Gå til innhold

Grytidlig avreise med små barn?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Har reist med 3 små troll henholdsvis 6mnd, 6år og 7 år, bussen gikk kl 4 og flyet kl 6, dette gikk helt fint, så her er det ingen grunn til bekymring =)

God tur!

Takk for det. Ungene er helt med på å stå opp grytidlig :-) Tror de syntes dette var spennende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    7

  • ....AV

    3

  • laban

    2

  • PieLill

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes generelt ungene er blidere, mer opplagte og greiere å ha med å gjøre om morgenen enn kvelden. Vi foretrekker ofte å reise tidlig og komme frem rimelig tid, selv om vi aldri har reist så tidlig som 5.

Jeg ville tatt det tidlige toget. Vekk ungene, kle på dem og dra. Frokosten tar dere på toget. Det er såpass kjedelig etterhvert at de sikkert sovner litt igjen. God tur!

Har kommet til det samme. Tidligtogbillett er kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist om morgenen. Spente unger kvikner til fort :) Og blir kanskje trøtte litt utover dagen og sover en stund på toget. Ikke så dumt det da...

Ja, tenkte sånn jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det tidlige toget, forutsatt at togene det er minimal overgangstid mellom, korresponderer - altså at det andre toget holdes igjen hvis det første er forsinket.

Du kjenner dine egne barn best, men jeg tror de vil være såpass oppspilte når du først får vekket dem, at det går greit å få dem på toget. Forsøk å framstille togturen som noe litt spennende / interessant på forhånd, ikke som noe slitsomt. Spis frokost på toget, ha med noe tidsfordriv og sats på at de tar en lur underveis. Det kan gå mye bedre enn å komme fram sent med slitne og grinete unger

tror

Vi kan bytte i Oslo, da er det en halvtime mellom togene. Ellers kan vi hoppe av i Drammen (2 timer å vente), evt Asker (1 time?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har reist med ungene på den måten mange ganger, helt fra de var riktig små. Og jeg ville valgt tidligtoget, helt uten tvil.

Vi har alltid forberedt ungene på at de skal vekkes og må våkne skikkelig tidlig, og vi har aldri hatt problemer med at de har vært tunge å få ut av senga. Det er jo sååååå spennende å kjøre tog!

Trøttheten har de fått igjen på ettermiddagen mine, da, men en slik "lei-av-å-reise-og-er-trøtt-og-sliten"-nedtur kommer uansett, og da er det godt å være framme når denne kommer.

At de skal sovne igjen på toget sånn med en gang ville jeg nok ikke satset skjorta på, men det kommer jo så klart an på både hvor gamle de er, om det er mye folk der eller og hvor trøtte de blir.

God tur!

''Trøttheten har de fått igjen på ettermiddagen mine, da, men en slik "lei-av-å-reise-og-er-trøtt-og-sliten"-nedtur kommer uansett, og da er det godt å være framme når denne kommer. ''

Det er sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1201764371' post='3794193]

Jeg har ikke hatt problem med og vekke guttungen og få han med meg på reise grytidlig. Sist vi var i Spania vekket jeg han 03.30, gikk helt fint. Han sovnet underveis, men var like greitt, så var han opplagt da vi kom frem.

Tantungen min på 2 år var med, gikk like fint med henne.

Faktisk synes jeg der er greitt og reise tidlig, for da blir det ikke så sen ankomst, og jeg er B-menneske på min hals ;o)

Når reisetiden er kortere, hadde jeg valgt det.

Kondolerer Prust! *klem* Og god tur.

Takk for det, Shira! Joda, nå er jeg velig innstilt på at dette skal gå bra!

men gruer meg til alle bagasjen... mannen reiste bare i det han gikk i, så jeg må ha med tøy til ham også. Og vi MÅ jo ha med noen vintertøy (dress, luer, votter, vintersko.....) og helst ski....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg ungene i joggedresser på kvelden med teppe over seg. Når man våkner så er man klar til avreise! Lag frokost og ta med på toget!

Du kan egentlig bære ungene sovende ut i bilen dersom de har på seg joggedresser. Vi må gjøre det da vår er veldig vanskelig å våkne før kl 7 og vi nesten kan riste han opp ned uten å få respons!

Våre sover stort sett i bare trusa, så da går det jo fort å kle dem,. Ellers var jo det et godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Trøttheten har de fått igjen på ettermiddagen mine, da, men en slik "lei-av-å-reise-og-er-trøtt-og-sliten"-nedtur kommer uansett, og da er det godt å være framme når denne kommer. ''

Det er sant!

Jeg har etter hvert forstått at det ikke er noen ferietur dere skal på. Kondolerer.

Håper turen går bra, og jeg har full forståelse for at du ikke legger i vei med bil på denne årstiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke kjøre over fjellet i dette været alene voksen med tre barn. har ikke gjort det om sommeren en gang....

