Gå til innhold

Hvordan unngå å bli sur på svigerbesøk

Gjest eller har jeg grunn til det?

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig forventer man mer hensyn av egne foreldre, familie og svigerfamilie enn venner man kanskje ser sjelden. Og selvsagt er det verre å BO et sted i flere dager der man er utsatt for allergener, enn å være på tilfeldig besøk en kveld. Min mann reagerer på alt du nevner din svigerinne gjør. selvsagt har ikke NOEN i familien slike blomster eller dyr for den saks skyld. Andre mer perifere venner kan ha svibler, da ber vi om at de blir satt på et annet rom. det rare er at om vi ber om at hunder blir satt på et annet rom, slipper eiererne den gjerne ut igjen etter en times tid, og vi må gå hjem. Folk bestemmer hjemme hos seg selv, men hos familien bør det være greit å komme på besøk. Og jeg har ingen sympati med hunder og hundeeiere som eventuelt ikke får komme. Å være hundeeier er et valg.

Så sant, så sant.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

55

• løvinne71

21

• tzatziki1365380058

18

• Chezka

7

På samme måte som å få barn er et valg....eller?

Alt handler om valg.

Og jeg velger altså mennesker foran dyr, merkelig og sær som jeg er. Jeg er til og med så snerpete at jeg synes det er dårlig gjort å ikke ta hensyn til at man kan gjøre andre mennesker syke enten man er hjemme eller borte.

Jeg har vel også en tendens til å velge venner som også velger mennesker foran dyr, selv om noen av dem velger å også ha dyr.

Jeg vil ikke følt meg vel i selskap med folk som kunne sitte å se på at én ble syk bare fordi det var så morsomt å ha en hund der inne for de andre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforsto litt tror jeg. Det å skaffe seg barn (som kan bli allergiske) er vel et valg på lik linje med det å skaffe seg hund (som kan gi allergi)?

Var det ikke borti Bergen det ble store bølger av at en politiker gjorde noen sammenligninger mellom hunder og innvandrere.

Nei. For meg er det noe helt annet å få barn enn å få hund. Og for de som ikke ser abort som et alternativ, er det kanskje ikke en gang et valg.

Jeg klarer aldri å sette dyr foran mennesker. Det byr meg imot.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Så du mener det er mine svigerforelders feil, som tok valget og skaffet seg barn, som senere ble allergisk som voksen. Det burde de aldri ha gjort, for nå kan ikke mine foreldre ha en julestjerne på bordet når vi er på julebesøk? Noe å tenke på for de som jobber for befolkningsbegrensing i u-land. Allergifaren!

Bra levert!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Jeg er enig med deg om at de boer ta hensyn til deg naar du er saa allergisk som du er! Ta deg en ordentlig prat med dem om dette, for de er jo en del av livet ditt og du skal forholde deg til dem forhaapentligvis lenge ennaa...

For aa se paa en annen situasjon. Det _kan_ vaere ergelig aa maatte ta hensyn til allergikere i sitt eget hjem, saa lenge det ikke er snakk om familiemedlemmer som bor der.

Jeg feks. royker inne. (fy skamme meg) Om jeg skulle faatt besoek av alergikere saa ville jeg roykt ute, for aa respektere dem,selvsagt! Men, saa er det slik da, hvis de hadde kommet besok titt og ofte, ogsaa uventet, og forventet at jeg skulle stumpe sigaretten saa fort de viser seg innom doera, ja da vet jeg ikke...Jeg tror det ville irritert meg faktisk!

Man skal faa bo slik man vil i sitt eget hjem, samtidig aa vise respekt aa medmenneskelighet overfor andre som er allergikere,barn....Men hvor gaar grensa til at dette blir en irritasjon for den som faar besok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om valg.

Og jeg velger altså mennesker foran dyr, merkelig og sær som jeg er. Jeg er til og med så snerpete at jeg synes det er dårlig gjort å ikke ta hensyn til at man kan gjøre andre mennesker syke enten man er hjemme eller borte.

Jeg har vel også en tendens til å velge venner som også velger mennesker foran dyr, selv om noen av dem velger å også ha dyr.

