Gå til innhold

Hvordan unngå å bli sur på svigerbesøk

Gjest eller har jeg grunn til det?

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Stå på!

Jeg begynner å forstå hvor fantastisk heldig jeg i valg av slekt og venner.

At et menneske skal behøve å bli syk og ha det vondt fordi noen andre synes det er så kult med hund...

Himmel og hav! Hvordan er det mulig å kose seg så til de grader på bekostning av et medmenneske?

mvh

Vi er også veldig heldige, tydeligvis - velsignet med hunde-eiere i familien som skjønner at det å ha hund er deres eget valg, og at det betyr at det er de som må ta hensyn, feks til allergikere!

Hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

55

• løvinne71

21

• tzatziki1365380058

18

• Chezka

7

tzatziki1365380058

Til helgen kommer min svigermor og min svigerinne med sin lille baby på besøk.

Vet du. De er ganske vrange begge to. Svigermor marer stadig om at hun ikke tåler trekk. Og hu svigerinna har blitt like forbasket gnålete etter at hun fikk den babyen.

De maser om trekk så man skulle tro de ble syke og får vondt av det.

Men denne gangen skal de få se at jeg bestemmer hvordan det skal luftes i mitt hus! Klager de på et åpent vindu åpner jeg bare et til. Slik er det her hos oss. Vi lufter mye og liker gjennomtrekk. Surmuler de for slike bagateller kan de bare ha seg ut.

De er nå ganske spesielle og sære begge to da.

Jeg må da få gjøre som jeg vil i mitt eget hjem og vil ha meg frabedt at mine gjester ber om spesielle hensyn.

Så!!!

Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innom en tur

Egentlig er det vanskelig for oss som ikke kjenner deg og/eller vet mer om situasjonen enn det du har forklart her, å gjøre oss opp en mening om denne saken.

I utgangspunktet skal selvsagt allergi tas hensyn til i den grad det er mulig.

Men det _kan_ være at du generelt er et irriterende menneske som overdriver og blåser opp ting og klager på det ene og det andre, slik at svigerfamilien din i utgangspunktet er irritert på deg. Da er det ikke rart de ikke legger godvilje til når det gjelder allergien din.

Men er du et hyggelig, ydmykt menneske som ikke gjør for stort nummer ut av deg og som pent ber om forståelse for situasjonen din, vel da er det lettere å gidde å ta hensyn.

Hvilken kategori du er i aner jeg ikke, og derfor er det litt vanskelig å ta stilling til spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser innlegget ditt lurer jeg nesten på om du er min svigerinne ;) Hun er gift med min manns yngste bror og oppfører seg som et barn selv om hun er over 30. Resultatet er selvsagt at hun da også blir behandlet som et barn!

Hun er også allergisk mot "alt mulig", svigermor kan per d.d. ikke ha svibler, julestjerner, potteplanter med roser, buketter, fisk til middag, besøk av folk med dyr eller som røyker, bakst med nøtter/mandler/melk... Hvis svigermor "synder" blir min svigerinne sur og kommer ikke på besøk på lange tider. Verken mann eller barn får dra dit!!

På besøk hos andre enn svigermor tåler hun litt mer.... Da er ikke allergien fullt så plagsom, jeg har vært i juleselskap hos felles bekjente sammen med henne hvor det var både julestjerner, svibler, røyk osv. Hun ble ikke det minste syk, men festet og var i storform til kl 5 på morgenen!!

Det du bør gjøre er:

1. Ta medisiner når du skal på besøk til steder der du kan få allergisk reaksjon.

2. Finn ut om det er noe annet enn allergien som plager deg hos dine svigerforeldre (det kan nemlig høres slik ut utfra innlegget ditt).

Min gode venninne tåler ikke røyk. Men det er svært ulikt hvor mye hun tåler på ulike tidspunkt. Det avhenger vær, årstid, hvor frisk hun er, hvor mye hun har vært eksponert for i det siste, hvilke andre triggere røyken kommer i kombinasjon med.

