Gå til innhold

Skuffet over mangel på julebudskap


Gjest buas

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Men skolen forkynner et annet julebudskap, om nisser, gaver eller jeg vet ikke hva. Å fjerne kjerneinnholdet fra noe er å gjøre det til noe helt annet.

mvh

nissen er vel et av de få julesymbolene som har et direkte kristent opphav!!!(st.nikolas)

I motsetning til juletreet, adventsstjernen, adventsstaker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    38

  • morsan

    17

  • Katt-ja

    9

  • villbringebær

    6

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke mulig å være relegionsnøytral. Et ikkebudskap er også et budskap. Fyller skolen juleforberedelser med ting som er kjemisk renset for vår julefeirings historiske innhold, er det også et budskap; Julen er tom for dypere mening og innhold.

mvh

''Fyller skolen juleforberedelser med ting som er kjemisk renset for vår julefeirings historiske innhold, er det også et budskap; Julen er tom for dypere mening og innhold.''

Jeg synes det er å strekke det fryktelig langt å si at "unnlatelse" er det samme som "motsetning".

"Unnlatelsen" består f eks i å ikke ha julespill eller julegudstjeneste, men derimot at barna får anledning til å lage julegaver til foreldrene, bake pepperkaker o.l.

Dette er jo vesensforskjellig fra å ha noen som _sier_ til barna at det kristne innholdet ved jula er bare tull.

Ved unnlatelsen står du helt fritt i å belære barnet ditt ved siden av om juleevangeliet (selv om du helst skulle ønske at også skolen tok seg av dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål hva som er "noe helt annet" og ikke.

Både julenissen og gaver har jo ihvertfall en kristen opprinnelse.

Gaver er vel neppe en kristen oppfinnelse. Kristendommen er jo knapt 2000 år gammel og folk gav da vitterligen gaver før den tid. Svært mange kulturer og religioner har feiringer som innbefatter gaver. Julefeiringen er jo heller ikke like gammel som kristendommen.

;-)

Julenissen er en katolsk oppfinnelse/helgen som med tiden er sterkt modifisert, for ikke å si transformert, av alt mulig, innkludert handelsstanden. Den norske julenissen er for øvrig krysset med fjøsnissen, som helt klart ikke er en kristen oppfinnelse.

Selv vokste jeg lykkelig opp uten nisse. Foreldrene mine skjønte ikke hvofor ting de gav oss skulle tilskrives en fantasifigur.

;-)

Nissen slik den er i dag, gir meg minimale assosiasjoner til julebudskapet, blir kanskje mer som en konkurrent.

Du kan fjerne juletreet, pynten, gavene, maten og ikke minst nissen og du vil fortsatt kunne ha en kristen jul. Men fjerner du juleevangeliet og julebudskapet har du en ramme uten noe bilde inni sett fra kristent ståsted.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å formidle at julen inneholder alt mulig annet bare ikke juleevangeliet, er å fortelle barna noe om hva som er viktig og hva som er så uvesentlig av vi driter i det.

Problement er at det ikke finnes noe nøytralt. Hvem skal definere hva som er nøytralt, dvs ikke forstyrrende for det livssynet hjemmet forsøker å formidle?

Det du regner som nøytralt, kan være sterkt ladet for noen andre. Du ønsker, slik jeg forstår deg, en skole med en søt liten dose utvannet, ufarlig kristendom. Det er din preferanse, men det er ikke nøytralitet.

I forhold til livssyn forkynner man ikke bare med det man sier, men med det man ikke sier.

En del kristne velger å ta barna sine ut av offentlig skole fordi de opplever den som så lite nøytral i forhold til deres tro.

mvh

Jeg beklager å si det, men til tross for høyt medlemstall i statskirken, tror jeg at de aller fleste ser på juleevangeliget som såpass uvesentlig at de driter i det.

Det er ca. 100 000 kirkegjengere her i landet. Til sammenligning er det ca. 77 000 medlemmer i Human-etisk forbund og ca. 72 000 muslimer.

Jeg mener at det ikke er det offentliges oppgave å fortelle barna at det er juleevangeliet som er det viktigste i julen til tross for at de aller fleste ikke har det inntrykket hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem skal definere hva som er nøytralt, dvs ikke forstyrrende for det livssynet hjemmet forsøker å formidle?''

Tja,- glad for at ikke akkurat jeg skal det i alle fall...

Jeg tror vi kunne fått en mye bedre debatt og en mer tolerant skole om man kunne slippe utopien om nøytralitet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaver er vel neppe en kristen oppfinnelse. Kristendommen er jo knapt 2000 år gammel og folk gav da vitterligen gaver før den tid. Svært mange kulturer og religioner har feiringer som innbefatter gaver. Julefeiringen er jo heller ikke like gammel som kristendommen.

;-)

Julenissen er en katolsk oppfinnelse/helgen som med tiden er sterkt modifisert, for ikke å si transformert, av alt mulig, innkludert handelsstanden. Den norske julenissen er for øvrig krysset med fjøsnissen, som helt klart ikke er en kristen oppfinnelse.

