Gå til innhold

Skuffet over mangel på julebudskap


Gjest buas

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

I det siste innlegget skrev du: '' Det dreier seg om at hvis man er så allergisk for det kristne budskapet at man kun vil at barna skal møte det i en minimal og utvannet form, bør man snarest melde seg ut av alle kristne trossamfunn.''

Hvilket jeg absolutt er enig i, men dette utsagnet er jo noe helt annet enn det forrige der du sa:

''Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.''

..hvilket strekker seg ekstremt mye lenger, og det er ikke slik at man må være enig eller uenig i begge to utsagn samtidig.

Det er fullt ut gjennomførbart å ønske at barna skal oppdras i den kristne tro og møte kristendommen i en form som ikke er "utvannet", men samtidig sende barna til en skole der det ikke opplæres eller forkynnes i den kristne tro.

Så godt jeg har deg til å uttrykke hva jeg egentlig mener, morsan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    38

  • morsan

    17

  • Katt-ja

    9

  • villbringebær

    6

Mest aktive i denne tråden

I det siste innlegget skrev du: '' Det dreier seg om at hvis man er så allergisk for det kristne budskapet at man kun vil at barna skal møte det i en minimal og utvannet form, bør man snarest melde seg ut av alle kristne trossamfunn.''

Hvilket jeg absolutt er enig i, men dette utsagnet er jo noe helt annet enn det forrige der du sa:

''Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.''

..hvilket strekker seg ekstremt mye lenger, og det er ikke slik at man må være enig eller uenig i begge to utsagn samtidig.

Det er fullt ut gjennomførbart å ønske at barna skal oppdras i den kristne tro og møte kristendommen i en form som ikke er "utvannet", men samtidig sende barna til en skole der det ikke opplæres eller forkynnes i den kristne tro.

De forrige utsagnene må sees i sammenheng med det de var et svar på.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skole som f.eks. som buas skriver har fjernet det kristne budskapet fra julen, uten å fjerne julen. De har med andre ord gitt julen et helt annet innhold enn det mange kristne vil ønske skal formidles til deres barn.

Lot de julen være en privatsak og ikke et tema på skolen ble det annerledes. Men her får barna servert en jul ribbet for det innholdet mange hjem ønsker den skal ha.

mvh

"Stikk i strid" blir litt drøyt. De forteller vel ikke at kristendommen er noe sprøyt?

Jeg synes det er riktig at skolen blir litt mer nøytral, all den tid det er såpass mange elever med tilhold i en annen religion.

Uten at jeg er allergisk for kristendom selv.

Det ville da være ulogisk å forbigå julen i stillhet på en barneskole, bare fordi om man ikke skal forkynne? Barn er veldig opptatt av julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt jeg har deg til å uttrykke hva jeg egentlig mener, morsan :)

''Så godt jeg har deg til å uttrykke hva jeg egentlig mener, morsan :)''

Underskriver denne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skolen fungerer i dag, ville det definitivt gått ut over de andre fagene, ja.

Men om det hadde vært mulig at det ikke gjorde det, kan du ikke klage på den kristne påvirkningen all den tid du selv har valgt å stå i et kristen trossamfunn og endog døpt barna dine inn i det.

Du må melde deg og barna ut av kriken før du klager. Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.

mvh

''Du må melde deg og barna ut av kriken før du klager. Du har jo offentlig erklært at de skal oppdras i den kristne forsakelse og tro. Da kan du ikke bli sur om noen gjør det.''

Man har lovt å selv oppdra barnet i den kristne tro, man har ikke gitt en generell fullmakt til at hvem som helst kan drive forkynnelse av den kristne tro til barnet. Jeg er rimelig sikker på at det går an å være både personlig kristen og motstander av kristen formålsparagraf i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Jeg stoetter deg fullt ut, buas!

Jenta mi gaar paa en katolsk kristen skole her i Spania. Da vi bodde i Norge, gikk hun ogsaa paa en kristen skole, i regi av pinsebevegelsen. Der hadde de 5 minutter boenn hver morgen. Kristendoms undervisning, og de sang for maten.

Miljoet var kjempefint, ogsaa fordi det var en liten skole og laererne hadde tid til aa se hver enkelt elev.