I noen situasjoner har jeg sett hun har strukket seg langt, alt for langt etter mitt syn, for å slippe å be om å bli tatt hensyn til. I andre sitasjoner ser jeg hun blir sur og er møkk lei av å måtte tigge og bli misstrodd når hun ber om å få slippe å bli gjort syk.

Vi hadde blitt uvenner om jeg ikke tok hensyn og f.eks. lot noen røyke inne hos meg. Men det kunne heller ikke fallt meg inn. Når jeg ser hvor mye hun har slitt, er jeg blitt ganske bevsisst på å gjøre alt som er mulig for å unngå å påføre sine medmennesker pustebesvær med sterke kvelningsfornemmelser og påfølgende luftveisinfeksjoner.

Et av min venninnes største problem er hensynsallergikernes frustrasjon over at hun ikke blir like dårlig hver gang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode venninne tåler ikke røyk. Men det er svært ulikt hvor mye hun tåler på ulike tidspunkt. Det avhenger vær, årstid, hvor frisk hun er, hvor mye hun har vært eksponert for i det siste, hvilke andre triggere røyken kommer i kombinasjon med.

I noen situasjoner har jeg sett hun har strukket seg langt, alt for langt etter mitt syn, for å slippe å be om å bli tatt hensyn til. I andre sitasjoner ser jeg hun blir sur og er møkk lei av å måtte tigge og bli misstrodd når hun ber om å få slippe å bli gjort syk.

Vi hadde blitt uvenner om jeg ikke tok hensyn og f.eks. lot noen røyke inne hos meg. Men det kunne heller ikke fallt meg inn. Når jeg ser hvor mye hun har slitt, er jeg blitt ganske bevsisst på å gjøre alt som er mulig for å unngå å påføre sine medmennesker pustebesvær med sterke kvelningsfornemmelser og påfølgende luftveisinfeksjoner.

Et av min venninnes største problem er hensynsallergikernes frustrasjon over at hun ikke blir like dårlig hver gang.

mvh

Med røyk syns jeg det stiller seg litt annerledes faktisk. Røyking er meget lett å regulere ved at man kan ha det røykfritt inne slik vel de fleste nå til dags har. Røyking er jo også helt unødvendig og helseskadelig for alle.

Det som er vanskeligere er når noen blir allergiske mot mange typer mat, dyr, støv, blomster e.l. Det kan være vanskelig/umulig for ikke-allergikere å skulle omstille livet sitt helt for et par timers besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helsevesenet slik at jeg vet at allergi er meget reelt. MEN det er en kjennsgjerning at redselen for allergi kan gi like stort utslag som selve allergenet. Derav kommer (den noe tåpelige) idéen om at man kan utsette allergikere for det de reagerer på uten at de blir syke såfremt de ikke vet det. Ofte ser man at allergikere reagerer mindre når de ikke vet at de blir utsatt for allergener. Dette gjelder også i høyeste grad astmatikere.

Overskriften din sammenholdt med noe av innholdet i innlegget ditt fikk meg til å humre litt, for du hørtes unektelig litt furten ut, og jeg får litt det inntrykket av at allergiplagen blir enda verre siden det er hos svigers.

Man kan ikke bestemme hvordan andre velger å ha det hjemme, ikke engang svigerforeldrene våre. Å selv om du er allergisk er det viktig å huske at det er DU som må ta ansvar for det, ikke de som er friske. De må få leve sine ikke-allergiske liv som vanlig. Å bli furten og tverr pga det er barnslig. Selvsagt skal datteren deres få komme på besøk med "babyen" sin (hunden). Hun er jo like mye datteren deres som din mann er sønnen.

Det at de har sluttet å røyke inne er jo positivt og viser at de tross alt tar deg på alvor.

Og den påfølgende bihulebetennelsen ville også uteblitt om allergenene hadde blitt påført et annet sted enn hos svigers. Er det så merkelig å bli mer skuffet når det er ens nærmeste som er uforstående og hensynsløse.

