Gå til innhold

Hvordan unngå å bli sur på svigerbesøk

Gjest eller har jeg grunn til det?

Anbefalte innlegg

Hva med å prøve å forebygge ved å ta allergitabletter i forkant av besøk hos svigerforeldrene? Mange jeg kjenner har god effekt av å gjøre det før de besøker folk som har katt/hund, ofte går det veldig bra nettopp fordi man ikke har dyret innpå seg over en lengre periode, men gjerne kun noen timer eller dager.

Det er tross alt ikke bare-bare å skulle oppdra voksne mennesker til å endre vanene de har i sine egne hjem.

De som har god effekt av medisinene bruker dem, har god effekt og små problemer med uppdragne voksne.

Men ikke alt kan medisiners bort. Det er ikke alltid en allergisk årsak til f.eks. røykintoleranse. Så da hjelper medisiner ingen ting.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

55

• løvinne71

21

• tzatziki1365380058

18

• Chezka

7

Når det dreier seg om nær familie og omgangskrets kan man gjøre en del av omstillingene mer permanente om man ønsker kontakt. En julestjerne er akkurat like unødvendig og lettere unnværlig enn røyk.

Jeg har iblant når barna har hatt bursdag hatt gjester som krever ganske store hensyn. Det er hensyn jeg med glede tar. Jeg vil at _alle_ store som små, skal ha det bra mens de er her. De med de vanskeligste matkravene har hatt medbrakt mat. Jeg har aldri opplevd at noen med allergi eller intoleranse problemer har vært krevende og vanskelige, selv om det kan ha vært krevende å legge til rette. De har tvert imot gjort alt for å være hjelpsomme og gjøre ting enklest mulig.

De menneskene jeg inviterer hjem til mitt hus betyr så mye for meg at ingen hund, katt eller stueplante får komme i veien.

mvh

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Får jeg lov å spørre hvorfor du røyker inne?

mvh

Klart det, det er bare aa sporre!

Som jeg har nevnt, saa bor vi her i Spania. herlig klima:-) De fleste dager kan vinduene staa oppe i lang tid, og klimaet gjor at vi kan vaere mye ute ogsaa.

Naa har jeg vaert hjemme fra jobb en god stund, da jeg ikke har det helt bra fysisk (mulig fibromyalgi). Saa da er det blitt en del kjederoyking inne. Jenta mi er paa skolen til kl. 5, som er normalt her, og naar hun kommer hjem blir det mindre royking.

Men ja, det er ikke bra dette her. Haaper og onsker paa et roykfritt hjem i 2008, og at hun faar vokse opp i et roykfritt hjem med en roykfri mamma som kan leve leeeenge:-) Her i familien doer de som fluer foer fylte 50, saa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lett å være deg her nei. Jeg ville sendt mann og barn avgårde de gangene søsteren skal dit. Så kan du kose deg med venninnebesøk heller. Det tjener jo ingen at du blir sjuk etterpå. Så går du heller dit andre ganger. Fint at de ikke røyker deg ut lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det, det er bare aa sporre!

Som jeg har nevnt, saa bor vi her i Spania. herlig klima:-) De fleste dager kan vinduene staa oppe i lang tid, og klimaet gjor at vi kan vaere mye ute ogsaa.

Naa har jeg vaert hjemme fra jobb en god stund, da jeg ikke har det helt bra fysisk (mulig fibromyalgi). Saa da er det blitt en del kjederoyking inne. Jenta mi er paa skolen til kl. 5, som er normalt her, og naar hun kommer hjem blir det mindre royking.

Men ja, det er ikke bra dette her. Haaper og onsker paa et roykfritt hjem i 2008, og at hun faar vokse opp i et roykfritt hjem med en roykfri mamma som kan leve leeeenge:-) Her i familien doer de som fluer foer fylte 50, saa...

Spania er ikke det verste stedet for en kropp som verker. Håper du blir bedre snart.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197912599' post='3753747]

Har dere hatt en skikkelig prat med dem, forklart grundig at du blir syk?

