Gå til innhold

Små grep som ikke "koster" så mye..

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ikke være sulten og slapp
Skrevet

Kan du dele ditt beste tips for å gå ned i vekt?

Evt ikke gå opp mer.. jeg har spist meg opp 5 kilo i desember og vil i første omgang klare å slutte med overspisingen og stabilisere vekta..

Noen tips som ikke er så drastiske?

Hater å være sulten..

Gjest mine tips
Skrevet

Kaste ut alt snop, nøtter og kakerester fra julen (eller ting som du vanligvis har i hus).

Snakk ordentlig med de du bor i hus med, slik at de støtter deg på dette.

Ha sunne og magre alternativer til mellommåltider tilgjengelig.

Ha aktiviteter som holder deg opptatt mellom måltidene, slik at det ikke er så aktuelt å gå å småspise.

Planlegge innkjøp, slik at du har nok mat til å lage sunne og gode måltider for flere dager fremover.

Lage maten ferdig på kjøkkenet, legge den opp på tallerknene, og rydde bort / kaste rester du ikke skal spise. Salat osv kan du sette frem på bordet for å forsyne seg mer av.

Skrevet

Spis lite og ofte, grovt, magert og grønt. :o) Drikk mye vann.

Skrevet

Spis sakte og kjenn godt etter om du har blitt mett slik at du ikke spiser mer enn du trenger.

Når du får lyst på noe godt, kjenn godt etter om du har virkelig lyst, eller om det bare er "gammel vane".

Mrs. Wallace
Skrevet

Drikk et stort glass vann før hvert måltid.

Legg ned kniv og gaffel mellom hver bit. Da _må_ du spise langsommere, og rekker å kjenne på metthetsfølelsen. Godt for fordøyelsen er det også.

Skrevet

Ikke ha det du måtte være svak for, det være seg sjokolade eller cheeze doodles, i huset.

Spis mer fiber. Mye mer fiber helst. ha minst 4 måltider til dagen, men ikke så store måltider.

Puss tennene når du er sulten/godtsyk og ikke skal spise. ;-)

Skrevet

Oppskriften er jo egentlig veldig enkel. Spis grovere og grønnere. I tilleg er det selvsagt viktig å spise flere måltider MINIMUM 3. Helst 5. Spis sakte (legg ned bestikk/brødskive mellom hver bit. Da rekker du å smake på maten også. Tren mer.

Konkret så har jeg gjort følgende:

Frokost: Spiser fast en bolle med bær, musli, lett youghurt og melk. Dette metter godt og lenge.

Middag: Har kuttet NED på kjappe karbohydrater som pasta/ris/poteter og ØKT mengden grønnsaker. I tillegg har jeg byttet til fullkornsprodukter. Bytt også ut farseprodukter som pølser/ferdige kjøttkaker o.l. til rent kjøtt/fisk. Jeg velger også magre varianter av sauser og dressinger.

Smoothies er supergodt når jeg lyster på noe.

Skritteller synes jeg er bra for å øke aktiviteten. Den henger på hver dag, og jeg har bestemt meg for 9000 skritt pr. dag dersom jeg ikke er på trening. Jeg skal også trene minst 2 ganger i uka. (Spinning/styrke)

Så jeg har gjort relativt små endringer. Dvs. at det ikke er endringer som er vanskelige å leve med. For 3 år siden, så jeg bestemte meg for å ta tak i dette var jeg ganske striks noen mnd., men nå er dette den naturlige måten å leve på for meg.

Jeg passer også vekta, og dersom den en dag viser over min egen maksgrense så tar jeg tak i det umiddelbart. Oftest blir det da 2-4 magrere dager med mer aktivitet. Og det er jo ikke noe vanskelig å klare:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...