Gå til innhold

Hvordan unngå å bli sur på svigerbesøk

Gjest eller har jeg grunn til det?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke i tvil om at plagene ved allergi er reelle, og at de i noen tilfeller er svært alvorlige.

Men hva skal alle vi ikke-allergiske gjøre med det da??

Diskusjonen her går ut på at allergikere forventer å bli tatt hensyn til i hytt og pine!

Og vi ikke-allergikere blir jo beskyldt for å være hensynsløse egoister hvis vi ikke til ehver tid gjør vårt ytterste for å unngå at dere blir eksponert for noe dere ikke tåler!

Egentlig er det vel ganske hensynsløst av søsteren din å i det hele tatt ha hund siden du er allergisk?

Tror enkelte i tråden her ville gå så langt som til å hevde det!

Ja, jeg synes det er vanlig folkeskikk at man tar hensyn til allergikere hvis mulig.

Men det er ikke det samme som at allergikerens behov ALLTID skal komme i første rekke!

Det provoserer meg at mange allergikere ser ut til å forvente at de alltid skal tas hensyn til, uansett om det medfører ulemper for de som må tilrettelegge!

Faktisk, tanken slo meg da de skaffet seg hund for fire år siden - at det var litt lite hensynsfullt overfor meg..... Men i og med at vi sjelden er på beøsk over flere timer, går det greit.

Svigermor kunne gjerne tenkt seg hund (hun har hatt flere hunder tidligere), men velger å ikke ha det fordi jeg er allergisk, og når vi først kommer til henne, er vi der gjerne i 1- 1,5 uke om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

55

• løvinne71

21

• tzatziki1365380058

18

• Chezka

7

Jeg er ikke i tvil om at plagene ved allergi er reelle, og at de i noen tilfeller er svært alvorlige.

Men hva skal alle vi ikke-allergiske gjøre med det da??

Diskusjonen her går ut på at allergikere forventer å bli tatt hensyn til i hytt og pine!

Og vi ikke-allergikere blir jo beskyldt for å være hensynsløse egoister hvis vi ikke til ehver tid gjør vårt ytterste for å unngå at dere blir eksponert for noe dere ikke tåler!

Egentlig er det vel ganske hensynsløst av søsteren din å i det hele tatt ha hund siden du er allergisk?

Tror enkelte i tråden her ville gå så langt som til å hevde det!

Ja, jeg synes det er vanlig folkeskikk at man tar hensyn til allergikere hvis mulig.

Men det er ikke det samme som at allergikerens behov ALLTID skal komme i første rekke!

Det provoserer meg at mange allergikere ser ut til å forvente at de alltid skal tas hensyn til, uansett om det medfører ulemper for de som må tilrettelegge!

Så hva skal allergikere gjøre, da, når ikke-allergikere blir "lei av å ta hensyn"? Bli syke/dø? Bare sånn at ikke-allergikere skal få slippe å ta hensyn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Her kommer den allergiske svigerinnen og ødelegger all moroa"

Du verden for en dramatisering! Er det rart det blir krig i verden.

Det er vel ikke verre enn at det går an å plassere hunden i et lukket rom den tiden svigerinnen er der?

Det er voksne mennesker det er snakk om + en hund liksom.Vist frem hunden kan hun få gjort likevel.

Det var selvfølgelig ikke så bokstavelig ment. Men sagt for å sette på spissen hvordan det kan oppfattes hvis en allergisk person skal tas hensyn til fremfor hva "alle andre" ønsker.

Dette har svært lite med krig å gjøre....

Det handler heller ikke om å "bare vise frem hunden" men om ulempene det ville medført for henne hvis hun IKKE kunne tatt den med.

Av og til må det også være lov å si til allergikeren at det blir gjort ting som IKKE passer for ham/henne. Så vedkommende har muligheten til å innrette seg deretter.

Det er også å ta hensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller har jeg grunn til det

Et svar til: Hvorfor inviterer dere ikke heller til jul hjemme hos dere? Så kan dere bestemme "reglene", og dere slipper hunder og røyking inne.

