Gå til innhold

Skuffet over mangel på julebudskap


Gjest buas

Anbefalte innlegg

Gjest hykleri

Jeg synes det er bra at de kutter ut denne hyklerske skikken, som det jo faktisk er.

Det er jo ikke noe kristent ved å feire jul.

Jesus ble jo ikke født ved disse tider i det hele tatt, det er jo en kjensgjerning.

Juletreet og medfølgende pynting med div. julenisser og slikt, har heller ikke noe med kristendommen å gjøre.

For ikke snakke om all fråtsing av mat og materielle ting som foregår. Det er så langt fra kristendommen man kan komme.

Alt dette er jo egentlig hedenske skikker.

Det er vel ikke for ingenting at krisetelefonene blir nedringt i julen av barn som har det vondt og av ensomme mennesker som synes julen er en vanskelig tid.

Det er jo fordi vi nettopp har "glemt" alt som har med kristendommen å gjøre.

Ikke drikke oss drita, men dele av all overfloden vi har, gi husrom og mat til de fattige, være omsorgsfulle og medmenneskelige. Se det glemmer vi!

Vi liker å kalle oss kristne og gi uttrykk for at vi tar vare på "kristne verdier", hva nå enn det måtte være.

Tviler på at mesteparten aldri har åpnet Bibelen, bortsett fra i konfirmasjonstiden, hvilket heller ikke er noe spesielt kristent.

Men praktiseringen av vår såkalte tro, den er vel så og si fraværende.

Muslimene er i så måte mye nærmere å praktisere dette, med sin ramadanfeiring. Kanskje vi har noe å lære fra dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    38

  • morsan

    17

  • Katt-ja

    9

  • villbringebær

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er altfor mye jeg! Jeg er ikke lenger medlem av statskirken men ønsker allikevel at mine barn skal få "velge" selv.. men når presten kom i 1 klasse før julegudstjeneste å lagde bønner med ungene - da går det altfor langt! Han har heldigvis byttet skole nå og der han har begynt er det mye bedre.. dvs en julegudstjenste før jul og ikke noe spes mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingemanns kjære

Nå er jeg en av de 90%.

Men det er bare fordi jeg ikke finner et annet alternativ.

Og jeg synes det er kjempebra at det ikke vektlegges like mye på kristendommen som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest triste greier

Jeg orker ikke lese alle innleggene, men vil bare si meg enig med deg.

Jeg forundres stadig over disse ikke-troende, som bare shopper kirken og dens tjenester og ritualer der de trenger det, men som ikke tål å høre Guds ord. Selv human-etikerne har overtatt sine ritualer fra kirken og bare tatt bort ord som har med kirkr, Gud og tro og gjøre, og så durer de i vei med navnedager og borgerlig konfirmasjon. Man feirer jul, men uten julens budskap - ja Jesus var ikke født da. Men hvor mange feirer sine dager på akkurat den dagen de blir født? Jeg har hørt om halvår og år senere.

Et paradoks jeg har merket meg i det senere fra ikke-troende er at de ikke skal ha korset i sin dødsannonse. Og det er jo greit. Men hvorfor skal de da ha en prest til å forrette.

Litt avsporing dette, men det er i samme gate.

La oss ta vare på de få tradisjonene vi har - og la oss plassere dem der de hører hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , men ærlig talt, hele det muslimske landet du hadde flyttet til hadde jo ikke kunnet kutte ut koranundervisning fordi du kom dit. På samme måte som vi ikke kan kutte hele vår historie, fortid og tradisjoner fordi det har kommet nye landsmenn hit.

Det har du rett i, men det er jo ikke våre nye landsmenn som klager mest over at kristendomsundervisningen nesten er borte. Det er nordmenn som klager på dette.

Selv hadde jeg gjerne sett at man hadde beholdt kristendomsundervisningen slik den var før, men da hadde det nok blitt ville protester ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Jo - og det gjør de da også! Men vi som kaller oss kristne (uten at jeg dermed vil sammenlignes med en dommedagsprofet) har visst ikke rett til å uttale oss?

Her hvor jeg bor var det et overveldende flertall (var det ikke i hele landet forresten) som VILLE ha skolegudstjeneste.

Alle har lov til å uttale seg - det er vi vel enig om.

De kristne har rett til å uttale seg om hva de vil for eks i forhold til skolegudstjenesten, men det betyr ikke at det de mener alltid skal følges selv om de er i flertall (i følge dem selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest synes jeg spør du meg

Det har du rett i, men det er jo ikke våre nye landsmenn som klager mest over at kristendomsundervisningen nesten er borte. Det er nordmenn som klager på dette.

Selv hadde jeg gjerne sett at man hadde beholdt kristendomsundervisningen slik den var før, men da hadde det nok blitt ville protester ;-)

Jeg skrev det fordi du nevnte islam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...