Gå til innhold

Brekninger ved anstrengelse


Gjest Frustrert idettsglad mann

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert idettsglad mann

Hei Jeg er en mann på 44 år som plages av brekninger når jeg trener hardt, det enten være seg ved løping eller sykling. Jeg har vært plaget av dette i mange år og det er utrolig slitsomt, bl.a. fordi jeg ikke får ut mitt potensiale. Når jeg kjenner brekningene vil komme, må jeg roe helt ned en stund (løpe/sykle sakte). Når jeg deltar i mosjonsløp eller trener (f.eks. intervall) sammen med andre kan jeg aldri yte maksimalt p.g.a. dette og det er veldig frustrerende. Kan du/dere gi meg noen gode råd til hva jeg kan gjøre for at jeg skal bli kvitt plagene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Hvis du får brekninger og oppkast uten at du tar deg fullstendig ut, er det rimelig at du får foretatt en skikkelig helsesjekk. Jeg tenker først og fremst på at lukkemekanismen mellom magesekk og spiserør er i "det slappeste laget"- , slik at mageinnhold gulpes opp. Den andre muligheten med kanskje mer kvalme og oppkast er at hjerterytmen forstyrres ved ekstrem belastning. Uansett, når dette skjer ofte, bør en tredemøllebelastning med EKG registrering foretas.

Å gi råd utover dette, er ganske umulig. Hvis man ikke finner noen årsak og likevel plages mye, så er vel resultatet at man rett og slett må ta det mer med ro. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...
AnonymBruker

Hei doktor og OP :) Jeg sliter med det samme, men jeg har endelig har funnet årsaken, selv om det har sittet langt inne å avsløre det. Det som skjer er at kombinasjonen av høy slimproduksjon i nese/øvre svelg (hva det nå heter der oppe) og svært intensiv pusting, gjør at slimet tørker og bygger seg opp så mye at det til slutt trigger brekningsrefleksen. Jeg vet ikke helt hvor slimet samler seg, men kanskje på drøvelen...? Jeg er flink til å hydrere før løp og tar over anbefalt dose otrivin før start. Men allikevel sliter jeg på slutten, når pulsen går mot 92-93% og slimproduksjon og ventilering er tilsvarende intensiv. Både bein og pust kan godt kjøre enda bittelitt hardere, men med følelsen av "finger'n i halsen" er det ikke så greit..

Er det noe annet man kan gjøre eller noe annet man kan ta, gitt at årsaken er det jeg beskriver?

Anonymkode: 1aab8...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei doktor og OP

Tråden er 11 år gammel. Det er dessverre ingen lege som svarer her lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...