Jo - det er jo en ide - men som sagt så innebærer det jo et brudd på alle inngrodde tradisjoner så det er ikke bare bare for "lille" meg å endre det! Som sagt så føler jeg ikke jeg har stemmerett i den familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller har jeg grunn til det

I innleggene her høres du ut som en sutrende klagende allergiperson som blåser opp allergien din. Du krever at alle skal ta hensyn til deg, som om verden kun dreier seg om deg. Kanskje svigerfamilien din glemmer allergien din? Jeg husker ikke på alle plagene til mine svigersøsken f.eks. Hvor mye skal svigerfamilien din egentlig måtte anstrenge seg for å blidgjøre deg for at du ikke skal bli sur?

Sorry hvis jeg høres irritert ut, men det er så ufattelig mange personer som okker og maser om allergier mot alt mulig, den ene verre enn den andre, tåler jo ingenting. Er så innmari lei av all allergipraten rundt om, tror de fleste overdriver svært bare for å få oppmerksomhet. Kanskje du også?

Ærlig talt - gidder ikke å kommentere mer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elelr har jeg grunn til det..

Selsagt skal man ta hensyn så langt det er mulig! Og enkle tiltak som å fjerne evt alelrgifremkallende planter, eller la hunden/katten være på egne rom noen timer under besøket etc. synes jeg det er en selvfølge at man gjør!

Men hovedpoenget mitt er at allergikeren ikke automatisk bør forvente at omstendighete rundt dem skal belastes med, kanskje til dels store, ulemper for å ta hensyn til deres allergi!

Men hvor grensen går for hva som er "store ulemper" vil man sikkert kunne diskutere i det vide og det brede uten å bli enige.

I tilfellet her leser jeg det som at trådstarters svigerinne nylig har skaffet seg en hund, kanskje en valp, og hun blir som vanlig invitert på julebesøk til sine egne foreldre. Hunden er også velkommen. Og hun vil ta den med for å vise den frem til familien, noe som også vil være til glede for øvrige familiemedlemmer.

Hun vil selvsagt gjerne på julebesøk til sine foreldre, slik hun antagelig har gjort i årevis, lenge før trådstarter kom inn i bildet, og iår blir det også ekstra stas å vise frem hunden!

Men nei da! Her kommer den allergiske svigerinnen og ødelegger all moroa! Hun forlanger å bli tatt hensyn til! Og siden hun ikke gidder å ta medisiner, (de har jo litt bivirkninger!!) og det ikke er hennes skyld at hun er allergisk, så er hun i sin fulle rett! For denne søsteren har jo selv skyld i at hun har skaffet seg hund!

Dermed bør hun, av hensyn til allergikeren, enten avstå fra julebesøket hos sine egne foreldre, eller betale dyre dommer for å plassere hunden på kennel? Resten av familien får også pent klare seg uten gleden ved besøk av hunden ( og kanskje eieren)

For meg, er det faktisk ikke så innlysende at det er allergikerens behov som skal komme i første rekke her.

Å vise hensyn, kan også være å informere om at hunden vil være tilstede under dette besøket, - noe jeg selvsagt synes de skulle ha gjort! Da hadde trådstarter kunnet ta sine forhåndsregler ved å ta medisiner, eller unngått å bli med akkurat denne gangen.

Hensynet må gå begge veier!

Og det er tross alt den allergiske som har en "sykdom" og må innrette livet sitt deretter.De kan ikke forvente at omgivelsene alltid ønsker å innrette seg etter dem. Og det synes jeg faktisk de bør respektere!

Hunden ble anskaffet for litt over et år siden. I den forbindelse har vi truffet hunden tidligere - men da har det vært sommer og den har stort sett vært ute. Og vi har ikke "bodd under samme tak" i flere dager. Men jeg fortalte selvfølgelig alle om allergien og at jeg ikke kunne klappe den etc.

