Gå til innhold

Hva tenker du om dette (barnehagen)

Anbefalte innlegg

Gjest mammantilbarnet

Dette er en privat bhg med offentlig støtte. På avdelingen for de største barna hadde de i jula kalender med både sjokolade og karameller. Mitt barn var lei seg en dag jeg hentet fordi h*n ikke hadde fått sjokolade slik som A og B hadde fått. En annen dag lå det karameller på plassen til mitt barn, fått i kalenderen.

De får ketchup på maten når de lager ostesmørbrød. (Holder det ikke med bare ostesmørbrød?)

Det blir fryktelig varmt på rommet deres, særlig når sola skinner inn vinduene. Gamle lokaler, jeg tipper det er over 25 grader der. Stadig går de ansatte rundt i t-skjorte og singlet mens ungene har på tykke ullgensere. Lite lufting. Jeg har påpekt dette, og sagt de må gjerne kle av mitt barn så det kan løpe rundt i strømpebuksa. Men dette blir ikke gjort. Barnet mitt er ofte rød i fjeset og svett i nakken.

Når jeg henter sent, sitter de alltid og ser på video. Dette er sikkert for å roe og samle ungene så de voksne får ryddet avdelingen, men det virker faktisk som de ser på TV hver ettermiddag. Da er det vanskelig å få med seg barna før filmen/episoden er slutt.

Jeg får ikke noe referat fra dagen, selv om jeg kommer når de sitter fredelig rundt bordet og spiser. Jeg må alltid spørre, og får bare korte svar. Føler at jeg plager dem med spørsmål. Jeg er alltid blid og hyggelig.

Barnet mitt kommer ofte hjem med så mye bæsj i trusa at den må kastes. H*n sier at h*n har tørket seg selv, og at de voksne sier de skal det.

Det er stor gjennomtrekk av ansatte (dette er de jo unnskyldt for) men ingen ny presenterer seg. Jeg aner ikke hvem som er ped.leder og hvem som er assistenter, om de er vikarer eller fast ansatt. Jeg vet heller ikke hva flere av dem heter. Er det meningen at jeg skal gå bort til alle nye og presentere meg først? Alle er 20-22 år.

Vi har heller ikke fått noe skriv om pedagogisk opplegg siden årsskiftet i fjor, selv om nesten hele personalet (ikke styrer) er byttet ut siden da, og punktene jeg beskriver over er innført. Slik var det ikke før.

Hvordan ville dere reagert om dette var deres barnehage?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298214-hva-tenker-du-om-dette-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sørget for å komme meg inni FAU eller SU slik at jeg kunne hatt noe jeg skulle sagt vedr det pedagogiske opplegget, vikarbruk og ventilasjon.

Ting som å bli tørket skikkelig når de har vært på toalettet, videotitting og dagsrapport hadde jeg tatt opp på en foreldresamtale med avdelingsleder. Bagateller som ketchupen hadde jeg latt ligge.

Nei, ikke nå. det var det før :(

Kan du ikke ta det opp med styrer? Dette ville aldri blitt tolerert i vår barnehage. Vi passer alltid på å fortelle foreldrene hva barnet deres har gjort i løpet av en dag + at vi skriver dagsrapport å henger på oppslagstavla.

Julekalender og ketchup er bagateller. Tar du opp slike ting vil det nok bli sett på som flisespikkeri.

Velg deg de 3-4 tingene som er viktigst for deg å få forandring på og jobb for dette. Vær grundig, strategisk, planmessig og skriftlig i din kommunikasjon med styrer. Gå rett til toppen med en gang etter som den store gjennomtrekken ser ut til å ha fjernet noe av ansvarsfølelsen i avdelingen.

mvh

Annonse

AneM1365380603

Jeg ville tatt opp et par av tingene i første omgang. Det ene er at barnet ditt fremdeles trenger tørk etter toalettbesøk. Det andre er at de bør kle av h*n på varme dager. Ketchupen er jo bare en bagatell i forhold til det andre, så det ville jeg ikke nevnt en gang.

Kanskje barnet ditt er stort nok selv til å kle av seg litt når det er varmt.