Barna tilpasser seg nye miljoe fort, om du skulle komme paa tanken aa skifte skole for barna dine. Men skjoenner det blir vanskelig med tanke paa at de har venner og sikkert trives godt der de er naa.

Du faar gjoere din jobb med aa laere barna dine opp i den kristne tro, det vil ikke glemmes av dem fordi de gaar paa en skole som forsoemmer dette.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt jeg har deg til å uttrykke hva jeg egentlig mener, morsan :)

;-)

Har ikke akkurat lyst til å få f eks Børre Knudsen på døra fordi om ungen min er døpt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skolen forkynner et annet julebudskap, om nisser, gaver eller jeg vet ikke hva. Å fjerne kjerneinnholdet fra noe er å gjøre det til noe helt annet.

mvh

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål hva som er "noe helt annet" og ikke.

Både julenissen og gaver har jo ihvertfall en kristen opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på hvilken måte blir det privat når man sender barna til en offentlig skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.

En tro er noe som angår en større del av livet enn en fem minutters andakt hver ettermiddag. Det handler i stor grad om hva man fyller hverdagen og ikke minst høytidsdagene med.

mvh

Hva mener du? Jeg tenker at forkynnelse i skolen gjør det umulig å ha en privat tro eller ikke-tro.

Hadde skolen direkte motarbeidet de kristne verdiene hadde det jo vært noe annet, men det tviler jeg sterkt på er tilfellet. Hos oss har de jo lært om Jesu fødsel i forbindelse med julen, men de har ikke lest juleevangeliet (så vidt jeg vet) og har ikke hatt julespill (i hvertfall ikke for oss foreldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stikk i strid" blir litt drøyt. De forteller vel ikke at kristendommen er noe sprøyt?

Jeg synes det er riktig at skolen blir litt mer nøytral, all den tid det er såpass mange elever med tilhold i en annen religion.

Uten at jeg er allergisk for kristendom selv.

Det ville da være ulogisk å forbigå julen i stillhet på en barneskole, bare fordi om man ikke skal forkynne? Barn er veldig opptatt av julen.

Å formidle at julen inneholder alt mulig annet bare ikke juleevangeliet, er å fortelle barna noe om hva som er viktig og hva som er så uvesentlig av vi driter i det.

Problement er at det ikke finnes noe nøytralt. Hvem skal definere hva som er nøytralt, dvs ikke forstyrrende for det livssynet hjemmet forsøker å formidle?

Det du regner som nøytralt, kan være sterkt ladet for noen andre. Du ønsker, slik jeg forstår deg, en skole med en søt liten dose utvannet, ufarlig kristendom. Det er din preferanse, men det er ikke nøytralitet.

I forhold til livssyn forkynner man ikke bare med det man sier, men med det man ikke sier.

En del kristne velger å ta barna sine ut av offentlig skole fordi de opplever den som så lite nøytral i forhold til deres tro.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

;-)

Har ikke akkurat lyst til å få f eks Børre Knudsen på døra fordi om ungen min er døpt! ;-)

Såpass må du da forvente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

...får vurdere å be inn Jehovas vitner på kaffe neste gang de kommer på døra;-)

Husker noen venninner og jeg yndet å gjøre det i tenårene, for å "grille" stakkare med spørsmål og le av svarene vi fikk.

Slemme var vi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å formidle at julen inneholder alt mulig annet bare ikke juleevangeliet, er å fortelle barna noe om hva som er viktig og hva som er så uvesentlig av vi driter i det.

Problement er at det ikke finnes noe nøytralt. Hvem skal definere hva som er nøytralt, dvs ikke forstyrrende for det livssynet hjemmet forsøker å formidle?

Det du regner som nøytralt, kan være sterkt ladet for noen andre. Du ønsker, slik jeg forstår deg, en skole med en søt liten dose utvannet, ufarlig kristendom. Det er din preferanse, men det er ikke nøytralitet.

I forhold til livssyn forkynner man ikke bare med det man sier, men med det man ikke sier.