Nattoget kunne vi ha tatt, men det er så himla dyrt. 750 kr ekstra pr person i tillegg til billetten. Muligens noe billigere for barna.

Du er flink og modig som legger ut på den togturen med unga! :)

Jeg hadde definitivt ikke gjort det med mine unger, men jeg ser jo at alle her mener det kommer til å gå helt fint - noe det sikkert også gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert forstått at det ikke er noen ferietur dere skal på. Kondolerer.

Håper turen går bra, og jeg har full forståelse for at du ikke legger i vei med bil på denne årstiden!

Stemmer det, vi skal i begravelse til min svigerfar. For ungene tror jeg imidlertid at togturen i seg selv blir en stor positiv opplevelse, siden de ikke har tatt toget før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest God Tur !

De gangene vi drar til syden, må vi kjøre hjemmefra til Gardemoen i to tiden på natten, går helt greit å få opp barna, håpet har jo vært at de sovner i bilen innover, men de er alltid like spente som oss voksne :), så de sovner ikke. På flyet sovner de heller ikke. Blir en laaaang dag for de, men det har alltid gått bra :)

Nå er disse turene våre helt annerledes enn dine, vi er to voksne :), så kan ikke sammenlignes. Men hadde jeg vært deg hadde jeg dratt på morgenen, og håpet at de ville sovne på toget etterhvert :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink og modig som legger ut på den togturen med unga! :)

Jeg hadde definitivt ikke gjort det med mine unger, men jeg ser jo at alle her mener det kommer til å gå helt fint - noe det sikkert også gjøre. :)

*kremt*

Siden jeg har definert meg selv som en optimist, så skal det helt sikkert gå bra. Kommer sikkert til å angre en gang eller to eller tre - særlig når vi skal bytte tog med alt den bagasjen vi må ha med....

Vi blir der sikkert til søndag, og da skulle vi gjerne hatt slalåmskiene med oss - men det er vel kanksje umulig (5 par slalåmsko, 5 par ski, 3 hjelmer + tøy.....) i tillegg til vanlig ute-inne og pentøy til 5 personer!!!!!???!!!!

Hvordan skal jeg gjøre dette? Går det an å sende noe for seg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

Siden jeg har definert meg selv som en optimist, så skal det helt sikkert gå bra. Kommer sikkert til å angre en gang eller to eller tre - særlig når vi skal bytte tog med alt den bagasjen vi må ha med....

Vi blir der sikkert til søndag, og da skulle vi gjerne hatt slalåmskiene med oss - men det er vel kanksje umulig (5 par slalåmsko, 5 par ski, 3 hjelmer + tøy.....) i tillegg til vanlig ute-inne og pentøy til 5 personer!!!!!???!!!!

Hvordan skal jeg gjøre dette? Går det an å sende noe for seg tro?

''Siden jeg har definert meg selv som en optimist, så skal det helt sikkert gå bra. Kommer sikkert til å angre en gang eller to eller tre - særlig når vi skal bytte tog med alt den bagasjen vi må ha med....

Vi blir der sikkert til søndag, og da skulle vi gjerne hatt slalåmskiene med oss - men det er vel kanksje umulig (5 par slalåmsko, 5 par ski, 3 hjelmer + tøy.....) i tillegg til vanlig ute-inne og pentøy til 5 personer!!!!!???!!!!

''

Nok en grunn for at jeg hadde valgt å kjøre bil sjøl om natta mens ungene sov... ;)

Ærlig talt, prust, du kan da ikke drasse på alt det der i tillegg til 3 unger aleine - det er jo det glade vannvidd! Slalomutstyr kan dere leie på stedet dersom dere får tid til å stå noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gangene vi drar til syden, må vi kjøre hjemmefra til Gardemoen i to tiden på natten, går helt greit å få opp barna, håpet har jo vært at de sovner i bilen innover, men de er alltid like spente som oss voksne :), så de sovner ikke. På flyet sovner de heller ikke. Blir en laaaang dag for de, men det har alltid gått bra :)

Nå er disse turene våre helt annerledes enn dine, vi er to voksne :), så kan ikke sammenlignes. Men hadde jeg vært deg hadde jeg dratt på morgenen, og håpet at de ville sovne på toget etterhvert :).

Oi - dra klokka to, det var voldsomt! Men så flott at det går bra for dere - det kommer sikkert til å gå ganske greit for oss også.

Tror kanskje nesten det vil være like stress å ha dem opp klokka halv åtte, kle dem og spise frokost som vanlig, og så ut i taxien. Tror det går fint å få dem rett ut klokka fem, så spiser vi heller på toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Siden jeg har definert meg selv som en optimist, så skal det helt sikkert gå bra. Kommer sikkert til å angre en gang eller to eller tre - særlig når vi skal bytte tog med alt den bagasjen vi må ha med....

