Gå til innhold

Skuffet over mangel på julebudskap


Gjest buas

Anbefalte innlegg

Jeg forteller mine barn at noen tror på Gud og andre ikke - og at ingen kan vite helt sikkert hva som virkelig er sant. For min del måtte skolen gjerne formidle like mye kristendom idag som de gjorde når jeg var liten, men jeg skjønner jo at det blir feil for noen. Det er galt for en lærer å formidle for elevene at Gud virkelig finnes når foreldrene til barnet ikke tror på dette. Det er også galt for en lærer å formidle for elevene at Gud ikke finnes, når elevens foreldre kanskje mener det motsatte. Hvordan mener du skolen bør opptre i forhold til religion da?

''...og at ingen kan vite helt sikkert hva som virkelig er sant.''

Og der har du formidlet noe av ditt livssyn. Og det synes jeg du skal fortsette med.

Jeg synes at det er galt at skolen skal bestemme over trosopplæringen på barnetrinnet. Det bør heller gis ulike alternativer og passer ingen av dem, kan foreldrene selv står for trosopplæringen.

I religionsopplæringen i ungdomsskolen og evt. videregående skole, bør det legges mer vekt på å kunne lese utleggninger om relegion kritisk. F.eks. Hvilket livssyn har denne forfatteren? Hvordan ville dette kanskje blitt framstilt av noen som hadde XX livssyn.

Jeg synes ikke bare det er viktig å lære barn og ungdom om ulike livssyn, men hvordan livssyn påvirker tanke- og handlingsmåte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    38

  • morsan

    17

  • Katt-ja

    9

  • villbringebær

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Spekepølse

Så der klarte du ikke lengre argumentere for ditt livssyn uten å komme med personangrep. Det er vel det man griper til når man er tom for gode argumenter. Så det er slik nøytralitet og toleranse ser ut.

For øvrig vet ikke du hva jeg tror på. Jeg er ikke medlem i statskirken og barna mine er ikke døpt. For alt du vet kan jeg være buddist.

Et livssyn er langt mer enn teorier man har i hodet. Alle har et livssyn som påvirker deres valg, prioriteringer og handlinger.

Tror man at dette livet er det eneste som gjelder, vil man ta valg ut fra det.

Tror man at man har og skal leve mange ulike liv, og slik man lever nå vil påvirke det som blir i det neste, vil man selvsagt leve deretter. Noe annet vil jo være ganske dumt.

Tror man at man etter at dette livet er slutt, skal stå til ansvar overfor sin skaper, er det mest logiske at man tar hensyn til det i sine valg å prioriteringer.

Tror du en ferge kommer til å synke, lar du være å gå ombord. Mener du alt er trygt, blir du med. Det man oppriktig tror påvirker det man gjør. Ellers er det ingen tro, men en teori. Hva vil være den nøytrale troen i fergemetaforen? 50/50 at den synker?

Jeg har forsøkt å forklare at ingen ting kan være nøytralt og hvorfor det fra et kristen synspunkt aldri kan bli nøytralt å fjerne Kristus fra troen. Det funker like dårlig som å plukke Muhammed ut av Islam og Islam ut av Id.

Da begynner du i din enorme visdom, toleranese, nøytralitet og vidsyn og komme med personangrep på både meg og Høybråten.

Og nettopp der viser du hvor dårlig det står til med både toleranse og nøytralitet. Din overbevisning om ditt eget livssyns overlegne fortreffelighet lever derimot i beste velgående.

Og alle som ikke deler ditt syn på hva som er sant og hva som er eventyr og hvordan planeten ble til, kan man kalle alt man ikke liker.

mvh

En nøytral formidling av religion og livvsyn er en formidling som ikke fremhever og gir fordeler til ett bestemt livssyn.

Det er ikke snakk om å gi en nøytral fremstiling av kristendommen.

Kristendommen blir formidlet uforkynnende, kunnskapsbasert, på like linje med andre syn - buddisme, islam, humanism, ikke-tro.

At det er vanskelig å formidle en religion uhildet og nøytralt, kan jeg godt skjønne, MEN det er ikke snakk om å lære dem opp i en religion, det er snakk om å gi dem kunnskap om religion. Og dette er fullt mulig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Julebudskapet, slik jeg ser det, er at Gud ble menneske - han lot Jesus bli født i stallen, uten luksus og gull og glitter.

Jeg er forresten enig i veldig mye av det PieLill skriver. Du kan fjerne veldig mye fra julen, men ikke selve julebudskapet. Da blir det kun en ferie med familiesammenkomster.....

Så ironisk at det er det det nettopp er for folk flest.

De fleste mennesker tror faktisk ikke på jomfrufødsel i dagens samfunn. De ser at dette er en myte, også en stor del av de troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Nemlig!! For selv om jeg selv ser meg som kristen kan jeg jo ikke kreve at barna skal være det. Akkurat derfor kjennskap og kunnskap er så viktig.

husker du å fortelle barna at ikketro er en likeverdig mulighet for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Men høythylerne påberoper seg mer eller mindre direkte at de har "passifistene" i ryggen.