Jeg vil ikke følt meg vel i selskap med folk som kunne sitte å se på at én ble syk bare fordi det var så morsomt å ha en hund der inne for de andre.

mvh

''Jeg vil ikke følt meg vel i selskap med folk som kunne sitte å se på at én ble syk bare fordi det var så morsomt å ha en hund der inne for de andre.''

Så du sier egentlig at hovedinnleggers svigerforeldre er av den typen mennesker som syns det er greit at hun blir syk når datteren har med seg hunden? At de virkelig har forstått hvordan hun har det, selv om hun prøver å spille blid og fornøyd under besøkene?

Jeg tror i alle fall at litt bedre dialog ville hjulpet i dette tilfellet... Og gjerne at mannen hennes skulle vært sterkere på banen for å forsvare henne overfor familien hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er du på villspor kjære deg :) Det å skaffe seg hund er valg mente du - og jeg sier at det å skaffe seg barn jo også er et valg!

Men på hvilken måte er disse valgene sammenlignbare og relevante i forhold til hvor vidt det er lavmål å ikke gidde å ta mulige hensyn til en asmatiker eller allergiker?

Jeg har valgt å få hund. Du har valgt å få barn. Jeg kan da for pokker ikke noe for at drittungene dine later som de er allergiske mot hunden min. Så du får bare ha deg langt unna oss om du ikke kan akseptere hunden.

Det er slik du høres ut nå.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det dreier seg om nær familie og omgangskrets kan man gjøre en del av omstillingene mer permanente om man ønsker kontakt. En julestjerne er akkurat like unødvendig og lettere unnværlig enn røyk.

Jeg har iblant når barna har hatt bursdag hatt gjester som krever ganske store hensyn. Det er hensyn jeg med glede tar. Jeg vil at _alle_ store som små, skal ha det bra mens de er her. De med de vanskeligste matkravene har hatt medbrakt mat. Jeg har aldri opplevd at noen med allergi eller intoleranse problemer har vært krevende og vanskelige, selv om det kan ha vært krevende å legge til rette. De har tvert imot gjort alt for å være hjelpsomme og gjøre ting enklest mulig.

De menneskene jeg inviterer hjem til mitt hus betyr så mye for meg at ingen hund, katt eller stueplante får komme i veien.

mvh

For mange er husdyra endel av familien. Og det er ikke bare

bare å "stue bort" en hund eller katt når man får besøk!

Dyr i bur, kan man heller ikke bare sette ut.

Dessuten er det jo en kjent sak at allergikere ikke reagerer kun på dyret i seg selv, men på partikler fra flass og dyrehår som "ligger i lufta". Så uansett hvor mye man gjør rent, vil man ikke bli kvitt dette 100%, og en person med kraftig allergi vil reagere på dette selvom dyret skulle ha vært ute av huset i dagevis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stueplante er som du sier enkelt å sette bort, men en hund derimot... Du har kanskje ikke hatt hund? Jeg kan vel si det motsatte av det du sier med at min hund betydde så mye for meg at ingen mennesker kunne komme å befale meg til å sette han ut over lang tid.

Jo, jeg har hatt blant annet både hund og katt.

Og det ville aldri fallt meg inn å kreve så mye plass for hunden min i andres hjem at noen ble syke av det. Mens jeg hadde hund og katt, var det noen som ikke kunne besøke meg selv om jeg gjorde alt i form av støvsuging og ha dyrene på et annet rom. De var rett og slett for allergiske.

Det har vel fått meg til å nøle litt med å skaffe nye dyr. Mine menneskevenner betyr mye mer enn dyr, selv om dyrene betydde enormt mye. Samme hvor mye jeg elsker et dyr, er valget mellom dyr og mennesker enkelt og opplagt.

Og viss du ikke kunne avstå fra en hund i noen timer selv om den ville gjøre et av menneskene jeg hadde invitert til mitt hus syk, så fikk du bare la være å komme.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Men på hvilken måte er disse valgene sammenlignbare og relevante i forhold til hvor vidt det er lavmål å ikke gidde å ta mulige hensyn til en asmatiker eller allergiker?

Jeg har valgt å få hund. Du har valgt å få barn. Jeg kan da for pokker ikke noe for at drittungene dine later som de er allergiske mot hunden min. Så du får bare ha deg langt unna oss om du ikke kan akseptere hunden.

