Gå til innhold

18-åringer som tenker på å bli gravide??!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en yngre venninne som har slitt endel med matte på skolen, og som ifjor igjen måtte ta matte eksamen som privatsist, etter at hun strøk nok engang, jeg hjalp henne med å lese flere ganger, men hun viste ingen el lite interesse for det jag foretok meg.. Dagen til eksamen nærmet seg med stormskritt, å istedenfor å stikke nesen ned i en bok, satt hun ute og solte seg...

Grunnen til det var som hun sa" hvis jeg ikke består denne gangen heller, velger jeg å bli gravid, for da får jeg iallefall penger!!!!!"

Jeg ble helt sjokkert! Jeg fikk selv barn da jeg var 19, selv om jeg brukte p-piller, har nå i senere tid (ifjor faktisk, etter flere timer hos ulike spesialister, ultralyd, inngrep osv) funnet ut at jeg ikke tåler noen form for prevensjon, annet enn sterilisering av meg el min mann..

Men poenget mitt er at jeg "mistet" mye av min ungdomstid, venner osv.. Nå valgte jeg å beholde barnet og angrer selfølgelig ikke på det nå, men jeg prøvde å fortelle henne at da må en være hjemme om kveldene, kan ikke være så veldig impulsive, da ting må planleggest og man må ta med mye til barnet osv.. Å man får faktisk ikke så mye penger som fok tror, mener jeg da... Hva sier man til disse ungdommene??

Hørte på radioene at senere at en helsesøster en plass hadde gått ut å fortalt om dette også, pga problemet der var så stort at demåtte opplyse ungdommene..

Da jeg var 19 og reiste til Stavanger med mitt barn for 8 år siden, fikk jeg kommentarer fra ungommer mindre enn meg, at de skjønte hvorfor jeg hadde valgt å beholde han, for da fikk jeg mye penger og gratis vaskemaskin på sosialen!!! Jeg ble så forbløffet at jeg svarte nok på en heller mindre høflig måte akuratt da ja.. Men skal bare si det med engang at jeg har aldri fått noe på sosialkontoret, jeg har fått hjelp som alenemor i en kort periode, men etter det har jeg klart meg selv, å jeg har heller aldri mottatt stønad til barnetilsyn osv, selv om jeg kunne få det, det betalte jeg også selv, så jeg har gjort motsatt..

På skolen der jeg går nå, er det flere yngre enn meg, å de sitter på facebook istedenfor å følge med, fordi som de sier" skal bli mor istedenfor å jobbe, de er ikke lagt for å jobbe, det er det mannen som skal gjøre, å dessuten får vi mye penger da, hvis vi bor hver for oss, det er noe flere i vår vennekrets gjør for å motta stønad...!

Hva syns dere om dette?? er det bare jeg som syns dette er helt forferdelig?? at ungdommene tenker slik? og at det er ok å bo hver for seg selv om man er et par bare for å få penger og slippe å jobbe???

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

11

• Glimtipper

11

• Nb!

10

• fyrlykt

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest leo den store
Skrevet

Lurte bare på hvilken relevans det har i denne sammenheng, det du skrev om at du ikke tåler noen form for prevansjon.

Selvsagt er det bermen som tenker slik du skriver, ikke oppegående, intelligent ungdom.

Skrevet

Herregud?! Er dette normal tankegang hos normalt oppegående unge jenter!? Å få barn for å få vaskemaskin på sosialen?

Dette er jo helt forferdelig! Hva slags hjem kommer slike jenter fra? Jeg prøver å innpode begge mine (jente og gutt) at de kan bli akkurat hva de vil når de blir store og at jo bedre karakterer de får på skolen, jo flere muligheter har de til å bli akkurat det de vil.

Skrevet

Lurte bare på hvilken relevans det har i denne sammenheng, det du skrev om at du ikke tåler noen form for prevansjon.

Selvsagt er det bermen som tenker slik du skriver, ikke oppegående, intelligent ungdom.