Jeg mener det bør være mer nærliggende å tro at noen som er medlem av et kristent trossamfunn ønsker julebudskapet presantert for sine barn enn at de ikke ønsker det.

mvh

ja, men mange av dem ser også at det bør være likestilling for religioner i skolen, og at forkynnelsen og fremhevingen av sin egen tro kan skje i hjemmet.

De har så stor tro på sin egen tro, at de ikke er redd for å sende barna til skolen for å lære om andre troer og muligheten for å ikke tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''Ved unnlatelsen står du helt fritt i å belære barnet ditt ved siden av om juleevangeliet (selv om du helst skulle ønske at også skolen tok seg av dette).''

En ting er unnlatelse, en annen ting er å fylle det med noe annet.

Det man sier virker helt klart sterkest. Men det man ikke sier har også en effekt. Men ut fra hovedinnlegget kan man i hvert fall konkludere at noen foreldre føler tilbudet til sine barn blir forringet ved å fjerne Jesus fra julen. Så da er det altså ikke uvesentlig.

mvh

man erstatter ikke med et annet livssyn.

Det eneste man sier er at "hei, vi er ulike når det kommer til tro, og det skal vi respektere i vårt samfunn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spekepølse

Man kan jo begynne med å la være å påberope seg en nøytralitet som ikke eksisterer.

Så kan man fortsette med å erkjenne at man ikke kan gjøre alle til lags.

Med et utgangspunkt som er nærmere virkeligheten, blir det mye lettere å finne de kompromisser og særordninger som gjør at flest mulig får det bra.

mvh

slutt å si at det ikke er nøytralt.

Så lenge man ikke fremhever et bestem synt, så er det nøytralt.

Å de som tror, og ikke tror, må finne seg i at deres tro får en kunnskapsbasert ikkeforkynnende fremstilling i skoleverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

''...og at ingen kan vite helt sikkert hva som virkelig er sant.''

Og der har du formidlet noe av ditt livssyn. Og det synes jeg du skal fortsette med.

Jeg synes at det er galt at skolen skal bestemme over trosopplæringen på barnetrinnet. Det bør heller gis ulike alternativer og passer ingen av dem, kan foreldrene selv står for trosopplæringen.

I religionsopplæringen i ungdomsskolen og evt. videregående skole, bør det legges mer vekt på å kunne lese utleggninger om relegion kritisk. F.eks. Hvilket livssyn har denne forfatteren? Hvordan ville dette kanskje blitt framstilt av noen som hadde XX livssyn.

Jeg synes ikke bare det er viktig å lære barn og ungdom om ulike livssyn, men hvordan livssyn påvirker tanke- og handlingsmåte.

mvh

galt at skolen skal bestemme hva de formidler???

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jeg synes det er velidg fint at skolen har julevandring for de minste og julegudstjeneste for hele skolen + påskevandring for 1.-3. klasse.

Om jeg kan forvente det eller ikke, er jeg litt usikker på, men jeg synes i alle fall det er flott at barna får med seg årsaken til at de ulike høytidnene feires.

ja, så lenge de også kan fortelle at julen OGSÅ var/er en midtvintersfest og at påsken og OGSÅ er en jødisk høytid, så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde de heldigvis julegudstjeneste. Er ellers enig med deg i det meste du skriver

Media skal ha det til at kristendommen er et lite mindretall av Norges befolkning - det er ateistene/humanetikerne som dominerer debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

de bygger sin tro på en jomfrufødsel?

Poenget mitt er: hva er BUDSKAPET. Hva ønsker denne fortellingen, sann eller ikke sann, å si oss?

Så vidt jeg kan se er det ikke noe egentlig budskap. Det er ingenting i juleevangeligeet som sier noe om hvordan man skal leve eller tro. Er ikke julen bare en feiring av jesu fødsel? Hvor er budskapet?

Spekepølse, nå tror jeg du forhaster deg litt i konklusjonene dine :) Så klart det er et budskap i jule-evangeliet! Det er jo derfor det heter "evangelium". Her berettes det om noe som er skjedd, som har betydning for de troende. Det som skjedde i følge evangeliet var at Gud ble menneske og tok bolig i blant oss (Johannes-evangeliet). Den Gud som skapte himmel og jord, som sendte mennesket bort fra sitt nærvær pga.ulydighet og at de ikke ville anerkjenne ham som Gud, har selv forsonet menneskeheten med seg selv ved å la seg føde som menneske på en jord som var blitt adskilt fra ham. Mens han levde i verden "ble han prøvet i alt" men holdt ut alle prøvelser og fristelser.

Dette er det barnet som senere lot seg korsfeste og i den handlingen forenet Gud (som elsket verden så høyt at han sendte sin eneste sønn for å frelse verden), med menneskene.

Dette er det kristne budskapet i kortversjon. Ingen moral, ingen etiske leveregler, bare et kall fra Gud om å tro på ham og tro på den handlingen han gjorde, slik at de som tror skal få evig liv.

Det er kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Jo,- skjønner det. Men du og dine kan jo sørge for å få med dere juleevangeliet selv om det ikke forkynnes i skolen?

