Gå til innhold

Skuffet over mangel på julebudskap


Gjest buas

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

Nå har jeg barnehagebarn og kan ikke uttale meg om skolen. Men i fjor spurte jeg ped.leder om hvorfor de ikke snakket om julebudskapet i barnehagen.

Jeg fikk som svar at det var for vanskelig å snakke om slikt med så små barn. Noe jeg er veldig uenig i - det blir måten man velger å formidle det på som er avgjørende.

Men kanskje er svaret hennes gjeldende flere steder, man gjør det så vanskelig og komplisert og er redd for å fornerme / såre noen - så lar man heller være.

Her har vi snakket masse om jesusbarnet. Og etter at storebror var med meg å se på julekrybbene i Oslo snakket han ikke om annet i nesten en uke.

grunnen til at det er vanskelig å snakke om slike ting med små barn er at flere og flere vet at historien ikke er sann.

Det er problematisk å fremstille den som sann, når den ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    38

  • morsan

    17

  • Katt-ja

    9

  • villbringebær

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Spekepølse

''At 90% er medlemmer av statskirken betyr dog _ikke_ at 90% er aktive kristne...''

Men i hele vide verden. Om man ikke vil ha noe med kristendom å gjøre, får man jo melde seg ut av alle kristen trossamfunn og organisasjoner. Et passivt medlem signaliserer jo et minstemål av tilknytning til trossamfunnet h*n er medlem av.

Så at noen ikke er "aktive" er ikke noe argument. Mer enn 90% av befolkningen er tilsluttet et eller annet kristent trossamfunn. Da blir det for dumt at skolen skal late som om dette ikke eksisterer i den trangsynte toleransens navn.

mvh

ja, toleranse er fyfy blant de kristne har jeg forstått.

fundamentalisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det er ikke mulig å være relegionsnøytral. Et ikkebudskap er også et budskap. Fyller skolen juleforberedelser med ting som er kjemisk renset for vår julefeirings historiske innhold, er det også et budskap; Julen er tom for dypere mening og innhold.

mvh

det er fullt mulig å være nøytral.

Å ikke formidle religiøse budskap er å være nøytral.

Så lenge man ikke erstatter de religiøse budskapene med fx evolusjonsteori, så er det nøytralt!

Poenget er at det forsvinner, ikke at det erstattes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Får de troen tredd nedover hodet når de viser det kristne julebudskpet i skolen i juletider?

Vil vel heller si at de som er kristne for tredd likegyldigheten og mangelen på budskapet over hodet.

Slik har det gått med mange barn jeg kjenner, de tror ikke fordi de lærer for lite om det.

Det blir ikke nevnt i skolesammenheng, og da hjelper det ikke hva vi foreldre prøver å¨lære dem.

Det skal hele tiden nøytraliseres, og dette fører til at færre og færre barn lærer om det og ender opp som ikke troende.

Dette er jo historie, og hvorfor skulle barn ha vondt av å lære det?

Da kan jo heller foreldrene til den lille gruppen som ikke tror heller ta ansvar for å lære dem at dette ikke er sant,hvis de mener det, men at dette faktisk er noe de fleste tror på.

fordi det er historier som i stor grad ikke er sanne.

Det er generelt ikke så bra å fortelle barn løgner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at det er vanskelig å snakke om slike ting med små barn er at flere og flere vet at historien ikke er sann.

Det er problematisk å fremstille den som sann, når den ikke er det.

Nei man treger da ikke formidle dette som en sannhet.

Man kan fortelle det som en historie, enkelt forklare at noen tror dette er sant, andre tror det ikke. For barn er det vel ikke så viktig hva som er absolutt sannhet, men jeg synes det er viktig til at de kjenner til ulike religioner. Dermed også hvorfor vi feirer jul sett fra et kristent ståsted. Så blir det videre opp til foreldrene om de vil fortelle barna om dette er sannheten eller at dette er "bare noe andre tror på". Håper du skjønner hva jeg mener, var litt vanskelig å formulere meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men hva er nøytralt?

Det som er "nøytralt" for deg er ikke nøytralt for noen andre.

Det er like lite nøytralt å ikke fortelle barna om Gud som å gjøre det. Og det er heller ikke nøytralt å formidle en religion som en død teori for den det er en levende tro for.

"Nøytralitet" er en stor løgn og passer vel egentlig best til religioner som Bahai.

mvh

Det er ikke like lite nøytralt å ikke fortelle om religion som det er å fotelle om det

Dessuten er det en forskjell på å fortelle om religion og å forkynne religiøse budskap.