Sånn alt i alt synes jeg det var veldig mye negativt i barnehagen.

hidi, the scorpion

Jeg hadde sørget for å komme meg inni FAU eller SU slik at jeg kunne hatt noe jeg skulle sagt vedr det pedagogiske opplegget, vikarbruk og ventilasjon.

Ting som å bli tørket skikkelig når de har vært på toalettet, videotitting og dagsrapport hadde jeg tatt opp på en foreldresamtale med avdelingsleder. Bagateller som ketchupen hadde jeg latt ligge.

''Jeg hadde sørget for å komme meg inni FAU eller SU slik at jeg kunne hatt noe jeg skulle sagt vedr det pedagogiske opplegget, vikarbruk og ventilasjon.''

Enig.

Er det vanlig med dagsrapporter? Kan ikke huske jeg fikk det da mine var små....Tenkte ikke på det engang, ungene var jo så store at de kunne prate for seg selv, så jeg spurte bare dem om hvordan dagen hadde vært.

''Jeg hadde sørget for å komme meg inni FAU eller SU slik at jeg kunne hatt noe jeg skulle sagt vedr det pedagogiske opplegget, vikarbruk og ventilasjon.''

Enig.

Er det vanlig med dagsrapporter? Kan ikke huske jeg fikk det da mine var små....Tenkte ikke på det engang, ungene var jo så store at de kunne prate for seg selv, så jeg spurte bare dem om hvordan dagen hadde vært.

Hos oss henger det en dagsrapport i garderoben, slik at vi kan lese om hva de har gjort den dagen når vi henter. Har gjort det på alle avdelingene begge mine har gått på, og vi skreiv sånn her dag da jeg jobba i barnehage for omtrent 100 år sida.

hidi, the scorpion

Hos oss henger det en dagsrapport i garderoben, slik at vi kan lese om hva de har gjort den dagen når vi henter. Har gjort det på alle avdelingene begge mine har gått på, og vi skreiv sånn her dag da jeg jobba i barnehage for omtrent 100 år sida.

Ja, men ikke sånn personlig "slik-har-barnet ditt vært i dag" rapport...

Lurt å skrive det på oppslagsvegg, vi fikk lapper med oss i sekken, om noe spesielt skulle skje dagen derpå, slik at ALLE foreldre stilte opp med rett tøy/sko og annet utstyr til sine håpefulle.

Ja, men ikke sånn personlig "slik-har-barnet ditt vært i dag" rapport...

Lurt å skrive det på oppslagsvegg, vi fikk lapper med oss i sekken, om noe spesielt skulle skje dagen derpå, slik at ALLE foreldre stilte opp med rett tøy/sko og annet utstyr til sine håpefulle.

Vi får beskjed om alt slikt på en ukeplan som sendes ut på mail til foreldrene søndag kveld. Det er ganske greit.

Enig.

Noen av personalet i vår barnehage har vært superflinke til å skrive dagsrapporten på en slik måte av vi måtte smile når vi leste den og ungene strålet av stolthet.

;-)

mvh

Annonse

''På avdelingen for de største barna hadde de i jula kalender med både sjokolade og karameller.''

Helt unødvendig, de burde heller finne en kalenderform som spiller på at barna kan hjelpe andre. Da mine gikk i barnehagen hadde alle barna med en pakke med en rent og helt fravokst klesplagg (vi la også i en liten leke) som de fikk henge på en snor etterhvert i adventstiden. Like før jul dro alle til byen, leverte gavene til Frelsesarmeen som sørget for distribusjon og så dro ungene på kino. Mine elsket denne kalenderen!

''De får ketchup på maten når de lager ostesmørbrød. (Holder det ikke med bare ostesmørbrød?)''

Bare tøys av deg å henge deg opp i det synes jeg.

''Jeg har påpekt dette, og sagt de må gjerne kle av mitt barn så det kan løpe rundt i strømpebuksa. Men dette blir ikke gjort. Barnet mitt er ofte rød i fjeset og svett i nakken.''

Dette hadde jeg ikke godtatt og forlangt at de kledde av ungen! Kanskje er barnet ditt såpass stort at det klarer å ta av seg genseren selv?

