Gå til innhold

Hva er fordelene og ulempene ved bruk av Sarotex ved søvnproblemer?

Anbefalte innlegg

Gjest krillens
Skrevet

Jeg er en jente på 22 år som har slitt med søvnproblemer i mange år. Har lenge prøvd å finne årsakene til søvnproblemene, men det virker som det er en blanding av fysiske og psykiske problemer. Fra naturens side er jeg svært utpreget B-menneske, samtidig som jeg er en svært stresset og urolig person. Derfor sovner jeg sent, og når jeg først sovner har jeg en urolig og dårlig søvnkvalitet. Dette går ut over jobb og studier, og gjør at jeg konstant føler meg sliten. Jeg har prøvd imovane, men opplever å sovne fort for å så begynne å våkne igjen rundt 4 timer etter jeg tok pillen. Derfor har jeg nå prøvd Sarotex, og for første gang på lenge har jeg faktisk fått en bedre søvnkvalitet. Hva kan dette si om mitt søvnproblem? Jeg vet at sarotex er et eldre middel mot depresjon, betyr det at jeg burde bruke en nyere medisin av samme type? Bruker foreløpig 10mg om kvelden, står på resepten min at jeg kan bruke opp til 30mg ved behov. Er det avhengighetsskapende? isåfall, finnes det tilsvarende medisin som ikke er det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er tre måter (eller kombinasjonen av disse) å sove dårlig på:

Innsovningsvansker, gjennomsovingsvansker (urolig og avbrutt søvn) og tidlig oppvåkning.

Imovane og tilsvarende virker best på innsovningsvansker.

Sarotex blir du ikke avhengig av. Derimot kan du bli tørr i munnen (obs karies), tørr andre steder der en ikke alltid ønsker å være det, økt puls, hang-over og trøtthet på dagtid. Det er helt trygt og bruke det, og det er sannsynligvis et av verdens mest brukte AD gjennom tidene.

Jeg vil imidlertid anbefale at en prøver Tolvon før en går til et gammelt middel som Sarotex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...