Gå til innhold

språkbruk blant kompiser


Lillemus

Anbefalte innlegg

villbringebær

Det er innmari godt å høre at ungen min er helt normal ;-)

Jeg har begynt å "true" med å sette henne på do hver gang hun sier "bæsj" ;-)

''Det er innmari godt å høre at ungen min er helt normal ;-)''

Ja i like måte må jeg bare si ;-)

Jeg har også sagt fra at hvis han bare skal stå/sitte/gå og si promp ob bæsj kan han gå og gjøre det på do :) Det funker til en viss grad, han skjerper seg en del da og skjønner hva jeg mener, virker det som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    15

  • mariaflyfly

    13

  • AneM1365380603

    12

  • Lillemus

    6

Mest aktive i denne tråden

Jeg må le selv innimellom.;-)

En artig historie fra da junior var knappe 4 år: Det var like før mormor skulle komme på besøk, og han hadde fått en is og hadde kliss rundt hele truten. Jeg tørker av han og sier noe om at han jo ikke må være klissete når mormor kommer.

Han repliserer: "Ja, for da ville hun nok sagt 'Å, hva er det for en møkkafrans?!'"

Dette syntes vi var ganske morsomt og veslevoksent sagt, så vi lo av det.

Da ble han fullstendig oppglødd av sin store suksess, og tenkte derfor ut en ny, stor morsomhet å si: Med skikkelig lurt smil og masse entusiasme i fjeset utbryter han: "BÆSJ!"

Da måtte vi jo bare le en gang til! ;-)

*ler* :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er innmari godt å høre at ungen min er helt normal ;-)''

Ja i like måte må jeg bare si ;-)

Jeg har også sagt fra at hvis han bare skal stå/sitte/gå og si promp ob bæsj kan han gå og gjøre det på do :) Det funker til en viss grad, han skjerper seg en del da og skjønner hva jeg mener, virker det som :)

Jeg føler også at det hjelper å si dette, men neste dag (eller neste time?) er det på'an igjen :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det som virker, er å hviske til dem :-)''

Jepp, jeg har også merka det. Men når jeg er et flatbanka lusehår unna å sprekke fullstendig, hender det jeg roper til henne "IKKE SKRIK, HAR JEG SAGT!!!" Også skjlnner du brøkdelssekundet etter hvor usannsynlig dustete det høres ut. ;)

Du er ikke alene om å rope det.... har gjort det gang på gang på gang....

Men hva er cluet hvis de er oppe i andre etasje og roper på mamma, og ikke gir seg før jeg roper tilbake at de må komme ned og spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

*he he*

Det er nå bra at de får dilla på slike uskyldige ord, da. :-)

Jeg tenkte en gang at det var jammen bra jeg ikke hadde kommet med en saftigere glose: Noe uventet skjedde og jeg utbrøt med høy stemme "gurimalla". Dét var noe junior (ca 2 år) la godt merke til, for resten av dagen hørte vi stadig vekk "gujimalla" fra den lille fyren;-)

He,he, her i huset hører vi til stadighet fra snart 4-åringen "å herlighet, altså!"

Lurer på hvem han har det fra... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å rope det.... har gjort det gang på gang på gang....

Men hva er cluet hvis de er oppe i andre etasje og roper på mamma, og ikke gir seg før jeg roper tilbake at de må komme ned og spørre?

Tell me... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

villbringebær

Jeg føler også at det hjelper å si dette, men neste dag (eller neste time?) er det på'an igjen :-/

Jeg opplever faktisk at småen ikke sier det like mye som han gjorde en periode i desember!... Inbilder meg at det er fordi oppdragelsen funker, ha,ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, her i huset hører vi til stadighet fra snart 4-åringen "å herlighet, altså!"

Lurer på hvem han har det fra... ;-)

;-)

Ja, man møter seg selv i døra innimellom. Han var vel kanskje i femårsalderen da han sa en del "herregud", og det hørtes ikke noe særlig når en liten tass sier det.

Det er kanskje ikke toppen av raffinnement at moren hans sier det heller....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever faktisk at småen ikke sier det like mye som han gjorde en periode i desember!... Inbilder meg at det er fordi oppdragelsen funker, ha,ha :)

Satser på at min oppdragelse funker snart også ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier og har alltid sagt ifra dersom noen av mine ikke snakker pent. For tiden så sier min eldste myye "eller no sånn dritt" og "no sånn tull" Det passer ikke alltid inn, men det virker som det er et utrykk som kommer etter nesten hver setning. Min yngste på ni er flink til å hjelpe meg dersom noe stygt blir sagt, ho snakker til dem :)

Det er en tid for tiss og bæsj, og så kommer den neste med banneord på rams. Grusomt. Jeg bodde i et tettbygd strøk tidligere og da avtalte vi med naboer at vi skulle snakke til hverandres unger når vi hørte dem banne. Det var jevngamle unger og det hjalp faktisk.