;-) meningen med det var at hvis det var flere ungdommer som les dette her, så skulle de fosrtå hvorfor jeg ble gravid som 18 åring, og at jeg ikke tenkte på samme måte da jeg var så ung ;-)

Er kanskje ikke så flink å forklare alt, å skriver til tider litt fort, men det var altså derfor jeg sa det ;-)

Gjest Angela26
Skrevet

Jeg ble gravid som 17 aaring, fordi jeg glemte p-piller, og diverse annet rot.

Det jeg vet, er at de ungdommene som tenker slik, har null peiling paa alt det ansvaret det innebaerer aa fostre opp et barn!

Hvis de tror at det aa gaa hjemme med et lite barn; vaakennetter,amming, lite tid for seg selv, oppdragelse, grensesetting, og alt annet av ansvar, er myyyye bedre enn aa faa seg jobb...Ja, da moeter de seg selv i doera med en gang ungen kommet til verden!

Makan til tankegang!!

Skrevet

Herregud?! Er dette normal tankegang hos normalt oppegående unge jenter!? Å få barn for å få vaskemaskin på sosialen?

Dette er jo helt forferdelig! Hva slags hjem kommer slike jenter fra? Jeg prøver å innpode begge mine (jente og gutt) at de kan bli akkurat hva de vil når de blir store og at jo bedre karakterer de får på skolen, jo flere muligheter har de til å bli akkurat det de vil.

Det er svæært utbredt her og flere andre steder også ettersom jeg hat fosrtått på ungdommen selv, vi har nå enda en i deres venneflokk som venter barn dette året, dette barnet har i tillegg komplikasjoner, men det har jo ingenting med alderen å si, men hun er ikke engang fyllt 18...!

Så jeg mener dette er svært aktuelt hos ungdommer som ikke klarer skolen, el er skolelei, som ser på dette som en slags "løsning" på deres problem...

Jeg har ikke begynt med slik lære til mine barn enda, da de er temmelig små endå, men vil selfølgelig også fraråde de på det sterkeste å bli gravide før de er i et stabilt og godt forhold, og har fast inntekt..

Skrevet

Det er svæært utbredt her og flere andre steder også ettersom jeg hat fosrtått på ungdommen selv, vi har nå enda en i deres venneflokk som venter barn dette året, dette barnet har i tillegg komplikasjoner, men det har jo ingenting med alderen å si, men hun er ikke engang fyllt 18...!

Så jeg mener dette er svært aktuelt hos ungdommer som ikke klarer skolen, el er skolelei, som ser på dette som en slags "løsning" på deres problem...

Jeg har ikke begynt med slik lære til mine barn enda, da de er temmelig små endå, men vil selfølgelig også fraråde de på det sterkeste å bli gravide før de er i et stabilt og godt forhold, og har fast inntekt..

Men ungjenter som tenker sånn kan da umulig ha spesielt høy intelligens? For det er jo ikke særlig smart tenkt å skulle "snylte" på staten og velferdsordninger resten av livet fremfor å ha en ærlig jobb og forsørge seg selv?

Selvsagt tar man imot de støtteordninger man kan få, men bevisst å drite i skolen for å få barn så man kan få penger på det er jo noe helt annet!

Skrevet

Jeg ble gravid som 17 aaring, fordi jeg glemte p-piller, og diverse annet rot.

Det jeg vet, er at de ungdommene som tenker slik, har null peiling paa alt det ansvaret det innebaerer aa fostre opp et barn!

Hvis de tror at det aa gaa hjemme med et lite barn; vaakennetter,amming, lite tid for seg selv, oppdragelse, grensesetting, og alt annet av ansvar, er myyyye bedre enn aa faa seg jobb...Ja, da moeter de seg selv i doera med en gang ungen kommet til verden!

Makan til tankegang!!

Det var disse tingene jeg prøvde å argumentere med, men de fnøs alt bort å sa" at det var mitt problem, at jeg hadde slike meninger "alle" andre mente noe annet.."

Men ser ikke ut som de skjønner det før de har prøvd det nei....sørgeligt synes jeg...