Som jeg har nevnt tidligere så var jeg ikke klar over at de skulle komme og at hunden skulle gå fritt rundt i huset. Selvfølgelig burde jeg kanskje ha undersøkt dette på forhånd - men vi har hatt det så travelt at jeg rett og slett ikke har rukket å tenke på dette.

Jeg nevnte ikke med et ord noe om allergien, så den klaginga og sytinga du refererer til var det ikke noe av. Jeg hadde imidlertid litt problemer med å være så blid og hyggelig som jeg egentlig ønsker å være. (Pga stadig sterkere allergiplager). Mannen min for svigermor rett før vi dro at det var pga allergien vi hadde holdt oss litt ute og hos naboen (ei anna søster)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest eller har jeg grunn til det...

Hunden ble anskaffet for litt over et år siden. I den forbindelse har vi truffet hunden tidligere - men da har det vært sommer og den har stort sett vært ute. Og vi har ikke "bodd under samme tak" i flere dager. Men jeg fortalte selvfølgelig alle om allergien og at jeg ikke kunne klappe den etc.

Som jeg har nevnt tidligere så var jeg ikke klar over at de skulle komme og at hunden skulle gå fritt rundt i huset. Selvfølgelig burde jeg kanskje ha undersøkt dette på forhånd - men vi har hatt det så travelt at jeg rett og slett ikke har rukket å tenke på dette.

Jeg nevnte ikke med et ord noe om allergien, så den klaginga og sytinga du refererer til var det ikke noe av. Jeg hadde imidlertid litt problemer med å være så blid og hyggelig som jeg egentlig ønsker å være. (Pga stadig sterkere allergiplager). Mannen min for svigermor rett før vi dro at det var pga allergien vi hadde holdt oss litt ute og hos naboen (ei anna søster)

Eh - ble litt skrivefeil her og der...

Og jeg NEVNTE jo at jeg var allergisk - hvis hunden ville "hilse" på meg så måtte jeg jo si at jeg ikke kunne pga allergien. Så det er ikke slik at de kan ha glemt det på noe vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller har jeg grunn til det...

Det var selvfølgelig ikke så bokstavelig ment. Men sagt for å sette på spissen hvordan det kan oppfattes hvis en allergisk person skal tas hensyn til fremfor hva "alle andre" ønsker.

Det handler heller ikke om å "bare vise frem hunden" men om ulempene det ville medført for henne hvis hun IKKE kunne tatt den med.

Av og til må det også være lov å si til allergikeren at det blir gjort ting som IKKE passer for ham/henne. Så vedkommende har muligheten til å innrette seg deretter.

Det er også å ta hensyn!

Hvilken mulighet har jeg å innrette meg da? Hva tror du de hadde sagt om jeg ikke kom (eller VI ikke kom) til det obligatorske førjulsbesøket???

Vel - problemet er - tror jeg - at de ikke tror på meg når jeg sier jeg er allergisk - så uansett hva jeg hadde gjort så ville jeg blitt stemplet som vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innleggene her høres du ut som en sutrende klagende allergiperson som blåser opp allergien din. Du krever at alle skal ta hensyn til deg, som om verden kun dreier seg om deg. Kanskje svigerfamilien din glemmer allergien din? Jeg husker ikke på alle plagene til mine svigersøsken f.eks. Hvor mye skal svigerfamilien din egentlig måtte anstrenge seg for å blidgjøre deg for at du ikke skal bli sur?

Sorry hvis jeg høres irritert ut, men det er så ufattelig mange personer som okker og maser om allergier mot alt mulig, den ene verre enn den andre, tåler jo ingenting. Er så innmari lei av all allergipraten rundt om, tror de fleste overdriver svært bare for å få oppmerksomhet. Kanskje du også?

Et av mine barn har matallergi og det har til dags dato _aldri_ skjedd at noen i slekta har glemt det etter at vi har fortalt om det én gang.

Det hender de spør fordi de ikke husker hele nei-lista, og det er selvsagt helt greit. Men vi har aldri behøvd kjempe for å bli trodd og tatt hensyn til.