Det er slik du høres ut nå.

;-)

mvh

Begynner tempen aa bli litt vel het her eller?

Mennesker gaar foran hunder, men for mange er hunden mer enn en hund. Er du ikke en hundeelsker saa kan du heller ikke klare aa sette deg inn i det.

Jeg har selv en hund, og hadde alergikere kommet hjem til meg, skulle jeg med glede stovsuget og vasket gulv, og hadd hunden inn paa et annet rom imens. Men etter _mine_ permisser!

Det sier seg selv at jeg med flere har med glede tatt paa oss ansvar som en hund innebaerer, da begrenser det seg for hvor ofte en allergiker kan komme paa besok, og hunden blir satt inne paa et rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vil ikke følt meg vel i selskap med folk som kunne sitte å se på at én ble syk bare fordi det var så morsomt å ha en hund der inne for de andre.''

Så du sier egentlig at hovedinnleggers svigerforeldre er av den typen mennesker som syns det er greit at hun blir syk når datteren har med seg hunden? At de virkelig har forstått hvordan hun har det, selv om hun prøver å spille blid og fornøyd under besøkene?

Jeg tror i alle fall at litt bedre dialog ville hjulpet i dette tilfellet... Og gjerne at mannen hennes skulle vært sterkere på banen for å forsvare henne overfor familien hans...

Et eller annet sted i denne tråden hevdes det at når alle de andre har glede av hunden og bare én blir allergisk, ja, så får heller allegikeren bli syk.

Det er slike holdninger jeg gir et tilsvar på.

Jeg har sett så mye av hensysnallergi via allergiske familiemedlemmer og venner at jeg ikke har noen problemer med å tro at enkelte faktisk ikke synes det er bryet verdt å ta hensyn til at noen blir syke.

Hvordan jeg ville beskrevet situasjonen om jeg hadde vært flue på veggen i hovedinnleggerens liv, vet jeg selvsagt ikke. Men hennes beskrivelse er ganske nær opp til hvordan jeg ville beskrevet noen av den hensynsallergien jeg har sett. Frustrasjonen hennes er også ganske lik den jeg ser hos de som har fått overdose av hensynsallergikere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Så du mener at hvis folk har vært så "dumme" å skaffe seg hund de ikke kan reise ifra, og så blir invitert til et sted hvor både de, OG hunden er velkommen, så bør de likevel holde seg hjemme av hensyn til at en allergiker, som faktisk kan ta medisin, også er invitert til samme sted??

JA; det mener jeg. Dersom allergikeren kan ta medisin og bli fullstendig symptomfri, så er det helt i orden at hunden er med, men min erfaring er at de færreste allergikere har det sånn. De fleste blir enten trøtte, eller får moderate symptomer selv med medisin.

Jeg er dessuten sikker på at ethvert normalt vertskap ville foretrukket at allergikeren kom i stedet for hunden, dersom de ble stilt overfor valget. Hva ville ellers være motivet for å invitere allergikeren - du er hjertelig velkommen, men du skjønner jo at du ikke kan komme, for NN skal ha med seg hund? Skjønner du virkelig ikke at det ville være helt fullstendig latterlig?

De jeg kjenner som har hund, tar det som en selvfølge at hensyn til allergikere går foran hensyn til hunden - og eierne dens. Og de fleste hundeeiere vet at ved å anskaffe hund, så får de sannsynligvis problemer og trenger "hundevakt" i noen tilfeller, på samme måte som de som har barn, får det (uten noen som helst sammenlikning for øvrig).

Jeg kan ikke begripe at du virkelig mener at hensyn til hunden og hunde-eieren skal går foran hensynet til en som er allergisk. Synes du at hunder bør få reise med offentlig transport som buss og tog også, selv om det er allergikere til stede? Jeg har hørt at slike også finnes....

Dersom jeg hadde hatt alvorlig allergi og venner av meg nektet å ta hensyn til det, så hadde jeg virkelig kvittet meg med de vennene så fort som bare det.

