av. Det er de inneforstått med, og og det er helt rimelig. MEN - når omverdenen utfører handlinger som den allergiske ikke kan verne seg mot, med unnskyldningen at "dere må også ofre noe!", så er det det samme som å ekskludere vedkommende. Det er rett og slett slemt gjort. Jeg håper ikke du eller noen i din familie/vennekrets får allergi av det alvorlige slaget noen gang, for det vil sannsynligvis få katastrofale følger. Ref: "Eksempelet ditt med kanefart var veldig beskrivende. Hvis jeg hadde vært 1 av de 9 som fikk vite om hyperallergien mot hest hos den 10., så ville jeg avblåst hesteturen umiddelbart." Så hvis du var den allergiske, ville du vel antagelig forventet at de 9 andre skulle innrettet seg etter deg? Selvom dette innebar en dårligere løsning for dem? Det ville vel ikke falt deg inn engang at de dermed ofrret noe for din skyld? Du ville kansjke tatt det som en selvfølge at folk skulle innrette seg etter din allergi? Og hva om de faktisk hadde valgt hesteturen fordi alle hadde mye mere lyst til dette? Hvordan ville du reagert på det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ref: "Eksempelet ditt med kanefart var veldig beskrivende. Hvis jeg hadde vært 1 av de 9 som fikk vite om hyperallergien mot hest hos den 10., så ville jeg avblåst hesteturen umiddelbart." Så hvis du var den allergiske, ville du vel antagelig forventet at de 9 andre skulle innrettet seg etter deg? Selvom dette innebar en dårligere løsning for dem? Det ville vel ikke falt deg inn engang at de dermed ofrret noe for din skyld? Du ville kansjke tatt det som en selvfølge at folk skulle innrette seg etter din allergi? Og hva om de faktisk hadde valgt hesteturen fordi alle hadde mye mere lyst til dette? Hvordan ville du reagert på det? Hvis vi var en gjeng på 10 stk som kjente hverandre godt og de visste at jeg var hyperallergisk mot f.eks. hest og så foreslo kanefart og dermed visste at jeg ikke kunne bli med så hadde jeg blitt utrolig skuffet og lei meg ja! Definitivt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Ref: "Eksempelet ditt med kanefart var veldig beskrivende. Hvis jeg hadde vært 1 av de 9 som fikk vite om hyperallergien mot hest hos den 10., så ville jeg avblåst hesteturen umiddelbart." Så hvis du var den allergiske, ville du vel antagelig forventet at de 9 andre skulle innrettet seg etter deg? Selvom dette innebar en dårligere løsning for dem? Det ville vel ikke falt deg inn engang at de dermed ofrret noe for din skyld? Du ville kansjke tatt det som en selvfølge at folk skulle innrette seg etter din allergi? Og hva om de faktisk hadde valgt hesteturen fordi alle hadde mye mere lyst til dette? Hvordan ville du reagert på det? Jeg henger meg på svaret fra Lillemus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 I innleggene her høres du ut som en sutrende klagende allergiperson som blåser opp allergien din. Du krever at alle skal ta hensyn til deg, som om verden kun dreier seg om deg. Kanskje svigerfamilien din glemmer allergien din? Jeg husker ikke på alle plagene til mine svigersøsken f.eks. Hvor mye skal svigerfamilien din egentlig måtte anstrenge seg for å blidgjøre deg for at du ikke skal bli sur? Sorry hvis jeg høres irritert ut, men det er så ufattelig mange personer som okker og maser om allergier mot alt mulig, den ene verre enn den andre, tåler jo ingenting. Er så innmari lei av all allergipraten rundt om, tror de fleste overdriver svært bare for å få oppmerksomhet. Kanskje du også? Oioioi, du kjenner helt sikkert ikke folk som er skikkelig allergiske, evt har du aldri sett dem når de har hatt anfall! Jeg er ikke allergisk selv, men har to søstre som er allergikere. Den ene har også astma. Du hadde nok fått et helt annet syn på dette hvis du virkelig forsto hvordan det er å være allergisk/ha