wun Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Hei, min lille gutt på nå 8 mnd sliter veldig med hard mage. Det er jo veldig vanlig blant små barn, men jeg føler det har gått så lang tid her, å så lite hjelper at jeg føler det er noe mer enn vanlig som ikke stemmer. Det går 3-4 dager uten avføring, ofte må jeg desverre hjelpe han med termometer eller q-tips. Avføringen er knall hard først, så banan form å tilslutt løst. Han fikk antibiotika de første dagene av sitt liv, mistanke om infeksjon. Han ble fullammet til 7 mnd. Han får daglig opp mot 12 ml lactulose, 2-3 ss sviskesaft eller svisker, malt i grøten. Samt at jeg gir ham melkesyrebakterier. Spiser 2 små porsjoner grøt hver dag. Han er ikke glad i mat, så jeg får i ham svært lite frukt, grønnsaker osv. Ellers blir han fullammet, også 2-3 ganger på natta. Jeg har vært hos lege som anbefalte lactulose, osteopat, fotsone og prøvd noe som heter frekvensbehandling. Et par alternative plasser har ment at han har for mye sopp i tarmene. Kan det stemme, hvordan kan det behandles, går det an å finne ut? Jeg begynner å bli desperat på vegne av sønnen min. Får helt vondt av å "tylle" i ham alt dette her. Spesielt all den lactulosen. Skulle jo egentlig ønske naturen fant det ut på egenhånd. Dette går ut over både hans og min søvn. Han er generelt fornøyd, men jeg merker han sliter med magen innimellom. Håper du kan hjelpe meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297963-spedbarn-med-overflod-av-candida/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Din beskrivelse av hard mage er ganske vanlig, det at den første avf. er fast og den senere noe løsere er også vanlig. I første omgang vil jeg oppfatte dette som en vanlig forstoppelse og behandle med lactulose i to doser daglig, du kan øke litt på dosen og passe på at han drikker rikelig ved siden av. Lactulose ikke over 40-50 ml dgl. Må ofte fortsette i lang tid med mindre dose når avf- er litt løsere. Med hardnakket opstipasjon kan det være nødvendig å tømme endetarmen med saltvann (500ml ) eller oljeklyster(200 ml).Frukt, grønnsaker fiberrik kost er viktig, sammen med rikelig vann. De alternative behandlinger du beskriver har jeg ikke erfaring med. Du vil trenge litt veiledning og hjelp av fastlegen din underveis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297963-spedbarn-med-overflod-av-candida/#findComment-2407032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.