Et annet eksempel: Jeg haroppskrift på en kjempegod rett med nøtter i. Jeg har også en venn som er allergisk for nøtter. Sist vi hadde selskap hadde jeg tenkt å lage den retten, helt til jeg kom på allergien. Men det var jo 20 mennesker der som TÅLTE nøtter - da burde jeg vel laget den maten likevel, da - så fikk vennen sitte der uten mat. Det å tåle nøtter, er jo faktisk normalsituasjonen... Akkurat det samme!

Men nå har jeg ikke problem med å ta hensyn til folk, jeg - og selv om det jeg lagde ikke ble like godt, så foretrakk jeg at han også kunne spise det samme som oss, enn at alle vi andre skulle putte i oss nøtte-retten....

Holdningen du representerer er diskriminerende og heldigvis ulovlig i ikke-private hjem. i min verden er det naturlig at folk prøver å ta hensyn til folk som på en eller annen måte er syke eller kan bli syke av noe, så det er nok bra vi ikke henger i samme omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

På samme måte som å få barn er et valg....eller?

Selvfølgelig er det å få barn et valg, og når man velger det, vet man at det er hauger av ting og tang man kan risikere å måtte droppe i perioder.

Senest nå på lørdag måtte vi bli hjemme fra fest fordi festen var for voksne, ikke for barn. Kjedelig, men sånn er livet, og vi kan ikke forvente at folk vil ha barna våre med på voksenfest, naturligvis.

Nå er ikke folk allergiske mot barn, da, stort sett, så jeg er ikke helt med på sammenlikningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at hvis folk har vært så "dumme" å skaffe seg hund de ikke kan reise ifra, og så blir invitert til et sted hvor både de, OG hunden er velkommen, så bør de likevel holde seg hjemme av hensyn til at en allergiker, som faktisk kan ta medisin, også er invitert til samme sted??

det er slett ikke alltid at medisin er nok, den tar ofte bare toppen av plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Du misforsto litt tror jeg. Det å skaffe seg barn (som kan bli allergiske) er vel et valg på lik linje med det å skaffe seg hund (som kan gi allergi)?

Var det det du mente? Hjelpe meg, sier jeg da.

Mennesker er mennesker - dyr er dyr!

Å mene at å få barn er det samme som å skaffe seg hund... Hjelp!

De jeg kjenner som er allergiske, er forresten, med få unntak, ikke barn, og flere av dem er blitt allergiske i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg om at de boer ta hensyn til deg naar du er saa allergisk som du er! Ta deg en ordentlig prat med dem om dette, for de er jo en del av livet ditt og du skal forholde deg til dem forhaapentligvis lenge ennaa...

For aa se paa en annen situasjon. Det _kan_ vaere ergelig aa maatte ta hensyn til allergikere i sitt eget hjem, saa lenge det ikke er snakk om familiemedlemmer som bor der.

Jeg feks. royker inne. (fy skamme meg) Om jeg skulle faatt besoek av alergikere saa ville jeg roykt ute, for aa respektere dem,selvsagt! Men, saa er det slik da, hvis de hadde kommet besok titt og ofte, ogsaa uventet, og forventet at jeg skulle stumpe sigaretten saa fort de viser seg innom doera, ja da vet jeg ikke...Jeg tror det ville irritert meg faktisk!

Man skal faa bo slik man vil i sitt eget hjem, samtidig aa vise respekt aa medmenneskelighet overfor andre som er allergikere,barn....Men hvor gaar grensa til at dette blir en irritasjon for den som faar besok?

Hvor irriterende det er å vise hensyn har vel å gjøre med hvor viktig det er at et slikt hensyn vises. Om du har en venninne som f.eks. kan bli syk i flere uker pga din røyking, synes jeg ikke det er urimelig om hun forventer at du slukker røyken så snart du ser henne.

Jeg har sett folk nærmest blåse røyk i ansiktet på min venninne som ikke tåler røyk, mens hun gisper etter luft. De tror faktisk hun spiller skuespill og blir sinte på henne. Etter mitt syn har man da utviklet en så stor avhengighet til røyken at den har tåkelagt evnen og viljen til å forstå og vise empati for de plager man påfører andre. En hårreisende egoisme.

Min røykintolerante venninne kan for øvrig ikke besøke et innrøkt hus, så hun vil aldri plage deg.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Når det dreier seg om nær familie og omgangskrets kan man gjøre en del av omstillingene mer permanente om man ønsker kontakt. En julestjerne er akkurat like unødvendig og lettere unnværlig enn røyk.

