Gjest Angela26 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Men problemet er jo ikke hva som blir gjort hos de som har hund. Jeg skjønner da at det er umulig å få et allergifritt hus for de som har hund. Ved å anskaffe seg hund, så velger folk å utelukke en del folk fra muligheten til å besøke dem - det er et valg, og allergikeren velger om han/hun vil lide seg gjennom en kveld i et hus hvor det bor hund - også et valg. Problemet oppstår når noen mener at i valget mellom en hunde-eier og hans hund og en allergiker, i en situasjon hvor man skal treffes i et hus hvor det ikke bor hunder til daglig, så skal hunden få være med, mens allergikeren må holde seg hjemme! Da begynner det å bli temmelig hensynsløst, synes jeg. ''Problemet oppstår når noen mener at i valget mellom en hunde-eier og hans hund og en allergiker, i en situasjon hvor man skal treffes i et hus hvor det ikke bor hunder til daglig, så skal hunden få være med, mens allergikeren må holde seg hjemme! Da begynner det å bli temmelig hensynsløst, synes jeg.'' Det sier jeg meg enig i! Og det kunne heller aldri falt meg inn aa gjore noe slikt! Det samme gjelder aa royke i et annen manns hus-jeg gaar ute. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ref: "Til helgen kommer min svigermor og min svigerinne med sin lille baby på besøk. "Svigermor marer stadig om at hun ikke tåler trekk. Og hu svigerinna har blitt like forbasket gnålete etter at hun fikk den babyen. De maser om trekk så man skulle tro de ble syke og får vondt av det. " Men denne gangen skal de få se at jeg bestemmer hvordan det skal luftes i mitt hus! Klager de på et åpent vindu åpner jeg bare et til. Slik er det her hos oss. Vi lufter mye og liker gjennomtrekk. Surmuler de for slike bagateller kan de bare ha seg ut. - Jeg må da få gjøre som jeg vil i mitt eget hjem og vil ha meg frabedt at mine gjester ber om spesielle hensyn." ---- Ehhh. Er ikke dette også ditt innlegg Pielill?? Synes nettopp du kritiserer alle som ikke vil ta hensyn til allergikere! Men det er kanskje helt greit å fryse ut svigerfamilien?? Dette var temmelig selvmotsigende synes jeg... Eh - det er vel et par ting du ikke fikk med deg i det PieLill skrev.. .Ironien, for eksempel.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 ''Problemet oppstår når noen mener at i valget mellom en hunde-eier og hans hund og en allergiker, i en situasjon hvor man skal treffes i et hus hvor det ikke bor hunder til daglig, så skal hunden få være med, mens allergikeren må holde seg hjemme! Da begynner det å bli temmelig hensynsløst, synes jeg.'' Det sier jeg meg enig i! Og det kunne heller aldri falt meg inn aa gjore noe slikt! Det samme gjelder aa royke i et annen manns hus-jeg gaar ute. Ser du - du er en hundeeier helt etter mitt hjerte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 For mange er husdyra endel av familien. Og det er ikke bare bare å "stue bort" en hund eller katt når man får besøk! Dyr i bur, kan man heller ikke bare sette ut. Dessuten er det jo en kjent sak at allergikere ikke reagerer kun på dyret i seg selv, men på partikler fra flass og dyrehår som "ligger i lufta". Så uansett hvor mye man gjør rent, vil man ikke bli kvitt dette 100%, og en person med kraftig allergi vil reagere på dette selvom dyret skulle ha vært ute av huset i dagevis.. Her dreier det seg som sagt om å ta med en hund til et hjem der det _normalt_ ikke bor hund på bekostning av en allergiker. Hensynsløst. Jeg har stor forståelse av at noen kan velge å ha husdyr, selv om dette vil ekskludere en del allergikere fra å kunne besøke dem. En åpen og praktisk dialog rydder mulige konflikter, missforståelser og kjedelige situasjoner av veien. Noen er som du sier så allergiske at storrengjøring ikke hjelper noe særlig. Men jeg har ingen forståelse for at man må ta med seg en hund dit det finnes folk som vil bli syke av det. Slikt er egoistisk og hensynsløst. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg kjenner allergikere som jeg mer enn gjerne viser hensyn til:-) Det jeg skrev handlet om omfang av besok. Det jeg skrev om handlet om omfanget av hensynsløshet. Mange røkere er svært hensynsfulle. Men enkelte har latt røyken komme foran det meste. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Oi, så prektig... Hvis så banale hensyn er å være prektig. Ja, da liker jeg prektige mennesker. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vi har også allergi og astma Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ja, jeg syns du er sær. Vi er også allergiske, men vi tar faktisk medisiner mot det, og det funker bra. I tillegg har to av oss astma. Men slik er livet faktisk, man kan ikke diktere hva andre skal gjøre, og alltid bli tatt hensyn til. Og du tar jo helle rikke hensyn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ref: "Til helgen kommer min svigermor og min svigerinne med sin lille baby på besøk. "Svigermor marer stadig om at hun ikke tåler trekk. Og hu svigerinna har blitt like forbasket gnålete etter at hun fikk den babyen. De maser om trekk så man skulle tro de ble syke og får vondt av det. " Men denne gangen skal de få se at jeg bestemmer hvordan det skal luftes i mitt hus! Klager de på et åpent vindu åpner jeg bare et til. Slik er det her hos oss. Vi lufter mye og liker gjennomtrekk. Surmuler de for slike bagateller kan de bare ha seg ut. - Jeg må da få gjøre som jeg vil i mitt eget hjem og vil ha meg frabedt at mine gjester ber om spesielle hensyn." ---- Ehhh. Er ikke dette også ditt innlegg Pielill?? Synes nettopp du kritiserer alle som ikke vil ta hensyn til allergikere! Men det er kanskje helt greit å fryse ut svigerfamilien?? Dette var temmelig selvmotsigende synes jeg... Det kalles ironi. ;-) Meningen var å spissformulere tilstrekkelig til at alle skjønte at jeg mente det motsatte. Men jeg tok kanskje ikke nok i. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Så hva om hunde eieren f.eks er et nærmere familiemedlem enn allergikeren? Og hva om vertskapet, og øvrige gjester, faktisk synes det er ekstra hyggelig at hunden er med? Hvorfor er det da automatikk i at allergikeren skal bli tatt hensyn til fremfor "flertallet"? Nei, man har ikke VALGT å være allergisk! Men jeg synes nå allikevel at "resten av verden" må få lov å fungere "normalt" og at det hovedsakelig er allergikeren som bør innrette seg. Selsagt skal man ta hensyn. Men jeg synes ikke det kan forlanges at folk skal måtte "ofre" seg av hensyn til en allergiker. For meg er det helt normalt å ta hensyn til mennesker rundt meg. Er det ikke for deg? Noen ganger er vi litt stille fordi noen er syke og trenger ekstra ro. Noen ganger dropper vi alkohol fordi det kan bli problematisk. Noen gang avstår vi fra det koselige selskapet av en hund til fordel for det enda hyggeligere selskapet av et allergisk menneske. Helt normal måte å leve på synes jeg. Det unormale ville være å på død og liv tviholde på noe som er et smalt offer å afstå fra på bekostning av et enkeltmenneske. "Kan ikke onkel Peder være hjemme denne jula, så tante tilda kan la hunden løpe fritt!" Slikt opplever jeg verken som sunt, normalt eller hyggelig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Så du mener at hvis folk har vært så "dumme" å skaffe seg hund de ikke kan reise ifra, og så blir invitert til et sted hvor både de, OG hunden er velkommen, så bør de likevel holde seg hjemme av hensyn til at en allergiker, som faktisk kan ta medisin, også er invitert til samme sted?? Hvis folk har anskaffet seg hund så må de også ta ansvar for å holde hunden unna allergikere når de ikke er i sitt eget hjem. Akurat som de må holde hunden i bånd og plukke opp hundebæsj. Som hundeeier har man ansvar for alt negativt hunden påfører omgivelsene, innkludert allergiske plager. Du må enten sørge for at det går an å forlate hunden eller holde deg hjemme. Slik er det å ha hund. Jeg har ennå ikke i levende livet truffet noen som med vitende og vilje inviterer folk til å ta med seg hund hjem til dem samtidig som de inviterer en som er svært allergisk mot hund. Du har visst ingen peiling på bivirkninger av medisiner og hvor liten effekt de kan ha. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til å det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg er enig med deg om at de boer ta hensyn til deg naar du er saa allergisk som du er! Ta deg en ordentlig prat med dem om dette, for de er jo en del av livet ditt og du skal forholde deg til dem forhaapentligvis lenge ennaa... For aa se paa en annen situasjon. Det _kan_ vaere ergelig aa maatte ta hensyn til allergikere i sitt eget hjem, saa lenge det ikke er snakk om familiemedlemmer som bor der. Jeg feks. royker inne. (fy skamme meg) Om jeg skulle faatt besoek av alergikere saa ville jeg roykt ute, for aa respektere dem,selvsagt! Men, saa er det slik da, hvis de hadde kommet besok titt og ofte, ogsaa uventet, og forventet at jeg skulle stumpe sigaretten saa fort de viser seg innom doera, ja da vet jeg ikke...Jeg tror det ville irritert meg faktisk! Man skal faa bo slik man vil i sitt eget hjem, samtidig aa vise respekt aa medmenneskelighet overfor andre som er allergikere,barn....Men hvor gaar grensa til at dette blir en irritasjon for den som faar besok? Jeg kunne ikke besøkt deg i ditt hjem i mer enn 5 minutt - og det hadde ikke nyttet om du hadde røkt ute når jeg kom så lenge huset var "innrøkt". Er kjempeglad for røykeloven for å si det sånn! Da jeg kom i sammen med mannen min så var en av de første tingene jeg var med på en 35 års dag. Da var det jo røykelov og jeg var ikke vant med at folk røykte inne ved matservering osv. (Evt var det røykerom). Så og si ingen av mine omgangsvenner røkte forresten. Mannen min kommer fra ei lita bygd - og der hadde visst ingen hørt om noen røykelov for de begynte å røyke mens vi enda satt med maten. Det gikk ikke lenge før man ikke kunne se fra vegg til vegg. Det var første gangen jeg hadde vært i et så røykfyllt rom og jeg fikk rett og slett et astmaanfall. Jeg har hatt antydning til astma tidligere ved nærkontakt med høy og har fått medisiner. Men astma plager meg jo ikke til hverdags så lenge jeg lever i mitt eget miljø. Jeg følte det slik at svigerfamilien min trodde jeg "skapte" meg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ja, jeg syns du er sær. Vi er også allergiske, men vi tar faktisk medisiner mot det, og det funker bra. I tillegg har to av oss astma. Men slik er livet faktisk, man kan ikke diktere hva andre skal gjøre, og alltid bli tatt hensyn til. Og du tar jo helle rikke hensyn. Så heldig dere er som ha effekt av allergimedisinenen og ikke særlige bivirkninger. I verste pollensessongen ønsker jeg virkelig at jeg var like heldig. Men siden jeg ikke er det, har jeg ikke så store problemer med å forstå at det hører inn under allminnelig god folkeskikk å ikke utsette folk for det de er allergiske mot om man kan unngå det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Egentlig er det vanskelig for oss som ikke kjenner deg og/eller vet mer om situasjonen enn det du har forklart her, å gjøre oss opp en mening om denne saken. I utgangspunktet skal selvsagt allergi tas hensyn til i den grad det er mulig. Men det _kan_ være at du generelt er et irriterende menneske som overdriver og blåser opp ting og klager på det ene og det andre, slik at svigerfamilien din i utgangspunktet er irritert på deg. Da er det ikke rart de ikke legger godvilje til når det gjelder allergien din. Men er du et hyggelig, ydmykt menneske som ikke gjør for stort nummer ut av deg og som pent ber om forståelse for situasjonen din, vel da er det lettere å gidde å ta hensyn. Hvilken kategori du er i aner jeg ikke, og derfor er det litt vanskelig å ta stilling til spørsmålet. Det forstår jeg - tror jeg er ganske ydmyk for å si det sånn... Men det kan jo ikke dere vite. Det er nok både kulturkollisjon (jeg er ikke vant med røyk osv), en sterk svigerfamilie som har sine inngrodde tradisjoner som ikke "lille" meg kan komme å bryte seg inn i... Føler jo ikke jeg har noe jeg skulle ha sagt i det hele tatt der inne. Som om jeg er en liten jente selv om jeg er 35 år og har en god utdannelse og jobb (noe som ikke betyr noe så lenge jeg er dame forresten (eller jente...)