Hva er forresten så morssomt ved at andre blir frustrerte over at noen velger å påføre dem sykdom?

En av mine tantunger vet for øvrig ikke så mye om hva h*n blir eksponert for før vi må finne adrenalinsprøyta og ringe ambulansen. Men selv h*n støter på brøhoder som mener at det kan da ikke være så farlig. Foreldrene er ganske slitne og frustrerte av å måtte tigge om livsviktig hensyn på barnets vegner.

Jo, det er helt klart at allergikere og asmatikere må innrette seg etter andres hensynsallergi i tillegg til alle tingene det ikke går an å forandre.

Men her i huset er det strengt forbudt å gjøre andre syke når om man kan unngå det. Det får være min sønn eller datter aldri så mye. Ingen får ta med seg noe inn i mitt hus som gjør et av menneskene som oppholder seg her syk.

Basta!!!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er helt sant - men jeg kjenner kanskje ikke så mange som har hund da?

Tror de færreste hundeeiere har hunden ute, i bur eller innestengt på vaskerommet hele tiden, ja. Folk som har brukshunder, f.eks. av type polarhund som trekkhund o.l. har kanskje hunden(e) i en luftegård ute. Men hundeeiere flest har hunden som kjæledyr/familiemedlem inne og turkamerat ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har hund har den på vaskerommet el. når den ikke kan være ute i bur. Ja - de vet at jeg er allergisk - men jeg mistenker dem for å ikke tro på det, ikke bry seg, gjøre det på trass el.

Vet ikke hva jeg skal tro ellers?

''Ja - de vet at jeg er allergisk - men jeg mistenker dem for å ikke tro på det, ikke bry seg, gjøre det på trass el.''

Du tror at de ikke viser hensyn av trass eller at de ikke bryr seg, de tror ikke eller har ikke forstått at du virkelig plages av røykingen og hunden. Enten må dere komme i en mye bedre dialog, eller så må du gjøre som så mange her har foreslått, send gubben dit med ungene mens du er hjemme. Men fortell svigers at det er pga. allergien, så dere ikke blir mer uvenner enn dere allerede er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt! Det er stort sett mennesker man inviterer, ikke hunder!!! Dersom det er et hundeselskap, så greit nok.

Og dersom en person ikke kan komme fordi noen andre må ha med seg en hund.....skjønner du virkelig ikke hvem som bør vike, altså??? Jada - jeg synes det er kjekt med hunder, jeg - men ingen hund er så viktig at jeg vil foretrekke at den er med fremfor en stakkars allergiker.Jeg ville dødd av skam - ja, jeg VIL at du tar med hunden, så får NN bare holde seg hjemme...

Fy Flate!!!!!!

Jeg blir dødsprovosert av holdningen din! Og jeg verken er allergisk eller har så alvorlig allergi i min kjernefamilie!

Har man dyr, så VET man at det er en del hensyn man må ta, og at man ikke nødvendigvis kan være med på alt. Og da får man sørge for å ta de hensynene som trengs å ta, så lenge man ikke befinner seg i sitt eget hjem!!

Ærlig talt!!!

At det går an! Og hunde-eiere lurer på hvorfor folk er sure på dem.....

Så du mener at hvis folk har vært så "dumme" å skaffe seg hund de ikke kan reise ifra, og så blir invitert til et sted hvor både de, OG hunden er velkommen, så bør de likevel holde seg hjemme av hensyn til at en allergiker, som faktisk kan ta medisin, også er invitert til samme sted??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fillippa

Når jeg leser innlegget ditt lurer jeg nesten på om du er min svigerinne ;) Hun er gift med min manns yngste bror og oppfører seg som et barn selv om hun er over 30. Resultatet er selvsagt at hun da også blir behandlet som et barn!

Hun er også allergisk mot "alt mulig", svigermor kan per d.d. ikke ha svibler, julestjerner, potteplanter med roser, buketter, fisk til middag, besøk av folk med dyr eller som røyker, bakst med nøtter/mandler/melk... Hvis svigermor "synder" blir min svigerinne sur og kommer ikke på besøk på lange tider. Verken mann eller barn får dra dit!!

