tzatziki1365380058 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Allergikere har faktisk mulighet til å gjøre noe selv også, ved å ta medisiner! Det er også forskjell på å ha besøk noen timer, og holde sin egen hund unna, en at andre gjester som også er bedt på overnattingsbesøk, kanskje må la være å komme av hensyn til alergikeren, fordi de ikke kan ta med hunden sin. og ikke kan la den være alene hjemme. Vi har også venner som er allergiske. Og selvsagt prøver vi sålangt det er mulig, å ta hensyn ved å flytte bur-dyr inn på egne rom. Men vi har også stall-klær, og klær som har vært i kontakt med hester i huset. Og det er nærmest umulig å gjøre vårt hus fritt for allergifremkallende partikler. En med kraftig allergi mot hest og pelsdyr, vil derfor oppleve vårt hus som en "pestbule" uansett.... Så jeg synes den allergiske vennen vår får innfinne seg med at slik er det hos oss. Og hvis han ønsker å besøke oss, uten å bli syk - så får han ta medisiner! ''Allergikere har faktisk mulighet til å gjøre noe selv også, ved å ta medisiner! Det er også forskjell på å ha besøk noen timer, og holde sin egen hund unna, en at andre gjester som også er bedt på overnattingsbesøk, kanskje må la være å komme av hensyn til alergikeren, fordi de ikke kan ta med hunden sin. og ikke kan la den være alene hjemme. '' Nei, jeg er HELT uenig med deg! Ingen allergikere jeg kjenner er mot å ta medisiner. Men selv med medisiner er det mange som knapt kan oppholde seg i hus hvor det er hunder. Og NEI - dersom man inviterer folk til seg, en av dem er allergisk, og valget er mellom hunden til en av gjestene, og den allergiske, så er valget helt klart ! Det er allergikeren som må bli prioritert! Å ha hund er et VALG!!! Å være allergisk er IKKE et valg - det sier seg selv at det er hunden som må vike, og hundeeiren, dersom hunden ikke kan være hjemme, i boden, i garasjen i bilen. Det er innlysende, og burde ikke være tvil om. Når det dreier seg om å besøke folk som har dyr, så sier det seg selv at allergikeren er den som må ta hensyn, dvs la være å komme på besøk dersom det ikke går an å være der. Går ikke an å kreve at folk skal kvitte seg med dyr pga allergikeren, men man må jammen kunne forvente at dyregjester prioriteres under menneskegjester. Det er da for svingende ingen menneskerett å ha med seg dyret sitt overalt!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Folk må få lov til å gjøre hva de vil, og ha besøkt av hvem (og hva) de vil i sitt eget hjem. Snakk med mannen din (eller direkte med svigerforeldrene) og forklar dem situasjonen. At du ikke kan være med på grunn av røyk og hunden, og hvis de unngår dette, så blir du med, ellers må du holde deg unna. Da kan de velge selv hva de ønsker, men du må respektere deres ønske om å kunne gjøre som de vil i sitt eget hjem, dessverre:-) Jeg tror noe av problemet her er at de rett og slett ikke tror at hun blir syk av dette og vil ta det svært ille opp om hun lar være å komme. Jeg synes det er helt bak mål å forvente besøk av noen og så ikke kan ta et forbasket hensyn til at man gjør gjestene sine syke. Besteforeldre som ikke gidder å levere røkfri luft til sine asmatiske barnebar, blir lavmål synes jeg. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 De jeg kjenner som har hund har den på vaskerommet el. når den ikke kan være ute i bur. Ja - de vet at jeg er allergisk - men jeg mistenker dem for å ikke tro på det, ikke bry seg, gjøre det på trass el. Vet ikke hva jeg skal tro ellers? Har de fleste du kjenner hunden sin på vaskerommet eller i bur??? Eller mente du at de gjorde det når du skulle komme? Håper du mente det siste. Ellers ville jeg ikke hatt særlig høye tanker om de dyreeierene...:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Når det gjelder dyr i huset, kan du selvfølgelig ikke kreve at de ikke skal ha besøk av datra med bikkja. Samtidig mener jeg de bør være oppegående nok til å støvsuge godt før du kommer, samt sørge for at bikkja ikke akkurat ligger oppi sofaen der du sitter. Forebygg med allergitabletter to-tre dager før du skal dit på besøk, og ta allerginesespray og -øyedråper også forebyggende samme dagen. Dette funker ihvertfall for meg når jeg er på besøk hod folk som har hund eller katt. Også sørger jeg selvfølgelig for å holde meg unna dyret sjøl, og vaske henda hver gang jeg har vært i nærheten av det. Om en av mine (sviger)søsken var allergisk mot hunder, kunne det ikke fallt meg inn å ta med hunden (om jeg hadde en) til mine foreldre om h*n også skulle komme. Og om jeg tok med hunden en gang den allergiske ikke var der ville jeg gjort alt jeg kunne for at det skulle være minst mulig "hundespor" som kunne bli til sjenanse senere. Hvem ønsker vel å påføre andre unødig sykdom? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Synes du høres ganske så spesiell ut ja,DU kan jo ikke bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem(hele vedreden bryr seg ikke det døyt omdeg vettu),hjemme hos folk må de jo nesten få gjøre hva de selv vil,være besøk av hunder,dyr,andre ting du er allergisk mot etc. Du må jo ikke dra dit da,om det er for ille,synes iallefall folk må få gjøre som de vil,det gjør iallefall jeg,så om noen ikke liker pusen og marsvinene mine får de rett og slett la være å komme. Hørt på makan,jeg er sjokka. Til helgen kommer min svigermor og min svigerinne med sin lille baby på besøk. Vet du. De er ganske vrange begge to. Svigermor marer stadig om at hun ikke tåler trekk. Og hu svigerinna har blitt like forbasket gnålete etter at hun fikk den babyen. De maser om trekk så man skulle tro de ble syke og får vondt av det. Men denne gangen skal de få se at jeg bestemmer hvordan det skal luftes i mitt hus! Klager de på et åpent vindu åpner jeg bare et til. Slik er det her hos oss. Vi lufter mye og liker gjennomtrekk. Surmuler de for slike bagateller kan de bare ha seg ut. De er nå ganske spesielle og sære begge to da. Jeg må da få gjøre som jeg vil i mitt eget hjem og vil ha meg frabedt at mine gjester ber om spesielle hensyn. Så!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Vi har en allergiker i vår familie, og det er en selvfølge at hunden ikke får være med inn til alle oss andre når allergikeren er på besøk. Det skulle bare mangle!!! Selb om vi er 15 som tåler det og en som ikke gjør det. Det er atskillig mindre offer for oss andre å avstå fra hunden enn det er for allergikeren å være til stede når hunden er der! Mennesker er tross alt viktigere enn dyr, og vil vi ha besøk av allergikeren, så må faktisk hunden sitte i bilen, i garasjen, eller være hjemme. Vår allergiker blir bedre av allergimedisin, men ikke symptomfri - på langt nær. Jeg er mildt sagt kjempesjokkert over at man ikke tar hensyn til allergikere og holder dyr (og røyk) unna når de kommer! Og sørger for å støvsuge kjempegodt på forhånd hvis det har vært noen hund der. Preach it sister! Jeg ville dødd av skam om jeg skulle påført noen unødig sykdom bare fordi ungene mine synes det er så stas med hund. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chezka Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Når jeg leser innlegget ditt lurer jeg nesten på om du er min svigerinne Hun er gift med min manns yngste bror og oppfører seg som et barn selv om hun er over 30. Resultatet er selvsagt at hun da også blir behandlet som et barn! Hun er også allergisk mot "alt mulig", svigermor kan per d.d. ikke ha svibler, julestjerner, potteplanter med roser, buketter, fisk til middag, besøk av folk med dyr eller som røyker, bakst med nøtter/mandler/melk... Hvis svigermor "synder" blir min svigerinne sur og kommer ikke på besøk på lange tider. Verken mann eller barn får dra dit!! På besøk hos andre enn svigermor tåler hun litt mer.... Da er ikke allergien fullt så plagsom, jeg har vært i juleselskap hos felles bekjente sammen med henne hvor det var både julestjerner, svibler, røyk osv. Hun ble ikke det minste syk, men festet og var i storform til kl 5 på morgenen!! Det du bør gjøre er: 1. Ta medisiner når du skal på besøk til steder der du kan få allergisk reaksjon. 2. Finn ut om det er noe annet enn allergien som plager deg hos dine svigerforeldre (det kan nemlig høres slik ut utfra innlegget ditt). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Allergikere har faktisk mulighet til å gjøre noe selv også, ved å ta medisiner! Det er også forskjell på å ha besøk noen timer, og holde sin egen hund unna, en at andre gjester som også er bedt på overnattingsbesøk, kanskje må la være å komme av hensyn til alergikeren, fordi de ikke kan ta med hunden sin. og ikke kan la den være alene hjemme. Vi har også venner som er allergiske. Og selvsagt prøver vi sålangt det er mulig, å ta hensyn ved å flytte bur-dyr inn på egne rom. Men vi har også stall-klær, og klær som har vært i kontakt med hester i huset. Og det er nærmest umulig å gjøre vårt hus fritt for allergifremkallende partikler. En med kraftig allergi mot hest og pelsdyr, vil derfor oppleve vårt hus som en "pestbule" uansett.... Så jeg synes den allergiske vennen vår får innfinne seg med at slik er det hos oss. Og hvis han ønsker å besøke oss, uten å bli syk - så får han ta medisiner! Tror du virkelig at medisiner tar alle plager for alle og er bivirkningsfrie??!!! For noen har medisinene kun svak effekt. Jeg synes det er fullstendig hensynsløst å ta med seg en hund og la den løpe fritt rundt i huset når det også skal komme en hundeallergiker på besøk. Det er hunden som er et problem. Ikke allergikeren. Så enten får man komme på et annet tidspunkt enn allergikeren. Eller så får man plassere hunden på kennel om den ikke kan være hjemme. I min familie er det tilfeldigvis ulike allergier som trenger ulike hensyn i øst og vest. Det er veldig enkelt å vise disse hensynenen om man bare gidder å ta umaken med å strekke blikket bitte litt lengre enn sin egen selvopptatte nese. En del av allergikerne har venner de ikke kan besøke pga dyr. Men disse vennene går da ikke rundt å plager allergikere ved å insistere på å ta dyrene med seg der de skaper sykdom. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Når jeg leser innlegget ditt lurer jeg nesten på om du er min svigerinne Hun er gift med min manns yngste bror og oppfører seg som et barn selv om hun er over 30. Resultatet er selvsagt at hun da også blir behandlet som et barn! Hun er også allergisk mot "alt mulig", svigermor kan per d.d. ikke ha svibler, julestjerner, potteplanter med roser, buketter, fisk til middag, besøk av folk med dyr eller som røyker, bakst med nøtter/mandler/melk... Hvis svigermor "synder" blir min svigerinne sur og kommer ikke på besøk på lange tider. Verken mann eller barn får dra dit!! På besøk hos andre enn svigermor tåler hun litt mer.... Da er ikke allergien fullt så plagsom, jeg har vært i juleselskap hos felles bekjente sammen med henne hvor det var både julestjerner, svibler, røyk osv. Hun ble ikke det minste syk, men festet og var i storform til kl 5 på morgenen!! Det du bør gjøre er: 1. Ta medisiner når du skal på besøk til steder der du kan få allergisk reaksjon. 2. Finn ut om det er noe annet enn allergien som plager deg hos dine svigerforeldre (det kan nemlig høres slik ut utfra innlegget ditt). Vel - jeg kan fort slå fast at jeg ikke er din svigerinne. Jeg tåler nok ikke så godt planter heller - men har aldri sagt ett ord om det. jeg er like allergisk mot røyk og hund uansett hvor jeg er. Men ingen av våre omgansvenner/ annen familie røyker inne da. Så jeg merker aldri noe til allergien på vinterstid. Jeg oppfører meg heller ikke som et barn, og det virker jo som om du tror at allergi bare er noe man finner på? Akkurat som jeg har mistanke til at svigerfamilien min gjør... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 ''Allergikere har faktisk mulighet til å gjøre noe selv også, ved å ta medisiner! Det er også forskjell på å ha besøk noen timer, og holde sin egen hund unna, en at andre gjester som også er bedt på overnattingsbesøk, kanskje må la være å komme av hensyn til alergikeren, fordi de ikke kan ta med hunden sin. og ikke kan la den være alene hjemme. '' Nei, jeg er HELT uenig med deg! Ingen allergikere jeg kjenner er mot å ta medisiner. Men selv med medisiner er det mange som knapt kan oppholde seg i hus hvor det er hunder. Og NEI - dersom man inviterer folk til seg, en av dem er allergisk, og valget er mellom hunden til en av gjestene, og den allergiske, så er valget helt klart ! Det er allergikeren som må bli prioritert! Å ha hund er et VALG!!! Å være allergisk er IKKE et valg - det sier seg selv at det er hunden som må vike, og hundeeiren, dersom hunden ikke kan være hjemme, i boden, i garasjen i bilen. Det