Pielill, du trenger å sette deg inn i dette med nøytralitet, for du har ikke forstått det. Det er synd. Du tror at feks ateisme er det samme som å være mot å tro, en antitenkning. Poenget er at man lar ikke ikke-troen erstatte troens plass.

ikke-tro er ikke et livssyn i seg selv. ikke-tro er å løse opp forbindelsen mellom hva man tror om verden og hvordan man lever i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal du ha sitedenfor slike luftslott, da?

Det blir masse ord, men veldig lite konkret.

Man må begynne med en erkjennelse av at ingen ting er "nøytralt". Man formidler verdier samme pokker. Hvordan kan det bli respekt og toleranse når man ikke en gang er ærlige med hva man holder på med.

Så får man se med ærlige øyne på hvilke verdier og livssyn som faktisk formidles i skolen og om det er dette vi vil formidle.

Dernest kan man diskutere hvordan det oppleves for representanter av ulike livssyn å bli møtt med skolens verdiformidling.

Kanskje burde man sparke ut hele KRL-faget i barneskolen og gå over til et opplegg der foreldrene fikk velge mellom flere alternative trosopplæringer eventuelt å forestå trosopplæringen selv.

For de mange som per idag slettes ikke opplever skolen som nøytral og merker at det mangler et grunnleggende verdifellesskap mellom hjem og skole, hjelper det ikke det spøtt når de blir møtt med at dette er fantastisk og tolerant fordi det er nøytralt.

Kanskje bør vi også innse at den offentlige skolen, så snever som den er i både pedagogiske opplegg og livssyn, ikke kan favne alle.

Vi trenger også en solid debatt på om usynliggjøring av de tradisjonelle livssynene og religionene vi har her i landet er veien å gå for å vise toleranse. Man lærer da ikke toleranse av å krampeaktig kamuflere ulikhetene. Tvert imot.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Nei man treger da ikke formidle dette som en sannhet.

Man kan fortelle det som en historie, enkelt forklare at noen tror dette er sant, andre tror det ikke. For barn er det vel ikke så viktig hva som er absolutt sannhet, men jeg synes det er viktig til at de kjenner til ulike religioner. Dermed også hvorfor vi feirer jul sett fra et kristent ståsted. Så blir det videre opp til foreldrene om de vil fortelle barna om dette er sannheten eller at dette er "bare noe andre tror på". Håper du skjønner hva jeg mener, var litt vanskelig å formulere meg... :)

javisst, og dette gjør jo selv jeg. Og skolen gjør dette også til en viss grad, men det er vel nettopp dette som forharmer de kristne da.... verdiene som er stikk i strid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringene skjer fordi samfunnet sekulariseres og færre og færre tror på det kristne budskapet og historiene i bibelen.

1. nå fjernes skillet kirke og stat

2. kristen formålsparagraf er under endring, til å inkludere et mindre diskriminerende verdisyn

3.KRLfaget er dømt i menneskerettighetsdomstolen.

4. De ekte kristne er i ferd med å bli en minoritet.

Det er litt vanskelig dette med barn og tro.

Som barn lærer man både fra famile,skole og miljø, mange avgjørende faktorer som skaper grunnlaget for om en vil ta sin personlige avgjørelse som voksen.

Både foreldre og barn kan lære bort sine verdier, men til syvende og sist er det mennesket selv som tar stilling til om man velger å tro eller ikke.

Et barn tar bare imot lærdom fra oss voksne, og blir vel påvirket i større eller mindre grad.

Hva er det ikke troende egentlig er redd for?At barna skal begynne å tro på gud?

Bibelen lærer jo bort en religion, der man kan velge selv om man vil tro eller ikke.Det er ikke påtvunget, så hvorfor kan ikke skolen være åpen for at barn kan ta sine egne valg selv, når de blir store nok til å reflektere over sin egen personlige tro?

Det skader jo ikke å fremstille juleevangeliet når det hele dreier seg om et frivillig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Man må begynne med en erkjennelse av at ingen ting er "nøytralt". Man formidler verdier samme pokker. Hvordan kan det bli respekt og toleranse når man ikke en gang er ærlige med hva man holder på med.

Så får man se med ærlige øyne på hvilke verdier og livssyn som faktisk formidles i skolen og om det er dette vi vil formidle.

Dernest kan man diskutere hvordan det oppleves for representanter av ulike livssyn å bli møtt med skolens verdiformidling.