Skrevet

Men ungjenter som tenker sånn kan da umulig ha spesielt høy intelligens? For det er jo ikke særlig smart tenkt å skulle "snylte" på staten og velferdsordninger resten av livet fremfor å ha en ærlig jobb og forsørge seg selv?

Selvsagt tar man imot de støtteordninger man kan få, men bevisst å drite i skolen for å få barn så man kan få penger på det er jo noe helt annet!

Er visst temmelig utbredt at de tenker slik, hadde besøk av en jente i forrige uke, som har vært sammen med sin føsrte gutt i 5 mnd nå, de er begge 18, og hun var litt skuffet over typen som hadde gitt klar besked at han verken ville forlove seg, få barn etc på flere år enda, å hun visste ikke hva hun skulle mene om han da...jeg argumenterte med mine meninger å hum mumlet og nikket og nevnte det ikke mer, men vet ikke hva hun kommer til å gjøre.. Hørte at venninnen hennes venter barn nå, hun er på samme alder, men har ikke snakket mer med hun etter dette og ser henne sjelden, så vet ikke hva hun velger selv....

Skrevet

Nå vet jeg jo ingenting om hvilke kretser du vander i, men dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. Hadde tidligere en jobb der jeg hadde daglig kontakt med unge mennesker i forskjellig livssituasjon, og denne holdningen du referer til, har jeg ikke møtt en eneste gang.

Skrevet

Det er jo helt grusomt! Det er jo ikke slik systemet skal fungere, at de bare kan drite i utdannelse. (Men ung og dum?) som man er i den alderen så er det et fryktelig enkelt valg, tror de......... De ser at andre klarer seg, men de ser ikke fremover.

Det er ikke bare bare, jeg vet om ei jente på 16år som er gravid nå. Og det var nok ikke planlagt nei. Mora til denne jenta var akkurat fylt 17år da hun fikk datteren sin. Jeg synes det er ofte slik at barna også blir gravide unge dersom mora har blitt det?? Denne jenta har fått tidlig info om prevensjon og de har snakket mye om sex og slikt. Men så er det disse pillene da, det _er_ fort å glemme.

Skrevet

Hvis jeg tok alle de timene jeg har måttet være hjemme med barn, all energien jeg har brukt på han og kommer til å bruke i framtiden... Så kunne jeg sikkert hatt verdens beste og lengste utdannelse om få år ;)

Det er ingenting økonomisk å vinne på å motta støtte for barn. Man kan heller bruke tiden og energien på jobb/utdannelse, så kommer man bedre ut av det.

Skrevet

Jeg synes det er rart at dere som har blitt mødre i ung alder svartmaler det så voldsomt. Å få barn er en gave, og når man er ung har man overskudd til å ta seg av barnet.

Skrevet

Nå vet jeg jo ingenting om hvilke kretser du vander i, men dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. Hadde tidligere en jobb der jeg hadde daglig kontakt med unge mennesker i forskjellig livssituasjon, og denne holdningen du referer til, har jeg ikke møtt en eneste gang.

Jeg er en helt vanlig husmor som omgås vanlige folk, her jeg bor. Flere av de ungdommene som har sagt dette til meg, er i ulike vennekretser og har dermed ingenting med hverandre å gjøre heller, så her hos oss er dette temmelig utbredt, men det er selfølgelig ungdommer her som tenker motsatt også, skal jo ikke greie alle under samme kam. Men at dette er temmelig vanlig, absolutt!

Da jeg fikk min her for 9 år siden, var dette helt motsatt, og faktisk skammelig. Men nå er dette helt vanlig, og flere i bhg til mitt minste barn er tenårings mødre...

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er rart at dere som har blitt mødre i ung alder svartmaler det så voldsomt. Å få barn er en gave, og når man er ung har man overskudd til å ta seg av barnet.

Det er vel heller snakk om å gi 18-åringene som glorifiserer mammatilværelsen et noe mer nyansert og realistisk syn på det å bli mor tidlig?

Tror nok mange får seg en kalddusj når de forstår at det å rusle rundt med barnevogn og gå på kafé er en ørliten del av mammatilværelsen.