er innlysende, og burde ikke være tvil om. Når det dreier seg om å besøke folk som har dyr, så sier det seg selv at allergikeren er den som må ta hensyn, dvs la være å komme på besøk dersom det ikke går an å være der. Går ikke an å kreve at folk skal kvitte seg med dyr pga allergikeren, men man må jammen kunne forvente at dyregjester prioriteres under menneskegjester. Det er da for svingende ingen menneskerett å ha med seg dyret sitt overalt!!! Så hva om hunde eieren f.eks er et nærmere familiemedlem enn allergikeren? Og hva om vertskapet, og øvrige gjester, faktisk synes det er ekstra hyggelig at hunden er med? Hvorfor er det da automatikk i at allergikeren skal bli tatt hensyn til fremfor "flertallet"? Nei, man har ikke VALGT å være allergisk! Men jeg synes nå allikevel at "resten av verden" må få lov å fungere "normalt" og at det hovedsakelig er allergikeren som bør innrette seg. Selsagt skal man ta hensyn. Men jeg synes ikke det kan forlanges at folk skal måtte "ofre" seg av hensyn til en allergiker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Har de fleste du kjenner hunden sin på vaskerommet eller i bur??? Eller mente du at de gjorde det når du skulle komme? Håper du mente det siste. Ellers ville jeg ikke hatt særlig høye tanker om de dyreeierene...:-( Ja det er helt sant - men jeg kjenner kanskje ikke så mange som har hund da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Så hva om hunde eieren f.eks er et nærmere familiemedlem enn allergikeren? Og hva om vertskapet, og øvrige gjester, faktisk synes det er ekstra hyggelig at hunden er med? Hvorfor er det da automatikk i at allergikeren skal bli tatt hensyn til fremfor "flertallet"? Nei, man har ikke VALGT å være allergisk! Men jeg synes nå allikevel at "resten av verden" må få lov å fungere "normalt" og at det hovedsakelig er allergikeren som bør innrette seg. Selsagt skal man ta hensyn. Men jeg synes ikke det kan forlanges at folk skal måtte "ofre" seg av hensyn til en allergiker. Det er det dummeste jeg har hørt! Det er stort sett mennesker man inviterer, ikke hunder!!! Dersom det er et hundeselskap, så greit nok. Og dersom en person ikke kan komme fordi noen andre må ha med seg en hund.....skjønner du virkelig ikke hvem som bør vike, altså??? Jada - jeg synes det er kjekt med hunder, jeg - men ingen hund er så viktig at jeg vil foretrekke at den er med fremfor en stakkars allergiker.Jeg ville dødd av skam - ja, jeg VIL at du tar med hunden, så får NN bare holde seg hjemme... Fy Flate!!!!!! Jeg blir dødsprovosert av holdningen din! Og jeg verken er allergisk eller har så alvorlig allergi i min kjernefamilie! Har man dyr, så VET man at det er en del hensyn man må ta, og at man ikke nødvendigvis kan være med på alt. Og da får man sørge for å ta de hensynene som trengs å ta, så lenge man ikke befinner seg i sitt eget hjem!! Ærlig talt!!! At det går an! Og hunde-eiere lurer på hvorfor folk er sure på dem..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Om en av mine (sviger)søsken var allergisk mot hunder, kunne det ikke fallt meg inn å ta med hunden (om jeg hadde en) til mine foreldre om h*n også skulle komme. Og om jeg tok med hunden en gang den allergiske ikke var der ville jeg gjort alt jeg kunne for at det skulle være minst mulig "hundespor" som kunne bli til sjenanse senere. Hvem ønsker vel å påføre andre unødig sykdom? mvh Nettopp!!! Jeg er lettere sjokkert over at folk virkelig synes at det er en menneskerett å ha med seg hunden sin overalt. Heldigvis er hunde-eierne i min familie atskillig mer fornuftige! Jeg har ei niese som ikke kan være i hus med dyr, uansett. Det går til nød hvis hunden er lukket inne på eget rom. Og da skulle altså broren min, som har hund, kunne forvente å ha hunden sin løpende rundt hos oss når de er på besøk, mens niesen min måtte holde seg hjemme... Jeg fatter ikke at det er mulig å tenke sånn, en gang!