Jeg er på begge sider. Vi har hund, det var vi på tross av noen i familien som kommer noen få ganger i året, er allergisk. Hunden er en stor del av liver vårt, og den går fritt inne til vanlig. Det er det mest vanlige med familiehunder.

Men, jeg sender hunden ut/bort når vi da får besøk, og gir huset nedvask. Og allergimedisiner blir tatt. Jeg gjør det jeg kan for at det skal bli muligt for dem å komme til oss. Jeg tar ikke med meg hunden til dem, eller felles plasser vi er. Det er et hensyn jeg synes det er naturlig og ta.

Selv reagerer jeg veldig på mat. Jeg blir ofte ikke respektert for det, og servert retter (gode er rettene, virkelig snadder, men jeg kan ikke spise om det smaker aldri så godt). Jeg har satt meg ned og virkelig forklart, sambo har vært med og forklart når det er hans familie (dette gjelder når vi skal være der lengre, jeg tar ofte med mat, men det faller ikke alltid i god jord). Har dere prøvd det? En skikkelig samtale, ikke bare en setning og liten diskusjon der og da? Hvor du får forklart skikkelig hvor allergisk du er?

Noen har forstått det hos meg, andre ikke. Jeg blir kalt kresen og sær. Og at jeg putter piller i meg for ett godt ord. Jeg vet at da har jeg gjort det jeg kan, så tillater jeg med å bli bittelitt snurt. Gjør miner til slett spill, men blir litt skuffet.

Jeg velgere ofte og ta medisiner da, og tar bivirkningene som jeg vet kommer, pga at guttungen har stor glede av besøket. Det er jo en vurderingsak.

Har du og din mann snakket skikkelig om dette? Skal der finnes en løsning som alle kan leve med, må det kommuniseres, mellom deg og din mann, og dine svigerforeldre.

Når det kommer til mengden mat, så la det fare. De vet nok sammenhengen med mye mat og stor størrelse. Slike ting bare lar jeg passere. Jeg får høre det at jeg er så tynn (noe jeg faktisk ikke er) siden jeg er så småspist (noe jeg heller ikke er, til vanlig, men forsiktig blant folk så jeg ikke skal gå ned for telling)

Så velg dine kamper, og svelg noen kameler som med maten, ha eller fokuset på det som gjør deg dårlig.

At de har sluttet og røyke inne er jo flott. Hunden, er det mulig og snakke med søsteren?

Det er ikke alltid så lett for andre og sette seg inn i livet til en som er syk, de skjønner det rett og slett ikke, for det er ikke selvopplevd. Jeg har måtte innse det, og de kampene er jeg dømd til å tape. Noen prøver og forstå når jeg har forklart det, der har vi kommunisert oss frem til en løsning.

Ja det med maten lar jeg jo fare. Men jeg har sluttet og spise mer enn det jeg trenger. Dermed så blir det mye "nei takk" og jeg er jo redd for å virke for negativ. De spiser jo hele tiden og dermed blir det "nei takk" ganske ofte :)

Derfor føler jeg jo at jeg virker negativ, og så er det dette med allergien til både meg og ungene som kommer i TILLEGG..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å være deg her nei. Jeg ville sendt mann og barn avgårde de gangene søsteren skal dit. Så kan du kose deg med venninnebesøk heller. Det tjener jo ingen at du blir sjuk etterpå. Så går du heller dit andre ganger. Fint at de ikke røyker deg ut lengre!

Nei - men så har man dette med julefeiringer da... vil jo helst være sammen med mann og barn på julefeiring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Spania er ikke det verste stedet for en kropp som verker. Håper du blir bedre snart.

mvh

Takk!

Jeg trodde ogsaa at jeg skulle bli bedre av aa bo her, men er blitt verre. Kanskje det er tilfeldigheter...

Skal til utredning snart, saa faar jeg se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197913552' post='3753792]

''Er jo lett å la være å reise når det er snakk om å feire jul sammen med disse 2 hvert år da.... Det blir jo snakk om å endre hele "tradisjonen" i familien... Men vi blir jo nødt til å gjøre noe... for jeg vil ikke ha det slik som jeg har det nå med bihulebetennelse etter hvert besøk.. Kjekt å få det rett før jul.''