Vi blir der sikkert til søndag, og da skulle vi gjerne hatt slalåmskiene med oss - men det er vel kanksje umulig (5 par slalåmsko, 5 par ski, 3 hjelmer + tøy.....) i tillegg til vanlig ute-inne og pentøy til 5 personer!!!!!???!!!!

''

Nok en grunn for at jeg hadde valgt å kjøre bil sjøl om natta mens ungene sov... ;)

Ærlig talt, prust, du kan da ikke drasse på alt det der i tillegg til 3 unger aleine - det er jo det glade vannvidd! Slalomutstyr kan dere leie på stedet dersom dere får tid til å stå noe.

Hadde du kjørt 45 mil med unger på vinterføre, med fare for kolonnekjøring og stenge veier, og brøytekanter en ikke ser.....?

Neida, jeg skjønner vel det med slalåmutstyret.... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Takk for det, Shira! Joda, nå er jeg velig innstilt på at dette skal gå bra!

men gruer meg til alle bagasjen... mannen reiste bare i det han gikk i, så jeg må ha med tøy til ham også. Og vi MÅ jo ha med noen vintertøy (dress, luer, votter, vintersko.....) og helst ski....

Det er ett styr med bagasjen ja, men be om hjelp om du ser noen. Det hender jeg må gjøre det, hvis jeg er nedlesset og sambo ikke er med.

Det går nok helt fint skal du se. Barna kan bære litt også. Guttungen han har trillet sin egen koffert han, slik måtte det bli da mammaen hans ikke kunne løfte eller bære noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Stemmer det, vi skal i begravelse til min svigerfar. For ungene tror jeg imidlertid at togturen i seg selv blir en stor positiv opplevelse, siden de ikke har tatt toget før.

Åh, da er det spennende for dem, de fleste unger elsker å ta toget! Mine er helt spinnville når vi skal ut på slik tur, helst vil de ta nattoget - det er visst best. Men det er blitt så dyrt at det faller ut av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Takk for det, Shira! Joda, nå er jeg velig innstilt på at dette skal gå bra!

men gruer meg til alle bagasjen... mannen reiste bare i det han gikk i, så jeg må ha med tøy til ham også. Og vi MÅ jo ha med noen vintertøy (dress, luer, votter, vintersko.....) og helst ski....

Hvis man pakker litt smart, i trillekofferter av ulike størrelse, er det utrolig hvor greit det går for ungene å hjelpe til. Og - de ansatte er ofte veldig hjelpsomme med å få inn/ut bagasjen på toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du kjørt 45 mil med unger på vinterføre, med fare for kolonnekjøring og stenge veier, og brøytekanter en ikke ser.....?

Neida, jeg skjønner vel det med slalåmutstyret.... :-(

''Hadde du kjørt 45 mil med unger på vinterføre, med fare for kolonnekjøring og stenge veier, og brøytekanter en ikke ser.....?

''

Hvis alternativet var å sitte på toget i ørten timer og høre på mine egne unger krangle og andres unger hyle, jeg sjøl kjede meg og få vondt i ryggen - utvilsomt! ;)

Neida, jeg er faktisk usikker. Jeg tenkte ikke på det med vinterstengte veier. På sommeren hadde jeg helt klart gjort det.

Jeg tror fortsatt jeg hadde prioritert å ta nattoget... Men så har jeg kaosangst og fikser ikke ungeskrik & bråk over lengre tid. Og jeg kjeder vettet av meg på tog. (Skal ta toget til Trondheim i ettermiddag, var ikke en eneste pokkers flybillett å oppdrive. Og jeg gruer meg som en hund) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde du kjørt 45 mil med unger på vinterføre, med fare for kolonnekjøring og stenge veier, og brøytekanter en ikke ser.....?

''

Hvis alternativet var å sitte på toget i ørten timer og høre på mine egne unger krangle og andres unger hyle, jeg sjøl kjede meg og få vondt i ryggen - utvilsomt! ;)

Neida, jeg er faktisk usikker. Jeg tenkte ikke på det med vinterstengte veier. På sommeren hadde jeg helt klart gjort det.

Jeg tror fortsatt jeg hadde prioritert å ta nattoget... Men så har jeg kaosangst og fikser ikke ungeskrik & bråk over lengre tid. Og jeg kjeder vettet av meg på tog. (Skal ta toget til Trondheim i ettermiddag, var ikke en eneste pokkers flybillett å oppdrive. Og jeg gruer meg som en hund) :(

Det er jo himla deilig å ta toget alene :-)

Sove litt

Lese litt

Gumle en sjokolade iet stort glefs uten dårlig samvittighet

Sove litt til

ta opp pc'en og late som en jobber......

Evt se en film (det var det mange som gjorde på mandag/tirsdag)

Spise litt

Drikke kaffe

Sove litt til

Lese ut boka

Og vips - så er du fremme!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...