Egentlig, siden jeg ikke er så anti-kristen som det kanskje høres ut her, kunne jeg godt tenke meg at akkurat mine barn fikk en dose kristendom av noen sympatiske kristne.. Men jeg tenker at det er min egen feil at ikke de får så mye av det.

Og hvis det er den aller minste sjanse for at de som evt. skulle forkynne for dem ville avsløre sin homse-forakt, ja da ville jeg definitivt avstått. Det er vel akkurat den saken som får meg til å rasle med utmeldings-papirene av og til.

*melder meg som sympatisk kristen* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

husker du å fortelle barna at ikketro er en likeverdig mulighet for dem?

Husker du å formidle til dine barn at tro er likeverdig med ikke-tro?

Må jo spørre, for det virker på innleggene dine som du er ganske anti-tro ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo begynne med å la være å påberope seg en nøytralitet som ikke eksisterer.

Så kan man fortsette med å erkjenne at man ikke kan gjøre alle til lags.

Med et utgangspunkt som er nærmere virkeligheten, blir det mye lettere å finne de kompromisser og særordninger som gjør at flest mulig får det bra.

mvh

Dette svaret blir litt for diffust for meg.... Enig i at det blir feil å kalle det nøytralitet, men ellers klarer jeg ikke å se hva konkret skoler kan gjøre for å undervise på "korrekt" måte når det gjelder livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...og at ingen kan vite helt sikkert hva som virkelig er sant.''

Og der har du formidlet noe av ditt livssyn. Og det synes jeg du skal fortsette med.

Jeg synes at det er galt at skolen skal bestemme over trosopplæringen på barnetrinnet. Det bør heller gis ulike alternativer og passer ingen av dem, kan foreldrene selv står for trosopplæringen.

I religionsopplæringen i ungdomsskolen og evt. videregående skole, bør det legges mer vekt på å kunne lese utleggninger om relegion kritisk. F.eks. Hvilket livssyn har denne forfatteren? Hvordan ville dette kanskje blitt framstilt av noen som hadde XX livssyn.

Jeg synes ikke bare det er viktig å lære barn og ungdom om ulike livssyn, men hvordan livssyn påvirker tanke- og handlingsmåte.

mvh

Nå forstår jeg deg bedre. Enig i at dette kan være en god tilnærmingsmåte! Problemet er nok ressurser :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Og den største gaven av alle. At Gud var villig til å bli et lite menneske om du tror på det da.

Men jeg lurer ikke så rent sjeldent på hva Josef og Maria ville tenkt om de så hvordan vi feirer det de opplevde...

mvh

ja, la oss sette oss ned og glede oss over at frelseren er født og ikke kaste bort tiden på å glede andre med å gi dem gaver. DET ville jesus mislikt. Sikker på at maria og josef bare blåste av gavene de fikk.

på den andre siden .. maria og josef feiret ikke jul (som i kristusmesse) - de var jøder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Husker du å formidle til dine barn at tro er likeverdig med ikke-tro?

Må jo spørre, for det virker på innleggene dine som du er ganske anti-tro ;-)

Jeg forteller at det er likeverdig.

Men jeg forteller også om kristendommen og islams meget dårlige sider.

Jeg mener at "tro" er noe man skal holde unna barna, ja, men dette er ikke uforenelig med at man kan respektere andre folks rett til å tro hva de vil. Og kunnskap om religion og grunnleggende respekt for folk med andre livssyn (så lenge de ikke prakker det på andre) er også med i pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Man kan jo begynne med å la være å påberope seg en nøytralitet som ikke eksisterer.

Så kan man fortsette med å erkjenne at man ikke kan gjøre alle til lags.

Med et utgangspunkt som er nærmere virkeligheten, blir det mye lettere å finne de kompromisser og særordninger som gjør at flest mulig får det bra.

mvh

skulle likt å høre deg forklare hvorfor nøytraliteten ikke eksisterer.

Tror du virkelig ikke det går an å fortelle om religioner uten å være farget av egen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg deg bedre. Enig i at dette kan være en god tilnærmingsmåte! Problemet er nok ressurser :-(

God vi begynner å forstå hverandre litt.

;-)

Et annet problem for skolen er en frenetisk og utopisk likhetsidelogi, ikke bare når det kommer til livssyn. Det går fort på rattata når det automatsik settes likhetstegn mellom likt og godt + rettferdig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Her hadde de heldigvis julegudstjeneste. Er ellers enig med deg i det meste du skriver

Media skal ha det til at kristendommen er et lite mindretall av Norges befolkning - det er ateistene/humanetikerne som dominerer debatten.

Haha, ja det hadde tatt seg ut om muslimene gikk til angrep på kristendommen:D

Grunnen til at det er ateister og humanister som tar debatten er at de er i en posisjon hvor de kan si i fra.

Jeg synes det er flott at man kan ta opp denne kampen i toleransen og ikkediskrimineringens navn, selv om mange kristne blåser av det og kaller det " såkalt toleranse". Jeg synes de avslører hvor langt deres toleranse strekker seg - greit å være tolerant så lenge ikke vi må lide under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...