Gå til innhold

Skuffet over mangel på julebudskap


Gjest buas

Anbefalte innlegg

Så lenge du velger å fortsette som medlem av Kirken Den Norske og endog døper barna dine, har du ingen ting å klage over om de så hadde en time kristendom med andakt og bønn hver dag på skolen all den tid det ikke gikk ut over det som ellers skal læres.

mvh

Hvis de hadde en time hver dag på skolen, ville det nok gå ut over annet som skulle læres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    38

  • morsan

    17

  • Katt-ja

    9

  • villbringebær

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Så lenge du velger å fortsette som medlem av Kirken Den Norske og endog døper barna dine, har du ingen ting å klage over om de så hadde en time kristendom med andakt og bønn hver dag på skolen all den tid det ikke gikk ut over det som ellers skal læres.

mvh

Nei? Det har jeg ikke sagt og det ville jeg heller ikke klage over. Det jeg ville klaget over er om det kristne budskapet fikk ta helt overhånd, slik jeg har mistanke om at det i mine øyne ville gjøre om trådstarter eller hennes likesinnede fikk bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så lenge du velger å fortsette som medlem av Kirken Den Norske og endog døper barna dine, har du ingen ting å klage over om de så hadde en time kristendom med andakt og bønn hver dag på skolen all den tid det ikke gikk ut over det som ellers skal læres.

mvh

Så først nå at du skrev ''hver dag'' - én time bibelhistorie og kristendom hver eneste dag ville jeg synes var alt for mye; det ville da måtte gå ut over annen læring og/eller utfoldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Det har jeg ikke sagt og det ville jeg heller ikke klage over. Det jeg ville klaget over er om det kristne budskapet fikk ta helt overhånd, slik jeg har mistanke om at det i mine øyne ville gjøre om trådstarter eller hennes likesinnede fikk bestemme.

Nå skal man passe seg for å påta seg å fortelle hva andre mener.

Men synes du at det trådstarter etterlyser, et f.eks. et skuespill om juleevangeliet eller en julegudstjeneste er at det kristne tar overhånd?

Men som medlem av statskirken kan det ikke bli for mye kristendom i skolen for barna dine med mindre det gikk ut over de andre fagene som skulle læres.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så først nå at du skrev ''hver dag'' - én time bibelhistorie og kristendom hver eneste dag ville jeg synes var alt for mye; det ville da måtte gå ut over annen læring og/eller utfoldelse.

Slik skolen fungerer i dag, ville det definitivt gått ut over de andre fagene, ja.

Men om det hadde vært mulig at det ikke gjorde det, kan du ikke klage på den kristne påvirkningen all den tid du selv har valgt å stå i et kristen trossamfunn og endog døpt barna dine inn i det.

Du må melde deg og barna ut av kriken før du klager. Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står du i statskirken, men ønsker ikke at barna skal få det kristne budskapet utenom i minimale utvannede doser????????

Hvorfor er du i så fall medlem av statskirken?

mvh

Jeg for min del trodde religion var en privatsak. Jeg vil tro det kan være mulig å være kristen, men ønske å holde religionsutøvelse og -opplæring til hjemmet og ikke som en del av skoleundervisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de hadde en time hver dag på skolen, ville det nok gå ut over annet som skulle læres...

Jepp det ville det.

Dette er jo kun et teoretisk eksempel for å understreke at man ikke kan klage på at noen lærer barna sine om Gud når man selv står i statskirken og har døpt barna sine inn i den.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skolen fungerer i dag, ville det definitivt gått ut over de andre fagene, ja.

Men om det hadde vært mulig at det ikke gjorde det, kan du ikke klage på den kristne påvirkningen all den tid du selv har valgt å stå i et kristen trossamfunn og endog døpt barna dine inn i det.

Du må melde deg og barna ut av kriken før du klager. Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.

mvh

''Du må melde deg og barna ut av kriken før du klager. Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.''

Selvsagt kan man reagere på det! Man har jo bare samtykket i at barnet skal opplæres - ikke i at hvem som helst har rett til å forestå forkynnelsen av barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del trodde religion var en privatsak. Jeg vil tro det kan være mulig å være kristen, men ønske å holde religionsutøvelse og -opplæring til hjemmet og ikke som en del av skoleundervisningen.

Men på hvilken måte blir det privat når man sender barna til en offentlig skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.

En tro er noe som angår en større del av livet enn en fem minutters andakt hver ettermiddag. Det handler i stor grad om hva man fyller hverdagen og ikke minst høytidsdagene med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at du blir frustrert. Vi har faktisk (ennå i alle fall) en statsreligion. Da synes jeg nesten det bare skulle mangle at vi ikke fikk utøve den også i det offentlige rom.

Vår skole har heldigvis ikke kuttet ut de tradisjonelle juleverdiene. De har julekrybbe, synger julesanger, forteller om hva som skjedde, leser juleevangeliet osv.

Selvsagt lærer barna også om de andre religionene - det skulle bare mangle. Likevel synes jeg det er helt feil å ikke ha hovedfokus på det som tross alt er statsreligionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det ville det.

Dette er jo kun et teoretisk eksempel for å understreke at man ikke kan klage på at noen lærer barna sine om Gud når man selv står i statskirken og har døpt barna sine inn i den.

mvh

Nei, jeg ville da aldri klage over at andre foreldre lærer sine barn om kristendommen. Og barna mine er døpt. Og jeg regner meg som "litt mer kristen enn ikke-kristen". Tror jeg. (men ikke alltid).

