Gå til innhold

Om idrettsaktiviteter


Gjest molganmin

Anbefalte innlegg

Oj, litt misforståelse her!

Når jeg skrev "vi beholdt dem i laget" mente jeg ikke at vi ..hmmm...hvordan skal jeg si det...jo, ikke kastet dem ut før de var 10-12 år gamle.

Det jeg mente å uttrykke var at vi fikk lov til å beholde dem i laget til de var 10-12 år. Altså, de gikk ikke lei før de var såpass gamle. Skjønner?

Men jeg skjønner at formuleringen min kunne misforstås hvis man er i det lunet..

Men er det ikke litt trist, da, at de ville gi seg som 10-12-åringer? Hva gjorde de etterpå - gikk de til en annen idrett eller sluttet de?

Og hvorfor gikk de lei, og hva gikk de lei av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Katt-ja

    14

  • trollemor;o)

    9

  • morsan

    8

  • Lula

    3

Mest aktive i denne tråden

Fotball blir klassens versting fordi de rekrutterer så utrolig mange, mange flere enn andre idretter, og de "tar" ungene når de er svært små.

Hva dette med å sende unge utøvere ut i verden i en alder av 15 år, så er vi veldig enige. Personlig synes jeg ikke det er verre at en 15-åring reiser ut for å spille fotball enn å danse jazz eller spille sjakk, det er akkurat like lite klokt på et generelt grunnlag.

''Fotball blir klassens versting fordi de rekrutterer så utrolig mange, mange flere enn andre idretter, og de "tar" ungene når de er svært små. ''

Kremt...: Det der med at de "tar" ungene.. Det er frivillig, altså ;-) Og at de "tar" så mange,- ja det er en populær idrett... Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt trist, da, at de ville gi seg som 10-12-åringer? Hva gjorde de etterpå - gikk de til en annen idrett eller sluttet de?

Og hvorfor gikk de lei, og hva gikk de lei av?

De gikk lei fordi de ikke var interessert i fotball i utgangspunktet. Men de var med for det sosiale, fordi de var venner med resten av laget.

Det er ikke unaturlig at unger detter av når de blir litt større. Sånn er det i alle idretter og vel også i speider og korps.

Og disse jeg sikter til, de hadde altså ingenting på en fotballbane å gjøre - sånn fotballmessig ;-)

Det er vel ikke så mange tonedøve med i korpsene heller?

Men det var bra å holde gjengen samlet så lenge som mulig, men etter er viss alder kan det være veldig vanskelig å få de flinkere ungene til å holde irritasjonen tilbake hver gang det går galt... Og litt vanskelig å si til A at "du må jo sende pasningen til B, han står mye bedre plassert",- hvis A _vet_ av erfaring at B kommer til å miste ballen etter 2 sekunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fotball blir klassens versting fordi de rekrutterer så utrolig mange, mange flere enn andre idretter, og de "tar" ungene når de er svært små. ''

Kremt...: Det der med at de "tar" ungene.. Det er frivillig, altså ;-) Og at de "tar" så mange,- ja det er en populær idrett... Sånn er det bare.

Det var derfor jeg satte "tar" i fnutter, jeg er veldig klar over at alle går (mer og mindre) frivillig inn i fotball, og at fotballen ikke gjør noe ulovlig eller forsåvidt uetisk ved å tilby aktivitet når de er så små.

Og så klart fotball er populært, det er jo et spill man kan greie fra man er liten, så det er jo veldig naturlig at det er de som "tar" ungene først. Det er behandlingen ungene får underveis jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gikk lei fordi de ikke var interessert i fotball i utgangspunktet. Men de var med for det sosiale, fordi de var venner med resten av laget.

Det er ikke unaturlig at unger detter av når de blir litt større. Sånn er det i alle idretter og vel også i speider og korps.

Og disse jeg sikter til, de hadde altså ingenting på en fotballbane å gjøre - sånn fotballmessig ;-)

Det er vel ikke så mange tonedøve med i korpsene heller?

