Gå til innhold

Har din 1.klassing lært å lese?


Gjest efoll

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Oslo, og snakker også om å ha "knukket koden" - er det så rart?

For meg så ble knukket litt morsomt! :-) Sier dere det altså? Dialekter er jo så forskjellige, ikke noe galt i det. :-) Jeg sier og skriver "knekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

For meg så ble knukket litt morsomt! :-) Sier dere det altså? Dialekter er jo så forskjellige, ikke noe galt i det. :-) Jeg sier og skriver "knekt".

Tror faktisk "knekt" er mer korrekt etter dagens rettskrivningsstandard, "knukket" er litt gammeldags, men like fullt mer det mange som sier og skriver det (meg inkludert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 5,5 år da hun begynte på skolen og kunne ikke lese, bare skrive navnet sitt.

Rundt høstferien begynte hun å lese noen små ord - altså stave seg frem. Dette var da de bokstavene de hadde gått gjennom da.

Ved juleferien kunne hun lese korte setninger, men veldig sakte for ofte måtte hun stave seg gjennom ordene. Hun leste blader (vitser og lign.) og alt hun kom over av emballasje; melkekartonger, frokostblandinger etc.

Nå går det enda lettere og det er færre ord hun må stave seg gjennom og hun klarer å lese f.eks. oppgavene som hun har i lekse og forstår hva disse går ut på. Hun kan de fleste bokstavene og forstår meningen i setningen, selv om det er

ett ord hun ikke klarer å lese.

Men hun klarer ikke å lese en hel side med tekst, det er altfor langt og hun går trolig lei før hun er kommet halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing er nok litt senere er jeg kan huske at de andre var. Har begynt å øve litt mer nå og det har hjulpet på.

Hun har skjønt sammenhengen og leser korte ord med 3-4 bokstaver. Det går litt tregt. Må gjerne lese ordet 2-3 ganger før hun har skjønt hva hun har lest.

Hun skriver raskere enn hun leser egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Ja, det har hun. Hun kunne ikke lese før hun startet på skolen, men etter kort tid så kunne hun lese. Hun leser bøker, men har litt problemer med å huske hva hun har lest når hun har lest hele setningen, derfor leser hun en setning og så gjentar jeg den hvis hun ikke husker den og gjør det selv.

Jeg har tre andre barn og ingen av de leste før i midten av 2.klasse - de er gode lesere nå, så jeg ville overhodet ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har hun. Hun kunne ikke lese når hun begynte på skolen i høst, hun kunne få bokstaver. Vi har ikke presset på, tvert i mot kanskje.... Men etter 10-11 uker leste hun som bare det - jeg holdt nesten på å få sjokk for det kom så brått :-) Jeg trodde nesten hun hadde lært seg leseleksa (setning med to ord) utenatt, men hun hadde rett og slett knekkt lesekoden.

Nå leser hun som bare det - moro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Min førsteklassing hadde lært å lese noen ord før skolen startet. Oppdaget egentlig det helt tilfeldig i sommer. Han leser bøker, men skal helst ikke være mye på hver side når han skal lese selv.

Han og tre barn til var de første som lærte å lese i hans klasse. Min gutt er desemberbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare: "knukket koden".............. Hvor i landet kommer du fra som sier "knukket" ;-)

Måtte lese innlegget mitt flere ganger, for jeg så virkelig ikke hva jeg hadde skrevet galt.. ;-9

Er det knekt du mener er riktig?

Hilsen Enina med Stavangerdialekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese innlegget mitt flere ganger, for jeg så virkelig ikke hva jeg hadde skrevet galt.. ;-9

Er det knekt du mener er riktig?

Hilsen Enina med Stavangerdialekt

Ja, det er "knekt" som er det grammatisk mest korrekte. Verbet "å knekke" heter ikke "knukket" i preteritumsform............ :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er "knekt" som er det grammatisk mest korrekte. Verbet "å knekke" heter ikke "knukket" i preteritumsform............ :-)

Ok, du har sikkert rett, men nå sier jeg nå engang knukket jeg da.. om både lesekode som er knukket og rose som er knukket osv.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...