På besøk hos andre enn svigermor tåler hun litt mer.... Da er ikke allergien fullt så plagsom, jeg har vært i juleselskap hos felles bekjente sammen med henne hvor det var både julestjerner, svibler, røyk osv. Hun ble ikke det minste syk, men festet og var i storform til kl 5 på morgenen!!

Det du bør gjøre er:

1. Ta medisiner når du skal på besøk til steder der du kan få allergisk reaksjon.

2. Finn ut om det er noe annet enn allergien som plager deg hos dine svigerforeldre (det kan nemlig høres slik ut utfra innlegget ditt).

Selvfølgelig forventer man mer hensyn av egne foreldre, familie og svigerfamilie enn venner man kanskje ser sjelden. Og selvsagt er det verre å BO et sted i flere dager der man er utsatt for allergener, enn å være på tilfeldig besøk en kveld. Min mann reagerer på alt du nevner din svigerinne gjør. selvsagt har ikke NOEN i familien slike blomster eller dyr for den saks skyld. Andre mer perifere venner kan ha svibler, da ber vi om at de blir satt på et annet rom. det rare er at om vi ber om at hunder blir satt på et annet rom, slipper eiererne den gjerne ut igjen etter en times tid, og vi må gå hjem. Folk bestemmer hjemme hos seg selv, men hos familien bør det være greit å komme på besøk. Og jeg har ingen sympati med hunder og hundeeiere som eventuelt ikke får komme. Å være hundeeier er et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig forventer man mer hensyn av egne foreldre, familie og svigerfamilie enn venner man kanskje ser sjelden. Og selvsagt er det verre å BO et sted i flere dager der man er utsatt for allergener, enn å være på tilfeldig besøk en kveld. Min mann reagerer på alt du nevner din svigerinne gjør. selvsagt har ikke NOEN i familien slike blomster eller dyr for den saks skyld. Andre mer perifere venner kan ha svibler, da ber vi om at de blir satt på et annet rom. det rare er at om vi ber om at hunder blir satt på et annet rom, slipper eiererne den gjerne ut igjen etter en times tid, og vi må gå hjem. Folk bestemmer hjemme hos seg selv, men hos familien bør det være greit å komme på besøk. Og jeg har ingen sympati med hunder og hundeeiere som eventuelt ikke får komme. Å være hundeeier er et valg.

På samme måte som å få barn er et valg....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fillippa

På samme måte som å få barn er et valg....eller?

Ikke for barnet :) Barn må man ta hensyn til (i den grad man gjør noe som skader dem), de har ikke valgt. Hunder har for så vidt heller ikke valgt å bli med på besøk, men hvorfor man skal ta hensyn til en hund på den måten at den må være i stua i et hus, selv med allergikere tilstede, det vil jeg aldri skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med røyk syns jeg det stiller seg litt annerledes faktisk. Røyking er meget lett å regulere ved at man kan ha det røykfritt inne slik vel de fleste nå til dags har. Røyking er jo også helt unødvendig og helseskadelig for alle.

Det som er vanskeligere er når noen blir allergiske mot mange typer mat, dyr, støv, blomster e.l. Det kan være vanskelig/umulig for ikke-allergikere å skulle omstille livet sitt helt for et par timers besøk.

Når det dreier seg om nær familie og omgangskrets kan man gjøre en del av omstillingene mer permanente om man ønsker kontakt. En julestjerne er akkurat like unødvendig og lettere unnværlig enn røyk.

Jeg har iblant når barna har hatt bursdag hatt gjester som krever ganske store hensyn. Det er hensyn jeg med glede tar. Jeg vil at _alle_ store som små, skal ha det bra mens de er her. De med de vanskeligste matkravene har hatt medbrakt mat. Jeg har aldri opplevd at noen med allergi eller intoleranse problemer har vært krevende og vanskelige, selv om det kan ha vært krevende å legge til rette. De har tvert imot gjort alt for å være hjelpsomme og gjøre ting enklest mulig.