Men det var bra å holde gjengen samlet så lenge som mulig, men etter er viss alder kan det være veldig vanskelig å få de flinkere ungene til å holde irritasjonen tilbake hver gang det går galt... Og litt vanskelig å si til A at "du må jo sende pasningen til B, han står mye bedre plassert",- hvis A _vet_ av erfaring at B kommer til å miste ballen etter 2 sekunder...

Dette synes jeg er fundamentalt feil! Disse som - i teknisk term - ikke hører hjemme på fotballbanen, hvorfor i all verden skal de da overhode spille fotball???

Ja, jeg vet om det sosiale, og det er det største pressmidlet fotball har. "Alle" er jo med. Og gud vet hvor mange som ramler av, mistrives og mislykkes og lærer at de er kløner, idioter osv.

Hvor ble disse ungene av? Gav de seg helt med idrett, eller gikk de over til noe annet? Det er det som er det interessante, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg satte "tar" i fnutter, jeg er veldig klar over at alle går (mer og mindre) frivillig inn i fotball, og at fotballen ikke gjør noe ulovlig eller forsåvidt uetisk ved å tilby aktivitet når de er så små.

Og så klart fotball er populært, det er jo et spill man kan greie fra man er liten, så det er jo veldig naturlig at det er de som "tar" ungene først. Det er behandlingen ungene får underveis jeg reagerer på.

''Det er behandlingen ungene får underveis jeg reagerer på.''

Jeg vet at mange klubber driver dårlig barneidrett....men det eneste man da kan gjøre er å involvere seg selv, påvirke der det er mulig. Gå inn i lederroller, styreverv.

I vårt tilfelle,- hvor vi klarte å beholde en hel gjeng i laget som nok ville gått mye før om de hadde hatt en ærgjerrig trener, var forskjellen at et par foreldre tok seg av treningen av den ene delen av aldersgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes jeg er fundamentalt feil! Disse som - i teknisk term - ikke hører hjemme på fotballbanen, hvorfor i all verden skal de da overhode spille fotball???

Ja, jeg vet om det sosiale, og det er det største pressmidlet fotball har. "Alle" er jo med. Og gud vet hvor mange som ramler av, mistrives og mislykkes og lærer at de er kløner, idioter osv.

Hvor ble disse ungene av? Gav de seg helt med idrett, eller gikk de over til noe annet? Det er det som er det interessante, egentlig.

Å, så du synes de skulle vært frosset ut fra starten??? De ble med fordi de hadde lyst, fordi de hadde det gøy med det, inntil det ble litt mer krevende.

Hva de gjør nå etterpå? Noen er i speideren, noen i noen andre idretter. Et par gjør sikkert ingenting. Og det tror jeg ikke de hadde gjort ellers heller. Fram til 10-12-års alderen er det tross alt ikke så mange treninger at det fortrenger alle andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er behandlingen ungene får underveis jeg reagerer på.''

Jeg vet at mange klubber driver dårlig barneidrett....men det eneste man da kan gjøre er å involvere seg selv, påvirke der det er mulig. Gå inn i lederroller, styreverv.

I vårt tilfelle,- hvor vi klarte å beholde en hel gjeng i laget som nok ville gått mye før om de hadde hatt en ærgjerrig trener, var forskjellen at et par foreldre tok seg av treningen av den ene delen av aldersgruppen.

Det viktigste for ALL idrett er å ha folk i sentrale posisjoner som har kompetanse, særlig trenere, men også folk ellers i organisasjonen. Det er altfor mange velmenende, men akk så dårlige, trenere rundt på fotballbaner, håndballbaner, i skiløyper osv. Det er den absolutt viktigste utfordringen for norsk idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så du synes de skulle vært frosset ut fra starten??? De ble med fordi de hadde lyst, fordi de hadde det gøy med det, inntil det ble litt mer krevende.

Hva de gjør nå etterpå? Noen er i speideren, noen i noen andre idretter. Et par gjør sikkert ingenting. Og det tror jeg ikke de hadde gjort ellers heller. Fram til 10-12-års alderen er det tross alt ikke så mange treninger at det fortrenger alle andre muligheter.

