Gå til innhold

Skuffet over mangel på julebudskap


Gjest buas

Anbefalte innlegg

Gjest Spekepølse

God vi begynner å forstå hverandre litt.

;-)

Et annet problem for skolen er en frenetisk og utopisk likhetsidelogi, ikke bare når det kommer til livssyn. Det går fort på rattata når det automatsik settes likhetstegn mellom likt og godt + rettferdig.

mvh

ja, det er kanskje merkelig for deg at likestilling er godt - OM du tilhører et livssyn som er vant til å ha mange fordeler i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    38

  • morsan

    17

  • Katt-ja

    9

  • villbringebær

    6

Mest aktive i denne tråden

God vi begynner å forstå hverandre litt.

;-)

Et annet problem for skolen er en frenetisk og utopisk likhetsidelogi, ikke bare når det kommer til livssyn. Det går fort på rattata når det automatsik settes likhetstegn mellom likt og godt + rettferdig.

mvh

Enig i det. Det er svært mye som burde vært endret i skolen, men mye avhenger av ressursene man blir tildelt *sukk*

(Man kunne sikkert også fått til endel innenfor det budsjettet man har, men er ikke alle som bifaller å prøve ut nye ting;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du å formidle til dine barn at tro er likeverdig med ikke-tro?

Må jo spørre, for det virker på innleggene dine som du er ganske anti-tro ;-)

Har du ikke skjønt at det er de rett-troende ikketroende som eier makten og æren og retten til å dømmen mellom løgn og sannhet, god og dårlig tro, gode mennesker og mørkemenn?

;-)

Og ateistiske livssyn og ideologier har jo aldri forfulgt noen i f.eks. Russland, Kina eller Nord-Korea. Det skjer da ikke at en ateist kommer med et nedsettende ord mot noen som tror og tenker annerledes. (Bare de som tenker feil.) Der finner man toleransen og vidsynets høyborger. Det har heller _aldri_ forekommet releigonsforfølgelse innenfor hinduismen eller buddismen.

Problemet er at folk har en tro på en Gud. Ikke at noen har en slik tro på sin egen overlegenhet og rettskaffenhet at de føler seg berettigede til å drepe dem som ikke er like gode og kloke.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. Det er svært mye som burde vært endret i skolen, men mye avhenger av ressursene man blir tildelt *sukk*

(Man kunne sikkert også fått til endel innenfor det budsjettet man har, men er ikke alle som bifaller å prøve ut nye ting;-))

Jeg drømmer om et mangfold av både offentlige og private skoler og en kultur for at foreldre velger skole til sine barn med stor omhu.

De absolutt fleste ville få det bedre slik, både elever, foreldre og lærere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja det hadde tatt seg ut om muslimene gikk til angrep på kristendommen:D

Grunnen til at det er ateister og humanister som tar debatten er at de er i en posisjon hvor de kan si i fra.

Jeg synes det er flott at man kan ta opp denne kampen i toleransen og ikkediskrimineringens navn, selv om mange kristne blåser av det og kaller det " såkalt toleranse". Jeg synes de avslører hvor langt deres toleranse strekker seg - greit å være tolerant så lenge ikke vi må lide under det.

Poenget mitt er at ateistene og humanistene er i et mye større mindretall enn det man får inntrykk av fra media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Har du ikke skjønt at det er de rett-troende ikketroende som eier makten og æren og retten til å dømmen mellom løgn og sannhet, god og dårlig tro, gode mennesker og mørkemenn?

;-)

Og ateistiske livssyn og ideologier har jo aldri forfulgt noen i f.eks. Russland, Kina eller Nord-Korea. Det skjer da ikke at en ateist kommer med et nedsettende ord mot noen som tror og tenker annerledes. (Bare de som tenker feil.) Der finner man toleransen og vidsynets høyborger. Det har heller _aldri_ forekommet releigonsforfølgelse innenfor hinduismen eller buddismen.

Problemet er at folk har en tro på en Gud. Ikke at noen har en slik tro på sin egen overlegenhet og rettskaffenhet at de føler seg berettigede til å drepe dem som ikke er like gode og kloke.

;-)

mvh

Nei, det hadde jeg helt glemt! Bra du minte meg på det, så kan jeg huske til en annen gang å knele for ateisten og danse rundt gullkalven til humanisten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest synes jeg spør du meg

Poenget er jo at folk selv må få velge hva de vil tro på og at ingen skal føle at de får en tro tredd nedover hodet. For å få dette til, så må skolene forsøke å være religionsnøytrale. Det blir dere som foreldre, som må ta ansvar for at barna deres får oppleve den troen dere har...

Vi bor i et kristent land med tradisjoner som bunner i den kristne lære, det blir feil å forkaste alt dette fordi man da "trer" dette budskapet over hodene på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Får de troen tredd nedover hodet når de viser det kristne julebudskpet i skolen i juletider?

Vil vel heller si at de som er kristne for tredd likegyldigheten og mangelen på budskapet over hodet.