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 ''Allergikere har faktisk mulighet til å gjøre noe selv også, ved å ta medisiner! Det er også forskjell på å ha besøk noen timer, og holde sin egen hund unna, en at andre gjester som også er bedt på overnattingsbesøk, kanskje må la være å komme av hensyn til alergikeren, fordi de ikke kan ta med hunden sin. og ikke kan la den være alene hjemme. '' Nei, jeg er HELT uenig med deg! Ingen allergikere jeg kjenner er mot å ta medisiner. Men selv med medisiner er det mange som knapt kan oppholde seg i hus hvor det er hunder. Og NEI - dersom man inviterer folk til seg, en av dem er allergisk, og valget er mellom hunden til en av gjestene, og den allergiske, så er valget helt klart ! Det er allergikeren som må bli prioritert! Å ha hund er et VALG!!! Å være allergisk er IKKE et valg - det sier seg selv at det er hunden som må vike, og hundeeiren, dersom hunden ikke kan være hjemme, i boden, i garasjen i bilen. Det er innlysende, og burde ikke være tvil om. Når det dreier seg om å besøke folk som har dyr, så sier det seg selv at allergikeren er den som må ta hensyn, dvs la være å komme på besøk dersom det ikke går an å være der. Går ikke an å kreve at folk skal kvitte seg med dyr pga allergikeren, men man må jammen kunne forvente at dyregjester prioriteres under menneskegjester. Det er da for svingende ingen menneskerett å ha med seg dyret sitt overalt!!! Stå på! Jeg begynner å forstå hvor fantastisk heldig jeg i valg av slekt og venner. At et menneske skal behøve å bli syk og ha det vondt fordi noen andre synes det er så kult med hund... Himmel og hav! Hvordan er det mulig å kose seg så til de grader på bekostning av et medmenneske? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julehøne Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Stå på! Jeg begynner å forstå hvor fantastisk heldig jeg i valg av slekt og venner. At et menneske skal behøve å bli syk og ha det vondt fordi noen andre synes det er så kult med hund... Himmel og hav! Hvordan er det mulig å kose seg så til de grader på bekostning av et medmenneske? mvh Oi, så prektig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 I forhold til adferd er kanskje det beste å prøve og finne fram litt god humor og ironi og smile for seg selv. I forhold til allergi må jeg innrømme jeg blir både målløs og rådløs. Det er fortsatt enkelte som bare ikke vil forstå at de gjør andre syke. En god venninne har en samboer med en matallergi som på noen punkter er livstruende. Hun fortalte at hun en gang fikk høre at hun bare burde lure tingene inn i maten, så merket han ikke noe. Enten må din bedre halvdel ta affære og få slutt på galskapen. Lykkes ikke det, får du jo vurdere hvor syk du orker å bli. Fra mitt ståsted er det helt legitimt om du eller dere alle drar hjem om de er så uttrolig hensynsløse. mvh ''En god venninne har en samboer med en matallergi som på noen punkter er livstruende. Hun fortalte at hun en gang fikk høre at hun bare burde lure tingene inn i maten, så merket han ikke noe.'' Svigermoren til en venninne av meg gjorde det mot et annet svigerbarn, noe som endte i akuttsituasjon og lengre sykehusopphold. Gjett om kjærringa lærte - og gjett hvor god tone det ble i familien... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chezka Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Vel - jeg kan fort slå fast at jeg ikke er din svigerinne. Jeg tåler nok ikke så godt planter heller - men har aldri sagt ett ord om det. jeg er like allergisk mot røyk og hund uansett hvor jeg er. Men ingen av våre omgansvenner/ annen familie røyker inne da. Så jeg merker aldri noe til allergien på vinterstid. Jeg oppfører meg heller ikke som et barn, og det virker jo som om du tror at allergi bare er noe man finner på? Akkurat som jeg har mistanke til at svigerfamilien min gjør... Jeg jobber i helsevesenet slik at jeg vet at allergi er meget reelt. MEN det er en kjennsgjerning at redselen for allergi kan gi like stort utslag som selve allergenet. Derav kommer (den noe tåpelige) idéen om at man kan utsette allergikere for det de reagerer på uten at de blir syke såfremt de ikke vet det. Ofte ser man at allergikere reagerer mindre når de ikke vet at de blir utsatt for allergener. Dette gjelder også i høyeste grad astmatikere. Overskriften din sammenholdt med noe av innholdet i innlegget ditt fikk meg til å humre litt, for du hørtes unektelig litt furten ut, og jeg får litt det inntrykket av at allergiplagen blir enda verre siden det er hos svigers. Man kan ikke bestemme