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Det jeg skrev om handlet om omfanget av hensynsløshet. Mange røkere er svært hensynsfulle. Men enkelte har latt røyken komme foran det meste. mvh Naa er det vel faatallet(?) som kunne tenke seg aa blaase royk opp i ansiktet til en allergiker vil jeg tro. Her har du det med aa hisse deg litt vel opp, etter svarene du skriver til enkelte. Jeg kunne jo ha frista venninna di med en herlig sydentur til Spania da, gratis opphold og greier! Men jeg vil skaane henne mot min uaktsomhet som du hinter til, og heller reservere plass til noen som ikke faar pustebesvaer i naerheten av meg. Var jeg frekk naa? Sorry...Men naar du tar deg tid til aa skrive innlegg til meg, saa forventer jeg at du leser hva jeg skriver, og svarer deretter, uten aa blaase deg opp, skjonner? Aa vise toleranse er noe vi fleste laerte allerde som barn. I arbeidslivet dukker det ogsaa opp situasjoner man maa tilpasse seg, som i helsevesenet, der det ikke er greit aa bruke parfyme, smykker eller royke, pga. brukerne. Men i mitt hjem gjor jeg som jeg vil, og tar hensyn naar det er nodvendig, og det har jeg ogsaa gjort, PieLill:-) Men naar man har besok hver eneste dag, av allergikere, saa _kan_ det bli et irritasjons moment aa tilpasse seg etter dem. Men det har jeg heldigvis ikke vaert borti ennaa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 I forhold til adferd er kanskje det beste å prøve og finne fram litt god humor og ironi og smile for seg selv. I forhold til allergi må jeg innrømme jeg blir både målløs og rådløs. Det er fortsatt enkelte som bare ikke vil forstå at de gjør andre syke. En god venninne har en samboer med en matallergi som på noen punkter er livstruende. Hun fortalte at hun en gang fikk høre at hun bare burde lure tingene inn i maten, så merket han ikke noe. Enten må din bedre halvdel ta affære og få slutt på galskapen. Lykkes ikke det, får du jo vurdere hvor syk du orker å bli. Fra mitt ståsted er det helt legitimt om du eller dere alle drar hjem om de er så uttrolig hensynsløse. mvh Takk for at du forsvarer meg PieLill. Du forstår tydeligvis situasjonen. Det er tydelig at det er mange som ikke aner hva det er snakk om her. Jeg reagerer umiddelbart på røyk - eller hvis det har vært røykt i huset, hund kan det gå en time før jeg begynner å verke i bihulene. Så lange overnattingsbesøk i huset hvor hunden ha vært i mange dager var ikke noe lurt nei.... Nå heller jeg på med nesespray og Fenumax... Vi har også et barn med matallergi og jeg har hørt samme kommentar som deg (fra svigermor) ang det å lure mel i sausen.... ("det var jo bare litt") 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 La være å gå da,send mannen og ungene avsted! Tenk å ha så god unnskyldning å slippe å besøke svigers!! ;0) Vi har en nevø som er allergisk mot hund,han får ta medisin før han kommer til oss.Klart jeg tar ut hundene,og støvsuger,men det ligger i lufta.. En meget allergisk tante holder ut hos oss i 15min..Så hun lar heller være å komme. så treffes vi mer sommers tid,da vi kan sitte ute heller. Man bør ikke røyke når det er barn med astma der,men det er deres hjem..Men visst ungene blir dårlige,hadde jeg bare droppet å gå..Og heller innvitert dem hjem til deg! Er jo lett å la være å reise når det er snakk om å feire jul sammen med disse 2 hvert år da.... Det blir jo snakk om å endre hele "tradisjonen" i familien... Men vi blir jo nødt til å gjøre noe... for jeg vil ikke ha det slik som jeg har det nå med bihulebetennelse etter hvert besøk.. Kjekt å få det rett før jul. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg kunne ikke besøkt deg i ditt hjem i mer enn 5 minutt - og det hadde ikke nyttet om du hadde røkt ute når jeg kom så lenge huset var "innrøkt". Er kjempeglad for røykeloven for å si det sånn! Da jeg kom i sammen med mannen min så var en av de første tingene jeg var med på en 35 års dag. Da var det jo røykelov og jeg var ikke vant med at folk røykte inne ved matservering osv. (Evt var det røykerom). Så og si ingen av mine omgangsvenner røkte forresten. Mannen min kommer fra ei lita bygd - og der hadde visst ingen hørt om noen røykelov for de begynte å røyke mens vi enda satt med maten. Det gikk ikke lenge før man ikke kunne se fra vegg til vegg. Det var første gangen jeg hadde vært i et så røykfyllt rom og jeg fikk rett og slett et astmaanfall. Jeg har hatt antydning til astma tidligere ved nærkontakt med høy og har fått medisiner. Men astma plager meg jo ikke til hverdags så lenge jeg lever i mitt eget miljø. Jeg følte det slik at svigerfamilien min trodde jeg "skapte" meg... Ja, det er faelt naar du har det saa alvorlig. Naa har ikke jeg noen omgangsvenner som jeg treffes titt og ofte, og som er allergiske mot royk, men jeg kjenner flere som er det. Men naa er royken saapass avhengighets skapende ogsaa, og det aa stumpe royken er vanskelig for oss aller fleste. Tro meg, jeg har provd! Aa royke ute, vaske godt foer evt. noen kommer er jo ingen problem, men det blir kanskje det hvis man maa kutte royken helt ut pga. allergiske venner. Men jeg har ikke peiling, da jeg ikke har vaert borti en slik situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eller har jeg grunn til det? Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 ''Ja - de vet at jeg er allergisk - men jeg mistenker dem for å ikke tro på det, ikke bry seg, gjøre det på trass el.'' Du tror at de ikke viser hensyn av trass eller at de ikke bryr seg, de tror ikke eller har ikke forstått at du virkelig plages av røykingen og hunden. Enten må dere komme i en mye bedre dialog, eller så må du gjøre som så mange her har foreslått, send gubben dit med ungene mens du er hjemme. Men fortell svigers at det er pga. allergien, så dere ikke blir mer uvenner enn dere allerede er... Vi er ikke uvenner.... jeg er som sagt så blid og hyggelig som jeg klarer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ask Burlefot Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hva med å prøve å forebygge ved å ta allergitabletter i forkant av besøk hos svigerforeldrene? Mange jeg kjenner har god effekt av å gjøre det før de besøker folk som har katt/hund, ofte går det veldig bra nettopp fordi man ikke har dyret innpå seg over en lengre periode, men gjerne kun noen timer eller dager. Det er tross alt ikke bare-bare å skulle oppdra voksne mennesker til å endre vanene de har i sine egne hjem. Enig. Det gjør jeg, bruker Aerius 365 dager i året + Nasonex. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela26 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Her handlet det om retten til å ta med sin hund til andres hjem selv om noen av gjestene skulle bli syke av det fordi hunden er så forbasket viktig for sin eier. Helt sykt spør du meg. Det er også begrenset hvor mye en hundeallergiker orker å bli syk av å besøke folk som har hund. Så slikt regulerer seg selv. Noe er så allergiske at grundig rengjøring og hunden på et annet rom, ikke er tilstrekkelig. Jeg har opplevd å være veldig glad i og knyttet til et dyr. Men det øyeblikket jeg må velge mellom et dyr og et menneske, har mennesket førsterang. Ingen gjester i mitt hjem får ta med seg ting som gjør andre gjester syke. Enkelt og greit. mvh ''Jeg har opplevd å være veldig glad i og knyttet til et dyr. Men det øyeblikket jeg må velge mellom et dyr og et menneske, har mennesket førsterang. Ingen gjester i mitt hjem får ta med seg ting som gjør andre gjester syke.'' La oss si at du hadde en hund naa, som du var veldig knyttet til og glad i. Saa blir plutselig ei venninne av deg veldig allergisk mot hund, og hun kan ikke komme paa besok. Hva gjor du da? Avliver hunden? Bare et spm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.