Slik har det gått med mange barn jeg kjenner, de tror ikke fordi de lærer for lite om det.

Det blir ikke nevnt i skolesammenheng, og da hjelper det ikke hva vi foreldre prøver å¨lære dem.

Det skal hele tiden nøytraliseres, og dette fører til at færre og færre barn lærer om det og ender opp som ikke troende.

Dette er jo historie, og hvorfor skulle barn ha vondt av å lære det?

Da kan jo heller foreldrene til den lille gruppen som ikke tror heller ta ansvar for å lære dem at dette ikke er sant,hvis de mener det, men at dette faktisk er noe de fleste tror på.

''Vil vel heller si at de som er kristne for tredd likegyldigheten og mangelen på budskapet over hodet.''

Enig med deg i det du sier her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg helt glemt! Bra du minte meg på det, så kan jeg huske til en annen gang å knele for ateisten og danse rundt gullkalven til humanisten ;-)

;-)

Ha en fin kveld!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall før i verden måtte Jehovas vitner levere timelister på hvor mye de hadde evagelisert og nå visse minstmål.

mvh

Ja, da kunne de sikkert nå ukas mål ved bare én kaffevisitt hos denne karen! *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen formidler i dag i stor grad sekularisme og ateisme.

For f.eks. en muslim kan det aldri bli "nøytralt" å ikke formidle noe som helst om islam. Det er heller ikke nøytralt og formidle verdisyn og moralsyn som strider mot islam. Det er heller ikke nøytralt å formidle at alle livssyn er like gode og riktige.

Det er selvsagt en større motarbeidelse om livssynet blir direkte motarbeidet, slik det for f.eks. både katolikker og muslimer blir i forhold til skapelseslæren.

Men det skal mer til enn å ikke fortelle ungene at det foreldrene står for er direkte sprøyt for at hjemmet skal oppleve et verdifellesskap med skolen.

Verdiformidling handler også om hva man ikke sier, selv om det man sier virker sterkest.

******

Men hvordan vi enn snur og vrir og vender på det, er det stadig flere foreldre som opplever et så lite verdifelleskap med skolen at de velger private alternativer til sine barn. Noen muslimer kan endog velge kristne skoler framfor offentlige.

Skal vi da underkjenne opplevelsen til alle disse foreldrene og si dem at det er noe de ikke har forstått. Eller skal vi erkjenne at målet om å skape en verdinøytral skole som alle skal kunne føle seg hjemme i, ikke er nådd.

Alternativt kan vi jo vise vårt vidsyn og toleranse ved å skjelle dem ut som ignorante, bakstreverske, overtroiske, sneversynte og hva vi eller måtte komme på av ukvemsord.

;-)

mvh

''For f.eks. en muslim kan det aldri bli "nøytralt" å ikke formidle noe som helst om islam. Det er heller ikke nøytralt og formidle verdisyn og moralsyn som strider mot islam. Det er heller ikke nøytralt å formidle at alle livssyn er like gode og riktige.''

Nei, og jeg skjønner at muslimer derfor kan ønske seg en skole med ”muslimsk formålsparagraf”. Jeg har aldri motargumentert folks _ønsker_ om en skole med mer religiøst innhold. Spørsmålet er om dette er noe man kan _kreve_ i en _offentlig_ skole, i et flerkulturelt samfunn med religions- og livssynsfrihet.

''Det er selvsagt en større motarbeidelse om livssynet blir direkte motarbeidet, slik det for f.eks. både katolikker og muslimer blir i forhold til skapelseslæren.''

Og der håper jeg for Guds skyld (sic!) at vi ikke får tilstander som man leser om enkelte steder i USA, der bøker om evolusjonsteorier etc blir fjernet fra enkelte skolebibliotek fordi det motarbeider skapelsesberetningen.

Selv om enkelte religionsutøvere kan få et forklaringsproblem i møte med vitenskapen, er mitt inntrykk i Norge at man har klart å la dette stort sett gå hånd i hånd, ved at man lar tro være tro og ikke med den motarbeider vitenskapen.

''Men hvordan vi enn snur og vrir og vender på det, er det stadig flere foreldre som opplever et så lite verdifelleskap med skolen at de velger private alternativer til sine barn.''

Hvilket jeg synes er langt å foretrekke fremfor å ha en forkynnende skole! (I parentes bemerkes at jeg allerede har nevnt annet sted i tråden at selv en hedning som meg ønsker at kristendommen skal ha en særstilling i den norske, offentlige grunnskolen, om enn ikke forkynnende (som f eks morgenandakt).)

''Alternativt kan vi jo vise vårt vidsyn og toleranse ved å skjelle dem ut som ignorante, bakstreverske, overtroiske, sneversynte og hva vi eller måtte komme på av ukvemsord.''

Hvorfor tar du inn denne setningen i et svar til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er velidg fint at skolen har julevandring for de minste og julegudstjeneste for hele skolen + påskevandring for 1.-3. klasse.