Kan dere starte deres egen julefeiring? Vi har gjort det annenhvert år, og kuttet familien. De er velkomne til oss om de vil, men vi vil være hjemme, på mine premisser, slik at jeg får en OK jul uten å bli syk.

Vi har laget vår egne tradisjoner som en liten familie.

Har tenkt på det ja. Men da blir det nok rabalder i familien. Får se til neste jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver nye generasjon må få lov å lage sin egen juletradisjon.

Aldir om jeg hadde giddet å bli syk annen hver jul for en tradisjon jeg ikke har fått være med på å utforme.

Lag ders egen juletradisjon hjemme. Uten røyk, hunder og spisepress. Det blir skandale med en gang. Men så har dere trampet så i klaveret for mange år fremover at alt blir enklere etter det.

;-)

Slektsfreden og god takt og tone er kun av begrenset verdi.

mvh

Ja vi får kanskje satse på det til neste jul. Men vi er jo ofte på besøk hos svigermor ellers i året også. Men da før vi prøve å unngå kollisjoner med hundeeierene... Og å komme dit rett etter at de har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - men så har man dette med julefeiringer da... vil jo helst være sammen med mann og barn på julefeiring :)

Kan du få medisin ekstra for den dagen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Ja det med maten lar jeg jo fare. Men jeg har sluttet og spise mer enn det jeg trenger. Dermed så blir det mye "nei takk" og jeg er jo redd for å virke for negativ. De spiser jo hele tiden og dermed blir det "nei takk" ganske ofte :)

Derfor føler jeg jo at jeg virker negativ, og så er det dette med allergien til både meg og ungene som kommer i TILLEGG..

Du boer absolutt ta deg en skikkelig prat med svigerforeldrene dine. Tror du ikke det kan hjelpe dem til aa forstaa? For slik som du beskriver dem, saa virker det som de _ikke_ forstaar. Ta med mannen din som back up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg sier også nei takk, ofte, he he nesten så jeg føler det er mantraet mitt ;o)

Jeg tror og mener at kommunikasjon er det eneste som kan gjøre det bedre. Og at du må legge føringen til det, selv om du ikke kan hjelpe for allergiene.

Jeg kan være inne i negative spiraler noen ganger, da blir alt med den akuelle situasjon negativt, jeg er lei av å være syk, lei av at ingen tar hensyn. Da henger jeg meg opp i det meste og irriterer meg grønn, mens jeg sitter og smiler.

Det eneste som hjelper for meg, er at jeg forklarer, nok en gang, og skaper en dialog.

Skjønner mannen din hvordan det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Har tenkt på det ja. Men da blir det nok rabalder i familien. Får se til neste jul.

''Har tenkt på det ja. Men da blir det nok rabalder i familien. Får se til neste jul.''

Vi tok rabalderet. Det var deres eget argument som "felte" dem. -Vi vil være hjemme vi. Ja det vil vi også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få medisin ekstra for den dagen??

Jeg kan selvfølgelig ta allergimedisin - men den virker bare marginalt og har bivirkninger. Dessuten er vi der ikke bare en dag - det er så langt å reise at vi må overnatte. Og det er sjelden vi bare er en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197918137' post='3753903]

Jeg sier også nei takk, ofte, he he nesten så jeg føler det er mantraet mitt ;o)

Jeg tror og mener at kommunikasjon er det eneste som kan gjøre det bedre. Og at du må legge føringen til det, selv om du ikke kan hjelpe for allergiene.

Jeg kan være inne i negative spiraler noen ganger, da blir alt med den akuelle situasjon negativt, jeg er lei av å være syk, lei av at ingen tar hensyn. Da henger jeg meg opp i det meste og irriterer meg grønn, mens jeg sitter og smiler.

Det eneste som hjelper for meg, er at jeg forklarer, nok en gang, og skaper en dialog.

Skjønner mannen din hvordan det er?

Ja - mannen min forstår heldigvis hvordan det er. Men fra det og til å endre på tradisjoner og å si noe til mora...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...