Likevel synes jeg forkynning i skolesammenheng blir galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Slik skolen fungerer i dag, ville det definitivt gått ut over de andre fagene, ja.

Men om det hadde vært mulig at det ikke gjorde det, kan du ikke klage på den kristne påvirkningen all den tid du selv har valgt å stå i et kristen trossamfunn og endog døpt barna dine inn i det.

Du må melde deg og barna ut av kriken før du klager. Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.

mvh

Du sier noe, vet jo egentlig dette.

Og jeg klager ikke heller - jeg støttet jo til og med trådstarter i at det kristne budskapet i forbindelse med julen har blitt for fjernt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på hvilken måte blir det privat når man sender barna til en offentlig skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.

En tro er noe som angår en større del av livet enn en fem minutters andakt hver ettermiddag. Det handler i stor grad om hva man fyller hverdagen og ikke minst høytidsdagene med.

mvh

''Men på hvilken måte blir det privat når man sender barna til en offentlig skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.''

Hvis man selv ønsker å formidle det kristne budskapet til sine barn, er det jo IKKE stikk i strid med ens egne ønsker å sende barna til en skole der det ikke forkynnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men på hvilken måte blir det privat når man sender barna til en offentlig skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.

En tro er noe som angår en større del av livet enn en fem minutters andakt hver ettermiddag. Det handler i stor grad om hva man fyller hverdagen og ikke minst høytidsdagene med.

mvh

''...en skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.''

Hva slags skole er det du mener? Satanist-skole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du må melde deg og barna ut av kriken før du klager. Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.''

Selvsagt kan man reagere på det! Man har jo bare samtykket i at barnet skal opplæres - ikke i at hvem som helst har rett til å forestå forkynnelsen av barnet ditt.

Man har samtykket til at barna skal _oppdras_. Oppdragelse er noe som skjer på skolen også.

Poenget her er ikke om barna skal ha en time krist. hver dag. Det er kun et meget hypotetisk eksempel. Det dreier seg om at hvis man er så allergisk for det kristne budskapet at man kun vil at barna skal møte det i en minimal og utvannet form, bør man snarest melde seg ut av alle kristne trossamfunn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Slik skolen fungerer i dag, ville det definitivt gått ut over de andre fagene, ja.

Men om det hadde vært mulig at det ikke gjorde det, kan du ikke klage på den kristne påvirkningen all den tid du selv har valgt å stå i et kristen trossamfunn og endog døpt barna dine inn i det.

Du må melde deg og barna ut av kriken før du klager. Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.

mvh

Forøvrig er jeg enig med andre her i at man godt kan ønske å være medlem i Statskirken, og endog døpe barna, uten nødvendigvis å ønske særlig av bibelhistorie og annen kristendom i skolen.

Går litt fort i svingene her, har egentlig ikke tid til en slik interessant diskusjon akkurat nå :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...en skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.''

Hva slags skole er det du mener? Satanist-skole?

En skole som f.eks. som buas skriver har fjernet det kristne budskapet fra julen, uten å fjerne julen. De har med andre ord gitt julen et helt annet innhold enn det mange kristne vil ønske skal formidles til deres barn.

Lot de julen være en privatsak og ikke et tema på skolen ble det annerledes. Men her får barna servert en jul ribbet for det innholdet mange hjem ønsker den skal ha.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har samtykket til at barna skal _oppdras_. Oppdragelse er noe som skjer på skolen også.

Poenget her er ikke om barna skal ha en time krist. hver dag. Det er kun et meget hypotetisk eksempel. Det dreier seg om at hvis man er så allergisk for det kristne budskapet at man kun vil at barna skal møte det i en minimal og utvannet form, bør man snarest melde seg ut av alle kristne trossamfunn.

mvh

I det siste innlegget skrev du: '' Det dreier seg om at hvis man er så allergisk for det kristne budskapet at man kun vil at barna skal møte det i en minimal og utvannet form, bør man snarest melde seg ut av alle kristne trossamfunn.''

Hvilket jeg absolutt er enig i, men dette utsagnet er jo noe helt annet enn det forrige der du sa:

''Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.''

..hvilket strekker seg ekstremt mye lenger, og det er ikke slik at man må være enig eller uenig i begge to utsagn samtidig.

Det er fullt ut gjennomførbart å ønske at barna skal oppdras i den kristne tro og møte kristendommen i en form som ikke er "utvannet", men samtidig sende barna til en skole der det ikke opplæres eller forkynnes i den kristne tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

*applauderer* Veldig, veldig bra innlegg! Kunne ikke blitt mer enig! :) Det er leit å se den retningen det hele har tatt. Julebudskapet er redusert til shopping, mat og sosiale sammenkomster. Hvorfor vi faktisk feirer jul, smuldrer mer og mer bort. Det er da det blir viktig for oss, med disse verdiene, å holde fast på det - og å si i fra!

Har ikke lest hele tråden her,men regne med du har fått en del pepper her -ikke minst av humanetikerne og ateistene ;)

Flott skrevet, også håper jeg du får gehør hos rektor!!

Amen!! :-)

Skriver under her jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men på hvilken måte blir det privat når man sender barna til en offentlig skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.''

Hvis man selv ønsker å formidle det kristne budskapet til sine barn, er det jo IKKE stikk i strid med ens egne ønsker å sende barna til en skole der det ikke forkynnes.

Men skolen forkynner et annet julebudskap, om nisser, gaver eller jeg vet ikke hva. Å fjerne kjerneinnholdet fra noe er å gjøre det til noe helt annet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...