Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine tre største problem i forhold til det å klare å gå ned i vekt er: 1) Jeg har elendig viljestyrke, 2) jeg spiser for mye selv når jeg spiser sunt og 3) jeg er veldig glad i usunn mat og klarer ikke la være spise det flere ganger i uka.

Finnes det håp for meg å klare å lykkes med vektnedgangen? Hvordan kan jeg klare det i så fall, noen som har tips til en fremgangsplan?

Anonymkode: 11451...949

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine tre største problem i forhold til det å klare å gå ned i vekt er: 1) Jeg har elendig viljestyrke, 2) jeg spiser for mye selv når jeg spiser sunt og 3) jeg er veldig glad i usunn mat og klarer ikke la være spise det flere ganger i uka.

Finnes det håp for meg å klare å lykkes med vektnedgangen? Hvordan kan jeg klare det i så fall, noen som har tips til en fremgangsplan?

Du må gjøre noe med punkt 1, slik at du klarer å gjennomføre punt 2 og 3. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Blås i viljestyrke, fokuser heller på å lage gode vaner.
2. Pass på at du får i deg nok proteiner til hvert måltid og less på med grønnsaker/salat for å bli mett. Du kan ikke spise "for mye" av grønt.
3. Spis usunt, men reduser hvor ofte du gjør det. Start med tre dager i uka, så to dager i uka, f.eks
4. Kun handle inn det du skal spise og ikke handle inn noe usunt (utenom de dagene du kan spise noe usunt).

Anonymkode: cf6fc...873

• 1 måned senere...
Nattestid
Skrevet

Dette med vaner er kjempe viktig. Jeg har også problemer med vilje styrke og det å spise for mye eller usunt.

Har vent meg til nå å spise havregrøt og yoghurt til frokost og ellers knekkebrød til lunsj, kvelds osv. Men med godt pålegg og egg. Jeg har identifisert at for meg er brød og mel det største problemet. Jeg går også turer hver dag med hunden vår. Merker at det sakte men sikkert går bedre og at klærne sitter litt løsere.

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.5.2026 den 17.11):

Tenk på foraktet du får når du kommer til en tid du hadde som mål (typisk er 17.mai når man vil passe inn i bunad eller prøve å passe inn i den igjen, eller når du skal være tynnkledd, er typiske datoer folk setter som mål). Så får de den enorme nedturen og blir sinte på seg selv når de ikke har klart det. Du bare minner deg selv på det.

Jeg kunne spise for mye av enkelte ting en periode. Nå har jeg ikke slitt med overvekt, men hadde et veldig dårlig kosthold en periode. Så finner man alltid en unnskyldning da. Men da funket det å spise det så jeg bli dårlig av det. 

UtakknemligDiva
Skrevet
Nattestid skrev (28 minutter siden):

Dette med vaner er kjempe viktig. Jeg har også problemer med vilje styrke og det å spise for mye eller usunt.

Har vent meg til nå å spise havregrøt og yoghurt til frokost og ellers knekkebrød til lunsj, kvelds osv. Men med godt pålegg og egg. Jeg har identifisert at for meg er brød og mel det største problemet. Jeg går også turer hver dag med hunden vår. Merker at det sakte men sikkert går bedre og at klærne sitter litt løsere.

Og du blir ikke utsultet? det der var grusomt lite

Nattestid
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (2 timer siden):

Og du blir ikke utsultet? det der var grusomt lite

Var det så lite? Jeg spiser jo og vanlig middag så klart, og frukt, ikke bare knekkebrød. Og jeg spiser meg mett, flere knekkebrød. Godt met pålegg på. Det fungerer sikkert ikke for alle, men for meg gjør det det.

UtakknemligDiva
Skrevet
Nattestid skrev (Akkurat nå):

Var det så lite? Jeg spiser jo og vanlig middag så klart, og frukt, ikke bare knekkebrød. Og jeg spiser meg mett, flere knekkebrød. Godt met pålegg på. Det fungerer sikkert ikke for alle, men for meg gjør det det.

Havregrøt holder liksom 30 min så jeg skjønner ikke hvordan så mange mener det er så mettende. 

Men kanskje du ikke blir så fort sulten igjen. 

Nattestid
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (Akkurat nå):

Havregrøt holder liksom 30 min så jeg skjønner ikke hvordan så mange mener det er så mettende. 

Men kanskje du ikke blir så fort sulten igjen. 

Det er sant, men det hjelper å ha yoghurt ved siden av, peanøttsmør og banan. Da holder jeg meg ganske så mett. 

Lillemus
Skrevet
Nattestid skrev (12 timer siden):

Jeg synes dette høres fint ut, om man passer på at det meste av det man spiser er renvasket ikke ultraprosesserte greier med massevis av fyllstoffer kroppen ikke har bruk for, så er man godt på vei. 🙂 Jeg har fattet interesse for grønne grøter og spiser litt av det for tiden. Trodde ikke det ville mette noe særlig, men det gjør det! I går var frokosten min en blendet grøt av 1 gulrot, 1/3 avokado, 1/2 kiwi, 1 banan, et bar buketter blomkål, en skvis sitronsaft, 1 liten bit ingefær, noen mandler, chiafrø og vann. Blendet til en jevn grøt og hadde kokos og blåbær på. Ble en stor porsjon og jeg var faktisk mett i flere timer.

Sånn går det når man kommer over boka "Professorens grønne energigrøt : hold deg frisk med god tarmhelse" på jobben. 😂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...