Jeg har iblant når barna har hatt bursdag hatt gjester som krever ganske store hensyn. Det er hensyn jeg med glede tar. Jeg vil at _alle_ store som små, skal ha det bra mens de er her. De med de vanskeligste matkravene har hatt medbrakt mat. Jeg har aldri opplevd at noen med allergi eller intoleranse problemer har vært krevende og vanskelige, selv om det kan ha vært krevende å legge til rette. De har tvert imot gjort alt for å være hjelpsomme og gjøre ting enklest mulig.

De menneskene jeg inviterer hjem til mitt hus betyr så mye for meg at ingen hund, katt eller stueplante får komme i veien.

mvh

Åh, så enig så enig!!!

Jeg har også bakt kaker uten melk, gluten, nøtter osv "i eninga", og valgt menyer etter hva maten inneholder, for å kunne servere samme type mat til alle barnas bursdagsgjester, eller i andre sammenhenger.

Det krever litt, men det skulle da søren meg bare mangle!!

Og hadde jeg hatt venner som ikke kunne komme til oss pga en potteplante, så hadde planten gått på hodet ut. Skulle bare mangle....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Mennesker gaar foran hunder, men for mange er hunden mer enn en hund. Er du ikke en hundeelsker saa kan du heller ikke klare aa sette deg inn i det.

Jeg har selv en hund, og hadde alergikere kommet hjem til meg, skulle jeg med glede stovsuget og vasket gulv, og hadd hunden inn paa et annet rom imens. Men etter _mine_ permisser!

Det sier seg selv at jeg med flere har med glede tatt paa oss ansvar som en hund innebaerer, da begrenser det seg for hvor ofte en allergiker kan komme paa besok, og hunden blir satt inne paa et rom.

Men problemet er jo ikke hva som blir gjort hos de som har hund. Jeg skjønner da at det er umulig å få et allergifritt hus for de som har hund. Ved å anskaffe seg hund, så velger folk å utelukke en del folk fra muligheten til å besøke dem - det er et valg, og allergikeren velger om han/hun vil lide seg gjennom en kveld i et hus hvor det bor hund - også et valg.

Problemet oppstår når noen mener at i valget mellom en hunde-eier og hans hund og en allergiker, i en situasjon hvor man skal treffes i et hus hvor det ikke bor hunder til daglig, så skal hunden få være med, mens allergikeren må holde seg hjemme!

Da begynner det å bli temmelig hensynsløst, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her handlet det om retten til å ta med sin hund til andres hjem selv om noen av gjestene skulle bli syke av det fordi hunden er så forbasket viktig for sin eier.

Helt sykt spør du meg.

Det er også begrenset hvor mye en hundeallergiker orker å bli syk av å besøke folk som har hund. Så slikt regulerer seg selv. Noe er så allergiske at grundig rengjøring og hunden på et annet rom, ikke er tilstrekkelig.

Jeg har opplevd å være veldig glad i og knyttet til et dyr. Men det øyeblikket jeg må velge mellom et dyr og et menneske, har mennesket førsterang. Ingen gjester i mitt hjem får ta med seg ting som gjør andre gjester syke.

Enkelt og greit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Hvor irriterende det er å vise hensyn har vel å gjøre med hvor viktig det er at et slikt hensyn vises. Om du har en venninne som f.eks. kan bli syk i flere uker pga din røyking, synes jeg ikke det er urimelig om hun forventer at du slukker røyken så snart du ser henne.

Jeg har sett folk nærmest blåse røyk i ansiktet på min venninne som ikke tåler røyk, mens hun gisper etter luft. De tror faktisk hun spiller skuespill og blir sinte på henne. Etter mitt syn har man da utviklet en så stor avhengighet til røyken at den har tåkelagt evnen og viljen til å forstå og vise empati for de plager man påfører andre. En hårreisende egoisme.

Min røykintolerante venninne kan for øvrig ikke besøke et innrøkt hus, så hun vil aldri plage deg.

;-)

mvh

Jeg kjenner allergikere som jeg mer enn gjerne viser hensyn til:-)

Det jeg skrev handlet om omfang av besok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...