Gå til innhold

Jodmangel

elpe

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 47 år, normalvektig og forsåvidt frisk. For 4-5 år siden fikk jeg kolloid knutestruma, som har gått litt tilbake i størrelse og ikke gir noe problem. Stoffskiftet mitt er normalt. Hormonlegen mente strumaen ble utløst av jodmangel siden prøven av døgnurin-jod var lav. Jeg fikk beskjed om å kontrollere jod hver 3.måned og stoffskiftet hver 6. og ultralyd thyroidea årlig. Jeg skulle spise 2 multivitamintbl daglig for å være sikker på å få i meg nok jod. Jeg har et normalt kosthold, og spiser både jodtilsatt salt, mye ost, litt fisk og grønnsaker og matvarer jeg ser inneholder jod når jeg søker artikler om jodmangel på nett. Men min jodverdi har kun en gang vært i normalområdet disse årene. Stort sett har den ligget på 0.6-0.8. I november var den 0.3 og i januar 0.5. Jeg begynner å tro at min kropp kan ha problemer med å ta opp jod fra kosten. Hva kan jeg gjøre? Jeg forstår ikke hvorfor min jodverdi er så veldig lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hei!

Så flott at strumaen her gått tilbake, og at stoffskiftet ditt er normalt! Det er det aller viktigste. Men jeg skjønner også hvorfor du bekymrer deg om jodnivåene i blodet. Jod er jo et sporstoff, og vi har bare rundt 20 til 50 milligram jod i kroppen. Det meste er å finne i skjoldbruskkjertelen i halsen. Jod inngår i hormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3). Disse hormonene regulerer energiomsetningen i de fleste cellene i kroppen, og er det ubalanse, kan stoffskiftet bli for lavt eller for høyt. Hormonene øker opptaket av blodsukker inn i cellene og nedbrytningen av fett og glykogen.

Jod finnes i ganske få matvarer, og saltvannsfisk, skalldyr, melk og melkeprodukter er de viktigste kildene i kosten. Salt som er beriket med jod er også fint å bruke, men med måte - vi vil jo ikke få for høyt blodtrykk heller.

Jodmangel fører til at skjoldbruskkjertelen vokser i et forsøk på å oppfange mer jod fra blodet. Samtidig vil den for lave produksjonen av tyroksin føre til nedsatt energiomsetning, og du blir slapp og uopplagt. Denne sykdommen kalles som du vet struma, og var tidligere vanlig i Oppland og Hedmark, områder der det er lite jod i jordsmonnet og der man spiste lite saltvannsfisk.

Når du sier du spiser mye jodholdig mat, og nivåene likevel er lave - så kan det hende du hører til de som har litt lave nivåer fra naturens side. Et multivitamin-mineralprodukt er kanskje ikke det rette for deg. Hør med legen om han mener du trenger ekstra, rene jodtilskudd, eller om du for eksempel skal prøve litt jodrike kelp-, tang- eller tareprodukter fra helsekosten. Men om det å øke jodinntaket ikke viser noe utslag på blodverdiene, betyr det at du hører til blant de som har litt under normale verdier - som ditt normalområde. Så lenge stoffskiftet er som det skal, og kjertelen er tilbake i normal størrelse, er vel det det viktigste!

Hilsen Gunn Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...