En del kristne velger å ta barna sine ut av offentlig skole fordi de opplever den som så lite nøytral i forhold til deres tro.

mvh

''Hvem skal definere hva som er nøytralt, dvs ikke forstyrrende for det livssynet hjemmet forsøker å formidle?''

Tja,- glad for at ikke akkurat jeg skal det i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Nøyaktig HVA er "julebudskapet"?

Tror ikke brev gjør noen forskjell. Den norske skolen skal være livssynsnøytral. Det er ikke skolens oppgave å oppdra barna til religiøs tro, heldigvis.

Om det er vanskelig for deg får du legge inn litt personlig innsats for å styrke troen.

Er den ikke sterk nok til at den ikke holder fordi de ikke holder på med ting på skolen, da må det jo være noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noen venninner og jeg yndet å gjøre det i tenårene, for å "grille" stakkare med spørsmål og le av svarene vi fikk.

Slemme var vi!

En bekjent bad dem også gladelig inn på kaffe, rett og slett fordi han elsket å diskutere. Han slet nesten ut omgivelsene sine ved sine stadige diskusjoner om dette og hint.

Uansett hva du sa, kunne du risikere at han begynte å debattere det, for så neste gang høre igjen dine egen argumenter bli brutk av han mot andre.

Men han fikk usedvanlig god trening i det å argumentere for noe og å belyse en sak fra mer enn én side, i tillegg til at han hadde hovedfag i filosofi og var en særdeles belest mann.

Han debatterte de stakkars vitnene i senk gang på gang, men kom tilbake for mer! :-) Vet ikke om det skyldes at de da i det minste hadde noen som hørte på dem, eller om de bare ble enda mer oppsatt på å overbevise han, eller om det var fordi de alle andre steder fikk døra slengt i fleisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å være relegionsnøytral. Et ikkebudskap er også et budskap. Fyller skolen juleforberedelser med ting som er kjemisk renset for vår julefeirings historiske innhold, er det også et budskap; Julen er tom for dypere mening og innhold.

mvh

Det har du rett i, men hvordan vil du løse situasjonen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Står du i statskirken, men ønsker ikke at barna skal få det kristne budskapet utenom i minimale utvannede doser????????

Hvorfor er du i så fall medlem av statskirken?

mvh

de vanligste grunnene til at folk ikke melder seg ut

1. Kirken lar være å sende utmeldelsesskjema om man ber om det. (nå er det problemet løst fordi ikke bare kirken har disse skjemaene lenger)

2. Kirken oppdaterer sine lister og melder inn igjen automatisk de som ikke er registrert i andre trossamfunn.

3. Folk tenker at det ikke er noe vits å melde seg ut, de bryr seg ikke. Pengene går jo for eks til kirken uansett så lenge man ikke melder seg inn et annet sted.

OG jeg kan ikke tenke meg at du lever i den naive tro, pielill, at mesteparten av de som er medlem i kirken er det av personlige religiøse grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men på hvilken måte blir det privat når man sender barna til en offentlig skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.

En tro er noe som angår en større del av livet enn en fem minutters andakt hver ettermiddag. Det handler i stor grad om hva man fyller hverdagen og ikke minst høytidsdagene med.

mvh

Hvilke verdier som er stikk i strid med det du mener er det du snakker om egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er nøytralt?

Det som er "nøytralt" for deg er ikke nøytralt for noen andre.

Det er like lite nøytralt å ikke fortelle barna om Gud som å gjøre det. Og det er heller ikke nøytralt å formidle en religion som en død teori for den det er en levende tro for.

"Nøytralitet" er en stor løgn og passer vel egentlig best til religioner som Bahai.

mvh

Jeg forteller mine barn at noen tror på Gud og andre ikke - og at ingen kan vite helt sikkert hva som virkelig er sant. For min del måtte skolen gjerne formidle like mye kristendom idag som de gjorde når jeg var liten, men jeg skjønner jo at det blir feil for noen. Det er galt for en lærer å formidle for elevene at Gud virkelig finnes når foreldrene til barnet ikke tror på dette. Det er også galt for en lærer å formidle for elevene at Gud ikke finnes, når elevens foreldre kanskje mener det motsatte. Hvordan mener du skolen bør opptre i forhold til religion da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...