''Å, så du synes de skulle vært frosset ut fra starten??? ''

Dette nivået diskuterer jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn med fotballdilla, men ser likevel problematikken.

I barnefotball-forskriftene for idrettslaget der sønnen min går, står det klart og tydelig at medlemmene skal oppmuntres til å drive andre idretter på vinterstid (idrettslaget har et mangfoldig tilbud som inkluderer langrenn, alpint, håndball, orientering mm.).

Men så ansetter de plutselig en ny koordinator for yngresfotballen, og det første han gjør er å starte vintertrening for 8 - 12-åringene, og for sikkerhets skyld kolliderer det tidsmessig med håndballtreningen for de yngste. Samtidig som idrettslaget gråter krokodilletårer fordi de må kutte ut guttelaget i håndball for enkelte alderstrinn pga. for få deltakere...

Alle kan ikke komme på førstelaget når de blir store, det er helt opplagt og helt naturlig. Samtidig er fotball en idrett man kan ha glede av selv om det foregår på lavere nivå. Det er synd hvis fokuset på de beste er så stort at hele resten av "pyramiden" slutter helt å spille, og enda verre hvis de aldri har prøvd noe annet og derfor slutter å være aktive i det hele tatt.

Det er nokså opplagt at det er større sjanse for å få spille kamp, reise på cup osv., hvis man spiller på et håndballag som sliter litt med rekrutteringen, enn hvis man spiller på ett av X klasselag som i løpet av få år skal snevres inn til ett lag for hele årskullet.

''Samtidig er fotball en idrett man kan ha glede av selv om det foregår på lavere nivå. Det er synd hvis fokuset på de beste er så stort at hele resten av "pyramiden" slutter helt å spille, og enda verre hvis de aldri har prøvd noe annet og derfor slutter å være aktive i det hele tatt.''

Det du sier her kan også overføres til skolegården. Fra første stund i førsteklasse var dette den dominerende leken i skolegården, og der var det ihvertfall ingen som ba barna sentre til alle på 'laget'.

Driver du med individuell idrett/lek som sykling, skigåing, svømming etc, kan selv en 6-åring nøye seg med å konkurrere med seg selv og dermed 'ta igjen' de andre som har fått et 'forsprang' fordi de begynte med aktiviteten før ham/henne.

Men med fotballen er det annerledes - noen har spilt fotball i årevis i hagen, og ettersom de da bare sentret til de andre gode, var det nesten umulig for en 6-årig fotballnovise å 'ta igjen' forspranget.

Det pussige var at skolen ikke bare 'tillot' fotball, selv om enkelte av barna dermed havnet helt på sidelinjen i leken. Men samtidig presterte de å sende ut et brev der de førbød bruk av Draco-spinnere/Beyblade som var superpopulære på samme tid - fordi det førte til "konkurranse" og "tapere" i skolegården.

Det var veldig trist å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplet ditt med fotballtreninger på samme tidspunkt som håndballtreninger - og med dertil konsekvenser - er ikke unikt. Det er rett og slett altfor dårlig at idrettslaget å tillate det, men det er helt svært vanlig måte for fotball å ture fram. De er størst, de er mektigst, og ingen kan slå dem. Veldig trist.

Og såklart du har rett i det med muligheten for å få spille der det er færre barn om "beinet" enn flere, men det gir jo ingen direkte adgang for å trampe på og ødelegge idrettsgleden for de som ikke er best. Fotball som idrett har så store muligheter til å tilfredsstille alles ønsker, så hvorfor de turer frem som de gjerne gjør kan man lure på.

''men det er helt svært vanlig måte for fotball å ture fram. De er størst, de er mektigst, og ingen kan slå dem. Veldig trist.''

Ja, og det gjelder også bruk av friarealer etc. Det er liksom en selvfølge at kommunen må prioritere å ha så mange fotballanlegg som mulig klin inntil skola, selv om det går på bekostning av friområder for alle barna i nabolaget - også dem som ikke spiller fotball.

