Gjest Mor1 Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg har en sønn på 2 mnd som ennå ikke er vaksinert. Jeg har på helsestasjonen lest om den nye pneumokokk-vaksinen, og forstått at dette er en bakterie som kan finnes i nese og svelg hos mange, spesielt små barn. Stemmer dette? I helgen hadde vi besøk av en familie som har en gutt på 2 år. Han var litt snørrete, men ellers i fin form. I et ubevoktet øyeblikk gikk han bort til babyen vår og koste og nusset på ham. Dette har ført til at jeg har bekymret meg veldig for om babyen kan ha blitt smittet at pnemokokker. Er dette sannsynlig og er dette noe jeg uansett trenger å bekymre meg for? Vi har også en gutt på 6 år som liker å kose med lillebror, og barn i den alderen er jo ofte snørrete på vinteren, så det føles ikke naturlig å nekte storebror å kose med lillebror. Burde jeg være strengere på dette i forhold til smitte? Går det ann å snakke om inkubasjonstid i forhold til pneumokokker, og når er i tilfelle "faren over"? Hvis han skulle være smittet, hva er da symptomene, må han bli snørrete først eller kan han få alvorlig sykdom direkte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/297974-pneumokokk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.