''Når jeg henter sent, sitter de alltid og ser på video.''

Helt unødvendig det også. Synes godt du kan ta opp det.

''Jeg får ikke noe referat fra dagen, selv om jeg kommer når de sitter fredelig rundt bordet og spiser. Jeg må alltid spørre, og får bare korte svar.''

Ta det opp med FAU og be dem etterlyse f.eks. små skriftlige referater på en oppslagstavle, det hadde de hos oss, fungerte kjempefint.

''Barnet mitt kommer ofte hjem med så mye bæsj i trusa at den må kastes. H*n sier at h*n har tørket seg selv, og at de voksne sier de skal det.''

Uholdbart. Så lenge barnet faktisk ikke klarer å tørke seg skikkelig MÅ de voksne hjelpe til! Det er jobben deres!

''Er det meningen at jeg skal gå bort til alle nye og presentere meg først? Alle er 20-22 år.''

Heller ikke holdbart. Spør etter pedagogisk leder og be om en samtale under fire øyne der du tar opp dette.

hidi, the scorpion

Noen av personalet i vår barnehage har vært superflinke til å skrive dagsrapporten på en slik måte av vi måtte smile når vi leste den og ungene strålet av stolthet.

;-)

mvh

Så koselig! Jeg kjente noen i barnehagen fra før, så jeg fikk alltid laaange "rapporter", når vi møttes...;)

Men unger _elsker_ jo å høre om seg selv i humoristiske vendinger, så kan tenke meg det var dagens høydepunkt!

Da mine var små fikk de valget mellom en bok eller at mamma fortalte fantasihistorier som handlet om dem... Gjett hva de alltid valgte?

Gjest mammantilbarnet

;-)

mvh

Dagsrapporter skrives en gang iblant. Og det med ketchup og julekalender belyser at de ikke bryr seg om kosthold.

Jeg synes det betyr en del. Det blir mye sukker på toppen av alle bursdagene osv.

Dagsrapporter skrives en gang iblant. Og det med ketchup og julekalender belyser at de ikke bryr seg om kosthold.

Jeg synes det betyr en del. Det blir mye sukker på toppen av alle bursdagene osv.

Jeg kjenner mange som sørger for et særdeles sundt og balansert kosthold som lar ungene få både sjokolade i julekalenderen og ketchup på ostesmørbrødene. Man må ikke bli helt pietistiske og fanatiske heller.

Om du mener at kostholdet i barnehagen generelt er så dårlig at du trenger å ta det opp, bør du begynne i en helt annen og mer helhetlig ende. Ellers vil du fort kunne få mange mot deg og risikere å bli stemplet som prikete og prippen. Om ungene får sukkersjokk er det garantert ikke pga ketchup og julekalendere.

Når det er så mange ting som irriterer deg, blir det viktig å skille mellom hva som virkelig er steingalt og hva som bare ikke er riktig som du foretrekker. Tar du opp for mange ting, blir du bare oppfattet som sur og vanskelig. Velger du med omhu hva som er viktig, har du gode muligheter for å bli hørt.

mvh

Gjest mammantilbarnet

Jeg kjenner mange som sørger for et særdeles sundt og balansert kosthold som lar ungene få både sjokolade i julekalenderen og ketchup på ostesmørbrødene. Man må ikke bli helt pietistiske og fanatiske heller.

Om du mener at kostholdet i barnehagen generelt er så dårlig at du trenger å ta det opp, bør du begynne i en helt annen og mer helhetlig ende. Ellers vil du fort kunne få mange mot deg og risikere å bli stemplet som prikete og prippen. Om ungene får sukkersjokk er det garantert ikke pga ketchup og julekalendere.

Når det er så mange ting som irriterer deg, blir det viktig å skille mellom hva som virkelig er steingalt og hva som bare ikke er riktig som du foretrekker. Tar du opp for mange ting, blir du bare oppfattet som sur og vanskelig. Velger du med omhu hva som er viktig, har du gode muligheter for å bli hørt.

mvh

Du har helt rett. Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...