Gjest Svenn.R Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Min mor på 57 har høyt stoffskifte å lurer på hva hun bør spise for å holde seg oppegående daglig,er det noe hun bør holde seg unna?hun spiser jo 7/8 ganger for dag å er noe tyn spør du meg.hva er 100% normal vekt for henne,hun er 159 høy å 56kg.Er ikke det noe lite ??Har du en kostliste hun kan følge.Hilsen bekymra sønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 159 cm og 56 kg høres helt fint ut. ) Hun har en bmi på 22,2, noe som er omtrent midt i normalområdet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hei! Når man har høyt stoffskifte, er det som du sier viktig å spise ofte, slik at man orker å få i seg alle kaloriene man trenger. Det er ikke noen egne anbefalinger for personer med høyt stoffskifte, med tanke på om du bør spise sånn eller slik. Jeg vil likevel legge vekt på at energiinntaket bør være i tråd med anbefalingene - for eksempel ikke ha mer enn 10 % sukker i kosten, og heller ikke mer enn 35 % fett totalt sett, herav en tredel maks i form av hardt (mettet) fett. Grunnen til at det for eksempel ikke er noe lurt å meske seg med godteri, kaker, fete sauser osv, er at kroppen også trenger tilstrekkelig med vitaminer og mineraler - noe vi finner lite av i søtsaker og snacks. Så de 7-8 måltidene bør bestå av sunn, ren mat som grove kornvarer, fisk, rent kjøtt, magre meieriprodukter, mye grønt, frukt og bær, samt godt med vann. Selvsagt er det lov å kose seg også, med litt fetere saker eller søtere saker innimellom. Det er også best for henne å spise variert til hvert måltid - på denne måten får kroppen best utnyttet kaloriene i måltidet. Du lurer på hva som er normal vekt for moren din. Hva som er vanlig (eller gjennomsnittlig) er ikke det samme som hva som er sunt for kroppen. Til dette er det vanlig å bruke BMI (kroppsmasseindeks) som et utgangspunkt. En BMI (høyde/vekt x vekt) på mellom 18,5 og 24,9 anses som normal/sunn. Det betyr at det er et ganske stort vektspekter som vil være sunt for moren din. Alt fra 47 - 63 kilo er faktisk en sunn vekt for henne. Hennes 56 kilo er derfor flott! Det er fint å ha litt å gå på, så hun bør nok ikke særlig lavere enn dette heller. Grunnen til at du syns hun ser tynn ut, kan jo være at mange andre på 159 cm veier mer enn 63 kilo... Øynene våre venner seg forbausende fort til at litt lubbenhet er "normalt"! Jeg tror ikke det er nødvendig med noen spesiell kostliste, siden vekten er fin og hun spiser så hyppig som hun gjør. Så bare pass på at kvaliteten på kosten er slik jeg beskrev - så er det nok helt bra med henne! Hilsen Gunn Helene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.