Jeg hadde blitt drittsur om jeg hadde måtte kjempe så hardt som det beskrives i hovedinnlegget for ting som egentlig er ganske enkle.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skal allergikere gjøre, da, når ikke-allergikere blir "lei av å ta hensyn"? Bli syke/dø? Bare sånn at ikke-allergikere skal få slippe å ta hensyn?

Jo, det hadde vel vært det mest hensynsfulle.

;-)

Mot dårskapen kjemper selv gudene forgjeves.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selsagt skal man ta hensyn så langt det er mulig! Og enkle tiltak som å fjerne evt alelrgifremkallende planter, eller la hunden/katten være på egne rom noen timer under besøket etc. synes jeg det er en selvfølge at man gjør!

Men hovedpoenget mitt er at allergikeren ikke automatisk bør forvente at omstendighete rundt dem skal belastes med, kanskje til dels store, ulemper for å ta hensyn til deres allergi!

Men hvor grensen går for hva som er "store ulemper" vil man sikkert kunne diskutere i det vide og det brede uten å bli enige.

I tilfellet her leser jeg det som at trådstarters svigerinne nylig har skaffet seg en hund, kanskje en valp, og hun blir som vanlig invitert på julebesøk til sine egne foreldre. Hunden er også velkommen. Og hun vil ta den med for å vise den frem til familien, noe som også vil være til glede for øvrige familiemedlemmer.

Hun vil selvsagt gjerne på julebesøk til sine foreldre, slik hun antagelig har gjort i årevis, lenge før trådstarter kom inn i bildet, og iår blir det også ekstra stas å vise frem hunden!

Men nei da! Her kommer den allergiske svigerinnen og ødelegger all moroa! Hun forlanger å bli tatt hensyn til! Og siden hun ikke gidder å ta medisiner, (de har jo litt bivirkninger!!) og det ikke er hennes skyld at hun er allergisk, så er hun i sin fulle rett! For denne søsteren har jo selv skyld i at hun har skaffet seg hund!

Dermed bør hun, av hensyn til allergikeren, enten avstå fra julebesøket hos sine egne foreldre, eller betale dyre dommer for å plassere hunden på kennel? Resten av familien får også pent klare seg uten gleden ved besøk av hunden ( og kanskje eieren)

For meg, er det faktisk ikke så innlysende at det er allergikerens behov som skal komme i første rekke her.

Å vise hensyn, kan også være å informere om at hunden vil være tilstede under dette besøket, - noe jeg selvsagt synes de skulle ha gjort! Da hadde trådstarter kunnet ta sine forhåndsregler ved å ta medisiner, eller unngått å bli med akkurat denne gangen.

Hensynet må gå begge veier!

Og det er tross alt den allergiske som har en "sykdom" og må innrette livet sitt deretter.De kan ikke forvente at omgivelsene alltid ønsker å innrette seg etter dem. Og det synes jeg faktisk de bør respektere!

Du verden vilke offer denne allergikeren krever fra omgivelsene.

Få vite om på forhånd at det kommer en hund slik at hun kan starte medisinering. De fleste allergimedisiner virker forebyggende. Noen bør helst ta mer enn en uke før eksponering. Så å begynne medisinering samtidig som man eksponeres har kun begrenset/ingen effekt. Alle har for øvrig ikke like god effekt av medisinene.

Visste du forresten at en del allergimedisiner er så søvndyssende at de også kan brukes til innsovning?

Det andre hun ber om er at hunden skal holdes på rom hun ikke behøver å være og ikke fly rundt i hele huset.

Fy flate hvilken kravstor gledesdreper. Og alt sammen bare fordi hun ikke liker bihulebetennelse. Nei, slike mennesker trenger man ikke!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sorry hvis jeg høres irritert ut, men det er så ufattelig mange personer som okker og maser om allergier mot alt mulig, den ene verre enn den andre, tåler jo ingenting. Er så innmari lei av all allergipraten rundt om, tror de fleste overdriver svært bare for å få oppmerksomhet. Kanskje du også?''

