AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hva kan/bør jeg som har nylig fått diabetes egentlig spise? Spør chat gpt. Men den forteller meg at all forn for brød, pasta, ris og selvfølgelig frukt og søte ting er ikke ok. Virker som jeg bare kan tillate meg å spise kjøtt fisk, egg og noen former for ost. Med litt salat? Gresk yoghurt. Uten en eneste rosin. I dag spiste jeg sushi bowl, jeg vet det er djevelens verk, men var det sunneste jeg fant der jeg var. Sikkert blodsukker på 12 nå Jeg blir stadig tilbudt baguetter til lunsj. Sksl jeg bare spise det som er inni, la brød bli igjen? Anonymkode: 11d17...a90 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AI-oversikt Et diabetesvennlig kosthold fokuserer på stabilt blodsukker gjennom fiberrik mat, begrensede raske karbohydrater, og mye grønnsaker, belgfrukter og grove kornprodukter. Velg magre proteinkilder som fisk og kylling, og sunt fett. Målet er bedre blodsukkerkontroll, lavere medisinbehov og forebygging av komplikasjoner. Helsedirektoratet +4 Nøkkelråd for kosthold ved diabetes: Sunt fett og proteiner: Velg magre meieriprodukter, fisk og sjømat fremfor rødt og bearbeidet kjøtt. Middelhavskost: Dette kostholdsmønsteret regnes som gunstig for blodsukkerregulering. Måltidsrytme: Regelmessige måltider hjelper med å holde blodsukkeret stabilt gjennom dagen. Helsedirektoratet +7 Fiberrikt og grovt: Velg grove kornprodukter, fullkorn, belgfrukter (bønner, linser), nøtter, grønnsaker og frukt. «5 om dagen»: Spis minimum fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær daglig, med hovedvekt på grønnsaker (3 grønnsaker, 2 frukt/bær). Begrens raske karbohydrater: Reduser inntaket av sukker, søtsaker, brus, juice, lyst brød, hvit ris og pasta. Matvarer som bør begrenses: Sukkerholdig drikke, godteri og kaker. Fint bakverk og hvit pasta/ris. Bearbeidede kjøttprodukter (pølser, bacon). LHL, Landsforeningen for hjerte, lunge og hjerneslag +1 Tilpasning: Kostholdet bør tilpasses den enkelte, enten det er type 1 eller type 2, og eventuelt vektreduksjon ved type 2. Det er ikke nødvendig å kutte ut stivelse helt, men velge de grove variantene. Diabetesforbundet +2 Anonymkode: de136...8a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden https://www.diabetes.no/kosthold/ Anonymkode: de136...8a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Kan jeg spise selv hjemme bakt surdeigsbrød av svedjerug? Eller må jeg helst bare spise brød som er mye helkorn og frø? Jeg er i utgangspunktet ikke usunn i det heletatt. Men sukkeret går jo opp av ingenting. Chat gpt sa at hjemme bakt brød av svedjerug, inneholder altfor mye karbohydrater. Anonymkode: 11d17...a90 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan jeg spise selv hjemme bakt surdeigsbrød av svedjerug? Eller må jeg helst bare spise brød som er mye helkorn og frø? Jeg er i utgangspunktet ikke usunn i det heletatt. Men sukkeret går jo opp av ingenting. Chat gpt sa at hjemme bakt brød av svedjerug, inneholder altfor mye karbohydrater. Anonymkode: 11d17...a90 Du bør spise grove kornprodukter og ikke fine. surdeigsbrød er nesten som loff å regne, men ikke helt. Kjøp deg en kokebok. Anonymkode: de136...8a7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden https://levmeddiabetes.no/oppskrifter/ Anonymkode: de136...8a7 0 Siter
emilie321 Skrevet 55 minutter siden Skrevet 55 minutter siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva kan/bør jeg som har nylig fått diabetes egentlig spise? Spør chat gpt. Men den forteller meg at all forn for brød, pasta, ris og selvfølgelig frukt og søte ting er ikke ok. Virker som jeg bare kan tillate meg å spise kjøtt fisk, egg og noen former for ost. Med litt salat? Gresk yoghurt. Uten en eneste rosin. I dag spiste jeg sushi bowl, jeg vet det er djevelens verk, men var det sunneste jeg fant der jeg var. Sikkert blodsukker på 12 nå Jeg blir stadig tilbudt baguetter til lunsj. Sksl jeg bare spise det som er inni, la brød bli igjen? Anonymkode: 11d17...a90 Har selv diabetes og jeg har lært at frukt er helt okay hvis en spiser det til måltid. Spiser selv 2-3 frukter om dagen og har lavt Hba1c. (Bruker insulin) Det er ikke så hokuspokus Hvis du nettopp har fått diagnosen, så spør fastlegen om du kan komme på diabeteskurs på ditt sykehus. Det er gull verdt. Sykehusene hadde iallefall det før. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden Skrevet 32 minutter siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Du bør spise grove kornprodukter og ikke fine. surdeigsbrød er nesten som loff å regne, men ikke helt. Kjøp deg en kokebok. Anonymkode: de136...8a7 Ok så mørkebrunt brød av rug =loff? Anonymkode: 11d17...a90 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29 minutter siden Skrevet 29 minutter siden emilie321 skrev (23 minutter siden): Har selv diabetes og jeg har lært at frukt er helt okay hvis en spiser det til måltid. Spiser selv 2-3 frukter om dagen og har lavt Hba1c. (Bruker insulin) Det er ikke så hokuspokus Hvis du nettopp har fått diagnosen, så spør fastlegen om du kan komme på diabeteskurs på ditt sykehus. Det er gull verdt. Sykehusene hadde iallefall det før. Ja jeg har ikke fått medisiner ennå. Skal melde meg selv på kurs, når jeg har tid og mulighet. Men må surmule litt, syns dette er veldig urettferdig. Og syns det er vanskelig å forstå dette med mat. Anonymkode: 11d17...a90 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8 minutter siden Skrevet 8 minutter siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ok så mørkebrunt brød av rug =loff? Anonymkode: 11d17...a90 Hvis du lager surdeigsbrød av rugmel så er det bedre ja. Men det er mye karbohydrater for lite mat så du får jo velge selv hva du vil putte i deg. Anonymkode: de136...8a7 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.