Gå til innhold

Når skifte til bilpute med rygg?

Anbefalte innlegg

Minstemor fyller fire år i slutten av mai. Hun rekker nå helt opp til kanten på bilsetet sitt og jeg kan absolutt ikke huske når de to eldste fikk "store-barn-bilstol"?

Noen som vet hva som er å anbefale? Minstemor er ganske liten. Hun er ca 94 cm høy og veier vel rundt 11-12 kilo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298057-n%C3%A5r-skifte-til-bilpute-med-rygg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine hadde rundet 4 år tror jeg. Mener grensa på HTS 1-2-3 er 15 kg? Men vel så viktig er det at de er lange nok til at selen ligger som den skal, så ta med barnet i butikken og prøv.

Hmm, mine unger pleier ikke å bli 15 kg før de er ca seks år gamle, så ... ;-) Minstemor har prøvd storesøstrenes seter og de passer fint mht bilselene. Hun har begynt å mase om å få slikt sete hun også og jeg har sagt at hun skal få når hun blir ca fire år gammel;)

Hmm, mine unger pleier ikke å bli 15 kg før de er ca seks år gamle, så ... ;-) Minstemor har prøvd storesøstrenes seter og de passer fint mht bilselene. Hun har begynt å mase om å få slikt sete hun også og jeg har sagt at hun skal få når hun blir ca fire år gammel;)

Akkurat som mine barn ..... 15 kg omtrent ved 6 års alder

Husker vi klødde oss litt i hodet da storesøster på drøyt 3 år skulle få seg nytt bilsete, for at lillesøster skulle arve hennes. Hun veide da ca. 12 kg. Og nå 3 år etter veier hun i overkant av 15 kg.

Løsningen falt på et sete som har fempunktssele som brukes til de er 15 kg tung, og deretter bilens sikkerhetssele.

Er godt fornøyd med dette setet.

Annonse

Husker vi klødde oss litt i hodet da storesøster på drøyt 3 år skulle få seg nytt bilsete, for at lillesøster skulle arve hennes. Hun veide da ca. 12 kg. Og nå 3 år etter veier hun i overkant av 15 kg.

Løsningen falt på et sete som har fempunktssele som brukes til de er 15 kg tung, og deretter bilens sikkerhetssele.

Hehe, samme problemstilling, samme løsning! ;-) Da vi skulle få lillesøster var den eldste 3,5 år, men bare 90 cm og ikke i nærheten stor nok til pute med rygg.

Jeg tror det er et slikt sete vi har til minstemor nå, men jeg innbiller meg at hodet hennes kommer til å gå over kanten på setet snart...

Jentene våre har fått slike bilstoler i 4-års gave. De har vært ganske gjennomsnittlig store.

Ok, jeg tror de to eldste var fire år gamle også.. Det er bare det at jeg synes minstemor er så liten ennå...Men det blir vel sånn siden hun ikke har yngre søsken;) De to eldste ble store over natta når de fikk en babysøster ;-)

Mi jente fyller fire i slutten av mars. Hun sitter fremdeles i sete, og vi har tenkt å beholde det en stund til. Innimellom, på småturer hender det at hun låner en av de andres seter (pute m/ rygg).

Hun er forøvrig ganske stor og tung - 104 cm og 21 kilo :-)

Mi jente fyller fire i slutten av mars. Hun sitter fremdeles i sete, og vi har tenkt å beholde det en stund til. Innimellom, på småturer hender det at hun låner en av de andres seter (pute m/ rygg).

Hun er forøvrig ganske stor og tung - 104 cm og 21 kilo :-)

Hvorfor sitter hun fortsatt i bilstol? Er det dokumentert tryggere å sitte i bilstol enn i bilsete? Evt hvor lenge er dette tryggest - om du vet det?

Hvorfor sitter hun fortsatt i bilstol? Er det dokumentert tryggere å sitte i bilstol enn i bilsete? Evt hvor lenge er dette tryggest - om du vet det?

Har ikke noe dokumentasjon på det, men jeg innbiller meg at det er sikrere med fempunktssele (trykket blir fordelt på flere punkter) enn trepunktssele. Dessuten er setet mye bedre i forhold til sidekollisjoner enn det de andre sine er (altså støtten rundt hodet er kraftigere).

Hun har begynt å klage litt innimellom om at det er babysete, men jeg sier at det er sete for store jenter også, og at hun har det beste setet i hele familien, og det er hun nå litt stolt over :-)

Annonse

Har ikke noe dokumentasjon på det, men jeg innbiller meg at det er sikrere med fempunktssele (trykket blir fordelt på flere punkter) enn trepunktssele. Dessuten er setet mye bedre i forhold til sidekollisjoner enn det de andre sine er (altså støtten rundt hodet er kraftigere).

Hun har begynt å klage litt innimellom om at det er babysete, men jeg sier at det er sete for store jenter også, og at hun har det beste setet i hele familien, og det er hun nå litt stolt over :-)

Takk for svar:)

Jeg tror det er et slikt sete vi har til minstemor nå, men jeg innbiller meg at hodet hennes kommer til å gå over kanten på setet snart...

På vårt sete, kan man justere lengden på ryggen - så for oss er ikke det en aktuell problemstilling .....

Ok, jeg tror de to eldste var fire år gamle også.. Det er bare det at jeg synes minstemor er så liten ennå...Men det blir vel sånn siden hun ikke har yngre søsken;) De to eldste ble store over natta når de fikk en babysøster ;-)

Du er inne på noe der, ja. Merkelig fenomen egentlig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...