Men denne her glemmer naboen aldri: Min sønn (5år) ringte på døren for å leke. Mora åpnet og snakket med han. Så sier hun, neimen har du revna lua di da? (den var raknet litt mot haka, en sånn hjelm-lue) Min sønn svarte, ja du skjønner det at jeg har fått så jææ...sla lang hake. :) Han mente nok å bruke et annet ord der, også at han var blitt større liksom. Morsomt i ettertid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeje, den er prøvd ut. Det er nesten så moder'n ikke klarer å holde seg heller ;-)

''Jeje, den er prøvd ut. Det er nesten så moder'n ikke klarer å holde seg heller ;-)''

Hah! Snuppa her fiser som en voksen kar og slår Poden langt ned i støvlene! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeje, den er prøvd ut. Det er nesten så moder'n ikke klarer å holde seg heller ;-)''

Hah! Snuppa her fiser som en voksen kar og slår Poden langt ned i støvlene! :o)

Det er utrolig hvor mye unger egentlig promper!! *imponert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig hvor mye unger egentlig promper!! *imponert*

Promper de egentlig mer enn oss voksne, da? ;-)

Eller er det bare at de er mer bramfrie?

En slags familie-prompe-variant av "Horses sweat, men perspire, and women mainly glow."? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Det er jo noe av det med å banne på engelsk. De mangler fullstendig følelse av ordene. Noen tror viss at de snakker slik de gjør på film i RL. Men man må jo oppsøke slike miljøer.

mvh

Men ordene HAR jo ikke den betydningen som de har rent bokstavlig,når man banner.

FUCK YOU betyr ikke "pul deg" eller hva enn man vil oversette det direkte med. Det betyr bare "ryk og reis" som igjen egentlig ikke betyr noe annet enn "kom deg vekk" eller "dust" - om så.

De generasjonene somopplever disse uttrykkene som ekstra stygge, er de som ikke er vant til at de brukes som banneuttrykk. De som vokser opp med dem, mister følelsen av "ordene", nettopp fordi de ikke har denne betydningen, de brukes som eder, ganske enkelt, og da er det handlingen bak som er problemet, ikke uttrykket i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så gøy å være eneste jente i familien når det innledes prompe- og rapekonkurranser ved matbordet....

Da hadde jeg tatt maten min og gått!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ordene HAR jo ikke den betydningen som de har rent bokstavlig,når man banner.

FUCK YOU betyr ikke "pul deg" eller hva enn man vil oversette det direkte med. Det betyr bare "ryk og reis" som igjen egentlig ikke betyr noe annet enn "kom deg vekk" eller "dust" - om så.

De generasjonene somopplever disse uttrykkene som ekstra stygge, er de som ikke er vant til at de brukes som banneuttrykk. De som vokser opp med dem, mister følelsen av "ordene", nettopp fordi de ikke har denne betydningen, de brukes som eder, ganske enkelt, og da er det handlingen bak som er problemet, ikke uttrykket i seg selv.

Poenget er at på et fremmed språk har man ikke samme følelse for ordene som på morsmålet. Derfor høres ikke FU like ille ut for et forholdsvis utrent norsk øre, som det gjør for en som har engelsk som morsmål.

Det er i de fleste miljøer både i USA og Strobritania slette ikke dagligdags og skrike FU for den minste ting. Slik er det bare på film og i belastede miljøer.

FU er sammelignbart med f.eks. det norske HK.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er innmari godt å høre at ungen min er helt normal ;-)

Jeg har begynt å "true" med å sette henne på do hver gang hun sier "bæsj" ;-)

Gjør avlvor av trusselen!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Promper de egentlig mer enn oss voksne, da? ;-)

Eller er det bare at de er mer bramfrie?

En slags familie-prompe-variant av "Horses sweat, men perspire, and women mainly glow."? ;-)

Gubben utkonkurrerer dem nok. Det fant jeg ut når jeg fikk cochlea implantat :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør avlvor av trusselen!

;-)

mvh

Det har jeg gjort flere ganger, men jeg må innrømme at konsekvensen min er litt vaklende når det gjelder akkurat denne problematikken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...