Selv vokste jeg lykkelig opp uten nisse. Foreldrene mine skjønte ikke hvofor ting de gav oss skulle tilskrives en fantasifigur.

;-)

Nissen slik den er i dag, gir meg minimale assosiasjoner til julebudskapet, blir kanskje mer som en konkurrent.

Du kan fjerne juletreet, pynten, gavene, maten og ikke minst nissen og du vil fortsatt kunne ha en kristen jul. Men fjerner du juleevangeliet og julebudskapet har du en ramme uten noe bilde inni sett fra kristent ståsted.

mvh

''Gaver er vel neppe en kristen oppfinnelse. Kristendommen er jo knapt 2000 år gammel og folk gav da vitterligen gaver før den tid. ''

Ja selvsagt! ;-) Men gaver tilknyttet julen henger jo sammen med Melchior & gutta;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Nå skal man passe seg for å påta seg å fortelle hva andre mener.

Men synes du at det trådstarter etterlyser, et f.eks. et skuespill om juleevangeliet eller en julegudstjeneste er at det kristne tar overhånd?

Men som medlem av statskirken kan det ikke bli for mye kristendom i skolen for barna dine med mindre det gikk ut over de andre fagene som skulle læres.

mvh

MEn en trådstarter som hevder at skolen formidler verdier som er stikk i strid med det kristne, synes jeg kanskje man kan være skeptisk til, for det lukter fundamentalisme.

Verdiene er gode de, og langt på vei de samme - de er bare ikke tvunget inn i en kristen ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...en skole som formidler verdier stikk i strid med det du ønsker å gi barna.''

Hva slags skole er det du mener? Satanist-skole?

*kveler et fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg tror vi kunne fått en mye bedre debatt og en mer tolerant skole om man kunne slippe utopien om nøytralitet.

mvh

ja kristendom og religion er jo kjent for å være MEGET tolerant.

Har du tenkt på at de tilpasningene mot en mer tolerant kristendom som har skjedd i Norge (feks kvinnesyn, homosyn, syndesyn) faktisk er påvirkning UTENFRA. Disse tingene har ikke oppstått innad i Kirken, de har oppstått som resultat av press utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig HVA er "julebudskapet"?

Tror ikke brev gjør noen forskjell. Den norske skolen skal være livssynsnøytral. Det er ikke skolens oppgave å oppdra barna til religiøs tro, heldigvis.

Om det er vanskelig for deg får du legge inn litt personlig innsats for å styrke troen.

Er den ikke sterk nok til at den ikke holder fordi de ikke holder på med ting på skolen, da må det jo være noe feil?

Om ikke brevet gjør noen forskjell, så må det jo være en grunn til at samfunnet har forandret seg såpass mye siden jeg var liten.

Det har jo tydeligvis vært noen som har åpnet for sine meninger, siden skolen har blitt nøytral i forhold til religion.

Noen må jo ha klaget, og blitt hørt.

Så det er iallefall en stemme fra meg, som forhåpentligvis kan bli tatt hensyn til ved neste juleavslutning.

En rektor kan jo oppfordre lærere til å fokusere litt mer på dette i jula.

Det er vel ingen lov mot akkurat det?

Jeg håper de som sitter med disse avgjørelsene snart tar hensyn til flertallet.

Og jeg tror flertallet ønsker å belyse julebudskapet mer i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Gaver er vel neppe en kristen oppfinnelse. Kristendommen er jo knapt 2000 år gammel og folk gav da vitterligen gaver før den tid. Svært mange kulturer og religioner har feiringer som innbefatter gaver. Julefeiringen er jo heller ikke like gammel som kristendommen.

;-)

Julenissen er en katolsk oppfinnelse/helgen som med tiden er sterkt modifisert, for ikke å si transformert, av alt mulig, innkludert handelsstanden. Den norske julenissen er for øvrig krysset med fjøsnissen, som helt klart ikke er en kristen oppfinnelse.

Selv vokste jeg lykkelig opp uten nisse. Foreldrene mine skjønte ikke hvofor ting de gav oss skulle tilskrives en fantasifigur.

;-)

Nissen slik den er i dag, gir meg minimale assosiasjoner til julebudskapet, blir kanskje mer som en konkurrent.

Du kan fjerne juletreet, pynten, gavene, maten og ikke minst nissen og du vil fortsatt kunne ha en kristen jul. Men fjerner du juleevangeliet og julebudskapet har du en ramme uten noe bilde inni sett fra kristent ståsted.

mvh

men HVA er dette budskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen og i barnehagen til barna våre har de vært på julegudstjeneste før jul. Dette er vanlig prosedyre for de fleste skolene her i nærheten. De foreldrene som ønsker det, blir tilbudt et alternativ opplegg for barnet sitt på skolen/i barnehagen den dagen det er gudstjeneste.