Kanskje burde man sparke ut hele KRL-faget i barneskolen og gå over til et opplegg der foreldrene fikk velge mellom flere alternative trosopplæringer eventuelt å forestå trosopplæringen selv.

For de mange som per idag slettes ikke opplever skolen som nøytral og merker at det mangler et grunnleggende verdifellesskap mellom hjem og skole, hjelper det ikke det spøtt når de blir møtt med at dette er fantastisk og tolerant fordi det er nøytralt.

Kanskje bør vi også innse at den offentlige skolen, så snever som den er i både pedagogiske opplegg og livssyn, ikke kan favne alle.

Vi trenger også en solid debatt på om usynliggjøring av de tradisjonelle livssynene og religionene vi har her i landet er veien å gå for å vise toleranse. Man lærer da ikke toleranse av å krampeaktig kamuflere ulikhetene. Tvert imot.

mvh

så lenge man tror at det er en forbindelse mellom verdier og det man tror på i verden (som det er med religion) så kan man ikke se for seg denne nøytraliteten.Dessverre.

Jeg vil si at pielill er en smule blendet, og tvunget inn i et tankesystem hvor verdier, moral, tro på skapelse, tro på profeter osv er veldig nørt knyttet. Du skjønner rett og slett ikke nøytralitet.

men du er ikke den eneste. Høybråten sier jo slike ting og. mener at verdinøytralitet er verdilæøshet og at kristne har enerett til verdiene i samfunnet- pisspreik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av grunnene til at muslimene velger kristne skoler er at kristendom og islam har et felles opphav og en rekke likhetstrekk.

i tillegg er de vel redde for den offentlige skoles fokus på evolusjonsteori

Samtidig er kristendom og islam uforenelige i sine kjernepunkter. Men jeg konstaterer at for noen muslimer er kristendommen likevel å foretrekke.

Jeg tror kanskje det er en del ettikk og moral som kan gjøre de kristen skolene mer attraktive enn de offentlige. Noen opplever også å møte større respekt for å ha en annen tro. Men dette svarer selvsagt de muslimer som har valgt kristen skole best på selv.

Uansett bør dette få det til å ringe noen bjeller hos de som fortsatt tror på en "nøytral" offentlige skole.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javisst, og dette gjør jo selv jeg. Og skolen gjør dette også til en viss grad, men det er vel nettopp dette som forharmer de kristne da.... verdiene som er stikk i strid osv.

Ja jeg skjønner hva du mener. Selv er vi en kristen familie som ønsker at barna våre skal vite hvorfor vi feirer bl.a. jul og påske. Men barna på 5 og 3 er for små til å skjønne noe særlig om religion så for dems del forteller vi det som en historie også blir den antakelig utvidet når barna blir større.

Kan ikke skjønne at det egentlig skal fornærme noen om skole eller barnehage forteller det som en historie. Jeg ønsker jo også at mine barn skal få kjennskap til andre religioner og ville aldri nekte de å være med på turer til f.eks templer eller moskeer - det er jo snakk om å lære om andre kulturer og menneskers tro. Slikt synes jeg det er viktig å ha kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner hva du mener. Selv er vi en kristen familie som ønsker at barna våre skal vite hvorfor vi feirer bl.a. jul og påske. Men barna på 5 og 3 er for små til å skjønne noe særlig om religion så for dems del forteller vi det som en historie også blir den antakelig utvidet når barna blir større.

Kan ikke skjønne at det egentlig skal fornærme noen om skole eller barnehage forteller det som en historie. Jeg ønsker jo også at mine barn skal få kjennskap til andre religioner og ville aldri nekte de å være med på turer til f.eks templer eller moskeer - det er jo snakk om å lære om andre kulturer og menneskers tro. Slikt synes jeg det er viktig å ha kjennskap til.

Ja akkurat, for at de senere skal kunne ta stilling til hva de vil tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er juleevangeliet et budskap?

Det er en historie, en fortelling.

Det er ditt syn på det.

For personer med en kristen tro er en av grunnpilarene de bygger tro og liv på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat, for at de senere skal kunne ta stilling til hva de vil tro på.

Nemlig!! For selv om jeg selv ser meg som kristen kan jeg jo ikke kreve at barna skal være det. Akkurat derfor kjennskap og kunnskap er så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men HVA er dette budskapet?

Julebudskapet, slik jeg ser det, er at Gud ble menneske - han lot Jesus bli født i stallen, uten luksus og gull og glitter.