Om jeg kan forvente det eller ikke, er jeg litt usikker på, men jeg synes i alle fall det er flott at barna får med seg årsaken til at de ulike høytidnene feires.

Men ville du følt at dersom skolen unnlot å ha f eks påskevandring ville dette ikke være en nøytralt i forhold til livssyn? Synes du skolen da hadde forfektet ateistiske og sekulære verdier?

Synes du at en unnlatelse av å avholde påskevandring ville vært "stikk i strid" med det kristne påskebudskapet?

ELLER hadde du tenkt: "_Jeg_ ville foretrukket at barna mine hadde påskevandring, ettersom vi jo er kristne, men da får vi heller snakke om det kristne påskebudskapet hjemme." -?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Poenget mitt er at ateistene og humanistene er i et mye større mindretall enn det man får inntrykk av fra media.

Så mindretall har ikke lik rett til å uttale seg?

Om du trekker slutninger på slike grunnlag er det ikke rart at folk lar vær å si i fra om ting.

som noen sa

72000 humaetikere, 100000 kirkegjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mindretall har ikke lik rett til å uttale seg?

Om du trekker slutninger på slike grunnlag er det ikke rart at folk lar vær å si i fra om ting.

som noen sa

72000 humaetikere, 100000 kirkegjenger

Jo - og det gjør de da også! Men vi som kaller oss kristne (uten at jeg dermed vil sammenlignes med en dommedagsprofet) har visst ikke rett til å uttale oss?

Her hvor jeg bor var det et overveldende flertall (var det ikke i hele landet forresten) som VILLE ha skolegudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - og det gjør de da også! Men vi som kaller oss kristne (uten at jeg dermed vil sammenlignes med en dommedagsprofet) har visst ikke rett til å uttale oss?

Her hvor jeg bor var det et overveldende flertall (var det ikke i hele landet forresten) som VILLE ha skolegudstjeneste.

Du må da skjønne at det bare er de som har en antirelegiøs relegion som er nøytrale, objektive og tolerante nok til å mene noe om slikt.

Tror du på en eneste tøddel i Bibelen eller andre bøker som burde være straffbare å eie for ikke å snakke om lese i, er du grusom mørkemann eller -kvinne besatt av ideen på å indoktrinere alle verdens barn.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Du må da skjønne at det bare er de som har en antirelegiøs relegion som er nøytrale, objektive og tolerante nok til å mene noe om slikt.

Tror du på en eneste tøddel i Bibelen eller andre bøker som burde være straffbare å eie for ikke å snakke om lese i, er du grusom mørkemann eller -kvinne besatt av ideen på å indoktrinere alle verdens barn.

;-)

mvh

Synes du begynner å få en svart form for galgenhumor PieLill ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et kristent land med tradisjoner som bunner i den kristne lære, det blir feil å forkaste alt dette fordi man da "trer" dette budskapet over hodene på folk.

Hvis jeg hadde flytta til et muslimsk land, så hadde jeg helst sett at mine unger ikke fikk Koranundervisning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da skjønne at det bare er de som har en antirelegiøs relegion som er nøytrale, objektive og tolerante nok til å mene noe om slikt.

Tror du på en eneste tøddel i Bibelen eller andre bøker som burde være straffbare å eie for ikke å snakke om lese i, er du grusom mørkemann eller -kvinne besatt av ideen på å indoktrinere alle verdens barn.

;-)

mvh

;-)

Og jeg har faktisk bestemt meg for ikke å diskutere religion, men av og til så MÅ jeg bare komme med meningen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er skuffet, har hørt mange foreldre si det samme, selv om de ikke regner seg som spesielt kristne. Det har noe med å ivareta tradisjoner.

På mine barns skole ble det bestemt at skolegudstjenesten skulle være helt frivillig og det ble lagt opp til alternativt opplegg på skolen for de som ikke ønsket å delta i gudst. Rektor mente at det var mange foreldre som ikke ville sende barna til gudstj og gjorde en avtale med menigheten om bare en gudstj i stedet for en for ungdomstrinnet og en for barnetrinnet, som var vanlig før. Rektor regnet ikke med at noen fra ungdomstrinnet ville komme. Og hva skjer - kirken er stappfull - alle elevene bortsett fra en liten gruppe fra Jehovas vitner valgte å gå i kirken !

På forhånd hadde alle foreldrene fått brev hjem med oppfordring til å diskutere dette med skolegudstj hjemme, og i alle hjem har dette altså blitt sett på som positivt. Synes det sier litt om at folk flest gjerne vil beholde en tilknytning til kirken jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg spør du meg

Hvis jeg hadde flytta til et muslimsk land, så hadde jeg helst sett at mine unger ikke fikk Koranundervisning....

Ja , men ærlig talt, hele det muslimske landet du hadde flyttet til hadde jo ikke kunnet kutte ut koranundervisning fordi du kom dit. På samme måte som vi ikke kan kutte hele vår historie, fortid og tradisjoner fordi det har kommet nye landsmenn hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...