Det var jo litt av en kraftsalve. Hva mener du allergikere skal gjøre, da, når de blir syke av å være i nærheten av spesielle ting de er allergiske mot? Besvime litt sånn lett og kvinnelig i stillhet, lide i stillhet eller rett og slett mure seg inne?

Finne seg et koselig hjørne og dø...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - det er jo en ide - men som sagt så innebærer det jo et brudd på alle inngrodde tradisjoner så det er ikke bare bare for "lille" meg å endre det! Som sagt så føler jeg ikke jeg har stemmerett i den familien.

Ja, der satte du kanskje fingeren på problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også å ta hensyn!

Hvordan mener du man skal innrette seg? Er du så innesnødd at du tror allergi bare er en lett irritasjon i nese og øyne? Tror du virkelig at alle blir friske av medisiner?

Å "innrette" seg innebærer å finne seg i å bli syk, evt. dødssyk, eller holde seg unna.

Jeg håper at du ikke blir møtt med den samme arroganse og uforstand som du nå legger for dagen om du skulle bli syk en gang.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest atte gåran

Faktisk, tanken slo meg da de skaffet seg hund for fire år siden - at det var litt lite hensynsfullt overfor meg..... Men i og med at vi sjelden er på beøsk over flere timer, går det greit.

Svigermor kunne gjerne tenkt seg hund (hun har hatt flere hunder tidligere), men velger å ikke ha det fordi jeg er allergisk, og når vi først kommer til henne, er vi der gjerne i 1- 1,5 uke om gangen.

Hva?? Nå tuller du håper jeg!! Du kan bare ikke mene at det var hensynsløst at hun skaffet seg hund fordi DU er allergisk?? Hvor ego går det an å bli? Jeg er et hundemenneske, og skulle jeg da ikke kunne skaffe meg hund fordi at min svigerinne evt var allergisk? Jeg er SJOKKERT! Det sier vel det meste om allergikerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?? Nå tuller du håper jeg!! Du kan bare ikke mene at det var hensynsløst at hun skaffet seg hund fordi DU er allergisk?? Hvor ego går det an å bli? Jeg er et hundemenneske, og skulle jeg da ikke kunne skaffe meg hund fordi at min svigerinne evt var allergisk? Jeg er SJOKKERT! Det sier vel det meste om allergikerne

Hun vet jo at jeg er veldig allergisk, og at barna våre trolig også blir allergikere. Ungene overnattet der i helga, og da fkk eldstemann en reaksjon som virket veldig allergisk - så vi får nå se hvordan det blir fremover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det hadde vel vært det mest hensynsfulle.

;-)

Mot dårskapen kjemper selv gudene forgjeves.

mvh

Takke faen (eller noen andre, for den saks skyld) for at vi har vært forskånet for allergier av alvorlig slag i vår familie. Vi kjemper en hard nok kamp for å få være i et røykfritt miljø hos svigermor, hun synes visst at vi duller med vår lille astmatiker. Tør ikke tenke på hva en matallergi ville ha avstedkommet.

Føler virkelig med allergikere som må ha slike folk rundt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne seg et koselig hjørne og dø...

;-)

mvh

Det kan virke som om hjørnet absolutt ikke bør være koselig engang...

Denne totale mangelen på forståelse for at man gjør andre syke er helt ubegripelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om hjørnet absolutt ikke bør være koselig engang...

Denne totale mangelen på forståelse for at man gjør andre syke er helt ubegripelig!

Ganske absur, ja.

Vi blir for øvrig ikke hørt på motsatt måte i vår familie. Når vi sier at akkurat den mattypen er ikke så veldig farlig og det går fint an å plukke ut bitene, bryr de seg ikke om det vi sier.

Ingen skal da behøve å sitte å plukke ut biter av maten!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197918280' post='3753906]

''Har tenkt på det ja. Men da blir det nok rabalder i familien. Får se til neste jul.''

Vi tok rabalderet. Det var deres eget argument som "felte" dem. -Vi vil være hjemme vi. Ja det vil vi også :o)

''Det var deres eget argument som "felte" dem. -Vi vil være hjemme vi. Ja det vil vi også :o)''

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...