Det er dessuten ikke bare de helt unge mødrene som orker å ta seg av barna sine.

Skrevet

En gave er de absolutt, så det er ikke barna som blir svartmalt her, som du referer til, men utgangspunktet for ungdommene som velger å få de... At de faktisk heller vil bli gravide enn å gå på skolen, å står de ikke til eksamen så får vi heller en baby så får vi iallefall penger lenge, problematikken...

Skrevet

Det er ikke akkurat slik at når man er 25 eller 31 har man mistet all overskudd til å ta seg av et barn! Tvert i mot, da kan man ha inntekt, bolig, forhold og et liv og hverdag som nettopp gir en det overskuddet. Da jeg var 18 hadde jeg mer enn nok med lekser, fritidsaktiviteter, venner, kjærester, studieplaner og festing til å ha overskudd til et barn. Jeg skulle jo akkurat begynne å ta vare på meg selv alene for første gang. Det gjelder ikke bare å ha overskudd til å fysisk leke med barnet (noe som ikke forsvinner i 22-års alderen), man må ha overskudd til å gi det en bolig, en oppvekst, forsørge det og oppdra det med alle vår voksenerfaring. Hvor tar en 18-åring uten utdannelse det overskuddet fra? Som regel sine egne foreldre som må trå til, samt det offentlige som må betale.

Skrevet

En gave er de absolutt, så det er ikke barna som blir svartmalt her, som du referer til, men utgangspunktet for ungdommene som velger å få de... At de faktisk heller vil bli gravide enn å gå på skolen, å står de ikke til eksamen så får vi heller en baby så får vi iallefall penger lenge, problematikken...

Jeg synes det er feil å si at en 18-åring ikke er moden til å bli mor. Selv uten alt det materielle som settes høyere enn menneskeliv kan man få en lykkelig barndom og være en god mor.

Og hvem har sagt at alle må gå på videregående når de er ung? Ikke alle er skolelys. Hvordan skal vi få noen til å vaske gulv og sitte i kassa på Rimi hvis alle skal utdanne seg?

Nei, jeg er for mangfold og å stole på egne valg. Et barn angrer man aldri på.

Mange velger å ta abort fordi de ikke har fast jobb og egen bolig og alt dilldall. Hva slags menneskesyn er det å kverke sin egen unge fordi man ikke har penger i banken??

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er feil å si at en 18-åring ikke er moden til å bli mor. Selv uten alt det materielle som settes høyere enn menneskeliv kan man få en lykkelig barndom og være en god mor.

Og hvem har sagt at alle må gå på videregående når de er ung? Ikke alle er skolelys. Hvordan skal vi få noen til å vaske gulv og sitte i kassa på Rimi hvis alle skal utdanne seg?

Nei, jeg er for mangfold og å stole på egne valg. Et barn angrer man aldri på.

Mange velger å ta abort fordi de ikke har fast jobb og egen bolig og alt dilldall. Hva slags menneskesyn er det å kverke sin egen unge fordi man ikke har penger i banken??

Du snur jo alt på hodet!

I dag har man i stor grad mulighet til å velge tidspunkt man får barn. Ingen klandrer dem som blir gravide ved et uhell i 18-årsalderen, og velger å beholde barnet. En er imidlertid kritisk til dem som velger å få barn i 18-årsalderen i den tro at de vil bli forsørget av det offentlige.

Når detgjelder din kommentar om at ''Hvordan skal vi få noen til å vaske gulv og sitte i kassa på Rimi hvis alle skal utdanne seg?'' er det fristende bare å svare "I rest my case...".

Skrevet

''Men ungjenter som tenker sånn kan da umulig ha spesielt høy intelligens?''

Alle kan jo ikke ha spesielt høy intelligens, da.

Og det kan da ikke være veldig mange som tenker som disse 18-åringene,- jeg kjenner ingen med den innstillingen.

Men det er jo klart at det fins noen her og der som tenker slik,- det er da naturlig... Ikke spesielt lurt, men det hadde vært rart om ingen gjorde det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...