Jeg er forresten enig i veldig mye av det PieLill skriver. Du kan fjerne veldig mye fra julen, men ikke selve julebudskapet. Da blir det kun en ferie med familiesammenkomster.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må begynne med en erkjennelse av at ingen ting er "nøytralt". Man formidler verdier samme pokker. Hvordan kan det bli respekt og toleranse når man ikke en gang er ærlige med hva man holder på med.

Så får man se med ærlige øyne på hvilke verdier og livssyn som faktisk formidles i skolen og om det er dette vi vil formidle.

Dernest kan man diskutere hvordan det oppleves for representanter av ulike livssyn å bli møtt med skolens verdiformidling.

Kanskje burde man sparke ut hele KRL-faget i barneskolen og gå over til et opplegg der foreldrene fikk velge mellom flere alternative trosopplæringer eventuelt å forestå trosopplæringen selv.

For de mange som per idag slettes ikke opplever skolen som nøytral og merker at det mangler et grunnleggende verdifellesskap mellom hjem og skole, hjelper det ikke det spøtt når de blir møtt med at dette er fantastisk og tolerant fordi det er nøytralt.

Kanskje bør vi også innse at den offentlige skolen, så snever som den er i både pedagogiske opplegg og livssyn, ikke kan favne alle.

Vi trenger også en solid debatt på om usynliggjøring av de tradisjonelle livssynene og religionene vi har her i landet er veien å gå for å vise toleranse. Man lærer da ikke toleranse av å krampeaktig kamuflere ulikhetene. Tvert imot.

mvh

''Man må begynne med en erkjennelse av at ingen ting er "nøytralt".''

Men du ser ut til å sette likhetstegn mellom unnlatelse av å si noe og det å motsi noe, jf også et annet innlegg fra meg om dette som du hittil ikke har svart på.

Det er da himmelvid forskjell på følgende alternativer (forenklet fremstilt):

1. Skolen unnlater å si noe om det kristne budskapet, og

2. Skolen sier at det kristne budskapet bare er tull, eventyr, historier

Har man en skole som benytter tilnærmingsmåten punkt 1 både når det gjelder kristendom, islam, jødedom etc etc, gir dette rom for å opplære barna i dette privat.

Hadde man hatt en skole som brukte tilnærmelsesmåte 2, vil foreldre som ønsker å lære opp barna sine i f eks kristens livssyn gå i motbakke.

''Kanskje burde man sparke ut hele KRL-faget i barneskolen og gå over til et opplegg der foreldrene fikk velge mellom flere alternative trosopplæringer eventuelt å forestå trosopplæringen selv.''

Såvidt jeg har skjønt er KRL på vei ut. Men det er en stund siden _trosopplæringen_ forsvant (eller i det minste "skulle ha forsvunnet").

''For de mange som per idag slettes ikke opplever skolen som nøytral og merker at det mangler et grunnleggende verdifellesskap mellom hjem og skole, hjelper det ikke det spøtt når de blir møtt med at dette er fantastisk og tolerant fordi det er nøytralt.''

Jeg klarer ikke annet enn å lese dette som en sammenblanding/misforståelse av de to forenklede tilnærminsmåtene ovenfor. Fordi man selv synes det er vitkig med det kristne budskapet i skolen, feiltolker man alternativ 1 slik at man innbiller seg at det er alternativ 2 som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebudskapet, slik jeg ser det, er at Gud ble menneske - han lot Jesus bli født i stallen, uten luksus og gull og glitter.

Jeg er forresten enig i veldig mye av det PieLill skriver. Du kan fjerne veldig mye fra julen, men ikke selve julebudskapet. Da blir det kun en ferie med familiesammenkomster.....

'' Da blir det kun en ferie med familiesammenkomster.....''

Og det er det julen er for de aller, aller fleste. En ferie med mye hygge og kontakt med dem man er glad i. Gleden over å gi - og få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Da blir det kun en ferie med familiesammenkomster.....''

Og det er det julen er for de aller, aller fleste. En ferie med mye hygge og kontakt med dem man er glad i. Gleden over å gi - og få.

Ja, og det er viktig. Jeg stikker absolutt ikke det under en stol.

Men for meg blir julen fattig dersom aspektet med at Jesus ble født, gjemmes eller glemmes helt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Da blir det kun en ferie med familiesammenkomster.....''

Og det er det julen er for de aller, aller fleste. En ferie med mye hygge og kontakt med dem man er glad i. Gleden over å gi - og få.

Enig.

For de fleste er det en ferie med familiesammenkomster - akkurat slik som påsken for de fleste er en ferie med skiturer og kvikklunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...