Er det f eks riktig at man skal bygge idrettshall inntil skola, selv om det fører til at man da må ofre grusbanen som bl a brukes til å lage skøyteis på om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at man må trene MYE for å bli skikkelig god, men fotballen glemmer så lett at ikke alle har som mål å bli så inmari gode. Fotballen er blottet for tanken om at folk kanskje har lyst til å gjøre noe mer enn fotball.

Enig. Det er trist at breddeidretten ofres for at noen få kanskje muligens hvis så frem atte kan bli en ny Solskjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Samtidig er fotball en idrett man kan ha glede av selv om det foregår på lavere nivå. Det er synd hvis fokuset på de beste er så stort at hele resten av "pyramiden" slutter helt å spille, og enda verre hvis de aldri har prøvd noe annet og derfor slutter å være aktive i det hele tatt.''

Det du sier her kan også overføres til skolegården. Fra første stund i førsteklasse var dette den dominerende leken i skolegården, og der var det ihvertfall ingen som ba barna sentre til alle på 'laget'.

Driver du med individuell idrett/lek som sykling, skigåing, svømming etc, kan selv en 6-åring nøye seg med å konkurrere med seg selv og dermed 'ta igjen' de andre som har fått et 'forsprang' fordi de begynte med aktiviteten før ham/henne.

Men med fotballen er det annerledes - noen har spilt fotball i årevis i hagen, og ettersom de da bare sentret til de andre gode, var det nesten umulig for en 6-årig fotballnovise å 'ta igjen' forspranget.

Det pussige var at skolen ikke bare 'tillot' fotball, selv om enkelte av barna dermed havnet helt på sidelinjen i leken. Men samtidig presterte de å sende ut et brev der de førbød bruk av Draco-spinnere/Beyblade som var superpopulære på samme tid - fordi det førte til "konkurranse" og "tapere" i skolegården.

Det var veldig trist å se

Det siste du sier der er et tankekors.

Noen ganger virker det som om fotball er viktigere enn selve livet. Viktigere enn vennskap, i hvert fall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''men det er helt svært vanlig måte for fotball å ture fram. De er størst, de er mektigst, og ingen kan slå dem. Veldig trist.''

Ja, og det gjelder også bruk av friarealer etc. Det er liksom en selvfølge at kommunen må prioritere å ha så mange fotballanlegg som mulig klin inntil skola, selv om det går på bekostning av friområder for alle barna i nabolaget - også dem som ikke spiller fotball.

Er det f eks riktig at man skal bygge idrettshall inntil skola, selv om det fører til at man da må ofre grusbanen som bl a brukes til å lage skøyteis på om vinteren?

''Er det f eks riktig at man skal bygge idrettshall inntil skola, selv om det fører til at man da må ofre grusbanen som bl a brukes til å lage skøyteis på om vinteren?''

Selvfølgelig ikke!

Er det noe bedre at kommunene rundt i landet spytter i millioner av kroner for å bygge større, flottere og flere fotballbaner som fotballklubbene benytter GRATIS, mens andre idretter ikke blir sponset med ei krone? Friidrett har f.eks. tapt masse rekruttering på at fotballbaner blir bygget uten løpebane rundt.

NFF har krav til hvordan banene skal være fra et visst nivå, og kommunene retter seg pent og pyntelig etter det - selv om kommuneøkonomien går i dass ellers. Det er helt til å bli dårlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er trist at breddeidretten ofres for at noen få kanskje muligens hvis så frem atte kan bli en ny Solskjær.

Det ligger mange triste idrettsskjebner i kjølvannet av overivrige idrettsledere med Solskjær i øynene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å, så du synes de skulle vært frosset ut fra starten??? ''

Dette nivået diskuterer jeg ikke på.

Men jeg skjønner ikke hva du mener?

Du synes det er galt at unger som ikke egner seg til fotball spiller fotball pga. det sosiale aspektet. Du mener at det er ille at de spiller noen år, for deretter å slutte. (For hva skal de da drive med) I såfall mener du at det burde være opptaksprøve eller noe sånt? Det ville jeg trodd hadde opprørt folk flest, like mye som evt. topping av laget for tidlig får folk til å se rødt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...