hvordan andre velger å ha det hjemme, ikke engang svigerforeldrene våre. Å selv om du er allergisk er det viktig å huske at det er DU som må ta ansvar for det, ikke de som er friske. De må få leve sine ikke-allergiske liv som vanlig. Å bli furten og tverr pga det er barnslig. Selvsagt skal datteren deres få komme på besøk med "babyen" sin (hunden). Hun er jo like mye datteren deres som din mann er sønnen. Det at de har sluttet å røyke inne er jo positivt og viser at de tross alt tar deg på alvor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Om en av mine (sviger)søsken var allergisk mot hunder, kunne det ikke fallt meg inn å ta med hunden (om jeg hadde en) til mine foreldre om h*n også skulle komme. Og om jeg tok med hunden en gang den allergiske ikke var der ville jeg gjort alt jeg kunne for at det skulle være minst mulig "hundespor" som kunne bli til sjenanse senere. Hvem ønsker vel å påføre andre unødig sykdom? mvh Ref: "Til helgen kommer min svigermor og min svigerinne med sin lille baby på besøk. "Svigermor marer stadig om at hun ikke tåler trekk. Og hu svigerinna har blitt like forbasket gnålete etter at hun fikk den babyen. De maser om trekk så man skulle tro de ble syke og får vondt av det. " Men denne gangen skal de få se at jeg bestemmer hvordan det skal luftes i mitt hus! Klager de på et åpent vindu åpner jeg bare et til. Slik er det her hos oss. Vi lufter mye og liker gjennomtrekk. Surmuler de for slike bagateller kan de bare ha seg ut. - Jeg må da få gjøre som jeg vil i mitt eget hjem og vil ha meg frabedt at mine gjester ber om spesielle hensyn." ---- Ehhh. Er ikke dette også ditt innlegg Pielill?? Synes nettopp du kritiserer alle som ikke vil ta hensyn til allergikere! Men det er kanskje helt greit å fryse ut svigerfamilien?? Dette var temmelig selvmotsigende synes jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Så hva om hunde eieren f.eks er et nærmere familiemedlem enn allergikeren? Og hva om vertskapet, og øvrige gjester, faktisk synes det er ekstra hyggelig at hunden er med? Hvorfor er det da automatikk i at allergikeren skal bli tatt hensyn til fremfor "flertallet"? Nei, man har ikke VALGT å være allergisk! Men jeg synes nå allikevel at "resten av verden" må få lov å fungere "normalt" og at det hovedsakelig er allergikeren som bør innrette seg. Selsagt skal man ta hensyn. Men jeg synes ikke det kan forlanges at folk skal måtte "ofre" seg av hensyn til en allergiker. ''Nei, man har ikke VALGT å være allergisk! Men jeg synes nå allikevel at "resten av verden" må få lov å fungere "normalt" og at det hovedsakelig er allergikeren som bør innrette seg. '' Må bare kommentere dette også. "resten av verden"? Er det det å ha hund som er normalen, altså - mens det å være allergisk ikke er det? Jeg er temmelig sikker på at det er flere allergikere enn hunde-eiere i Norge, selv om jeg ikke har sjekket det. I så fall så er det faktisk hunde-eierne som må innrette seg etter en verden som "fungerer normalt", ikke allergikerene. For normalsituasjonen er allergi, ikke hunder.... Jeg synes ikke argumentet ditt er rimelig uansett antall av det ene eller det andre - mennesker er viktigere enn hunder, uansett, men siden du trakk det frem.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ref: "Til helgen kommer min svigermor og min svigerinne med sin lille baby på besøk. "Svigermor marer stadig om at hun ikke tåler trekk. Og hu svigerinna har blitt like forbasket gnålete etter at hun fikk den babyen. De maser om trekk så man skulle tro de ble syke og får vondt av det. " Men denne gangen skal de få se at jeg bestemmer hvordan det skal luftes i mitt hus! Klager de på et åpent vindu åpner jeg bare et til. Slik er det her hos oss. Vi lufter mye og liker gjennomtrekk. Surmuler de for slike bagateller kan de bare ha seg ut. - Jeg må da få gjøre som jeg vil i mitt eget hjem og vil ha meg frabedt at mine gjester ber om spesielle hensyn." ---- Ehhh. Er ikke dette også ditt innlegg Pielill?? Synes nettopp du kritiserer alle som ikke vil ta hensyn til allergikere! Men det er kanskje helt greit å fryse ut svigerfamilien?? Dette var temmelig selvmotsigende synes jeg... Hørt om ironi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.