Gå til innhold

Resistent mot penicillin?

Gjest resistent mot penicillin?

Anbefalte innlegg

Gjest resistent mot penicillin?

Hei jeg har en 2åring som har vært veldig plaget med ørebetennelse. Han har i den forbindelse gått hos spesialist på øre nese hals. Han har en periode hatt dren, men disse er nå tatt ut, fordi de ikke fungerte som de skulle. Han har i løpet av 7 måneder hatt hele 4 antibiotikakurer; oroken (fått i utlandet), imacillin, keflex og imacillin. Jeg har vært veldig betenkt i forhold til dette, men har fulgt legens råd i forhold til å ta kurene. Min bekymring er at han skal bli resistent mot penicillin, og lurer litt på om du kan fortelle meg litt omkring dette og om kurene han har fått er såpass forskjellige at dette ikke er noe å bekymre seg for? Går det ann å ta en blodprøve for å påvise hvorvidt han har blitt resistent?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/296797-resistent-mot-penicillin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fint du er bevisst

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5583&MainArea_5661=5583:0:15,1360:1:0:0:::0:0&MainLeft_5583=5603:47830::1:5693:11:::0:0

(trykk på pdf-filen, velg litt større skrift)

Det er bakteriene og ikke personene som blir resistente.

Det er viktig at alle er bevisste og sunt kritiske til antibiotikbruk, og _alltid_ tar kuren helt ferdig.

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er et vanlig problem du beskriver, gjentatte ørebetennelser hos barn og bruk av anitbiotika. Diagnosen ørebetennelse er ikke altid så klar, det er flere forskjellige typer med forskjellige symptomer og utseende av trommehinnen, og derfor er heller ikke indikasjonen for bruk av antibiotika alltid så klar..

Hos ditt barn er det lagt inn dren over en tid og dette tyder på at det har vært væske i mellomøret, en ganske vanlig tilstand hos små barn etter ørebetennelse eller ved langvarig neseforkjølelse (sekretorisk otitis media)..Slik væske er vanligvis ikke indikasjon alene for antibiotika.

De preparatene som er brukt er vanlige,hva oroken inneholder vet jeg ikke siden det er et utenlandsk preparat, det virksomme medikamentet står på pakningen.

Ved utvikling av reistens er det mkkrobene som blir resistente, og det må gjøres en dyrking av bakteriene og undersøkelse på sensitiviteten av disse overfor antibiotika.Er det utviklet resistens vil medisinen ikke ha effekt.

Dette kan ikke undersøkes i en blodprøve.,det må gjøres en dyrkning av bakterier fra pas.

Ved vanlig ørebetennelse hos små barn kan det være ritktig å gi antibiotika, men det kan også være riktig å se det llitt an og følge forandringene i øret/trommehinnen og barnets tilstand før man velger å bruke medisiner for å vurdere ørets egen naturlige helbredelses evne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...