astma! Jeg husker spesielt godt en gang søsteren min masa seg til å få besøke et søskenbarn som hadde hund. Hunden skulle være ute hele tiden og hun tok innhalering og tabletter før besøket. Etter ganske kort tid begynte hun allikevel å bli dårlig. Vi dro for å hente henne og hun prøvde så godt hun kunne å skjule at hun reagerte voldsomt på hunden. Plutselig fikk hun astmaanfall og det er noe jeg ikke unner noen å oppleve! Jeg var livredd fordi jeg så at hun rett og slett ikke klarte å få nok luft i lungene. Det bar i full fart til legevakta for sprøyte og deretter direkte til sykehuset for behandling! Jeg er oppvokst på gård og hver sommer hesjet vi. Jeg kan fortsatt se for meg den andre søsteren min stå i vinduet og se på oss. Hun klarte nesten ikke å se fordi øynene var opphovnet og røde... Hele dagen gikk hun rundt med en våt klut for å tørke øynene. Det er skremmende å vite at enkelte er så uopplyste at de rett og slett ikke vet hva de snakker om! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miomiomio Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Hvis vi var en gjeng på 10 stk som kjente hverandre godt og de visste at jeg var hyperallergisk mot f.eks. hest og så foreslo kanefart og dermed visste at jeg ikke kunne bli med så hadde jeg blitt utrolig skuffet og lei meg ja! Definitivt. Da fikk heller de dra på kanefart sammen da, og så kunne de funnet på noe sammen med deg en annen gang. Er vel ikke verre enn det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Da fikk heller de dra på kanefart sammen da, og så kunne de funnet på noe sammen med deg en annen gang. Er vel ikke verre enn det? Jeg tenkte meg situasjonen som at det var noe man kom på i fellesskap og at det skulle være en slags trivelig felles happening før jul eller noe sånt. Da setter man ikke noen utenfor på en slik måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg tenkte meg situasjonen som at det var noe man kom på i fellesskap og at det skulle være en slags trivelig felles happening før jul eller noe sånt. Da setter man ikke noen utenfor på en slik måte. Jeg tenkte eksempelet som at dette var en mulighet/ ide som ble tilbudt dem utenifra, og at både voksne og barn gjerne kunne tenke seg dette. Ulempen var at den ene var allergisk... Er selvfølgelig enig i at det ville vært dårlig gjort å bevisst satse noe som utelukket dejn ene, hvis dette skulle planlegges i fellesskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hvis man skal samle familien så innebærer vel det også familiens eventuelle allergikere. Ønsker de å samle _hele_ familien samtidig, må de legge til rette for at alle kan være der uten å bli syke. Av tråstarter har jeg mer inntrykk av at det er de som på død og liv vil ha besøk enn at det er tråstarter som på død og liv vil dit. Om jeg blir invitert et sted eller inviterer noen til meg, synes jeg det er en selvfølge at man tar nødvendige hensyn for å ikke gjøre gjesten syk. Synes ikke du? Gidder man ikke det kan man la være å invitere. mvh Heisann. Nå er det jo etter jul snart, men jeg ville svare likevel jeg :-) Jo, selvsagt bør man legge til rette for at gjestene ikke skal bli syke :-) Det er bare det at det er innmari mange som rett og slett ikke skjønner greia med allergi, og min erfaring er at det ikke nytter å forsøke å få dem til å se lyset heller. Da ender man bare opp syk og skuffet gang etter gang etter gang. Det er bedre for trådstarter, tror jeg, om hun rett og slett bare takker nei til å dra dit og forklarer at hun blir syk av å være der. Når slekta har et såpass allergifiendtlig hushold som de har, så blir det neppe tilstrekkelig renset der til at en allergiker kan være der, selvom de som bor der sikkert synes de har strukket seg ekstremt langt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.