Minstemor på tre år kom hjem fra barnehagen her en dag og fortalte om Jesus som lå i krybben. Det er lenge siden jeg fortalte henne om dette og jeg tok det opp med henne rett før jul, men da kunne hun fortelle at dette hadde hun nettopp lært i barnehagen ;-)

Jeg trodde de fleste skoler iallefall hadde _litt_ om julens budskap før jul? Sikker på de ikke har tatt det opp med elevene uten at du har visst om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du? Jeg tenker at forkynnelse i skolen gjør det umulig å ha en privat tro eller ikke-tro.

Hadde skolen direkte motarbeidet de kristne verdiene hadde det jo vært noe annet, men det tviler jeg sterkt på er tilfellet. Hos oss har de jo lært om Jesu fødsel i forbindelse med julen, men de har ikke lest juleevangeliet (så vidt jeg vet) og har ikke hatt julespill (i hvertfall ikke for oss foreldre).

På mange områder vet jeg at mange kristne føler at den tro de forsøker å formidle til sine barn møter sterk motbør i den offentlige skolen.

Også muslimer kan finne den offentlige skolen så lite nøytral at de velger private kristne skoler i stedet.

Ved å forsøke å lage noe som skal passe til alle oppnår man som regel det stikk motsatte; At det nesten ikke passer noen.

Det er en utopi at skolen kan være nøytral og la alle livssyn føle seg like godt ivaretatt på en gang. Vi ville få en bedre og mer innkluderende offentlig skole om den kunne kvitte seg med slike luftslott.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Om ikke brevet gjør noen forskjell, så må det jo være en grunn til at samfunnet har forandret seg såpass mye siden jeg var liten.

Det har jo tydeligvis vært noen som har åpnet for sine meninger, siden skolen har blitt nøytral i forhold til religion.

Noen må jo ha klaget, og blitt hørt.

Så det er iallefall en stemme fra meg, som forhåpentligvis kan bli tatt hensyn til ved neste juleavslutning.

En rektor kan jo oppfordre lærere til å fokusere litt mer på dette i jula.

Det er vel ingen lov mot akkurat det?

Jeg håper de som sitter med disse avgjørelsene snart tar hensyn til flertallet.

Og jeg tror flertallet ønsker å belyse julebudskapet mer i skolen.

Endringene skjer fordi samfunnet sekulariseres og færre og færre tror på det kristne budskapet og historiene i bibelen.

1. nå fjernes skillet kirke og stat

2. kristen formålsparagraf er under endring, til å inkludere et mindre diskriminerende verdisyn

3.KRLfaget er dømt i menneskerettighetsdomstolen.

4. De ekte kristne er i ferd med å bli en minoritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mange områder vet jeg at mange kristne føler at den tro de forsøker å formidle til sine barn møter sterk motbør i den offentlige skolen.

Også muslimer kan finne den offentlige skolen så lite nøytral at de velger private kristne skoler i stedet.

Ved å forsøke å lage noe som skal passe til alle oppnår man som regel det stikk motsatte; At det nesten ikke passer noen.

Det er en utopi at skolen kan være nøytral og la alle livssyn føle seg like godt ivaretatt på en gang. Vi ville få en bedre og mer innkluderende offentlig skole om den kunne kvitte seg med slike luftslott.

mvh

Hva skal du ha sitedenfor slike luftslott, da?

Det blir masse ord, men veldig lite konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke verdier som er stikk i strid med det du mener er det du snakker om egentlig?

Akkurat her snakker vi om å beholde julen, men fjerne det som er kjernen i julefeiringen for mange, nemlig juleevangeliet. Det er verdier stikk i strid med mange kristnes livssyn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

På mange områder vet jeg at mange kristne føler at den tro de forsøker å formidle til sine barn møter sterk motbør i den offentlige skolen.

Også muslimer kan finne den offentlige skolen så lite nøytral at de velger private kristne skoler i stedet.

Ved å forsøke å lage noe som skal passe til alle oppnår man som regel det stikk motsatte; At det nesten ikke passer noen.

Det er en utopi at skolen kan være nøytral og la alle livssyn føle seg like godt ivaretatt på en gang. Vi ville få en bedre og mer innkluderende offentlig skole om den kunne kvitte seg med slike luftslott.

mvh

en av grunnene til at muslimene velger kristne skoler er at kristendom og islam har et felles opphav og en rekke likhetstrekk.

i tillegg er de vel redde for den offentlige skoles fokus på evolusjonsteori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Akkurat her snakker vi om å beholde julen, men fjerne det som er kjernen i julefeiringen for mange, nemlig juleevangeliet. Det er verdier stikk i strid med mange kristnes livssyn.

mvh

er juleevangeliet et budskap?

Det er en historie, en fortelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

MEn en trådstarter som hevder at skolen formidler verdier som er stikk i strid med det kristne, synes jeg kanskje man kan være skeptisk til, for det lukter fundamentalisme.

Verdiene er gode de, og langt på vei de samme - de er bare ikke tvunget inn i en kristen ramme.

det var ikke trådstarteren som sa dette. Det var jo en annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...