De menneskene jeg inviterer hjem til mitt hus betyr så mye for meg at ingen hund, katt eller stueplante får komme i veien.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det dreier seg om nær familie og omgangskrets kan man gjøre en del av omstillingene mer permanente om man ønsker kontakt. En julestjerne er akkurat like unødvendig og lettere unnværlig enn røyk.

Jeg har iblant når barna har hatt bursdag hatt gjester som krever ganske store hensyn. Det er hensyn jeg med glede tar. Jeg vil at _alle_ store som små, skal ha det bra mens de er her. De med de vanskeligste matkravene har hatt medbrakt mat. Jeg har aldri opplevd at noen med allergi eller intoleranse problemer har vært krevende og vanskelige, selv om det kan ha vært krevende å legge til rette. De har tvert imot gjort alt for å være hjelpsomme og gjøre ting enklest mulig.

De menneskene jeg inviterer hjem til mitt hus betyr så mye for meg at ingen hund, katt eller stueplante får komme i veien.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for barnet :) Barn må man ta hensyn til (i den grad man gjør noe som skader dem), de har ikke valgt. Hunder har for så vidt heller ikke valgt å bli med på besøk, men hvorfor man skal ta hensyn til en hund på den måten at den må være i stua i et hus, selv med allergikere tilstede, det vil jeg aldri skjønne.

Du misforsto litt tror jeg. Det å skaffe seg barn (som kan bli allergiske) er vel et valg på lik linje med det å skaffe seg hund (som kan gi allergi)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, man har ikke VALGT å være allergisk! Men jeg synes nå allikevel at "resten av verden" må få lov å fungere "normalt" og at det hovedsakelig er allergikeren som bør innrette seg. ''

Må bare kommentere dette også. "resten av verden"? Er det det å ha hund som er normalen, altså - mens det å være allergisk ikke er det?

Jeg er temmelig sikker på at det er flere allergikere enn hunde-eiere i Norge, selv om jeg ikke har sjekket det. I så fall så er det faktisk hunde-eierne som må innrette seg etter en verden som "fungerer normalt", ikke allergikerene. For normalsituasjonen er allergi, ikke hunder....

Jeg synes ikke argumentet ditt er rimelig uansett antall av det ene eller det andre - mennesker er viktigere enn hunder, uansett, men siden du trakk det frem....

Nei, "resten av verden" er ikke å HA hund.

Men å TÅLE hunder eller andre dyr, uten å få problemer eller reaksjoner hvis det tilfeldigvis dukker opp dyr i ens vei...

Det er adskillig flere ikke-allergikere, enn allergikere i verden.

Det "normale" er å å IKKE være allergisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Stueplante er som du sier enkelt å sette bort, men en hund derimot... Du har kanskje ikke hatt hund? Jeg kan vel si det motsatte av det du sier med at min hund betydde så mye for meg at ingen mennesker kunne komme å befale meg til å sette han ut over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fillippa

Du misforsto litt tror jeg. Det å skaffe seg barn (som kan bli allergiske) er vel et valg på lik linje med det å skaffe seg hund (som kan gi allergi)?

? Så du mener det er mine svigerforelders feil, som tok valget og skaffet seg barn, som senere ble allergisk som voksen. Det burde de aldri ha gjort, for nå kan ikke mine foreldre ha en julestjerne på bordet når vi er på julebesøk? Noe å tenke på for de som jobber for befolkningsbegrensing i u-land. Allergifaren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Så du mener det er mine svigerforelders feil, som tok valget og skaffet seg barn, som senere ble allergisk som voksen. Det burde de aldri ha gjort, for nå kan ikke mine foreldre ha en julestjerne på bordet når vi er på julebesøk? Noe å tenke på for de som jobber for befolkningsbegrensing i u-land. Allergifaren!

Nå er du på villspor kjære deg :) Det å skaffe seg hund er valg mente du - og jeg sier at det å skaffe seg barn jo også er et valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...